Design af kølehoveder - igen igen

Vandkøling d.  02. maj. 2004, skrevet af DragonOne
Vist: 300 gange.

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
02-05-2004 16:26:45
Svar/Indlæg:
240/44
Hej endnu en gang...

er lige faldet over nogen kobber-stænger der er 30mm. brede og 5 mm. tykke...

Tanken faldt straks på at omdanne dem til kølehoveder til hhv. gpu (Geforce 5600) + chipset, men spørgsmålet er så bare, om de er brede nok til at kunne dække de nævnte chips??

Overvejede om man alternativt kunne lodde 2 stykker sammen så de blev 60mm. brede (til CPU), men bliver det ikke noget biks? Jeg mener - samlingen vil komme til at ligge lige over cpu-kernen.... tillægsspørgsmålet til 100.000,- popper så samtidig op :
hvor godt leder loddetinnet varme? fandt nemlig samtidig en rulle 2mm. kobbertråd som evt. ville kunne benyttes til at lave pins med..

me <- loco :e

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2004 16:48:58
Svar/Indlæg:
2353/24
jeg tror ikke at det vil kunne holde hvis du loddede stykkerne sammen, med mindre du lave det som i smedesprog hedder en gennemsvejsning/brændning (dvs. at du svejser på den ene side af materialet og varmen smelter materialet incl. tråd gennem materialet, så der lægges en lille pølse/søm på den anden side), så man er sikker på at materialet binder.

jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, når man lodder, men jeg tvivler :l

håber ikke at jeg snakker i tåger

*klonk*

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2004 17:00:32
Svar/Indlæg:
458/22
Hvor har du været på rov? ;P

som #1 siger så glemt det der med at lodde dem sammen, det ville kræve en fagmand.

Du kan til nøds lave et KH til din GPU meeeeeeen der er ikke meget plads at spille på, du kunne lave små RAM-sinks til gfx-kortet med en metalsav måske, eller pille med noget køling af dine haddisk (med vand) - hov, mens jeg skriver kommer jeg da i tanke om RBX'en, den er ikke 3.6cm bred som hullerne ellers normalt er i et mobo, derimod bruger den den top der sidder på til at fæstne hovedet til moboet, Hvis du kan skaffe noget polykarbonat eller bare noget bredere kobber kan du sagtens lave et par kølehoveder...

lang post.. hej! bong!

H_L

Superbruger
Tilføjet:
02-05-2004 17:07:32
Svar/Indlæg:
288/39
Lav da bare 2 chipsæt kølere, en til nord og syd... Pil køleren af 5600 fx og mål om det kan lade sig gøre...

ArGosY

Superbruger
Tilføjet:
02-05-2004 17:08:15
Svar/Indlæg:
28/11
Nu hvor jeg er i faget kan jeg betro dig det bliver noget juks..

H_L

Superbruger
Tilføjet:
02-05-2004 17:08:39
Svar/Indlæg:
288/39
apropos chipsæt, så er de cirka 5-6*5-6 cm...

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
02-05-2004 17:39:42
Svar/Indlæg:
240/44
Det er rent faktisk noget, der har været brugt til hyldeknægte i vores gamle lejlighed :D de er malet, men der er da ikke mere, end der kan fjernes med en gang sandpapir eller lign...

jeg målte lige chipsettet på et gammelt mobo jeg har liggende og den er 30 mm. så det er knebent den vil kunne dække det...

ang. GPU'en, så er jeg ikke meget for at pille profilen af.. er der virkelig ikke nogen der har målene på sådan en fædder???

tanken går lidt på, at lave et flow på langs af stykket, evt. med en væg-tykkelse på 5mm.. det vil give 20mm. at lave riller i...

Tror så godt jeg kan se bort fra muligheden med at lodde 2 stykker sammen - men hvad så med at lodde pins på - som a la et heatsink? der skal selvfølgelig lige bores for og benene så sættes deri.... er det noget der ville kunne være givtigt?