Centrino versus Mobil

Diverse d.  09. maj. 2004, skrevet af System
Vist: 481 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
09-05-2004 14:30:16
Svar/Indlæg:
0/11005
hej

først vil jeg høre om hvad forskellen er på centrino og mobil-processorer - og om man kan sige at den ene er den anden underlegen? Eller er det to sider af samme sag - da man f.eks. ved edbpriser.dk ved at søge efter bærbare computere med søgeordet "centrino" også får mobil-processorer frem?

Grunden til dette spørgsmål er at jeg tænker at købe en bærbar computer, hvor en af hovedegenskaberne er at batteriet skal kunne vare noget længere end de sædvanlige 2-2,5 timer. Det kan jeg se er tilfældet for både mobil og centrino processorerer.

Håber i kan hjælpe?
@ngler

Redaktør
Tilføjet:
09-05-2004 14:37:23
Svar/Indlæg:
4033/364
centrino holder på strømmen længere, omvendt kørere den med lavere mhz. Det betyder dog ikke så meget da den er noget hurtigere pr. mhz end f.eks. Pentium4.

btw: så hedder centrino OGSÅ Pentium M

så for optimal batterilevetid, så vælg en centrinomodel der kan køre med to batterier...

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
09-05-2004 21:04:17
Svar/Indlæg:
4033/364
umiddelbart aceren.. mest fordi toshibaen er der ikke et direkte link til..

kender en der har en lign. model, og den er ret fed :) (acer)

ellers er der også Zepto og Vega.. evt. Asus vil du vil ofre lidt mere...

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
10-05-2004 10:42:02
Svar/Indlæg:
4033/364
hmm, umiddelbart vil jeg stadig sige acer... selvom jeg selv har toshiba og har været meget glad for den, så er de generelt lidt dyre.. desuden er denne her en rimelig tung (3,5kg).. godt nok vil jeg tro den er lidt hurtigere end aceren + skærmen er større... den har omvendt ikke wireless lan (11g som aceren)..... og så kommer den vist med 512mb RAM (toshiba)

dunno om den kommer med windows preinstalleret (toshibaen)..

hmm, er toshibaen med engelsk tastatur?

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
10-05-2004 14:05:02
Svar/Indlæg:
4033/364
well min toshiba Protege 7010CT med longlife batteri BURDE kunne holde i 6 timer , men det gør den ikke helt ´(når den kommer omkring de 40% går det stærkt nedad).. Ok det er også en GAMMEL puter (P2 300Mhz), men alligevel..

Problemet er at processeren justerer sin hastighed i forhold til hvad der skal laves, ergo hvis den både bruger HD og processerkraft så holder den ikke så lang tid..

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2004 16:09:53
Svar/Indlæg:
1016/19
Batterilevetid er en meget variabel størrelse, da den afhænger utrolig meget af, hvordan du bruger PC'en. F.eks. om dine programmer er meget disk-tunge (og her giver ekstra RAM dig faktisk mindre strømforbrug, fordi der ikke swappes så meget til disk).

Man kan ikke engang gå efter at den hurtigste bruger mest strøm, da der hele tiden sker udviklinger på området. Dermed er de nyeste laptops ofte mindre strømforbrugende end den tidligere generation. Centrino er et godt eksempel.

Så den endegyldige sandhed er, at du ikke kan regne med andet end dine egne erfaringer med maskinen. Og dem får du jo først efter købet.

Min anbefaling ville være at springe op og falde ned på de angivne batteri-tider, og simpelthen købe et reservebatteri, hvis det er meget vigtigt at være mobil i lang tid.

Min IBM T-40 klarer ca. 3 timer.... ved ikke hvad den er "opgivet" til af fabrikanten.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
10-05-2004 18:49:59
Svar/Indlæg:
4033/364
well batterilevetid er som jowls skriver ikke en super sandhed..

generelt vil jeg sige at centrino kan holde længere, simpelthen fordi de bruger mindre strøm. Såvidt jeg lige kan greje er '55GM chipsættet udviklet til centrino og skulle bruge mindre strøm end Toshibaens '52GM chipsæt (de bruger dog begge samme southbridge såvidt jeg lige kan se). Desuden ser det ud til at måden at grafikken er integreret er anderledes for 55GM'eren.

Jeg kan lige høre min ven ad ang. batterilevetid, men det er nok ikke helt ved siden af...