Så er man på Light Speed ;-)

Overclocking d.  07. maj. 2004, skrevet af Wise Guy
Vist: 1840 gange.

Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2004 18:02:37
Svar/Indlæg:
1604/60
Er lige blevet færdig med at samle mit nye system, og det svesker bare afsted :)

Havde lidt bøvl med at få LS´en til at starte, men efter at have tjekket på asetek.com fandt jeg problemet, det var mit USB kabel til CC enheden der var problemet, eller rettere jeg havde disablet 4 af usb´erne så den havde ikke kontakt :00 hvem havde troet at jeg kom til at bruge dem der sad inden i ? ;)

Nå men resultatet er 15 grader lavere end før, ( Vapo PE system ) og ca samme støj, skal vist lige pille lidt inden der bliver skruet op, men så skal I nok se mig i top 10 igen :e

Hygge til jer alle :)


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2004 18:05:09
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Tillad mig at hovere så :e :00

Mit Mach 2 larmer (garanteret) mindre... ;) :p

Men om igen: *tillykke* Det er altid rart med nyt hardware 8)



Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2004 18:19:34
Svar/Indlæg:
1604/60
Nå ja det gør det måske, men lad os nu se hvad der sker, jeg har skruet lidt ned for blæserne, og den er sådan set kold nok, men bliver den ved med at være 100% stabil når jeg kommer over 2800 MHz ?

Vi ses i top 10 :p :e



The
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2004 18:22:13
Svar/Indlæg:
2651/179
cool nok :)



Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2004 18:22:41
Svar/Indlæg:
2353/24
jamen tillykke da...

glæder os til at se hvormeget do kan oc :e



The
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2004 18:22:58
Svar/Indlæg:
2651/179
Nu mangler vi bare lidt billeder



comment
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2004 18:34:44
Svar/Indlæg:
1230/171
Wise Guy: Også et tillykke herfra :)

Hvad er din evap temp idle og load?




KoGeR|Max
 
Superbruger
Tilføjet:
07-05-2004 18:37:43
Svar/Indlæg:
218/22
Tillykke her oxo ;)

si' til når du kommer under -64 c. :e



comment
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2004 18:38:48
Svar/Indlæg:
1230/171
#7: :p :e




petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
07-05-2004 19:09:58
Svar/Indlæg:
316/10
#7 -64C i virkeligheden eller på displayet? Jeg vil jo nødigt tage glæden fra dig, men for mig at se måler dit display ca. 12-14C forkert.



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
07-05-2004 19:10:41
Svar/Indlæg:
316/10
Og forresten, tillykke #0 med dit nye system.



#11
Orca
 
Superbruger
Tilføjet:
07-05-2004 19:20:16
Svar/Indlæg:
516/25
#1 -> Jeg er ked af det, men jeg kan har mistet al min respekt for dig... Hvordan kan du have et Mach2 og så IKKE have OC'et dit system?!? ;)



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
07-05-2004 19:48:11
Svar/Indlæg:
316/10
#11 Er klar over at proben sidder på siden af fordamperen, men fordampningstemperaturen er kun ca -50C til -52C, så derfor måler den forkert når den viser -64C. Man kan argumentere for at temperaturen i virkeligheden er -64C, men et temmeligt godt argument imod er at olien ikke ville kunne blive trukket hjem ved en fordampningstemperatur på -64C, det ville resultere i at kompressoren brændte af.

#1 Hvad har du gjort ved din machII siden du mener den er mere lydløs end en Lightspeed. Det skal lige siges at jeg ikke har hørt en Lightspeed, men jeg har hørt en vapo og en mach, og jeg synes der er meget forskel i lyd på de to, så hvis en lightspeed kun larmer lidt mere, så lyder det for mig som om den larmer mindre end en mach.



Infinity
 
Superbruger
Tilføjet:
07-05-2004 20:04:52
Svar/Indlæg:
482/6
#0: tillykke med det nye system da! skal nok blive god for lidt kamp på toplisterne!!

#1: må desværre nok melde mig til i kritikken... hvordan kan du IKKE have clocket din CPU endnu?!? ?:(



Spiffen
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2004 20:14:45
Svar/Indlæg:
3162/78
#0 tillykke, som sagt! kom med nogle pic. :)



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2004 20:43:50
Svar/Indlæg:
23132/740
-> Alle

Fordi, at det er meget kritisk mht. køling af nordbroen... men rolig piger, rolig... jeg er netop i dette øjeblik i færd med at montere vand på grafikkort OG nordbroen! :e

Og ja! :r

Det smerter mig faktisk også... det pinligste: Jeg har ikke, overhovedet ikke, forsøgt at oc min PIV. Selv da jeg havde luft på, og endda undlod da jeg havde vand på i en kort periode :r :r :r



Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2004 21:26:12
Svar/Indlæg:
1604/60
Jeg vil give dig ret i det med kølingen af NB´en, selv om den her på mit MB kun står for AGP porten, har jeg alligevel skiftet den lille profil Asus havde monteret, ud med en Zalmann NB47J profil, stor og dejlig blå ;)

Aner ikke hvor meget larm der er mere i en LS i forhold til en Mach men der er vel lavet en test et sted. Der er dog ingen tvivl om at jeg skal have moddet min LS, den kan laves bedre = koldere ;)

PS tak til alle :)



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
07-05-2004 22:08:58
Svar/Indlæg:
316/10
#17 > Af ren nysgerrighed, hvordan vil du modde den? Det eneste jeg har hørt om er et meget tåbeligt forslag fra Asetek om at underfylde den.



Hinsur
 
Superbruger
Tilføjet:
07-05-2004 23:13:47
Svar/Indlæg:
90/2
#16 Hmm kritisk køling af NB? Jeg kører da 282mhz FSB med passive køling af NB.
Inden jeg fik 120mm blæser foran, kom den da op på en 50 grader og over, og det er der jeg har lavet mine bench/test's som du kan se i min profil.
Efter blæser i front, er den dog på 30-35 grader;).
Jeg kan ikke se nogen ændring i OC mulighederne ved mig før/efter, så jeg kan ikke helt se hvad du mener med køling af NB inden OC;).



#19
Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-05-2004 23:42:37
Svar/Indlæg:
3712/44
Hehe, ifølge MBM var min Northbridge koldere med passiv køling end den er med vandkøling nu..... Og den clocker ikke spor anderledes, men bevares, min cpu kommer heller ikke så langt op i fsb...

Wise Guy> Tillykke med dyret. Glæder mig til at se hvad du kan få ud af det ;)



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2004 03:08:25
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #19

Jeg kan naturligvis ikke udtale mig om dit bundkort, men mit i850E er meget glad for køling og det kan da også give op til 20MHz ekstra! :e ;) :p



#21
Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2004 03:17:36
Svar/Indlæg:
3712/44
NoNig> Du burde nu prøve et 875 chipset en dag... Bare lige prøve... ;) :p :e

Og jo, 850/850E chipsettene bliver rigtigt varme meget nemt. Alligevel kunne mit TH7-II (officielt kun til 100 Mhz cpu'er) da godt køre 178 Mhz fsb passivt kølet ;)



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2004 03:19:02
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #22

For pokker da! x(

Jeg HAR haft et 875P... også i mere end en dag! Hva' er det lige folk ikke fatter ?:( :(



#23
Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2004 03:32:52
Svar/Indlæg:
3712/44
NoNig> Jesus et temperament. Jeg tror du glemte at læse smiley'erne.....

Beklager så i øvrigt også mange gange at jeg ikke kan huske alle detaljer om dit hidtidige hardware..... :00




NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2004 04:02:40
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #24

Bah! :p

Men drille, det kan I! :00



Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2004 09:14:23
Svar/Indlæg:
1604/60
#18 det med at underfylde den er slet ikke en dum idé, det man opnår er at sænke fordampnigs trykket, og dermed sænker man temperaturen meget.

F.eks vand har et kogepunkt på 100 grader, i en trykkoger ligger det på 120-130 grader, og oppe i 5000m højde ligger punktet på 75 grader, dvs det koger ved lavere temp når der er et lavere tryk.

Hvis vi så laver undertryk i fordamperen, så vil vi flytte kogepunktet for kølemidlet længere ned.
R134a koger ved -26grader
R404a koger ved -46 grader
R507 koger ved -56 grader

Hvis man så køre med -0,2bar i fordamperen..... = KOLD :e



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
08-05-2004 12:31:34
Svar/Indlæg:
316/10
#26 > Jeg ved godt lidt om fyldninger og trykkets indflydelse på fordampningstemperaturen.
Der er lige nogle unøjagtigheder i din post:
Hvis vi tager 0bar (1 bara) ser fordampningstemperaturerne således ud:
R134a: -26C
R404a: -44,3C
R507: -45,5C

Temperaturerne er ikke helt præcise, de er alle udregnede på www.icecoldcomputing.com . Pointen er hovedsageligt at din R507 fordampningstemperatur desværre ikke passer særligt godt.

For så at komme tilbage til underfyldningen, en mach kører i -0,2 bar (R404a@-50,3C), hvis man trækker den længere ned i tryk ved at underfylde den vil den ikke kunne trække olien ordentligt hjem (Danfoss' specifikationer) og vil derved ikke blive smurt og kølet ordentligt, den vil brænde af. Dernæst er der hele problematikken med at ved at underfylde den vil der ikke komme lige så meget kølemiddel rundt, derfor kan den ikke fjerne lige så meget varme. Ved at underfylde den vil idle-temperaturen være god, der skal ikke fjernes så meget varme og kølemidlet kan godt fjerne den mængde ved den lave fordampningstemperatur, men lige så snart man smider load på kan kølemidlet slet ikke flytte nok varme ved den lave fordampningstemperatur, derfor vil fordampningstemperaturen stige for at få fjernet alt varmen og resultatet vil være en meget højere fordampningstemperatur.
Da FR8.5CL ikke er lige så stor som NL11F kompressoren vil den muligvis ikke køre i vakum ligesom NL11F på en mach, dette skyldes at den kun kan fjerne ca 115W ved -45C fordampningstemperatur (Danfoss specs), så hvis din cpu bruger et stykke under 100W vil du sikkert godt kunne underfylde dit system i forhold til hvad det er nu (højst sandsynligt er fordampningstemperaturen over -45C da den ellers ikke kan fjerne mere end 115W), ellers ville jeg bestemt ikke gøre det.
Det er ærgeligt jeg ikke har et LS, for så kunne jeg sådan set bare smide et sæt manometre på og undersøge hvad fordampningstemperaturen er ved forskellige fyldninger ved idle og load.
Det blev en meget lang post, men jeg har set flere snakke om underfyldning som en god idé, jeg ville gerne klarlægge hvorfor det ikke er.



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
08-05-2004 12:37:13
Svar/Indlæg:
316/10
#25 > Jeg har godt forstået at du ikke konverterer, men jeg forstår ikke hvorfor og det tror jeg der er mange andre der heller ikke gør. Jeg kunne forstå det hvis RD-ram stadigvæk var hurtigere og så kostede en formue i forhold til normale ram som det var i sin tid da rd-ram kom frem, men tiderne har jo skiftet. Hvis folk var lige så stædige som dig mht grafikkortmærke, så ville der nok sidde en del nu som ikke kunne spille nogle spil på deres Vodoo 5500.
Jeg forstår ikke når der går så meget religion i valget af hardwareproducent eller i dette tilfælde ramtype, hvad vil du gøre i fremtiden hvis rd-ram dør som det jo lidt ser ud til lige i øjeblikket, vil du køre videre på dit 850 chipset?
Jeg skriver ikke dette for at drille, det er bare et spørgsmål der popper op hos mig hver gang jeg ser dig forsvare rd-ram og sige at du aldrig konverterer.



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2004 13:11:38
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #28

:00

Mens jeg har valget, vil jeg vælge RD. Fordi jeg syn's at det er bedst...

Det har ikke noget med en nær-fundementalistisk religion at gøre. Sådan er det bare... jeg kan vel heller ikke få jer til at "konvertere" til RD, vel?!

Jeg bliver bare så irriteret når folk udtaler sig "kritisk" (læs: uvidende, ignorant og bedrevidende) om mine erfaringer mht. RD-ram. Det har skam ikke noget at gøre med, at jeg har en "RD vs. DDR" kørende alá "Intel vs. AMD". Overhovedet ikke... og den dag hvor det lykkedes mig at banke det ind i hovedet på folk vil jeg klappe i mine små hænder!

Det er bare den der jantelovsholdning man møder, med at folk ikke rigtig har noget at skulle have sagt, men af uransagelige årsager alligevel har en mening som skal frem i lyset. Det kan godt irritere mig fra tid til anden... specielt når mit store "idol" Lars (:r) kommer med sådan en udtalelse. Så bliver jeg sgu lidt stødt. Så kan det være ligemeget hvor mange smilies der kommer efter. Jeg har kørt med DDR. Mere end jeg måske giver udtryk for, men ikke desto mindre. Så HAR jeg stiftet erfaringer med DDR og har derved kunnet danne mig et indtryk baseret på viden fra begge "sider".
Ikke ligesom mange af de ret så irrelevante udtalelser jeg støder på. Baseret på uvidende butiksindehaveres udstående med en fjern fortid eller blot en mangel på generel viden om hvordan tingene i virkeligheden hænger samme...

Jeg er normalt et meget tålmodigt menneske. Men jeg har måttet stå model til "meget"... og jeg er ved at være træt af det. Jeg forventer den samme respekt fra "jer" som jeg giver jer. Jeg rakker ikke folk ned der har DDR-ram, for hvilket der bare ville være generelt latterligt, men heller ikke noget man kan måle en persons egenskaber på...

Jeg vil da fortsætte med RD så længe jeg kan. Da det vil være mig en stor udgift at skulle "konvertere"... Dermed er det jo ikke billigt for mig at skifte, men deriomd at beholde mine RD-ram.

Jeg forstår heller ikke at folk gør det til en religion og nærmest raceadskillelse at folk er dit og dat, alt efter om de er til ATi eller nVidia, Intel eller AMD eller RD-ram eller DDR. Det er nok noget af det mest... *host* latterlige* host* jeg længe har hørt om.
Bliver jeg måske et bedre menneske i jeres øjne hvis jeg "Bbøjer" mig og køber DDR-ram som I åbenbart så gerne vil have at jeg skal.
Hvad opnår "I" med det, og hvad får jeg ud af det?

Ikke en skid!

RD-ram er en "linje" som jeg har valgt ud fra nogle kriterier som jeg har forklaret gang på gang, men den er åbenbart ikke rigtig feset ind endnu.

Jeg er blot en hardwarenørd som de fleste aktive brugere herinde på oc.dk og jeg er et menneske på lige fod som alle I. Hvis der er nogle som på en eller anden måde skulle have kontaktbesvær eller bare har en generel mangel på tone i omgang med andre mennesker, så lad det da stå dem frit at kritisere mig... pga. mit valg af ram!

Hvem siger at RD-ikke er hurtigere? Hvad i himlens navn ved I om det?
Har I nogle argumenter til at støtte jer op?

Nej. De bedste "argumenter" jeg har set, er RD-ram sat op imod et top-tunet Dual channel DDR-setup. Man skal være mere end almindelig arrogant for ikke at se det åbenlyse i den sammenligning. Der mangler simple fair tests...

Men kan I bevise at mit RD-system yder dårligere i 3DsMax, videoredigering eller bare loader langsommere i spil. Så skal I da være hjertens velkomne... men indtil da vil jeg simpelthen ikke høre på noget om syntetiske benchmarks eller andre irrelevante tal som I måtte kunne støve op...

Jeg har valgt min computer som jeg vil. Ikke fordi at der sidder en eller anden snottet anmelder og dikterer hvad halvdelen af Danmarks bedre computerfolk skal købe. Om det skal være Max3, Costa-Rica eller noget helt tredje...

Jeg har, ud fra HELT personlige årsager, valgt RD-ram. At andre ikke kan acceptere det, er deres problem og ikke mit!

Det kan jeg leve med. Men ligegyldige kommentarer som på nogen som helst måde skulle kunne antyde at jeg som ensporet personalie har valgt RD-ram, uden at opveje fordele og ulemper eller blot taget DDR i betragtning. Det vil jeg simpelthen ikke tage op til debat. Det bør ikke diskuteres...

Hvis folk vælger at basere at "syn" på mig som person, ud fra hvad de "ved". Så bevares... jeg er blot skuffet over at oc.dk's folk skulle være så snæversynede. Der er nogle af jer som ved, at jeg HAR haft DDR. Op til flere forskellige setups, men af en eller anden grund er jeg altid vendt tilbage til RD-ram. Det har jeg gjort ud fra fornævnte kriterier...

Det kan ingen test fortælle mig eller noget andet individ som ikke har anden kendskab til sagens kerne end hvad han/hun har "hørt". Sådan kan man ikke føre en debat og/eller en diskussion, så derfor vælger jeg af simple årsager at ignorere den slags kommentarer... medmindre de "støder" mig dybt.

Jeg har altid gået meget op i at få tingene betragtet fra TO eller flere sider, og dermed kunne danne mig mit eget blik på sagen. Det gør mig ikke altid til en lige populær person, da jeg kan se tingene fra to sider. Men det er en del af mig som siger, at man kan ikke danne sig en mening uden at vide noget om, hvad det er man vil vide noget om!

At der findes (mange) mennesker som ikke tænker sådan kan jo blot være beklageligt ud fra mit synspunkt... men igen: Jeg forventer den samme respekt fra jer, som jeg viser jer...

Men den respekt er ved at løbe ud, og det vil jeg ikke have. Jeg elsker oc.dk og de folk der færdes der. Måske vil nogle mene at en skribent, en del af crew'et, ikke bør "flippe" sådan ud i det offentlige forum. Men dette har lagt mig på sinde i et stykke tid nu, og jeg vil bare ud med det!

Jeg er træt af at skulle føre den samme intetsigende diskussion med folk som alligevel ikke lytter efter til hvad jeg har at sige dem. Men kun gør det for at restituere sig selv...

petter78: Dette var IKKE hæftet på dig som individ...



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
08-05-2004 13:50:58
Svar/Indlæg:
316/10
#0 > Sorry for at hijacke din tråd.

#29 > Jeg tror vi opfatter drilleriet på to forskellige måder, jeg ser det meget som sjov og ballade drillen af folk som synes det er meget sjovt at du sværger til rd-ram. Jeg har indtryk af at du tager det rimeligt personligt. Som jeg ser det er det hele blevet bygget sådan op fordi du har været en meget varm fortaler for rd-ram i dine sigs og andre steder. Jeg kan sagtens følge at du synes rd-ram dækker dine behov bedst, man kan jo heller ikke argumentere mod at en grafiker vælger et Matrox Parhelia med argumentet om at det er dårligt i 3d.
Jeg går efter ydelse i form af spil, jeg spiller ikke engang særligt meget for ikke at sige lidt, det meste af den computerkraft jeg har har jeg ikke brug for. Men når jeg vælger udstyr kigger jeg efter hvad der scorer bedst i benchmarks som 3dmark og lign., det kan godt være man ikke kan bruge det til noget andet end på papiret, men det er der jeg skal bruge det. Og det tror jeg det er for mange herinde på oc.dk, selvfølgeligt bruger de deres computerkraft på altmuligt såsom spil og andet, men de fleste highend systemer kan jo køre alt det de skal kunne, så performance på papiret er den sidste dråbe.

I dit indlæg skriver du at du vælger rd-ram fordi du synes det er bedst, men vil du nogensinde konvertere? For jeg synes din signatur er rimeligt fundamentalistisk og helt i stil med en anden sig som nogenlunde er "Jeg har aldrig haft ati og skal aldrig have det", bortset fra selvfølgeligt at du har prøvet andet end rd.



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2004 13:58:33
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #30

Enig.

Derfor er min signatur udformet "humoristisk". For folk ikke skal se det som en dyb religiøs tilsværgelse.

Jeg ser ikke den samme alvor i det, men jeg gider bare ikke at diskutere det. Det er det, der er min pointe...

... hvorfor gik hønen over vejen?



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2004 13:59:30
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Rigtig meget undskyld for OT. :r



Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2004 17:22:24
Svar/Indlæg:
1604/60
#32 Det er helt ok, man skal stå fast på sine principper, ellers bliver man kørt over af de andre.

Jeg er sådan set kold overfor hvad folk siger og mener om mine ting osv, jeg gør nemlig som det passer mig, og hvis jeg får lyst til en maskine med R-Dram igen, så snupper jeg sgu sådan en ;)
Der var bare en del problemer for en oc´er som jeg med at skrue fsb´en over 150, men med noget bedre køling osv så kunne man måske have sparket mere liv i den 3.066 jeg havde den gang :)

Hygge




NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2004 19:36:00
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #33

Jeg fandt ud af, at hvis man kølede nordbroen, så var i850E'eret mere end oc-venligt...



cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2004 20:37:47
Svar/Indlæg:
3532/303
jeg har et p4t-e.. det er vist et 'nummer' dårligere end hvad nonig har.. Det kører med 16 bit ram hvor hans kører med 32 (Hvis jeg ikke husker skævt)
Og lige for at 'forsvare', nej nok nærmere pointere, så vil jeg sige at min maskine 2,5 blev tested mod en 3.0. begge af mærket intel. 3.0 var dog med ddr og med 800mhz fsb.. ddr fætteren var hurtigere, hvilket den også burde være, men det var mikroskobisk. Det var vist ca. 100 point i 3dmark03..
Så set ud fra dette ene eksemple, så synes jeg RD-ram r0x..
Desuden var min clocket fra 2.0 til 2.5..
Hvilket bringer mig frem til, jeg kan ikke komme højere uden at køle NB og rammene en smule.. Men det har jeg bare ikke råd til!

Men hva, kommer der snart nogle pics af #0's sys? Og hvad yder såen en fætter? og som sagt af de andre, undskyld for OT! :s

Mvh. Rage



Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2004 21:35:31
Svar/Indlæg:
1604/60
Til alle sammen : Der skal nok komme nogle billeder op, jeg skal bare have helt styr på alle stumperne ( Pænt og flot kabelføring ) inden jeg smider billeder op.

Er også ved at modde siderne på kabinettet og LS enheden, det skal nok blive flot ;)



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2004 21:38:01
Svar/Indlæg:
6624/113
#35 - 3dmarks 03 er 99% baseret på grafikkortet, så der er intet at sige til jeres scores lå så tæt...



Djake
 
Superbruger
Tilføjet:
08-05-2004 21:42:47
Svar/Indlæg:
418/10
#37 Arghh 99% er måske også lidt overdrevet, nok nærmere 80%



Frede24
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-05-2004 21:44:54
Svar/Indlæg:
2192/67
Jeg vil da tror at den forskel som 35# fik i 3dmark03 var fordi hans eget mobo ikke understøtter mere end 4xAGP. Den forskel der er der passer det nemlig meget godt med......



JRH__BTH
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2004 01:46:38
Svar/Indlæg:
227/19
Tillykke med din LS. Håber den køler godt.



cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2004 02:17:00
Svar/Indlæg:
3532/303
#39 nemmerlig!
plus man vel ikke kan udelukke at det samlede system BURDE være hurtigere!



Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2004 09:59:31
Svar/Indlæg:
1604/60
Ja man skal ikke se 03 testen som et system test, der skal man nok hælde mere til 01, da den læner sig kraftig op ad processoren.
Men nu kommer der jo nok snart en 3D Mark04 så må vi jo se hvad den kan og gør, jeg er ihvertfald noget skeptisk over for 03 og al den ballade der har været omkring Nvidia og ATI for den sags skyld, hvad angår "Driver optimeringer" ;)

Skal iøvrigt se om jeg ikke kan lave mit GFX mod om, den når engang imellem 35 grader under load ved 600MHz core, måske skulle man give den lidt mere at leve af så når den måske 625-650 :e :e



cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2004 12:24:07
Svar/Indlæg:
3532/303
Du spiller så smart Wise Gut ;)
Ville ønske jeg havde penge til fx-51 og LS! :s
(Selvom jeg nok ville hoppe på INTEL vognen alligevel!)



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2004 13:22:12
Svar/Indlæg:
23132/740
Tjah... :00

Jeg kan ikke sige andet end at jeg er en smule misundelig på #0 :r



Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2004 14:15:43
Svar/Indlæg:
1604/60
#43 & 44 jeg kan kun sige at: det er ikke billigt at lege, men det er fanme sjovt :e

Det koster kassen at prøve noget nyt, dvs man får ikke mange håndøre for de dele man har der er bare to mdr gamle, når man så sælger for at anskaffe sig noget nyt lir.

Den er cool køleren, jeg skal bare lige have pillet lidt ved systemet, det kan ikke passe at fordamperen er -42 grader og processoren er -5 grader, der er for meget forskel.
I mit PE system lå Vapo på -10 og processoren på 10 grader, altså 20 grader forskel, tror ikke at kondensatoren kan følge med, den er ihvert fald meget varm, tror at en 15 eller 18 cm laver et bedre arbejde, giver ihvertfald kompressoren bedre muligheder for at arbejde effektiv= koldere ;)



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2004 14:24:15
Svar/Indlæg:
23132/740
Hmm :l

-> #45

Jeg får at vide, at hovedet er mellem -67ºC og - 57ºC ... men ASUS probe siger at CPU'en er mellem 0-18ºC ... ?:(



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
09-05-2004 14:32:38
Svar/Indlæg:
316/10
Du kan jo mærke på afgangstemperaturen fra kondensatoren og se om den er over ca. 30 grader, hvis den er det kan du prøve at smide en 120mm blæser foran for at se om det hjælper, det burde det gøre. Det gør i hvert tilfælde en stor forskel på en R404a moddet mach.



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
09-05-2004 14:35:38
Svar/Indlæg:
316/10
#46 Som jeg også har skrevet andetsteds, så passer de temperaturer på displayet overhovedet ikke, din fordampningstemperatur er i hvert tilfælde ikke under -40C, det vil kompressoren ikke kunne holde til med R134a. Asus kan man vel egentligt heller ikke regne med, deres temperaturer skifter jo med bios-opgraderinger.
Jeg vil skyde på at fordampningstemperaturen er -35C.



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2004 16:22:37
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #48

Ok...

Jeg har så bare ikke display i min (endnu, er ved at bestille...)...



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
09-05-2004 17:03:53
Svar/Indlæg:
316/10
Men den temperatur du kan se i windows via usb er jo den samme som du kan se i displayet, så hvor du ser temperaturern er ligegyldigt.



Mattias
 
Superbruger
Tilføjet:
09-05-2004 17:22:00
Svar/Indlæg:
287/14
#49 Skal du ik snart til at clocke din cpu, og måske noget mere info i profil ? :)



#51
Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2004 17:27:55
Svar/Indlæg:
3712/44
Nu vi er lidt OT igen-igen, så har jeg da også lige et par kommentarer til temperaturerne.

Jeg tror ikke man kan regne med hverken Asus, Abit, Nventiv eller for den sags skyld når det kommer til temperaturer. Målt på samme cpu ved samme hastighed og Vcore, har jeg målt med MBM lige godt og vel 20°C forskel på full load temp på mit Abit IC7-G og mit Asus P4C800E. Forskellen på display'et på mit Mach II er 1°C.... Så det er i hvert fald ikke kun Nventiv der har "skæve" målinger. Sjovt nok er cpu'en 100% stabilt ved helt nøjagtigt samme fsb i begge bundkort, der er ikke én Mhz forskel.

Ved ful load viser Mach II'eren ca. -28°C, Asus viser cpu temp som ~ -14°C og Abit viser ~ 6°C. I idle ligger display'et som regel omkring -49°C, med mindre jeg åbner altandøren om vinteren, så kan den komme noget længere ned, som man måske kan ane på et af billederne i min profil ;)

Wise Guy> Jeg glæder mig til at se hvad du kan få ud af det LS system. Jeg har altid været meget glad for mit Vapochill PE system, og det var mest pladsmangel der fik mig til at sælge det. Det undrer mig dog stadigvæk at temps under load ikke er lavere. Jeg har skrevet en del frem og tilbage med et par LS ejere, samt læst på Xtremesystems forum, og det lader til at LS i praksis, med nuværende cpu'er, rent temperaturmæssigt yder omtrent som et almindeligt Mach II, og det undrer mig en del. På papiret burde det IMO være noget bedre. Glæder mig i alt fald til at høre mere om dine erfaringer med det. Det er et spændende produkt.



Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-05-2004 21:47:18
Svar/Indlæg:
1604/60
Min kondensator er varm, meget varm... tror vi ligger i 50 grader eller mere, er ihvertfald ikke rar at holde ved ret længe af gangen :l

Prøvede lige at stoppe en ekstra 120mm på kondensatoren, det gav en del mere luft men den er stadig mere varm end godt er, selv om den faldt i temp, så er der ingen grund til at kompressoren skal sluge ekstra juice fordi den har al den ekstra modstand.
Temperaturen var dog uændret, men der kom is på kompressoren, hvilket betyder at der blev kølet bedre, nu skal jeg så bare have "flyttet" den mer køling ind til processoren :e

Så mandag ringer jeg lige for at spørge min køle mand, om ikke ham tror vi skal have en bedre kondensator derpå, det tror jeg nemlig er en rigtig god ide. Bare en 15cm vil give ca. 50% mere køling, og en 18cm lidt over dobbelt :D

Så den LS skal ned med nakken.... eller temperaturen om I vil ;)



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2004 00:13:11
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #53

Enten er det meget kritisk, eller har jeg misforstået et eller andet...?! ?:(



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
10-05-2004 01:05:23
Svar/Indlæg:
316/10
#52 Som jeg ser det har Asetek valgt en for lille kompressor til at hamle op med en Mach@R404a, som sagt kan et LS kun fjerne omkring 100W ved -45C. Hvis kondensatoren så heller ikke er stor nok gør det jo ikke ligefrem tingene bedre, det vil være lidt bedre hvis kølemidlet ikke først skal fjerne en bunke energi fra sig selv for dernæst at fjerne energi fra cpu. Jeg ved ikke om jeg ville gå så langt at få skiftet kondensatoren hvis jeg skulle have en anden til at gøre det, det vil trods alt koste rimeligt at få gjort medmindre kølemontøren er venlig. En afgangstemperatur på 50C er ikke unormalt for normale køleanlæg.
Og jeg giver dig helt ret i at de forskellige sensorer er yderst upræcise, man kan kun bruge dem til at måle ændringer ved oc og ikke til at sammenligne ved f.eks. skift af motherboard. Jeg overvejer en lille smule at bygge en teststation bestående af en kobberklods med varmelegeme på den ene side og fastgørelsesmuligheder på den anden side. I klodsen ville jeg så bore et hul til en tempprobe fra et mæleapperat jeg kan låne som måler rigtigt, det ville give nogle gode referenceresultater.

#54 Det er vel ikke specielt kritisk, det er vel mest af alt blot fordi #0 gerne vil hive de sidste minusgrader ud af hans anlæg.



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2004 01:14:24
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #55

Jeg mente ikke at #53 var kritisk i ordets forstand. Men at tilstanden af hans system/køling var kritsk... medmindre jeg havde misforstået et eller andet...

Jeg forstod godt at kondensatoren var meget varm. Men så snakker han om at kompressoren bliver meget kold eller hva'?

Nevermind... jeg er sikkert for ny i dette fag til at fatte det... :l

-> #0

Billeder? Snart? :p :e



petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
10-05-2004 02:02:05
Svar/Indlæg:
316/10
#56 Og jeg mente at problemet ikke var kritisk, altså ikke var et problem der kunne give problemer i form af defekt, men at en afhjælpning af problemet kan resultere i et par minusgrader mere, altså en forbedring af systemet.



Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2004 10:03:10
Svar/Indlæg:
1604/60
Ved at putte en ekstra blæser på kondensatoren, flyttede jeg core temperaturen 10 grader ned !!, dvs nu køre den med -15 grader full load, det målt efter 5 timers fuld drift. :)

Kondensatoren er stadig varm, og jeg vil have en anden derpå for at trække mere ydelse ud af systemet, desuden køre denne LS på R404a ?? Mente bestemt at der ville være R507 på disse systemer, eller er det mig der tager fejl.




petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
10-05-2004 10:58:56
Svar/Indlæg:
316/10
Jeg havde også opfattet at den kørte på R507, tror jeg har læst det på xtreme, men dem der skrev det kan vel have taget fejl. Men hvis du vælger at få en større kondensator på, så er det vel bare at få den fyldt med R507 hvis montøren har det og ellers R404a, performancemæssigt er der meget lidt forskel.

Hvor varm er kondensatoren med den ekstra blæser? Specielt tænker jeg på afgangstemperaturen sådan ca. bare.

Jeg synes det er rimeligt ringe at der ikke fra start er ordentligt køling på kondensatoren, det giver jo en del som du selv har opdaget.



comment
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2004 11:22:11
Svar/Indlæg:
1230/171
#58: Hvad får dig til at tro at der ikke er R507 på LS'en? Iflg. Asetek skulle der være fyldt R507 på den.




Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2004 11:36:49
Svar/Indlæg:
1604/60
#60 der sidder et org Danfoss fyldningsmærke på den, der står R404a, på kompressoren fremgår det at den kan køre med både R404a & R507, derfor. :)

#59 Jeg har sidder og regnet lidt på det, og i.flg Danfoss så ligger kondensatoren inden for spec, dvs de har opgivet afgangs temperaturen til max 55 grader, så Asetek har ikke regnet forkert, den er lige nøjagtig stor nok. Men i.flg mine krav så er den alt for lille, jeg har talt med min kølemand, og vi laver lige en ny kondensator til den, for at trække den ned på plads ;)

Men der skal helt sikkert R507 på den når vi skifter kondensatoren, man kan lige så godt snuppe de sidste på grader med, selv om det måske ikke lyder af meget, så kunne jeg med en ekstra blæser på LS´en som den er nu køre 3GHz på min FX-51 processor :e :e

Siger jer at der er dælme knald på, især når man skruer fsb op på 233 istedet for de standart 200..... ;)




petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
10-05-2004 11:55:30
Svar/Indlæg:
316/10
#61 Jeg ved godt at den ligger indenfor spec, men Asetek lever af at sælge systemer der køler så langt ned som muligt, derfor synes jeg de burde have sat ekstra køl på da det jo giver en helt del. Det er jo en ret let optimering som de lige så godt kunne have udført, kompressoren vil jo også have bedre af det i det lange løb.
Held og lykke med skift af kondensatoren, glæder mig til at høre hvor meget det giver kombineret med skift til R507 hvis der selvfølgeligt ikke allerede er det på.



comment
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2004 12:05:31
Svar/Indlæg:
1230/171
#61: Oki, derfor...




Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2004 12:24:20
Svar/Indlæg:
1604/60
#62 Ja det kan godt være at de har lavet det til lavest mulig temp, men det burde da være optimeret bare en lille smule, jeg er da lidt :l over at de har monteret samme kondensator på denne 7,98 cm3 som sad på den 2,5 cm3 kompressor der var i PE systemet, den var for lille til at kunne køle optimalt.

Nå men jeg skal videre med mit projekt, får lavet en tegning og en profil med en god blæser på, hos Danfoss så det er noget man kan efter montere, og stadig have Danfoss garanti på kompressoren, garantien fra Asetek gælder jo fortsat på de elektroniske komponenter i systemet, så man står ikke uden sikring :)




petter78
 
Superbruger
Tilføjet:
10-05-2004 12:30:26
Svar/Indlæg:
316/10
#64 Jeg ved ikke rigtigt, så vidt jeg kan se er det samme kondensator der sidder på en mach, og den kan godt følge med ved R404a så længe man smider en ekstra 120mm blæser på.
Mht garantien, så vil man sådan set altid have garanti på kompressoren så længe man overholder specs. Men hvis kompressoren ryger efter udskiftning af kondensator kan du jo ikke bare sende skidtet til Asetek, så skal du selv betale arbejdsløn med at få skiftet kompressoren.



Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2004 13:04:31
Svar/Indlæg:
1604/60
#65 bare ved at stoppe en ekstra 120mm blæser på LS systemet, sænkede jeg core temp med 10 grader, dvs at kondensatoren er for lille, prøver lige at sætte en bedre blæser på ( Mere luft & larm ) men bare for at se hvad det kan give, så kan den blive optimeret til R507 og 200w-250w afsat effekt.
Skal lige have beregnet hvad en FX bruger på 3GHz og hvad en Intel Prescott afgiver ved 4,5 GHz, inden jeg vælger blæser.

Vil jo gerne være i samme stue som bæstet ;) så den skal ikke larme, men der må og skal jo luft igennem, og som den er nu, med to 3200 o/min 120mm blæsere i tandem, er den ikke rar :l




NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2004 13:42:30
Svar/Indlæg:
23132/740
... vil det så sige, at hvis man sætter en "større" kondensator i, kan man køle bedre?



Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-05-2004 13:55:50
Svar/Indlæg:
1604/60
Ja i princippet kan du, men systemet er optimeret til den kondensator du har på det, kapilarrør osv er altsammen en størrelse udfra devisen om:

Kondenserings tryk, fordampningstryk, fordampningstemperatur osv osv.

Men hvis man montere en kondensator med samme volumen som den du erstatter, så behøver du ikke ændre på kapilarrøret, hvis du holder dig til samme kølemiddel, f.eks er R404a & R507 næsten ens. Men ved at montere en anden blæser så køler du bedre, eller en større blæser så opnår du bedre køling, og dit kondenseringstryk falder, så bliver kompressoren mere effektiv og du få en lidt lavere temperatur, fordi dit DeltaT bliver mindre. ( DeltaT = forskellen mellem fordamper og processors temperatur )

Det er jo altsammen godtnok at den er -25 grader ved 250w, men hvis DeltaT er lig med 40 grader, så er processoren 15 grader varm !!

Den optimale kondensator skal kunne tage cpu effekten og den effekt din kompressor bruger for at køle den ned.
Det kræver en del luft, f.eks 150w cpu og kompressoren bruger 200w, i alt skal 350w køles igennem kondensatoren....






NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2004 15:36:07
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #68

<i>Simple physics</i> for et 11-tal i fysik, men tak alligevel ;)

-> Kyndige

Forstå mig ret:

Anden/større kondensator
Ændring af længden på kapillærrøret
Evt. anden gas

Ville kunne bringe temperaturen ned?

-> Alle

Tjek lige profilen, den er blevet opdateret...



Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2004 15:58:38
Svar/Indlæg:
1604/60
#69 Ja du er inde på noget af det rigtige ;)

Jeg er faktisk ved at lave noget om på selve køleren, tror at der evt skal rodes noget H2o derned ;)



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2004 16:08:55
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #70

*ROFL*

No shit???

Jeg tænkte netop det samme, da jeg skrev det foregående... :e :e .e



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2004 20:34:04
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #72

Hvordan i himlens navn er det muligt?

Hva' er den kondensator lavet af? ?:(



Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2004 07:28:39
Svar/Indlæg:
1604/60
#72 Hvis den nu er dimensioneret til at kunne afgive 400w, så skal jeg vist have fundet en temmelig skrap blæser ;)

Ej ser du, Asetek har dimensioneret kondensatoren til en væsketemperatur på 55 grader, hvilket er max spec for den kompressor der er i systemet, jeg arbejder med at under afkøle væsken, for derved at trække ydeligere køling ud af systemet, det gøres bla ved at montere en anden kondensator, for at få den bedre køling. Hvis jeg rammer 32 grader i væske temperatur, så vil jeg hive 8 grader af temperaturen, dog kan men ikke komme under kogepunktet for R404/507 med mindre man arbejder i vaccum sammentidig, men der vil man miste meget køling så det er en dårlig idé at underfylde.
Hvis man istedet laver en H2o kølet kondensator, så får man fjernet en hel masse varme hurtigt, og kompressoren behøver ikke at arbejde så hårdt og sammentidig giver det den lavere væsketemperatur, som medføre bedre køling og koldere køling.
Mine beregninger og tests viser at bare med en ekstra 120mm blæser på kondensatoren, så røg der 8 grader af core temp, og kompressoren brugte 80w mindre strøm, hvilket også resulterede i en lavere temperatur på den samt mindre støj, men jeg skal så lige have fjernet de to 120mm blæsere og lavet et mere stille system :)

Så LS systemet er godt, men ikke godt nok til mig, tror heller ikke at jeg ville kunne leve med et Nventiv system uden selv at pille :e



wendigo
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2004 14:55:33
Svar/Indlæg:
1069/157
tror nu at det kan været ret farligt at åbne LS og rode inden i det.
http://forum.vapochill.com/sho...



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2004 16:14:53
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #74

Jeg ka' godt li' din attitude: "tror heller ikke at jeg ville kunne leve med et Nventiv system uden selv at pille :e"

... :00

Pt. kører systemet ikke pga. eksamensforberedelser, men mon ikke at sommerferien kommer til at omhandle lidt vand på den kondensator? ;)

- måske en lille artikel? Hvem ved...? ;) 8)



Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2004 08:41:45
Svar/Indlæg:
1604/60
#76 Ja jeg skal jo lige se din Nventive ( indvendig ) på et tidspunkt ;)

Jeg mener bare at hvis det kan laves bedre hvorfor så ikke gøre det, alt skal oc´es og LS enheden, og lydkortet for den sags skyld ;)

#75 pfff... !! Ha jeg skal nok selv bestemme :e




Djake
 
Superbruger
Tilføjet:
14-05-2004 10:17:12
Svar/Indlæg:
418/10
Hehe #75 det samme gælder prometeia.. Jeg kører uden sidder og har pt, ikke fået stød endnu :e



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2004 12:28:45
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #78

Garantien forfalder da ikke når man monterer Lian-Li kittet ?:(

Så hvor har du det fra?



Wise
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2004 10:20:31
Svar/Indlæg:
1604/60
#79 What ?!? ?:(

Hvad skriver du om ? Tror vist der er sneget sig en feler ind ;)

Jeg køre på uden sider, der stikker slanger, kabler osv osv ud af kabinettet, har stillet støjmåle udstyr op så jeg kan finde et godt ydelse & støj niveau, den skal være rimelig stille, og samtidig yde som bare fan... :e :e

Men der skal nok dukke lidt op om det hele, en artikkel eller hvad ved jeg. :)



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2004 12:38:05
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #80

Du er vist ikke helt vågen endnu?! ;)

Læs det jeg henviser til: #75's link. Der står at man under ingen omstændigheder må åbne siden på køleenheden. #78 Siger at det samme gælder for nVentivs Prometeia, hvilket jeg blot tilbageviser...

... hvis du ellers gad at læse ;) :p



The
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2004 22:01:20
Svar/Indlæg:
2651/179
Najs Najs.



Djake
 
Superbruger
Tilføjet:
17-05-2004 22:13:01
Svar/Indlæg:
418/10
#81 Hehe du har hvis misforstået noget.. Det link som der er i #75 handler om at man ikke må åbne siden da der er 230v direkte bagved og man kan få stød, jeg skriver så bare at det også gælder for en prometeia, der bliver ikke snakket om noget lian li kit her.. :e



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2004 22:29:04
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #83

For fanden da! :00

"There is high voltage inside the unit, and opening the case WILL void your warranty.

If you have already opened the side panels/case please contact Asetek immediately and let them know what you have done and why.

There is a warning sticker on the back of the LS Vapochill unit which states CLEARLY that you should NOT open the case.

This warning is for your own protection, as there are high voltages inside the case, and fiddling around in there without the proper precautions can cause DEATH!!

Thank you
"

- Det var det med fed, jeg mente!

Og så skriver du: "det samme gælder prometeia", hvor jeg så troede at du snakkede om det med garantien. Hvortil jeg svarer: "Garantien forfalder da ikke når man monterer Lian-Li kittet "

- Hvilket netop er gældende...

Garantien forfalder ikke, når/hvis man monterer et Lian-Li kit.

Så i bund og grund, har vi bare snakket forbi hinanden! ;) :p :e



Djake
 
Superbruger
Tilføjet:
17-05-2004 22:46:52
Svar/Indlæg:
418/10
Hehe jep, så lad nu det ligge :)

Men de skriver godt nok CAUTION! Under no circumstances take off the side panels.. Men det er naturligvis lidt svært at sætte lian li på uden at fjerne siderne hehe..



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-05-2004 22:51:45
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #85

;) :p