Ting til en lille hjemmeserver

Diverse d.  02. maj. 2004, skrevet af JB:-)
Vist: 397 gange.

JB:-)

Superbruger
Tilføjet:
02-05-2004 23:21:33
Svar/Indlæg:
207/50
Hej på den anden side

Jeg har leget med tanken om at sætte noget op som en server i et stykke tid nu, nu er det det bare et spørgsmål om, hvad man skal anskaffe sig.

Den skal helst ikke larme mere en højst nødvendigt, da den kommer til at stå i et rum som skal bruges andet end arbejdsrum. Brugen består af mailserver og til at hoste en enkelt webside, men er dette nok?

Motherboard med CPU:
http://www.viavpsd.com/product...

PSU:
http://www.morex.com.tw/60dcpo...

Kunne dette bruges eller skyder jeg for lavt??

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
02-05-2004 23:28:06
Svar/Indlæg:
6624/113
Det er riiiigeligt. :D

K2K

Superbruger
Tilføjet:
02-05-2004 23:46:09
Svar/Indlæg:
76/1
For at få den godt lydløs, så kan du evt. smide en masse blæsere i, gerne 120mm, så du får en rigtigt godt flow i dit kabinet.
De skal så bare ha minimum strøm, f.eks. 5volt eller mindre.

Så skal du så også lade vær med at sætte computeren et sted, hvor den er meget inde lukket, så den ikke bliver så varmt.
Det der nok larmer mest så, er nok din hdd. Den kan du så evt købe en hdd skuffe, som er lyddæmpet. Ellers kan du selv lave en. Du skal bare lave en form for ramme, som passer i 5,25" pladsen, og så kan du lyd isolere den med det der bliver kaldt for asfalt. Det brude kunne gøre det. :D

Mvh.

oksejohn

Superbruger
Tilføjet:
03-05-2004 07:27:16
Svar/Indlæg:
66/9
Hvis dy køber dig sådan et bundkort - så skal du næsten gøre ligesom ham finnen her:
http://www.metku.net/index.htm...
;)

PS: Jeg vil også mene at det er rigeligt til en server - min far kører filserver på en 650MHz Athlon :e

Superbruger
Tilføjet:
03-05-2004 07:56:29
Svar/Indlæg:
207/50
Så har jeg jo eller ikke været helt ved siden af... havde ellers en eller anden ide om at man skulle have nogle store tunge komponenter til den slags, men man skal jo lære noget, hver dag.

#3 Lækker ide, men jeg holder mig til træ som skal dækkes med filt for at holde støjen på et minimum. Så kan man altid sætte en metalplade på med navn for synets skyld :D

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2004 07:57:28
Svar/Indlæg:
1881/217
Den kan sagtens køre som server, ingen problem der :)

Du kan se i min profil, hvad jeg har til at køre på en 1200MHz Duron, og på en 350MHz AMD K6.

http://www.overclocking.dk/com...

Superbruger
Tilføjet:
03-05-2004 09:08:41
Svar/Indlæg:
207/50
Tror jeg er ved at være der, var dog lige inde på VIAs webside for at kigge deres forskellige produkter igennem. Her henviser de til nogle færdig løsninger, som jeg ikke kan se den store prisforskel om jeg selv skulle lave det eller købe en af disse.
Er der noget jeg har overset eller hvad?

Her er et link til en af dem:
http://store.niveusmedia.com/s...

Sådan en kan vel også fint klare mine behov (mailserver og website), eller?

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2004 10:16:36
Svar/Indlæg:
1881/217
Jo, det kan den helt klart, den burde faktisk have resurser i overskud, men det spiller også ind hvilken mail server du vælger. Osv. :)

Superbruger
Tilføjet:
03-05-2004 10:32:08
Svar/Indlæg:
207/50
#7 Jeg havde heller ikke planner om at bruge det software der var på maskinen til noget... havde mere tænkt noget i stil med Microsoft Windows Server, da jeg skal bruge ASP og .NET og andet Microsoft lir alligevel.
Hvad syntes du om den kombi... noget der kan bruges eller tænker jeg det ikke helt igennem?

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2004 10:54:55
Svar/Indlæg:
1881/217
Det kan den sagtens køre - uden problemer 🙂

Hvis det er sådan, at du vælger Microsoft Exchange, skal du være OBS på, at det tager en del af resurserene, jeg vil derfor anbefale minimum 512 MB Ram 🙂

Den primære Web-server her på mit arbejde køre på en PII 250 MHz med Windows 2000 Server, og det er faktisk en af de servers der brokker sig mindst :p

Superbruger
Tilføjet:
03-05-2004 11:03:26
Svar/Indlæg:
207/50
Skal jeg bruge Exchange for at bruge den som mailserver? og kan jeg kombinere det med IIS eller ?

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2004 12:00:06
Svar/Indlæg:
1881/217
Exchange er en mulighed, og hvis du spørger mig, den bedste mulighed.

Den kombinere sig selv med IIS, så du kan gå på din mail igennem Web-Access.

Den er meget nem at sætte op og nem at vedligeholde :)

Superbruger
Tilføjet:
03-05-2004 12:41:01
Svar/Indlæg:
207/50
Vil der så ikke være en fordel ved at køre Microsoft Windows Server 2003 og Exchange sammen i nogle tilfælle?
Altså til backup, printer og host eller gøre det ingen forskel?

Kan se at du selv kører Windows 2003 Enterprice Server sammen med Exchange, men er der egentligen nogen anden grund til at du har to kørenede... ud over det at man har muligheden 🙂

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
03-05-2004 13:07:37
Svar/Indlæg:
1881/217
Jeg vil faktisk anbefale det, at køre Windows 2003 Server og Exchange på sammen maskine, når du ikke skal bruge flere resurser end du skal.

Hvis du skal tage backup vil jeg anbefale at du bruger Acronis, da den kan tage backup af filer der er i brug :)

Grunden til at jeg køre Windows 2003 Enterprice Server og Exchange 2003, på den hurtige maskine, og bruger den langsomme maskine til Lager, er at jeg blev træt af at jeg ikke kunne lukke min stationær maskine ned uden at jeg også lukkede for FTP´en for de brugere der er på mit netværk, så jeg lavede en server mere der stå som Lager for de andre maskiner.

Det skal måske lige siges, at jeg er ved at lave en SQL server, som også kommer til at køre Windows Enterprise 2003.
Alle vil vel have sin egen server farm :e