Fejl under XP installation (sata raid)

Software d.  23. april. 2004, skrevet af SVK
Vist: 536 gange.

SVK
 
Superbruger
Tilføjet:
23-04-2004 15:20:07
Svar/Indlæg:
162/12
Jeg kan ikke få lov til at installere XP på mine nyindkøbte Raptor diske. Jeg har trykket F6 og installeret den ekstra driver og installationen finder også harddiskene, men efter endt formatering skriver den:

Installationsprogrammet kan ikke formatere partitionen. Disken er muligvis beskadiget.

Så skriver den en masse mere, men det eneste jeg kan gøre er at vælge en anden partition. Jeg har også prøvet at installere på den ene disk - altså uden raid slået til. Samme fejl! Hvad gør jeg forkert? x(

SVK
 
Superbruger
Tilføjet:
23-04-2004 15:22:15
Svar/Indlæg:
162/12
BTW. Det er et Epox 8rda3+ bundkort



Anonym202187141154
 
Moderator
Tilføjet:
23-04-2004 15:25:47
Svar/Indlæg:
1767/90
Hent WD's Disk tool og test diskene..



Seekers-
 
Superbruger
Tilføjet:
23-04-2004 17:38:56
Svar/Indlæg:
197/34
Du gør jo ikke noget forkert i det som du skriver med prøv at:


1. Slet MBR
-----------------------------------------------------------------------
Hvis det ikke virker så:
1. Slet evt partionerne <--- hvis det ellers staves sådan
2. Lav nogle nye
-----------------------------------------------------------------------
Virker det heller ikke ? Så:

1. Download din hdd fabrikans disctool og evt test den som #2 siger men prøv også at low formater (Zero fill) den.

8)

Have Fun og god weekend :)



SVK
 
Superbruger
Tilføjet:
23-04-2004 22:00:44
Svar/Indlæg:
162/12
Hmm. Her en lille opfølgning. Jeg hentede først WD's testprogram til DOS. Den meldte fejl med det samme på begge diske (kom slet ikke igang med testen). Ligegyldigt hvilken disk i hvilken port. Jeg installerede så Windows på en pata harddisk og derefter drivere. Jeg satte så de to Raptors i og Windows fandt dem med det samme. Jeg testede så men WD's Windows testprogram og det fandt ingen fejl på nogle af diskene, MEN under testen frøs computeren i 10-15s for så at teste videre. Det kunne ske 3-4 gange ved hver test. Ingen fejl eller "frys" når jeg tester pata disken! Jeg har nu skrevet til både WD og Epox så nu må vi se. Jeg hælder nu mest til at der er noget galt med bundkortet. :00



Anonym202187141154
 
Moderator
Tilføjet:
23-04-2004 22:04:27
Svar/Indlæg:
1767/90
Diskene kan også godt være DOA (Dead on Arrival)

Kontakt den butik du har købt dem hos....



qbone
 
Superbruger
Tilføjet:
23-04-2004 22:55:37
Svar/Indlæg:
5/2
Jeg havde samme problem. Det var dog ikke med det samme Motherboard. Jeg har et Asus P4P800 og for at jeg kunne installere windows på mine diske skulle jeg hente SATA Raid Driverne til mit bundkort, smide dem i en diskette og så indlæse dem under windows installationen.
Så vidt jeg husker spørger windows om du har nogle drivere eller noget efter du har trykket F6

//qbone



kle
 
Superbruger
Tilføjet:
23-04-2004 23:06:47
Svar/Indlæg:
62/3
som nr.4 skriver gjorde jeg det samme og der efter var der ikke nogen problemer det som nr. 5 skriver kan ikke passe det tror jeg simpelthen ikke på at to diske skulle være bustet når du modtager dem det ville jo være det samme som at spille lotto.. :00 så prøv at finde en s-ata driver til dit bundkort og så se om ikke det virker...



Anonym202187141154
 
Moderator
Tilføjet:
23-04-2004 23:22:30
Svar/Indlæg:
1767/90
Transport skade evt? - Det kan være så mange ting, man kan altså godt være temlig uheldig nogle gange...



kle
 
Superbruger
Tilføjet:
23-04-2004 23:28:10
Svar/Indlæg:
62/3
oki det vil jeg give dig ret i Bullet men at 2 diske skulle blive skadet på samme tid...okay det er før set men der er langt imellem :)



#10
SVK
 
Superbruger
Tilføjet:
24-04-2004 13:45:39
Svar/Indlæg:
162/12
#6 Det gør jeg også... Har prøvet med den nyeste fra Epoxs hjemmeside og med den der følger med på cd. Samme fejl. Har endda prøvet at installere en Windows 2000 server (trial) og den melder også samme fejl :x

Til jer andre: Jeg tror faktisk ikke det er diskene det er galt med. Jeg er ved at være rimelig sikker på, at det er bundkortet (sata controlleren), men jeg ved det selvfølgeligt ikke. Det lyder mest logisk sådan som computeren går kold. Chancerne for at begge harddiske skulle være DOA må da også være minimale. Det tror jeg næsten ikke på, men man skal jo aldrig sige aldrig :l

Jeg prøver at rode videre med det, men synes efterhånden jeg har prøvet det meste. Har også slået alt andet fra i bios (serial. parallel, lan, usb osv. fra - uden held)...



#11
SVK
 
Superbruger
Tilføjet:
04-05-2004 17:06:33
Svar/Indlæg:
162/12
Så er jeg tilbage igen. Har fået ombyttet bundkortet, men stadig samme fejl x( x( :x ... Har desuden afprøvet begge diskene i en anden maskine. De virker perfekt. Startede i dos med WD's harddisk-test-utility og kunne teste begge harddiske uden nogle problemer. Lavede også zero fill på begge diske uden problemer.

Jeg har desværre købt harddiske og bundkort to forskellige steder (satans!). Hvad skal jeg gøre/prøve? Der er da flere herinde der kører Raptor sammen med Epox 8rda3+, ik?

Jeg prøvede først med en disk i maskinen. Raid bios finder den og computeren starter på min XP cd. Trykker F6 og indlæser driveren fra den cd der kom med bundkortet. Jeg kan se harddisken og opretter en partition. Computeren formaterer så harddisken, men kommer så med den samme fejl som beskrevet i #0. Prøvede så med den anden disk. Samme fejl. Satte begge diske i og oprette et array (striped). Kører igen XP installation. Samme fejl... GRRR! Har I nogle gode forslag?



PolleDK
 
Superbruger
Tilføjet:
04-05-2004 17:41:43
Svar/Indlæg:
602/17
Kunne det måske være defekte kabler?



#13
soil
 
Overclocker
Tilføjet:
04-05-2004 20:51:51
Svar/Indlæg:
30/4
Har et lignende problem på Abit NF7-S rev2 mobo. Se:

http://www.overclocking.dk/for...

Jeg er ved at være desperat. Tror kun det kan være mobo eller BIOS. Er der nogen der kan hjælpe :x



#14
SVK
 
Superbruger
Tilføjet:
04-05-2004 21:39:40
Svar/Indlæg:
162/12
#12. Det får jeg testet på torsdag. Skal hen til en ven der også har sata på hans bundkort (ikke Epox). Da jeg testede dem i en anden maskine første gang var det med andre kabler, så det kan jo være... Jeg tvivler dog. Maskinen kan jo godt finde harddiskene osv....

#13. Har godt set dit indlæg. Det irriterer mig grusomt, at jeg ikke har købt skidtet ved samme forhandler. Så kunne jeg jo bare sende skidtet inde og brokke mig. Nu har jeg fået ombyttet bundkortet, så nu må jeg jo prøve at tjekke mine harddiske. Det undrer mig bare at det ikke funker. Der er jo også flere brugere herinde der kører med samme bundkort og harddiske.

Inden jeg skiftede bundkort prøvede jeg faktisk at opdatere med en bios der var nyere end den på Epox's side. Den indeholdt en nyere raid bios. Det gjorde at harddiskgenkeldelsesprocessen (puha staveplade :e ) gik noget stærkere, men jeg fik stadig samme fejl :x :x :x



DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-05-2004 22:54:52
Svar/Indlæg:
1431/233
Jeg har også problemer med SATA raid sys.. eller generalt bare SATA diske.
har selv prøvet alt--- uden held, men nu er min pc blevet sat væk, gider den simpelhen ikke mere... jeg har opgivet og bruger nu en extra pc jeg havde til at stå..
det hjælper dig nok ikke meget. men SATA RAID er noget LORT!!!

kan selvfølgelig godt se det ikke er til hjælp i dit indlæg, men nok mere en advarsel til andre om SATA diske og RAID, Da jeg syntes jeg har set utrolig mange der har problemer med dette!


dette er mine indlæg!

http://overclocking.dk/forum.a...
http://overclocking.dk/forum.a...



PolleDK
 
Superbruger
Tilføjet:
04-05-2004 23:13:21
Svar/Indlæg:
602/17
#14 Det er ikke sikkert nej. Det lyder nok ikke alt for sandsynligt at det er kablerne - men hvem ved ;)

Det kunne jo du sagtens kan finde dem, men pga. et eller andet ved kablerne forårsager det at der opstår fejl med diskene.

#15 Der er skam slet ikke noget i vejen for S-ATA RAID. Jeg kører selv med S-ATA RAID og kender andre der gør. Jeg har ikke haft problemer med det overhovedet. Desuden er der mindst ligesp mange der herinde kører med RAID som godt kan få det til at virke.

Det er ikke for at nogen skal tage dette ilde op eller nauet som helts ;) - MEN:

Jeg hører mange gange folk brokke sig meget over et eller andet stykke hardware eller en eller anden forretning, som ofte kun på baggrund af et enkelt tilfælde. Produktet eller forretningen bliver haglet ned og vedkommende fraråder alt og alle til at holde sig langt væk.

Jeg synes det er lidt trist eftersom der altid kan opstå problemer. Man kan være hamrende uheldig med et produkt der indeholder fejl fra fabrikken af eller pga. transport eller lignende - og så er det jo ikke produktet i sig selv der fejler noget, men den enkelte forsendelse. Det kunne jo ligeså godt være sket med et hvilket som helts andet produkt.

Jeg håber i forstår hvor jeg vil hen ;)

Som sagt er dette IKKE - jeg gentager - IKKE noget angreb eller opsang til nogen overhovedet!!

Det er bare sådan lige for at forklare at man kan sagtens være uheldig, men derfor bør man ikke opgive det helt. Det kan jo som sagt blot være ens held der ikke lige er med en den gang man bestilte en vare. :i



#17
SVK
 
Superbruger
Tilføjet:
21-05-2004 19:47:43
Svar/Indlæg:
162/12
Genopliver lige denne tråd, hvis andre skulle få lign. problemer... Fik byttet mit Epox bundkort til et Asus. Det fungerer uden problemer... Ellers er alt hardware som med Epox bundkortet. Underligt for Asus bundkortet har præcis samme raidcontroller som Epox bundkortet. Asus kortet genkendte endda det array jeg havde defineret på Epox kortet :p