Jeg er nu nået så langt i min "quest for the holy homeserver" (dvs har overtalt mine forældre) til at jeg skal finde nogen specifikke programmer at smække på den.
Jeg regner med at lægge windows XP Pro på af tre grunde:
-Brugervenlighed
-Fjernskrivebord (så jeg slipper for skærm og mus/tastatur ved selve serveren
-Nem deling af printere
[EDIT] Efter et råd fra en anden, overvejer jeg i øjeblikket at bruge FREEBSD istedet for WinXP. Derfor må I gerne komme med forslag til dette system også [/EDIT]
Der er nogle forskellige opgaver som den skal køre:
1: Printserver:
Meget simpelt at gøre i windows, regner ikke med at der skal noget som helst specielt program til, medmindre man vil mere end bare det åbenlyse.
2: Central filserver:Har bl.a. tænkt mig at lægge min musik på den, vores private billeder og videooptagelser og den slags. Udover dette skal der nok oprettes en mappe til hver af os herhjemme, hvor vi kan have forskellige ting liggende.
Igen, dette kan windows sagtens klare
3: Backup:
Skal have den til at tage backups af nogen af de vigtige ting såsom skoleopgaver, budgetter osv. Desuden er min far kasser for en svømmeklub, så deres ting skal jo også backup'pes.
Søger et nemt program der kører på serveren (dog gerne med en klient på de andre maskiner) som man kan indstille til at tage backups eksempelvis når computeren tændes, når den har været tændt i et stykke tid osv.
4: FTP server:
En ting der kunne være lækker, var at kunne få adgang til sine skoleopgaver når man sad ovre på skolen og på den måde slippe for disketter og at sende filerne til sig selv via mail.
Udover dette også så det kunne gøres nemmere at sende filer til vennerne istedet for over MSN... (selvfølgeligt lovlige ting, bare rolig)
Der skal være mulighed for at instille forskellige rettigheder for en masse brugere og grupper med passwords, helst 30+ brugere.
5: Server til hjemmeside:
Ved ikke om dette også bare gøres via FTP programmet, ellers skal der også et program til dette.
6: Firewall/Spywareblocking:
Da den skal stå imellem vores modem og vores netværks-switch, så kan man jo ligeså godt lægge en firewall på. Vi har selv Norman Internet Control på alle de andre pc'er, så lægger nok bare det på også.
Udover dette ville det være rart med et spyware blocker program, så det ikke skulle køre på alle maskinerne. Leder selv efter et på Spywarefri.dk, men tænkte at nogen af jer måske kender et godt et
7: Kalender program:
Dette kom jeg selv lige til at tænke på: Findes der nogen kalenderprogrammer til windows, hvor at man kan ligge en database over forskellige datoer (dvs dem som hele familien skal bruge - fødselsdage osv) på serveren, som nogen klienter på maskinerne så kan benytte sig af.
8: Alt det andet sjov som I kan komme i tanke om. Små programmer der kan gøre alting lidt lettere i hverdagen...
Det var vist alt. Håber ikke at indlægget blev for langt...
Programmerne skal helst være open-source/Freeware, men kan betalingsprogrammer er også en mulighed hvis det er den bedste løsning...