Aspire vs levicom

Diverse d.  02. maj. 2004, skrevet af legebarN
Vist: 579 gange.

legebarN

Superbruger
Tilføjet:
02-05-2004 18:18:13
Svar/Indlæg:
487/59
Tja...sad og surfede lidt rundt efter en ny PSU, og på databutikkens hjemmeside faldt jeg over denne 500W fra Aspire (har aldrig hørt om dem før)
http://www.databutikken.com/dk...

Og så tænker man jo: "Den har jeg set før...". Her evt:
http://www.databutikken.com/dk...

Den eneste forskel jeg lige kan se er at Levicom'en tilsyneladende (er dog ikke helt sikker) har en smule større køleprofiler. Men da der er ca 200svkr til forskel blev jeg lidt nysgerrig.

Efter en hurtig snak med google fandt jeg hurtigt følgende 2 reviews:
http://www.envynews.com/index....
http://www.extrememhz.com/aspi...

Hvis jeg bestemmer mig for ny PSU bliver det sku nok denne, og så skal jeg nok poste nogen resultater :)

legebarN

Superbruger
Tilføjet:
02-05-2004 23:31:17
Svar/Indlæg:
487/59
Ingen der har noget konstruktivt at sige ?

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2004 23:44:09
Svar/Indlæg:
4120/115
De ligner sku godtnok hinanden rimelig meget... Kunne man forestille sig at de var ens, bare med forskellige klistermærker på?

En ting du lige skal være klar over, er nok at med et plexiglas låg udstrålerden nok en hel del støj! Og de basere sikkert deres CE mærkning på at den skal monteres inde i et computer kabinet... det er self. også fint for omgivelserne, men du risikere den går ind og forstyrre følsomme kredsløb inde i computeren som f.eks. lydkort osv.

legebarN

Superbruger
Tilføjet:
02-05-2004 23:54:57
Svar/Indlæg:
487/59
Micma, hvor udbredt er det fænomen ?

legebarN

Superbruger
Tilføjet:
02-05-2004 23:57:32
Svar/Indlæg:
487/59
Nu har jeg bestilt en, så ser vi på det :)

Men vil gerne have lidt mere respons på det micma nævner med "støjproblemer".

Palmen

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2004 00:03:57
Svar/Indlæg:
1302/23
Har selv Levicom'en, og når den bliver varm (ved konstant F@H) og blæserne automatisk skruer op i hastighed, larmer den en del.

Har selv flået blæserne ud, og skåret et 120mm hul i plexi glas låget, som der så sidder en 120mm blæser og blæser op i. Er rart med en stille puter :)

Edit:
Det skal lige nævnes, at den også 'brummer' lidt når den kører (selve PSU'en).

- Lasse

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2004 00:07:50
Svar/Indlæg:
4120/115
Med kloner eller med støjen?

Det er nok rimelig udbredt med at det samme hardware bliver solgt under forskellige navne... Men selvom de ligner hinanden meget så behøves de jo ikke absolut være ens, det kan godt være de er produceret af de samme børnearbejdere på den samme fabrik ude i kina, men med lidt forskellige print i osv. Men det sker rimelig ofte at det i bund og grund er det samme hardware i sidste ende...

Ang. det med støjen, så har jeg self. aldrig selv oplevet det, fordi jeg aldrig har haft en switchmode strømforsyning kørende uden afskærmning, men jeg har ihvertfald lært at det var "forbudt" ikke at afskærme sådan en!...

TinkerBell

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2004 08:44:38
Svar/Indlæg:
369/0

Silent

Skribent
Tilføjet:
16-05-2004 20:25:43
Svar/Indlæg:
3223/205
->#0 Kan vi så få nogle resultater og vurdering af din Aspire?
Her tænker jeg på støjniveau, da jeg har læst på div sider at den skulle støje en del under load med blæserne for fuld skrue.
Samt om den levere stabile spændinger?

Jeg kigger pt selv på den Aspire da min Chill ikke rigtigt kan følge med mit system længere, men vil du kalde den støjsvag iforhold til min Chill psu på max 19db?

Jeg har før haft en Q-Tec som støjede med ca 31db hvilket er alt alt for meget efter min menig.

Men det ville være cool, hvis du lige smed din menig om Aspire psu`en, hvis du da har købt den.

En sidste ting, var der flexstrømpe på alle ledninger? eller kun ATX stikket, samt hvor du har købt den henne.

Hvis du kigger her--> http://www.atruereview.com/asp...
er der faktisk flexstrømpe på alle ledninger, ellers må man jo bare have fat i Lockheed :e

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2004 20:57:23
Svar/Indlæg:
6531/410
Aspire
er lige blevet testet på tweak.dk
http://www.tweak.dk/tests2.php...

de to psuér er vist 99.999999 % ens hvis ikke 100%

jeg kan ikke se forskeld på dem

har sel en Levicom.
min køre ikke selv op i speed den bliver der hvor jeg har stillet den til
og der er den totalt stille

TinkerBell

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2004 21:14:15
Svar/Indlæg:
369/0
Vil da gerne lægge ud, hvis det er ok 8)

Købte den Aspire hos Databutikken.com da min gamle Enermax PSU havde lidt problemer ligeså snart min barton blev klokket. Valget faldt på http://www.databutikken.com/dk... da jeg skulle bruge en PSU der var billig, kraftig og forholdsvis støjsvag. Var mest bekymret for det støjsvage for alle teste af levicom/aspire har vist at den har masser af krafter, men jeg må sige at den overraskede positivt. den kommer med sådan en drejedims så man kan justerer hastigheden på den og ved højeste omdrejninger der larmer den en del, men skruer man lidt ned så kan jeg faktisk ikke høre den og den siger lige så lidt som min Enermax sagde efter jeg havde været inde og pille i den for at lave den støjsvag. Jeg tror ikke den er nede omkring 19db, nærmere oppe omkring 21db ved laveste omdrejninger.

En anden ting der overraskede mig var hvor god den var til at holde spændingerne på de forskellige udgange. Den har mere stabile spændinger end min gamle Enermax 330watt, men den var oxo på overarbejde.

På min Aspire var der kun flexstrømpe på selve ATX kablet.

Så alt i alt en super PSU, som opfyldte alle mine krav : billig, kraftig og støjsvag. Men hvis man er meget støjfikseret så findes der garanteret strømforsyninger der er bedre, men de koster det samme eller er dyrere og er ikke nær så kraftige.

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2004 22:07:22
Svar/Indlæg:
4263/107
#6 Du mener Skoda / VW syndromet ?

(til dem der ikke ved det, så ejes Skoda af VW, og ca. 75% af delene i bilen er originale VW dele, Skoda er bare MEGET billigere end VW) 8)

#10 Jamen så hedder min næste PSU Aspire :e

Palmen

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2004 22:10:37
Svar/Indlæg:
1302/23
Stamps/#11:

+ Audi dele :)

- Lasse

Storm_DK

Superbruger
Tilføjet:
16-05-2004 23:02:09
Svar/Indlæg:
237/37
Kan kun sige godt om den Levicom. Den er dejlig stille. I hvert fald den tid jeg havde den.

Silent

Skribent
Tilføjet:
16-05-2004 23:16:52
Svar/Indlæg:
3223/205
->#9 #10 Siger mange tak, andre der har gode/dårlige erfaringer med den omtalte psu?

Tror sgu det bliver min næste psu 8)

legebarN

Superbruger
Tilføjet:
16-05-2004 23:17:55
Svar/Indlæg:
487/59
Stamps, og eftersom at VW også ejer Porche er en skoda vel bare en lavpris porche :)

Tilbage til emnet, jeg er meget glad for min Aspire. Med det inbyggede potmeter kan det næsten gøres lydløs (tror ikke det kan gøres meget bedre med aktiv køling). Desværre kan jeg ikke helt sige det da jeg ikke har fået vand på mit 9800pro endnu og den blæser larmer meget.

Synes personligt ikke spændingerne er så super pæne, lidt for lave, men absolut ikke noget at pive over. Så jeg er glad for min PSU.
Forøvrigt er den fra databutikken.com og kun ATX-kablet var sleeved. Heldigvis i samme grønne UV-farve som det par meter jeg har liggende, så resten af kablerne følger snart med :)

Silent

Skribent
Tilføjet:
16-05-2004 23:30:29
Svar/Indlæg:
3223/205
->#15 Hvor lave er dine spændinger da på de forskellige linier?
For når jeg primer min egen pc falder min 12v til ca 11,6 ifølge den onboad probe, nu ved jeg godt at man skal tage det med et gran salt.

Men jeg har på det sidste haft nogle underlige genstarter, mens man sidder ved maskinen og læser på oc.dk eller laver andet ikke krævende arbejde ved pc`en, men jeg kan sagtens køre prime i 12timer uden problemer.

Jeg tror det er min psu som giver for lidt på 12v
?:(

Syntes da ikke igen, at mit sys er SÅ krævende :l

legebarN

Superbruger
Tilføjet:
16-05-2004 23:34:13
Svar/Indlæg:
487/59
Kan ikke få MBM til at virke i min nuværende opsætning (laver dll fejl) men synes bare at spændingerne ligger en smule under forventet.
Se evt min opsætning i profil, tror ikke mener ikke at PSUen sætter begrænsningerne, den kører sku fint :)

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2004 23:35:38
Svar/Indlæg:
839/19
VW ejer jo også lamborgini (det er vidst ikke for godt stavet ?:( )

Det kan godt være at det bare er mig, men hvor støj frie vil i virklig have jeres maskiner?
Jeg har hørt folk pive over at deres ting larmer ~25dB og ikke har kunne leve med det.
Jeg kan ikke se hvad der er galt med en computer som larmer 30-32dB, så længe at man arbejder ved den. Til et kontor, eller et sted hvor der står mange maskiner kan jeg godt forstå det, men ikke til en hjemme PC.
Skal man have et eller andet til at hente noget for en om natten, så skaf da en VIA Epia og gem den i et skab, så generere den da ikke nogen.

En af mine kammerater overlevede i 1½ år med en 56dB Delta og han brokkede sig ikke. Da han fik en anden køler var han da glad for at den ikke larmede så meget mere, men det var da ikke noget vidre must for ham..

Pointen er, det er muligt at justere hvor hurtigt fannen drejer i de to omtalte PSU'er og så skru da bare lidt ned for deres RPM, og chill out ;)

/Kingu

Silent

Skribent
Tilføjet:
16-05-2004 23:47:29
Svar/Indlæg:
3223/205
->#18 Så vidt muligt vil jeg holde min maskine under de 25db, da min pc står i stuen (har ikke andre muligheder at stille den)
Da jeg skiftede min Q-tec psu ud, med min chill psu damn en stilhed der blev *GG*

Efter jeg har fået nye blæsere i maskinen, larmer den faktisk mindre end min svigermors pc med en Silent Viking 21db cpu køler og en Codegen psu.
Det er faktisk kun blæseren i hendes psu man kan høre.

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2004 01:40:03
Svar/Indlæg:
839/19
Er der pinlig tavshed i stuen, eller er det for at du kan se TV med lyden skruet ned til minimum?
Der må da være en eller anden form for baggrundsstøj, ikke?

/Kingu

Palmen

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2004 01:49:58
Svar/Indlæg:
1302/23
Kingu/#18:

Mente ellers det var Mercedes der ejede Lamborghini ?:(
Eller er jeg helt galt på den (det er jo ved at være sent) :r

- Lasse

sko

Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2004 09:55:29
Svar/Indlæg:
1954/464
# 21...ja mercedes ejer ikke lamborghini...men som tidligere omtalt ejer VW lamborghini, ligesom de også ejer bugatti ;)

Silent

Skribent
Tilføjet:
17-05-2004 12:31:19
Svar/Indlæg:
3223/205
->#20 Jeg ka nu bedst lide en maskine som er støjsvag, men det er individuelt når man snakker om støj ;) om hvor meget man synes den støjer.

Ellers er der ikke pinlig tavshed i min stue LOL :e

Hunden

Superbruger
Tilføjet:
17-05-2004 13:46:14
Svar/Indlæg:
406/19
hmm, står faktisk og leder efter en PSU - havde måske tænkt på en levicom men den her aspire ser da udemærket ud.... må lige overveje lidt.... ser faktisk ret okay ud... ?:(