spdif og digital lyd

Diverse d.  25. april. 2004, skrevet af Sparky
Vist: 312 gange.

Sparky
 
Superbruger
Tilføjet:
25-04-2004 11:33:10
Svar/Indlæg:
366/304
Hej,

Jeg har et creative Soundblaster live 5.1 digital, og vil gerne have digital lyd fra digital udgangen på kortet over i min yamaha surround forstærker, som har en coxial digital indgang.

Hvordan gør jeg det? Jeg har prøvet at sætte et alm. minijack til phono kabel fra lydkortet og over i forstærken. Der kommer dog ingen lyd. Jeg har prøvet at bruge mit onboard lydkorts optiske spdif udgang og smidt den over i forstærkeren, det virker fint, der får jeg dolby digital. Problemet er bare at jeg ikke synes lyden på mit onboard kort er lige så godt som på soundblaster kortet, desuden har jeg ikke rigtigt råd til et optisk kabel på 10 meter ☹

Sparky
 
Superbruger
Tilføjet:
25-04-2004 11:50:07
Svar/Indlæg:
366/304
Har prøvet at bytte om på de forskellige kanaler uden held... jeg fatter ikke at jeg ikke kan få forstærkeren til at sige en lyd når kablerne sidder i?

Der er vel ikke et eller andet smart man skal slå til på lydkortet? mit onboard kort virkede med det samme, men creative kortet siger ikke et eneste pip, nogen af jer der har erfaring med soundblaster 5.1 digital?



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
25-04-2004 13:16:51
Svar/Indlæg:
7881/1165
Det digitale lyd...burde der ik være nogen forskel, fra den ene udgang til den anden... Det stammer alt sammen direkte fra computeren, og køre ikke over nogle lydkort overhovedet.
Hvis du synes at lyden er bedre fra Audigyen skal du iverveje, at bruge 6kanals input istedet.. og kører det analoge lyd direkte til forstærkeren istedet!!



Sparky
 
Superbruger
Tilføjet:
25-04-2004 13:48:06
Svar/Indlæg:
366/304
#4 takker!

Prøvede lige det du sagde med at sætte nogen høretelefoner til.. Der kan jeg sagtens høre alm. lyd altså ikke noget skratten.

Problemet er så bare nu hvordan jeg får maskinen til at smide noget digital lyd ud af den digitale lyd udgang i stedet for lyd til bagkanal/subwoofer?



Avenger
 
Superbruger
Tilføjet:
25-04-2004 15:58:34
Svar/Indlæg:
330/7
Du skal bruge sådan et kabel.

http://www.av-supply.dk/index....

Så skal du gå ind under advanceret i din surround-mixer og slå AC3-decoding fra. Så slår du digital til (husk at tjekke at forstærkeren står til coax og ikke optisk). Så burde det virke.



TroelsOlesen
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-04-2004 16:53:05
Svar/Indlæg:
1996/65
Grunden til at du nok ikke kan få digital lyd ud ... af dit SBlive kort ... er sikkert at du ikke har aktiveret det ... jeg havde også lidt problemer med at få digital lyd ud af mit SBlive kort jeg engang havde ... og det viste sig at der var en indstilling i lyd-mixer programmet i windows ... under Advanced indstillinger for Master Volume ... som hed noget med Digtal Audio ... og når jeg aktiverede den ... så virkede den digitale udgang ...

Jeg ved om dit problem er det samme ... da dit lydkort er et live 5.1 ... og mit dengang kun var et live ... men prøv det ... !



Sparky
 
Superbruger
Tilføjet:
25-04-2004 18:44:03
Svar/Indlæg:
366/304
Tak for hjælpen gutter, fik det til at virke med mine oprindelige kabler. Skulle bare slå ac3 decoderen fra på SB lydkortet, og sætte forstærkeren til at bruge coaxial i stedet for den optiske indgang.

Så nu kan jeg se film med dolby digital og ac-3 🙂