bios checksum error ??

Bundkort / CPU d.  24. april. 2004, skrevet af System
Vist: 298 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
24-04-2004 12:52:47
Svar/Indlæg:
0/11005
Hey
Efter at havde opdateret min bios et pr. gange frem og tilbage er jeg vidst kommet over en dårlig bios, men hvad vil det sige at når jeg starter op stopper den med boot og skriver bios checksum error ? jeg har prøvet alt hvad er det der kan være galt og hvad kan jeg stille op? jeg har prøvet at flashe tilbage til en anden bios uden held ! :| kortet er et Asus A7N8X

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2004 12:59:49
Svar/Indlæg:
4120/115
Checksum error tyder på at der er opstået en fejl under brændingen!... eller selve BIOS kredsen har taget skade, man skal jo lige være opmærksom på at en EEPROM (bios'en) ikke bare kan brændes utallige gange, men på et eller andet tidspunkt bliver den slidt så meget at den går i stykker!, og det kan være lige fra 2 brændinger til 100 brændinger, det er ikke noget man sådan lige kan spå om, det er forskelligt fra kreds til kreds...

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2004 13:04:57
Svar/Indlæg:
4120/115
Garantien dækker ikke! (så skal du ihvertfald bilde dem noget ind...)

Men prøv at søge på nettet, om der ikke er nogen der sælger en ny bios til dit board?
Men hvis du er rigtig uheldig så er kredsen fastmonteret på boardet, og så er den yderst besværlig at skifte...

Emerpus

Superbruger
Tilføjet:
24-04-2004 13:12:03
Svar/Indlæg:
626/20
Det kan også opstå hvis du ikke har husket at loade default settings inden du flasher eller hvis dit batteri er fladt.

Hvis det ikke er noget med batteriet, så prøv at tage alt andet end cpu, ram, grafikkort og floppydrev ud (dvs. alle PCI-kort harddisk osv.), clear CMOS og boot. Hvis du har flere ramklodser kan du evt. også prøve kun at lade én sidde tilbage. Hvis det heller ikke virker, så er du lidt på skideren og skal muligvis se dig om efter et nyt bundkort.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
24-04-2004 13:13:08
Svar/Indlæg:
4120/115
Det skal du nok også prøve at køre på så! men jeg har bare aldrig hørt om før, at garantien skulle dække, hvis brugeren selv har været nede og rode i opstartsproceduren for computeren, altså brænde bios'en om...

(Det svare jo lidt til at rode med indsprøjtnings tiderne osv. på en bil...)

Emerpus

Superbruger
Tilføjet:
24-04-2004 16:18:28
Svar/Indlæg:
626/20
Lækkert, så hjalp det altså at cleare CMOS og boote med kun det mest basale i maskinen, eller...? :)