Harddisk problem

Software d.  27. april. 2004, skrevet af BlAzKoWiCz
Vist: 282 gange.

BlAzKoWiCz

Elitebruger
Tilføjet:
27-04-2004 21:02:50
Svar/Indlæg:
2732/41
Hej,
Jeg har 2 harddisk den ene, en WD SATA med XP på,
også en IBM Deskstar med en gammel installation, IBMen skal self udskiftes da den er ved at dø,
men WD disken vil ikke starte uden IBM disken,
jeg har ændret boot.ini filen så kun den nye installation er der.
Hvad kan jeg gøre?

BlAzKoWiCz

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2004 10:25:38
Svar/Indlæg:
2732/41
Kom nu? ?:(

steen

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2004 12:08:57
Svar/Indlæg:
2870/65
Umiddelbart kunne det lyde som om du har rodet lidt rundt i tingene da du installerede XP.

Det lyder fuldstændigt som om at din boot-partition ligger på den IBM disk og din System-partition på WD disken.

Dette sker HVIS du under installationen har haft begge diske i og du i bios har sat maskinen til at starte på almindelig HDD (O).

Når man laver en installation med både SATA og PATA, skal man virkeligt holde tungen lige i munden, da Windows vil opdage din PATA disk først...og kun din SATA disk hvis den har fået SATA driveren med F6 funktionen...og selv da, vil windows lægge din PATA disk som første valg.

Løsningen er at hive PATA disken ud og installere på SATA disken med SCSI som boot device i bios...og så installere med den berygtede F6 funktion.

Alternativt kan du flytte dine data fra IBM disken over på WD disken, hive IBM disken fra og køre en Repair skulle du du rettet det lille problem

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2004 13:07:18
Svar/Indlæg:
1581/5
Du skal kopiere ntldr, boot.ini og msdos.sys fra ibm disken over på WD disken. Derefter skal du sørge for at partitionen på WD disken er sat aktiv, det kan du gøre under diskhåndtering (højreklik på partitionen)

Prøv så at kople ibm disken fra, og kun lade den køre på WD disken, den burde starte op - evt. kan det blive nødvendigt at ændre i boot.ini

ZLoG

Superbruger
Tilføjet:
28-04-2004 13:10:14
Svar/Indlæg:
28/2
hmm.. lyder sært. prøv evt at hop i xp repair console og skriv bootcfg - så skriver den en ny bootcfg.. ud fra det der er i maskinen på det tidspunkt. :i

BlAzKoWiCz

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2004 14:03:19
Svar/Indlæg:
2732/41
Jeg gjode som 2# sagde, og det virker tark ;)

steen

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2004 14:43:52
Svar/Indlæg:
2870/65
#5 Velbekommen

Gør digselv den tjeneste at installere Recovery Console, som #4 foreslår dig at bruge...det er rigtig god hjælp, når man har lært at bruge det.

Du installerer Recovery Console ved at sætte din xp cd i drevet, gå i Start - Kør, browse dig til cd-drevet og finde win32.exe i I386-mappen. Når du har fået den op i Kør-feltet, tilføjer du et mellemrum og skriver "/cmdcons" og klikker OK.

Så guider installationen dig igennem en meget kort installation.

Når du booter næste gang, vil du kunne se et ekstra boot-menu-punkt= recovery Console.

Selv om Recovery Console mest af alt er et begrænset stykke DOS-tool, kan det mange flere ting end hvad DOS kan...stoppe og starte Services, disable cd-rom, harddiske og meget mere....et rigtigt cool stykke værktøj...good luck