Printserver + Dynamisk IP problem!

Diverse d.  28. april. 2004, skrevet af Jonaskp
Vist: 377 gange.

Jonaskp

Superbruger
Tilføjet:
28-04-2004 20:20:05
Svar/Indlæg:
97/21
Okay, here goes:

Jeg har lige idag været ude og investere i en printserver for at både mig om min far kan printe ud uden at hans computer skal være tændt... skide smart.

Men mit problem er så, at den printserver har en IP adresse som bruges når man skal skabe forbindelse til den (IP adressen kan selvfølgeligt ændres). Denne IP adresse skal "have the same IP Network settings as your network" som der står i manualen..

Men men men, her kommer problemet så: DYNAMISKE IP-ADRESSER!!!

Ip adresserne på de tre computere som pt skal være tilsluttet netværket har jo ikke samme IP adresse, heller ikke engang nogen som minder om hinanden... Og såvidt jeg har forstået med dynamiske IP adresser, så ændres de også hver gang man logger på internettet.

Hvad søren skal jeg gøre? Vil meget gerne have hjælp hurtigt.

Printserveren er en D-Link DP-301U...

SuperflyDK

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2004 20:42:47
Svar/Indlæg:
1503/128
Må vi ik' få lidt mere info om hvordan netværket er smasket sammen?

Bruger du en Router eller blot en switch? Hvis det sidste er tilfældet, så få fat på en router! Den fungerer både som firewall, og så er den så fantastisk dygtig, at den kan finde ud af at håndtere jeres interne netværk med jeres interne IP-adresser - samtidig med at den kan holde en forbindelse til det store farlige inder-net med de stygge dynamiske IP-adresser ;)

Wise

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2004 20:45:50
Svar/Indlæg:
1604/60
Kender godt problemet, I er nødtil at anskaffe jer en Router for at løse problemet, i den kan I jo selv bestemme hvilke IP adresser I vil have i Jeres netværk. TDC giver bare tilfældige IP´er og der kan f.eks være tre pc´er i samme hus, men man kan ikke spille mod hinanden osv, fordi IP adresserne ligger for langt fra hinanden.

Køb f.eks en D-Link DI-604 og afbestil de ekstra IP adresser fra udbyderen.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2004 21:35:21
Svar/Indlæg:
4657/53
hvis du er rigtig smart og hvis du kan komme af med den printserver. kan du købe en router med printserver indbygget.

http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Jonaskp

Superbruger
Tilføjet:
28-04-2004 21:43:48
Svar/Indlæg:
97/21
Okay, svar på tiltale (eller sådan noget :)):

#1: Vi har forbindelse til nettet via en switch, ingen router.

#2: Ja, det virker lidt som om at en router er den eneste løsning...

#3: Det ser da ikke helt dumt ud, og heller ikke prisen som er den samme som for printserveren, ca. Hvor mange udgange er der på den der, altså netværk, for det kan jeg ikke umiddelbart se...

SuperflyDK

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2004 21:54:21
Svar/Indlæg:
1503/128
Jonaskp>> Med en router kan du også bruge din switch - så skal routeren bare i uplink porten (hvis du har sådan en), og så har du alt hvad du skal bruge af porte og kontrol af netværket :)

Jonaskp

Superbruger
Tilføjet:
28-04-2004 22:00:57
Svar/Indlæg:
97/21
Altså, en ledning fra routeren skal i switchens uplink port, right?

Hmmm, jeg fandt lige en anden ting på EDBpriser:

http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Denne her router fra D-link, også med indbygget printserver... Det virker altså ret vildt at den er så piv-billig i forhold til hvad den kan

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2004 23:36:13
Svar/Indlæg:
1349/11
Du skal lave det således : internetmodem(det fra din udbyder) -> router -> switch -> dine computere

Når du forbinder router og switch, så skal switch sidde i port 1-4 på routeren, og kablet sætter du i uplink eller hvis der ikke står uplink nogle steder på din switch, så i en af yderportene, det burde stå i manualen dertil.
Printserveren kan du sætte hvor du vil, enten om det er i din router eller i switchen. Du skal huske at angive det rigtige ip-nummer til printserveren når du sætter den op, da den højest sandsynligt har det samme ip som din router. Det plejer at være 192.168.0.1(for routeren) ,så kan du give din printserver 192.168.0.2, det plejer at være indstillet fra fabrikkens side.
Alle de andre computere skal bare sættes til at få tildelt et ip-nummer automatiskt fra routeren(DHCP).

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
28-04-2004 23:37:47
Svar/Indlæg:
1349/11
Ups, glemte lige at skrive at den du linker til i #6 er en router og der er ingen printserver indbygget i den.

Jonaskp

Superbruger
Tilføjet:
29-04-2004 07:01:02
Svar/Indlæg:
97/21
#8 Det er nu ellers det der står, både på D-links hjemmeside og inde på edbpriser.

"The DI-704P is an Ethernet Broadband Router with a built-in 4-port switch. It also features a parallel port to share a printer on the home or office network and includes a print server application for Windows"

Og det siger dem der skriver kommentarer også...

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2004 07:01:54
Svar/Indlæg:
1881/217
Hvis du har mulighed for det, så tag din PrintServ med hen til en hvor du kan give den en statisk IP (Fast IP, Sub-Net og/el. Gateway) som passer med dit egen netværk, så burde det ikke være nødvendig med router, da den køre uden om de 2 dynamiske IP´er som du får tildelt.

nerd-alert.dk

Superbruger
Tilføjet:
29-04-2004 07:27:17
Svar/Indlæg:
37/2
hvis du har en gammel comp kan du bare lave din egen DHCP server :)

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2004 07:30:52
Svar/Indlæg:
6052/189
#9:

jeg ved ikke, men jeg ville nok stadig tage den der Netgear istedet...

kunne mistænkes til at DI-704P bruger et lidt dårligere chipsæt...

evt samme chipsæt som Anubis-routere = #¤%&/(

Empty_soldier

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2004 09:28:56
Svar/Indlæg:
210/58
hmm jeg har også lige et spørgsmål :) ikke lige om print server men er der ikke en indbygget router i Cybercitys modem altså de der Zyxel ? :)

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2004 09:46:28
Svar/Indlæg:
1349/11
-> #9 SRY :r det var bare mig der ikke læste ordentligt, jo, den har en parallelport indbygget hvor du kan sætte en printer til, og jo den er billig, men det er jo kun godt. :D
Den kan du da købe istedet for den printserver som du har købt og spare en god sjat penge, samt du skal ikke have så mange kabler liggende. D-link lave generelt nogle gode produkter, og det der adskiller de fleste af disse netværkstyper er den software som de bruger. Chipset kan og er højeste sandsynligt det samme for mange af disse billige produkter, men det er som sagt softwaren der gør forskellen.
Jeg har selv nummeret mindre af router, nemlig D-link 604, men den er uden printserver indbygget og koster ca. 320 kr på edbpriser.

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2004 09:47:53
Svar/Indlæg:
1881/217

Jo, det er der. Har en derhjemme, og den er bare skøn :)

Jonaskp

Superbruger
Tilføjet:
29-04-2004 15:01:15
Svar/Indlæg:
97/21
#10 Det forstod jeg ikke helt...

#11 Ingen gammel comp, eller mine forældre vil ikke have en gammel comp til at stå og køre hele tiden...

#14 Og du er helt tilfreds med din D-link router? FOr så bliver det nok bare sådan en jeg snupper. Altså, den med parralelport...

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
29-04-2004 15:35:17
Svar/Indlæg:
1349/11
Jeg vil sige at efter jeg skiftede over til tele2 er jeg blevet mere tilfreds med den, den havde lidt mærklige problemer med TDC og deres netværk, men det var til at overkomme idet at jeg skulle tage strømmen ca. hver 14 dag, men ellers ingen problemer overhovedet. Det er langt fra alle som har de problemer, en af mine venner har samme router bare gennem kabeltv istedet for og der er ingen problemer.

Jonaskp

Superbruger
Tilføjet:
29-04-2004 21:22:00
Svar/Indlæg:
97/21
Ok, så køber jeg nok sådan en, hvis vi bare uden videre kan få pengene tilbage for printserveren... Håber på det, men er begyndt at tvivle...