er den brandt af?

Diverse d.  10. maj. 2004, skrevet af tube87
Vist: 283 gange.

tube87

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2004 13:56:33
Svar/Indlæg:
56/14
Hey.

Jeg har lige samlet en helt ny pc. Nogle af mine venner tændte den uden ram i, dog ikke mere end 5 sek. Dagen efter fik jeg mine ram med posten, og smed dem i. Den lugtede hurtigt brandt, og jeg skyndte mig at slukke den.
Jeg tror det er cpuen.

Men kan det have noget at gøre med at de tændte den uden ram?

Den har været tændt før, da jeg lånte nogle ram af en mine venner, så den er ikke samlet forkert.

Håber i vil hjælpe.

Med venlig hilsen tube87

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2004 18:49:59
Svar/Indlæg:
1016/19
PC'en tager ikke skade af at blive tændt uden RAM - den starter bare ikke. Er du sikker på, at RAM'en er sat rigtigt i og at de passer med soklerne? Det er ikke så let at sætte dem i forkert, men med en passende voldsudøvelse kan alt jo lade sig gøre.. 😉

Prøv at holde dine egne RAM op sammen med dem, du lånte af din ven og check, om kontakt-punkterne er 100% ens. Læg specielt vægt på, at evt. positions-hak sidder præcis overfor hinanden. RAM KAN brænde af, hvis de monteres forkert.... selvom det som sagt er et ret idiotsikkert system...

Jeg går ud fra, at du har køler på CPU'en og af den kørte fint da du startede op. Hvis ja, så tvivler jeg på, at det er den som er futtet af. Men den eneste måde at finde ud af det på, er næsten at låne din vens RAM og afprøve den.... hvis han tør 😉

tube87

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2004 19:00:01
Svar/Indlæg:
56/14
He he.... takker!

Dvs. du mener at det kun er rammene? er rimelig sikker på at jeg satte dem rigtig i... Men jeg prøver at låne nogle andre... Synes bare cpuen lugter lidt brandt :(

Men du er rimelig sikker på at det ikke er en cpu jeg skal indvistere i (igen)

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2004 19:08:52
Svar/Indlæg:
1016/19
Hvis du havde ordentlig køling på den, så virker det ikke logisk at en CPU dør på den måde. Normalt holder de bare op med at virke, når de stiller skoene. Den kan også blive meget varm, før den begynder at lugte, netop fordi den er designet til at blive varm.

Men jeg har set RAM dø under synlig røgudvikling under et modding-projekt....

Prøv også at bruge næsen. Ofte kan man sniffe sig frem til de afbrændte komponenter.

tube87

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2004 19:44:29
Svar/Indlæg:
56/14
Jeg har lige prøvet at skifte rammene - ingen forksel.

Jeg har testet mit gfx i en anden pc, der kom der noget frem på skærmen.

Og min haddisk tænker kun lige hurtigt, så stopper den, hvorefter pc'en bare står og køre.

Er det måske bundkortet? :o

tube87

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2004 20:14:53
Svar/Indlæg:
56/14
Hjælp, plz!

tube87

Superbruger
Tilføjet:
10-05-2004 20:15:48
Svar/Indlæg:
56/14
Skal bruge min pc inden fredag, så det ville være ekstremt dejligt hvis nogen gad og hjælpe....

Takker

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
11-05-2004 01:35:52
Svar/Indlæg:
1016/19
Du kan næsten kun teste det ved at skifte delene en af gangen. Grafikkortet har du testet... RAM'en var det jo så nok ikke. Så prøv din CPU i en anden maskine eller put en anden CPU i din maskine. Og hvis din CPU virker i en kammerats PC, så nærmer vi os jo nok desværre en motherboard fejl.

Prøv dog også lige PSU'en før du panikker. Det kunne jo være den.

Men som sagt er den eneste sikre måde at skifte delene systematisk en ad gangen, indtil du finder synderen.

tube87

Superbruger
Tilføjet:
11-05-2004 13:32:30
Svar/Indlæg:
56/14
Okay...

Hvis det er bundkortet, tror du så der er en chance for at jeg kan få pengene tilbage. Det er helt nyt.

Der er reklamationsret på det, men de kan vel bare hævde at jeg har samlet pc'en forkert?

Eller skal jeg have min fulde returret?

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
11-05-2004 16:07:44
Svar/Indlæg:
1016/19
Det afhænger nok af forhandleren og dine talegaver. Jeg ville i hvert fald prøve, hvis jeg var dig. Du skal sørge for at det ser ud som nyt - pænt pakket i kassen og det hele.

Og forklaringen bør naturligvis være noget i retning af, at det simpelthen ikke virkede, da du pakkede det ud. At du er en erfaren hund som er vant til at omgås følsom elektronik, så det er i hvert fald ikke din skyld. Det må have været dødt fra fabrikken.

Nævn ikke noget om mærkelige lugte og gnister... det kan godt have en negativ effekt ved en RMA.... ;)

tube87

Superbruger
Tilføjet:
11-05-2004 18:15:59
Svar/Indlæg:
56/14
He he takker.

Men jeg fik faktisk hjælp af en fra Cyber City, så den bruger jeg bare ;)