GFX overclocking med Zalman heatpipe

Overclocking d.  23. april. 2004, skrevet af Gripen90
Vist: 252 gange.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
23-04-2004 21:55:54
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg har endelig fået monteret en Zalman ZM80C-HP + Zalman 80mm Slim card-cooler, samt monteret små ramkøle blokke på GFX-rammene.
Det var en smule drilsk men eller forholdsvist nemt nok.
Jeg har puttet kølepasta på de steder der skulle osv.

Nå, men så var det jo selvfølgelig at jeg ville se at jeg ikke havde ødelagt kortet ved at montere denne køler. I med GFX i PC og den booter fint..

Så kører jeg 5x3Dmark01SE test i træk for at teste stabilitet og for at se om kortet bliver for varmt (kigger efter pixel-fejl), men jeg ser ikke andet en GFX enkelte GFX fejl som er forårsaget af GFX driveren (fejlene var også ved standard hastighed = ergo driver gfx fejl, dog meget små og sjældne, kun i Game 3 test 2 kunne en fejl ses mht gfx-driveren). Det ser ikke ud til at være tilfældet med pixelfejl så jeg hæver mit GF4Ti4280's core fra 250mhz@275mhz og ram fra 513mhz@551mhz = GF4Ti4400 niveau.

Herefter kører jeg 7x3Dmark01SE tests i træk og observerer ingen pixelfejl ! Så man man vel tro at overclockingen er stabil.

Efter de 7 tests tog jeg kabinetsiden af og mærkede på profilen bag på GFX og den var kun lun, så varme må der blive overført.
Under hele den store profil (GPU siden)er en PCI slot køler monteret, samt på siden af GFX er Zalman 80mm blæseren på og kører 7v (styret vi blæserstyring). På bagsiden (altså opad) der er der en kabinetblæser som suger kold luft ind som cirkulerer omkring profilens bagside.
Alle blæsere kabinettet kører 7v.

Nu har jeg så mærket efter een gang til og den profil på GPU side er en lille smule varmere end bagsiden, men ikke noget man egentlig mærker.
Men igen den 80mm som blæser ind på GPU siden holder altså profilen godt kølig ! selv ved 7v. Hvis jeg skruer op på de larmende 12v så er GPU profilen endnu køligere !.

Hvis ikke den blæser var monteret ja så var profilen sikkert ret så varm.

Frank0045

Superbruger
Tilføjet:
23-04-2004 21:59:36
Svar/Indlæg:
23/2
Profilet skal helst blive meget varmt, ellers optager den ikke varmen fra GPU'en som den skal jo.

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
23-04-2004 22:07:33
Svar/Indlæg:
6052/189
hvor meget kølesnask har du kommet på ?

prøv at clocke kortet endnu mere... :e

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
23-04-2004 22:14:00
Svar/Indlæg:
15982/637
Altså...men den gamle lille køler på profilen med kobberbund da blev profilen sku også kun lidt varm netop fordi den 50mm blæser jo køler det hele ned !
Det samme princip gælder jo og for Zalman Heatpipen når Zalman 80mm blæseren er monteret på siden !. Det holder jo hele profilen kølig ! Hvordan f*nden skulle den kunne nå at blive MEGA varm når der sidder en blæser og blæser varmen fra hele profilen samt det at der er en PCI slot køler lige under GPU siden så al varmen der bliver genereret fra profilen blæses ud af kabinettet ! ?:(
Profilen har jo ikke en ærligt chance for at blive MEGA varm hvis ikke det er fordi jeg så kobler alle blæserne fra og så bare lader den forblive passiv !.....:i

HUSK at når den 80mm køler monteres så skulle køle evnen øges med 50% ! :o

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
23-04-2004 22:18:09
Svar/Indlæg:
15982/637
#2: Jeg har kommet lige så meget på GPU-core som jeg plejer at gøre ved en CPU-core = meget tyndt lag.

Til det resterende har jeg brugt et marginalt tykkerlagt for at sikre kontakten mellem alle fladerne.

Alt er blevet "smattet" ud med mit studie(plastik)kort. :e

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
23-04-2004 23:37:21
Svar/Indlæg:
15982/637
Hmm, lige før det bliver en en-mands-tråd.

Jeg forstår ikke at hvis ikke heatpipen virker som den skulle, så burde det jo slet ikke være muligt for mig at OC kortet til Ti4400 niveau uden at det bliver ustabilt eller laver pixelfejl, for det gør det jo ikke ! Faktisk burde IMO også være vildt ustabilt med standard hastigheder og lave pixel fejl osv.... men det går det IKKE !.

Den må være ordentligt monteret...ellers forstår jeg intet.

Dane

Superbruger
Tilføjet:
24-04-2004 00:54:05
Svar/Indlæg:
270/104
Jeg satte en Zalman Heatpipe + 80 mm org. blæser på mit FX5900 kort.
Profilen blev dårligt nok lun, men min temp. faldt ca. 10-12 grader.
der er temp-måler på mit kort, og den røg fra ca. 45 til 35.
Jeg mener profilen bliver kølet ret effektivt af blæseren.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
24-04-2004 01:50:05
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg har nu haft koret ude af maskinen og skildt sider ad. Jeg har så skruet ordentligt efter på alle skruer så GPU og profil har 100% kontakt. Bagefter har jeg endda skrabet mere af det endda tynde lag af kølepasta på profilerne af så det er endnu tyndere. Og så samlede jeg det hele igen og spændte ordentlig efter og så ind i maskinen igen.

Dette blev resultatet = faktisk ingen forskel !... det var det samme som før.
Men nu ville jeg lave nogle temp. målinger så jeg to min temp.diode under CPUkøleren og brugte til GPU.

Resultater (PCI-slot blæser aktiv og indsugende kabinet-køler over profil aktiv). Temps er målt på den 10ende 3Dmark01 test i træk !.

Temp. på GPU side med Zalman 80mm blæser aktiv på 12v: 29*c
Temp. på GPU side med Zalman 80mm blæser aktiv på 7v : 33*c
Temp. på GPU side med Zalman 80mm blæser afbrudt : 50*c

Ergo der er MEGET stor forskel på temp. om man har Zalman ZM-OP1 80mm blæseren monteret på profilen.

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
24-04-2004 11:19:40
Svar/Indlæg:
4295/306
Jeg har samme Zalman profil på mit R9800 non-pro og har sat en 92 mm blæser på siden (se profil).

Selvom jeg har clocket til pro hastigheder bliver min profil også kun små-lun... Profilen er jo designet til at køre uden blæser overhovedet, så når man sætter en (eller flere) blæsere på hjælper det virkelig meget!