tykkelse..

Luftkøling d.  06. maj. 2004, skrevet af exxon
Vist: 533 gange.

exxon

Overclocker
Tilføjet:
06-05-2004 00:32:54
Svar/Indlæg:
6/4
heysa..

jeg er ved at lave et køleanlæg til mit akvarie, og har brug for noget hjælp..
lad mig lige indskyde at jeg har meget lidt viden om den her slags..
jeg bruger er peltier element til opgaven og skal til at montere det på akvariets bundplade, men blev af forhandleren rådet til at montere en metalplade imellem glas og peltier af hensyn til glasset..
Hvor tyk skal sådan en metalplade være, og er der nogen slags af metal der er bedre end andre?

Mvh Lars

GMB+

Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2004 00:45:01
Svar/Indlæg:
333/52
Er den plade ikke bare for ikke at ridse glasset?
I givet fald skal den være så tynd som muligt.

Du skal bruge en plade af et metal, der leder varmen godt. Kobber er godt, men dyrt. Aluminium er også ok og noget billigere.

exxon

Overclocker
Tilføjet:
06-05-2004 01:01:02
Svar/Indlæg:
6/4
så vidt jeg ku forstå på ham forhandleren var der en chance for at glasset kunne flække hvis jeg satte peltier elementet til at køle direkte på, derfor metalpladen..

mvh lars

GMB+

Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2004 01:03:39
Svar/Indlæg:
333/52
Det lyder godt nok lidt vildt, men ok.

Så skal du bare sørge for at pladen har en rimelig størrelse, så den kan fordele kulden. Jeg tror 3-5mm tykkelse vil være passende.
Det ville være en meget god ide at bruge noget varmeledende pasta, tape eller lim mellem peltierelementet og pladen og mellem pladen og glasset.

exxon

Overclocker
Tilføjet:
06-05-2004 01:06:55
Svar/Indlæg:
6/4
ok.. det prøver jeg.. tak for de prompte svar!

Mvh Lars

petter78

Superbruger
Tilføjet:
06-05-2004 09:24:53
Svar/Indlæg:
316/10
nu ved jeg selvfølgeligt ikke lige hvordan dit akvarie er, om der er sand, sten, ingenting eller noget helt tredje i bunden.
Men grunden til at det ikke er en god idé at sætte et peltier direkte på glasset er at glasset arbejder når det skifter temperatur, det udvider sig når det bliver opvarmet og krymper når det bliver nedkølet. Hvis man så kun gør det på en lille plet kan man risikere at glasset flækker.
Jeg kan dog ikke se hvordan et peltierelement skulle kunne køle glasset specielt meget ned når der er vand på den anden side til at aftage kulden, men det må akvariemanden vel vide noget om.
Men jeg synes slet ikke det lyder så realistisk at sætte en metalplade på som skal køles med et peltierelement, jeg tror ikke det vil være effektivt nok medmindre det er et meget lille akvarie.
Hvis det var mig, så ville jeg nok lave et lille reservoir som elementet kunne køle og så cirkulere vandet i dette reservoir rundt i nogle rør/slanger i akvariet med en sekundær pumpe.
Alt afhængigt af hvor meget du skal have kølet akvariet ned vil jeg sige at det er en svær opgave.
Jeg har aldrig hørt om nogle der kølede deres akvarie ned, men hvis du gør det er der vel også andre, hvordan gør de?

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
06-05-2004 10:21:36
Svar/Indlæg:
3162/78
Jeg tror det ville være bedre at skære et stykke ud af akvaiet og sætte en alu pladen der i stedet. man ska bare tætne godt omkring den og så sætte peltier elementet på den! det tror jeg ville være en bedre løsning!

exxon

Overclocker
Tilføjet:
06-05-2004 17:28:56
Svar/Indlæg:
6/4
heysa.. tak for svarene..

det er lidt af et forsøg, har aldrig hørt om andre der har gjort det.. nogle graver slanger ned i deres baghave og andre betaler sig vel ud af det i dyre domme.. min idé var så at undgå begge dele..

peltier elementet er købt i en elektronik forretning.. det var dem der anbefalede mig at sætte en metalplade imellem det og glasset, de nævnte godt nok også at det ville være en god idé at bruge en eller anden form for temperaturledende lim eller kølepasta, både mellem glas og metal og metal og peltier, (og så selvfølgelig også mellem peltier og køleplade)..
Jeg har i bund og grund ingen referencer på dette punkt og har derfor bare fulgt de råd jeg har fået indtil videre..

Akvariet er på cirka 100 liter (ca. 70x30X40cm). Det er et gammelt akvarie lavet før silikonens tid (dengang man brugte kit) og har derfor en bund af metal, fyldt med gammelt kit. Det har i tidens løb været under renovering, dvs. man har lagt en glasplade i bunden og derefter limet med silicone således at den tilbageværende kit (og for så vidt metalramme) ikke har nogen funktion mere.
Problemet er, at kit har en isolerende virkning og at det derfor ikke kan betale sig 'bare' at sætte peltier elementet direkte på metalbunden. Istedet ville det være at foretrække, men samtidigt også besværligt at skære et hul i metalpladen, rense glasset for kit og sætte det på den, med eller uden metalplade imellem..

Det med at lave et lille reservoir og så køle vandet i det, lyder som den nemmeste løsning umiddelbart (svar 5), men så skal jeg vist lige har anskaffet noget mere pumpeværk..

Det næste problem der opstår ved at bruge reservoir-løsningen er at strømhastigheden i akvariet vil blive forholdsvis høj og at dette ikke er at foretrække..

Akvariet er designet efter kreisel modellen, og skal bruges til at holde aurelia aurita øregopler, og da disse ikke er elitesvømmere er centrifuge hastigheder ikke så gode..
interesserede kan kigge her: http://www.fishlarvae.com/phot...

mvh Lars

petter78

Superbruger
Tilføjet:
06-05-2004 19:03:17
Svar/Indlæg:
316/10
Det jeg mente med slanger i vandet var at have to seperate loops, altså at slangerne med det kolde vand ikke skulle ende i akvariet, men bare "dyppes" deri, så skal du jo ikke tænke på at det kolde vand skal være rent og alt muligt andet som f.eks strøm (ved ikke om det gør en forskel).

kim

Overclocker
Tilføjet:
28-05-2005 18:45:36
Svar/Indlæg:
74/21
jeg ville slet ikke sætte det peltier element på akvariet jeg ville købe et cpu køle hoved evt DD RBX og sætte på peltierelementet altså "bund mod bund"så kan du bare lede vandet fra din pumpe gennem cpu hovedet så skulle det være kølet ned

-BigFooT-

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2005 01:05:17
Svar/Indlæg:
141/13
Ifølge dette link kan de leve ved temperaturer fra -6 til 31 grader celcius, er der så nogen grund til at køle akvariet ned?
http://animaldiversity.ummz.um...

Og hvad skal du egentlig bruge vandmænd til? :D

WanthaL

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2005 11:34:20
Svar/Indlæg:
607/20
Det er ikke størelsen men gørelsen :D Det tempo kvinderne vil have :D