nu ved jeg selvfølgeligt ikke lige hvordan dit akvarie er, om der er sand, sten, ingenting eller noget helt tredje i bunden.
Men grunden til at det ikke er en god idé at sætte et peltier direkte på glasset er at glasset arbejder når det skifter temperatur, det udvider sig når det bliver opvarmet og krymper når det bliver nedkølet. Hvis man så kun gør det på en lille plet kan man risikere at glasset flækker.
Jeg kan dog ikke se hvordan et peltierelement skulle kunne køle glasset specielt meget ned når der er vand på den anden side til at aftage kulden, men det må akvariemanden vel vide noget om.
Men jeg synes slet ikke det lyder så realistisk at sætte en metalplade på som skal køles med et peltierelement, jeg tror ikke det vil være effektivt nok medmindre det er et meget lille akvarie.
Hvis det var mig, så ville jeg nok lave et lille reservoir som elementet kunne køle og så cirkulere vandet i dette reservoir rundt i nogle rør/slanger i akvariet med en sekundær pumpe.
Alt afhængigt af hvor meget du skal have kølet akvariet ned vil jeg sige at det er en svær opgave.
Jeg har aldrig hørt om nogle der kølede deres akvarie ned, men hvis du gør det er der vel også andre, hvordan gør de?