erfaring med harddiskophæng søges

Diverse d.  22. april. 2004, skrevet af ruzz
Vist: 372 gange.

ruzz

Superbruger
Tilføjet:
22-04-2004 08:51:41
Svar/Indlæg:
734/32
Jeg har ledt lidt herinde men kan ikke rigtigt finde nogle tråde der omhandler harddiskrammer/ophæng/støjdæmpere, kald det hvad i vil.
Jeg har fundet lidt forskelligt hos webconsult og studiedata.
No-vibe rammen der benytter elastikker. Efter hvad jeg kan læse mig til fungerer de fint - men elastikkerne er tilbøjelige til at gå i stykker.
Endvidere har Zalman, smartcooler og sunbeam nogle produkter.
Jeg har et Chieftec dragon kabinet - hvad passer i?
Hvad fungerer af ovennævnte produkter?
Og er der ellers noget jeg bør vide om harddisk lyddæmpning?

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
22-04-2004 08:54:04
Svar/Indlæg:
3214/18
Du kunne også bare bruge discountmetoden: At hænge harddisken op med postelastikker i en 5 1/4 plads. De skal dog nok skiftes om et år, da de nok er blevet lidt møre der. For mig virker det fint, og har dæmpet resonansen og lyden fra harddiskene betydeligt.

Verbal

Superbruger
Tilføjet:
22-04-2004 09:02:55
Svar/Indlæg:
10/4
Her er en guide - bruger selv denne metode. Det virker perfekt, og er mere stabilt end postelastikker.

http://www.overclocking.dk/lit...

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
22-04-2004 09:13:31
Svar/Indlæg:
1996/65
Jeg har 2 stk no-vipes siddende i mit chieftec kabinet ... og de virker utrolig godt, og jeg har ikke oplevet problemer med elastikkerne ... men som #1 og #2 nævner ... så er der en meget billigere måde at få samme effekt på ... !

ruzz

Superbruger
Tilføjet:
22-04-2004 09:29:49
Svar/Indlæg:
734/32
hvor godt? hvor meget er støjen nedbragt? Jeg ved godt det er svært at svare på.

Jeg er ikke meget for selv at bikse et eller andet sammen - "grønne blæksprutter" er efter min mening ikke fede at se på :( men sådan er vi jo så forskellige :D

dr_schlemer

Elitebruger
Tilføjet:
22-04-2004 09:32:58
Svar/Indlæg:
499/44
jeg har selv haft mine hd'er hængt i cykelslange-stykker - det virkede fint - men der var lidt problemer med varmen & ustabilitet ved transport. Jeg er endt med at købe Zalman-HD cooler og jeg er ganske godt tilfreds. Sidder i mit chiftec dragon miditower.

GMB+

Elitebruger
Tilføjet:
22-04-2004 10:59:31
Svar/Indlæg:
333/52
Jeg har i lang tid brugt bukseelastikker, de der flade elastikker med stof omkring. Det fungerer fortrinlige og så er det billigt!!

Wise

Elitebruger
Tilføjet:
22-04-2004 10:59:55
Svar/Indlæg:
1604/60
Jeg har brugt NC ophæng og No vibes de er begge ret gode, men den med to blyanter og 4-6 elastikker den virker lge så godt ;)

ruzz

Superbruger
Tilføjet:
22-04-2004 11:29:12
Svar/Indlæg:
734/32
Er der mærkbart/hørbar forskel på støjen med henholdvis uden de forskellige ophæng?

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
22-04-2004 11:54:53
Svar/Indlæg:
1016/19
Jeg har alle mine HD'ere i Zahlman, og hver gang jeg køber en disk, køber jeg altid sådan en med osse.

Støjen er definitivt reduceret, omend elastikkerne sikkert ville have gjort det lige så godt.

Til gengæld leder dimsen også en del varme væk fra drevet, for heat-piperne bliver altså rimeligt lune. Det gør elastik-løsningen i hvert fald ikke. Jeg har dog ikke noget præcist gradtal for før/efter, for jeg har aldrig målt efter.

Endelig ser det p.sse godt ud i kabinettet, og det betyder sq da også en del. Man ER vel lidt af en blære ikke.... :e

ruzz

Superbruger
Tilføjet:
22-04-2004 13:13:48
Svar/Indlæg:
734/32
Nu er der bestilt en Zalman. Den matcher sikkert også godt til min Zalman CPU køler og Zalman GFX køler :e
Så nu glæder jeg mig til at se om det er så godt som i skriver ;)

stegger

Superbruger
Tilføjet:
22-04-2004 13:48:12
Svar/Indlæg:
206/36
tjek om du har en lille smule airflow forbi den diske... zalman virke bedst når der er en lille udskiftning... jeg har dem selv og jeg skal have en lille køler sat på... ikke noget og ikke med mere end 500 prm....

ruzz

Superbruger
Tilføjet:
22-04-2004 14:32:32
Svar/Indlæg:
734/32
køler? hvorfor bruge penge på det? man har vel en kæreste med store lunger :p ;) :e 8)

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
22-04-2004 15:40:46
Svar/Indlæg:
1016/19
Virker kun, hvis du også har, hvad der skal til for at få hende til at puste... :e

Djake

Superbruger
Tilføjet:
22-04-2004 15:55:08
Svar/Indlæg:
418/10
Bruger også novibes.. Til min raptor og min seagate.. Raptoren kan jeg kun høre svag når den arbejder hårdt og seagaten er så godt som lydløs. Endvidere har jeg aldrig haft problemer med elastikerne.

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
22-04-2004 16:55:08
Svar/Indlæg:
1996/65
#4 ... no-vipes er så god at den fjerner alle vibrationer der kommer fra harddisken ... og hvis man kombinere det med en gang lyddæmpnings måtter ... som jeg har gjordt ... så kan man faktisk ikke høre harddiskkene ...

Men jeg har også en af de der Zalman HD kølere ... og den virker også ... Dog skal det siges at den er svær at få til at være i et chieftec kabinet ... da lyd isolerings dimserne er så bløde og bøjelige .. men det kan lade sig gøre at få køleren til at sidde ...

Men som stegger også siger ... sæt en blæser ved harddisken ... Da der i toppen af et chieftec kabinet kan blive rimelig varmt ... og det kan harddiske ikke tåle ... !

ruzz

Superbruger
Tilføjet:
23-04-2004 19:40:11
Svar/Indlæg:
734/32
Så har jeg fået skidtet installeret og må jo hellere dele mine erfaringer med jer.
Til at starte med prøvede jeg at skille hele skidtet ad - hvorfor ?:( tjahh aner det ikke. Men det kan altså ikke tilrådes.
Back to business...
Fik den monteret på HD - nemt 8)
Sad så og spekulerede på hvordan fanden jeg skulle få plads til den i et 3½" drev x( lige meget hvad jeg prøvede kunne den ikke være der. Efter et par minutter besluttede jeg mig for at læse brugsanvisningen. Og så var det jeg fik øjnene op for at den skulle sidde i 5.25" drev. DOOOOH :x ok, godt nok er jeg træt, men alligevel.
Nå, næste udfordring. Der manglede ca. en centimeter i at den kunne sidde der. Hvad tænkte jeg??? Og så var det jo at jeg kom i tanke om de der kære "drevskubbere" - i mangel af bedre ord :00 som Chieftec bruger. Ind i skabet og finde et par stykker frem, montere dem - og vupti. Ind røg skidtet. Nu sidder det så der og ser pænt ud.
Umiddelbart har det hjulpet væsentligt på støjen. Der er slet ikke den "hylen" fra HD som der var før. Så succes :)
Noget af det jeg har lært er: vær vågen når man roder med pc
Har man 2 harddiske, så køb 2 HD kølere på samme tid. Og endelig, tag lige og mål op hvor langt dit IDE kabel er, måske skal du bruge et der er et nummer længere når nu man flytter HD. Det skal jeg i hvert fald.
Tak for hjælp/inspiration til jer der svarede :f