Er nVidia kort hurtigere på nVidia boards??

Litteratur d.  20. april. 2004, skrevet af System
Vist: 239 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
20-04-2004 01:51:55
Svar/Indlæg:
0/11005
Kommentar til nyhed på: http://www.overclocking.dk/new...
Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2004 07:16:53
Svar/Indlæg:
6052/189
hmm...

vidste faktisk ikke at nforce3 + geforceFX var "godt givende"... men logisk nok...

nVidia LÆNGE LEVE!! HURAA HURAA, (og så det lange! HUUUUUUURAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!

red_martians

Moderator
Tilføjet:
20-04-2004 08:08:48
Svar/Indlæg:
7881/1165
Hvor er det dog ulækkert!!... Det ender med at man kun kan bruge ATi på ATi og nVidia på nVidia.

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2004 08:32:24
Svar/Indlæg:
2502/221
LOL som du dog kan sige det 2# :D

BIO--DK

Superbruger
Tilføjet:
20-04-2004 09:22:04
Svar/Indlæg:
81/3
--> #2

Så er det jo godt at der stadig er firmaer som VIA og SIS :00

Infinity

Superbruger
Tilføjet:
20-04-2004 09:28:27
Svar/Indlæg:
482/6
Det er kraftst**** Klamt!! x( :x

På den måde at "tvinge" forbrugeren til at holde sig til samme firma!!! x(

Længere nede af den vej har vi så at fx. Abit-Abit setups giver bedre performance!! x(

BUDDA-X

Superbruger
Tilføjet:
20-04-2004 09:54:49
Svar/Indlæg:
475/12
Abit laver da ikke deres egen GPU?

Infinity

Superbruger
Tilføjet:
20-04-2004 10:18:05
Svar/Indlæg:
482/6
#6: nej, men hvis nVidia som laver chips'ne optimerer dem til at køre bedre med andre nVidia chips, så kan producenterne jo ligeså nemt sætte en lille ekstra chip på bundkortet og grafikkort der lige "låser" op for 10% ekstra ydelse... (altså kører en mobo-gfx combo som fx. Asus-MSI- kun med 90% ydelse, hvorimod hvis det var rent Asus-Asus så ville man få de 100%...)

Det er ikke acceptabelt!! x( x( x(

BUDDA-X

Superbruger
Tilføjet:
20-04-2004 10:27:32
Svar/Indlæg:
475/12
Muligvis er det ikke acceptabelt, men de bestemmer vel selv hvordan de vil lave deres hardware.

Formanden

Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2004 10:41:57
Svar/Indlæg:
286/9
Jeg ser i virkeligheden ikke noget galt i den måde tingene er lavet på. Hvis man ser de tests der er lavet, får Radeon kortet jo ikke nogen bemærkelsesværdig ringere ydelse.

Det er da klart at man kan optimere sine egne chips til at arbejde optimalt sammen - og også gør det - men i dette tilfælde betyder det jo ikke noget negativt for ydelsen på alle andre kort.

Det er jo nøjagtigt det samme vi alle sammen gør, når vi overclocker: Vi optimerer de stykker hardware vi nu engang har i hver vores maskine til at arbejde optimalt sammen. Vi kender alle enkeltdelene, og ved hvordan vi får det maksimale ud af dem... 8)

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2004 11:06:40
Svar/Indlæg:
3162/78
det er fanme klamt sådan noget... godt Intel ik laver high-end GFX kort...!

Hundested

Superbruger
Tilføjet:
20-04-2004 11:35:00
Svar/Indlæg:
144/30
Hvordan kan Nvidia overholde diverse standarter når de laver sådanne optimeringer ? ?:(

Men ok, jeg kan da godt forstå at de gør det (mersalg)

Så nu mangler vi bare at de også laver en cpu :00

dashhi

Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2004 11:48:57
Svar/Indlæg:
378/106
hmm kedligt.. da ikke sikkert at de giver dem en fordel.. kan jo lige så godt gå den anden vej..

[G.N.U.]

Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2004 12:21:01
Svar/Indlæg:
2175/21
det der er lige til et sagsanlæg for konkurrenceforvridning.

hvis windows taber den her gang, vil nvidia være næste på listen.

orchid5

Superbruger
Tilføjet:
20-04-2004 12:45:21
Svar/Indlæg:
73/8
Hvad er det lige der er så galt i at optimere sine chips/software til at køre godt sammen så brugeren kan få et hurtigt system? Vi snakker jo ikke om at ATI kort kører dårligere på NForce shipsets sammenlignet med VIA chipsets.
NVidia kender begge chips (mobo chipset og grafik chipset) som deres egen bukselomme og ved derfor hvad de skal gøre for at få dem til at køre perfekt sammen. Ville det ikke være mere mærkeligt hvis de ikke havde gjort sig umage med at få chips'ne til at køre godt sammen?

PolleDK

Superbruger
Tilføjet:
20-04-2004 13:06:09
Svar/Indlæg:
602/17
Jeg tror ikke de kan blive anklaget for konkurrenceforvridning.

Sålænge der ikke opstår ringere performance end før har de jo ikke forringet ydelsen af andre konkurrenters produkter.

Egentligt synes jeg ikke det er klamt. Det ville da være underligt hvis ikke der var et performance boost ved at bruge to produkter fra samme producent. Alt andet ville jeg faktisk mene var underligt!

Sålænge jeg ikke for ringere performance med et ATI Kort på et nVidia board end på andre så er jeg ligeglad.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
20-04-2004 13:26:01
Svar/Indlæg:
7881/1165
jeg lægger sag an på nVidia... 100milliarder engelske pund!!
Og ejg vinder :-p

Infinity

Superbruger
Tilføjet:
20-04-2004 14:16:21
Svar/Indlæg:
482/6
Det er da klamt at ATi f.eks. skal lave et kort der yder 10% bedre end tilsvarende nVidia kort for at de har samme performance når de benyttes på en nVidia platform...

Hvor fair konkurrrence er det??

Det ville være forståeligt hvis der var et mindre performance boost på f.eks. op til 5% når 2 nVidia kort benyttes sammen, pga. det som #14 er inde på nemlig at nVidia kender deres chips så godt at de kan få dem til at fungere bedre... men op til 35 % ?!?!?

#9: at optimere chips fra samme producent til at køre bedre sammen er da på ingen måde det samme som at overclocke! Når vi overclocker benytter vi os af at have købt hardware af en sådan kvalitet (uafhængigt af producent) at vi kan køre med vores computer ud over producenternes løfter...

Formanden

Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2004 14:53:53
Svar/Indlæg:
286/9
#17: Det jeg mener er at når producenterne laver deres hardware, så er de nødt til at sikre sig at denne hardware kan køre sammen med alle andre tænkelige producenters hardware; derfor er det måske nødvendigt at slække på nogle optimeringer ift. denne kompatibilitet. Det er generelt set. Derefter kan vi så selv optimere til lige nøjagtig de betingelser vores hardware kører under - herunder at køre udenfor spec.'s.

Fordi du kan køre et givent stykke hardware 30% over spec., er det ikke sikkert jeg kan det samme i min konfiguration, fordi jeg har nogle andre enheder i mit system eller at mit system bliver varmere.

Det forholder sig vel egentlig lidt på samme måde som med biler. Producenterne producerer ud fra en "middel-betragtning", altså at en bil skal kunne køre uanset om den bliver kørt i Danmark med benzin af høj kvalitet af en mand der vedligeholder den med olie, eller om den bliver kørt af en taxichauffør i Grækenland, der ikke skifter olie og kører på benzin af tvivlsom kvalitet. Vidste producenten at alle hans biler kom til at køre som i det første eksempel, kunne han givetvis hente mere ydelse ud af motoren og optimere den - netop fordi han kender til de faktorer og betingelser som motoren kommer til at køre under.

Damn - sådant et langt indlæg kræver en :i

BUDDA-X

Superbruger
Tilføjet:
20-04-2004 14:56:25
Svar/Indlæg:
475/12
Hvorfor skal det være fair? NV er vilde og laver en optimeret driver, hvad er problemet? Desuden kan folk jo bare købe noge andet hardware hvis de har så ondt i røven...

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
20-04-2004 14:57:46
Svar/Indlæg:
14079/622
Det er da klart at de kan få deres egne kort til at køre bedre på deres egne mobos. Så længe at performencen ikke bliver dårligere på ATIs kort....

Men håber da ikke det fortsætter i den retning.. :x

BUDDA-X

Superbruger
Tilføjet:
20-04-2004 15:00:24
Svar/Indlæg:
475/12
mh... ja eksta performace... lad os da klage over dét... puha da...

so/7ic

Superbruger
Tilføjet:
20-04-2004 15:02:41
Svar/Indlæg:
289/79
Jeg kan ikke se hvad der er galt i det...
det ville være mærkeligt hvis de gjorde andet..
og du kommer ingen veje med konkurrenceforvridning... da ati stadig er funktionelt på et nvidia bordt..
og hvis det er der jo stadig intel og sis via osv der laver chipsets.. så nvidia, om de vil eller ej,kan de ikke gører det..

hvis man fx. at ati er det hurtigste gfx...
så ville nvidia blive nød til at makke ret.. af hensyn til ydelses samligninger.. ifhld. til sis via osv..

Infinity

Superbruger
Tilføjet:
20-04-2004 15:07:45
Svar/Indlæg:
482/6
# BUDDA-X: GDI!

Vi klager vel ikke over den ekstra performance! Vi klager over at nVidia giver ekstra performance hvis man benytter andre nVidia komponenter samtidig...

Hvordan kan du IKKE klage over at det ikke er en fair performance?!

Til sidst betyder det vel at nVidia kort kun kan køre på nVidia platforme... og hvad så, hvis til den tid, at ATi er fremme med det bedste chipsæt??

Pointen er; producenterne skal IKKE tvinge os til at købe lige netop deres hardware udelukkende! Vi skal selv kunne vælge frit mellem hardwaren, uden at skulle tænke på mere eller mindre skjulte optimeringer af hardwaren... Således at vi er frie til at vælge det vi synes er bedst!

BUDDA-X

Superbruger
Tilføjet:
20-04-2004 15:11:00
Svar/Indlæg:
475/12
De tvinger dig jo ikke til noget... man kan jo bare købe VIA eller whatever, du får bare en ekstra bonus med i hatten hvis man har et 6800 og køre det på det nForce3... ok, at det så selvfølgelig gør denne combo mere attraktiv er jo ikke nVidias fejl.

Infinity

Superbruger
Tilføjet:
20-04-2004 15:15:59
Svar/Indlæg:
482/6
Det gør nVidia i stand til at slække på deres kvalitets krav til deres mobos, hvis de bare har et kraftigt GFX på markedet (FX6800, anyone :00 ), idet brugerene stadig vil købe nVidias bundkort for at få optimeringerne med...

Det kan du ikke se det farlige i? ?:(

BUDDA-X

Superbruger
Tilføjet:
20-04-2004 15:18:22
Svar/Indlæg:
475/12
tjowe, det regner jeg da så heller ikke med at de gør ( de er jo ringe nok som de er hehe ). Nu står der så at det er en driver optimering, så der er jo som sådan ingen ko på isen hvad angår hardwaren, det jo det samme ( i hvert falde lige nu, så vidt man kan se ud af den artikel ).

Orca

Superbruger
Tilføjet:
20-04-2004 16:05:13
Svar/Indlæg:
516/25
Alle -> Læs post #18, han beskriver det 100% som sandheden er!Godt skrevet!

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2004 16:27:35
Svar/Indlæg:
3385/80
Når NVidia snyder med drivere, så hvorfor ikke også med deres bundkort ?? Sgu for dårligt.

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2004 16:35:41
Svar/Indlæg:
6531/410
Det kunne ikke tænkes nvidia bare bered kan optibere derres bundkort chip til nvidia kort når de nu selv laver disse.

bare en tanke.

men hvis i er så negative på nvidia så køb dog ati
det er squ ved at være lidt trættene at høre filk brokke sig over nvidia.

for ati er jo så dejlig hellige og laver aldrig fejl og kunne da slet ikke finde på at snyde.

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2004 16:52:14
Svar/Indlæg:
3532/303
hmm.. Klart at folk skal flippe ud over at nVidia har fundet en måde at booste deres løsninger på.. Det er da helt sikkert herre snyd?! Nej, det er det sguda ikke.. Må man så heller ikke lave grafikkort specielt til diverse programmer eller hvad? Dvs. at nVidias quadro serie bare skal ud, for den er optimeret til hardcore grafik nørder?!
Det er da klart..

Er vi ude i noget.. Nu er aTi fans sure fordi nVidia har fundet på noget nyt og smart?!

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2004 17:57:14
Svar/Indlæg:
2353/24
jeg kan heller ikke lide tanken om at nvidia laver så deres kort yder måske 10% mere på et bundkort med deres eget chipset. men ligesom #18 skriver, så kan man lave så hardwaren yder bedre, med ens egne produkter, da man kender alle faktorere. vi kan bare se idag på sofware siden, at ms også gør så deres egne produkter (office pakken, spil, etc.) er hundrede procent kompatiblet med windows... (i starten af året blev microsoft tvunget til at oplyse en del af kompalitetskoden til windows, så andre softwareproducenter, kunne lave 100% kompatibelt software til windows, mener jeg det var).

det som jeg frygter mest, er at hw producenterne begynder at lave deres egne "standarter", så deres egne grafikkort, kun passer til deres egne bundkort, osv.

exeo

Superbruger
Tilføjet:
20-04-2004 18:06:58
Svar/Indlæg:
288/19
gah - for mig er det et spørgsmål om at nVidia laver to produkter som køre bedre sammen. Fint for dem som alligevel altid vælger nVidia, og er lige glade med konkurrence, surt for alle os andre, som uafhængigt af producenten vælger de bedste dele. Meget muligt at Ati kommer med et bedre grafikkort, med en masse andet detilhørende geil, men at det så ikke slår et nVidia kort, på en nVidia platform, er bare klamt, fordi samme betingelser ikke er til stede. Og så kan i flame Ati "fans" nok så meget i vil, slå venligst: "Etik" op i en ordbog :f

.exeo

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2004 20:07:57
Svar/Indlæg:
6531/410
ROFL
Etik
du vil altså have nvidia skal lave derres kort dårligere ?

alle ati freks har ikke bestildt andet end af kæfte om af nvidia kort kørte af ht med dx9 og det var skodkort nvidia lavede.

nu må de ikke forbedre dm forde ati kort så ikke er helt så hurtige :e

slå venligst: "dobbelt moral" op i en ordbog

Vastrup

Superbruger
Tilføjet:
20-04-2004 20:18:18
Svar/Indlæg:
35/9
Kan egentlig ikke forstå at nogen bliver så sure over at nvidia optimere deres chips så de kører bedre sammen, det er de vel i deres fulde ret til...
Hvis man har et problem med det så lad være med at køb deres produkter, der er jo også andre producenter på markedet...

Tror egentlig heller ikke man behøver at frygte at fx. nvidia begynder at producerer deres hardware så det kun er nvidia gfx og mobos der kan køre sammen, det taber de for mange forbrugerer på, da nogen så vil vælge at gå udenom deres produkter, hvilket jo resulterer i mindre omsætning, hvilket jeg tvivler på at de ønsker!

CraZyMeZ

Infinity

Superbruger
Tilføjet:
20-04-2004 20:52:46
Svar/Indlæg:
482/6
#DEVIL_DK:

Jeg er på ingen måde ATi tilhænger og og jeg har på ingen måde sagt at de er perfekte...

Da ATi lavede deres Radeon 8500 (mener jeg det var) der optimerede de den jo også til Q3's engine så den ville få bedre FPS...

Jeg er ikke tilhænger af andet end den bedste hardware!!

Men jeg synes det er en klam og skræmmende tendens hvis producenterne skal til at "tvinge" os til at købe deres hardware udelukkende... som før skrevet så kan de på den måde ved at have lavet et supervildt gfx, f.eks, lancere et skod bundkort der, bare fordi at det super gfx løber så meget bedre på en platform der kun består af komponenter fra én producent...

pointen er at det er unfair fra producenternes side at "låse" os forbrugere til kun at købe deres hardware. Vi burde frit(!) kunne vælge den hardware der performede bedst (såfremt det var det vi ønskede)...
Så længe vi er frie til at vælge den hardware der performer bedst, så tvinges producenterne til at gøre deres ypperste når de laver nye chips, og så er vi som forbrugere bedst sikret for at få det bedste produkt...
Hvis vi som forbrugere accepterer denne tendens hos producenterne ender det med at producenternes hardware bliver fuldstændig inkompatibel med hinanden og vi låses derfor til at holde os til én producent som kan dynge os til med dårlige produkter... (Dette er den yderste konsekvens af en accept af denne tendens...)

Som også før sagt så har jeg ikke noget imod et mindre performance boost ved at benytte chips fra samme producent, men op til 35 % ?!?!

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2004 21:02:28
Svar/Indlæg:
6531/410

Tror godt du kan tage det roligt hvergang nvidia er kommet med den driver til gf 4 4xxx serien stod der næsten altid

denne driver er op til 25 -30 % hurtigere men det holdt aldrig stik.

jeg vil se nogle resultater fra rigtige brugere får jeg tror på det giver 35% at køre nvidia på nvidia for det er squ megt.

der har jo altid været forskeld på hvor hurtig et kort er på et chipset frem for et andet.

som du kan se køre jeg selv med et 9800xt som jeg må sige køre som en drøm.

jeg køber det jeg mener er bedst på det tidspunkt jeg skal have nyt om der så står ati , nvidia eller man kunne håbe Matrox kom med noget men det gør de nok desværre ikke.

Infinity

Superbruger
Tilføjet:
20-04-2004 21:15:34
Svar/Indlæg:
482/6
#36: finno. jeg ser vi køber efter de samme principper når vi handler nyt :D.

Det jeg bare ville pointere med det var bare at jeg ikke er en eller anden forsmået fanboy, men at det er optimeringen som en generel tendens jeg synes er skræmmende...

btw (+fuldstændigt OT): #36: hvordan er det kabinet du har?? lækkert osv.? hvor stort er det i forhold til et Cheiftec Maxitower?
jeg sidder nemlig og har forelsket mig i det, men jeg vil jo ikke kaste 600kr ud af vinduet hvis det ikke er bedre end det jeg har... :00

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
20-04-2004 22:41:27
Svar/Indlæg:
6531/410
har svaret ang kabi gennem besked systemet.

nu er ati jo kommet med deres bud på et chipset også
og af et første chipset virker det da ok håber da de får lidt mere styr på det :)

men ati er klart kommet stærkt med og det er jo kund en fordel for os brugere.

men gud hvor jeg savner 3dfx

[G.N.U.]

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2004 02:38:50
Svar/Indlæg:
2175/21
ingen tvinger os til at bruge iexlorer som vores hovedbrowser, men det er efterhånden sket for alle......fordi den bare er der, og man ved den fungerer i et system der er blevet bygget til den.

det er self ikke helt det samme, da gfx kort ikke automatisk følger med mobo....men det har en konkurrenceforvridende effekt.

her er et tænkt eksempel: i sidder med et nforce mobo, og skal købe nyt gfx kort.... ati yder klart bedst alene men på netop nvidias mobo yder nv bedre.......self vælger man den da

jeg er bekymret over hvor det ender, ikke over at vi her og nu får bedre ydelse....tænk hvis man efter nogle år automatisk gik ud fra at nvidia gfxkort altid var bedre på et nvidia mobo, så kan nvidia slappe lidt af, og ikke give os bedre ydelse....

om det ender sådan ved ingen men jeg er sq bekymret over de er startet på det.

Infinity

Superbruger
Tilføjet:
21-04-2004 11:06:55
Svar/Indlæg:
482/6
#39: Ca. det jeg har prøvet at komme frem med hele "tråden" igennem...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
21-04-2004 14:36:34
Svar/Indlæg:
23132/740
Måsker er der lige nogle af jer, som glemmer, at det nok er mere logisk at hardware fra samme producent er mere kompatibelt end hardware fra en anden producent...

For mig at se, er det ikke noget revolutionerende, men det åbner blot nye aspekter hvad angår testmetodik... ikke andet... :l