Vandkøling, yeah!.......

Vandkøling d.  12. maj. 2004, skrevet af Raskolnikov
Vist: 455 gange.

Raskolnikov

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2004 09:48:11
Svar/Indlæg:
1321/45
....Men jeg er jo total nub på området :x :e

Så derfor:

Er I ikke flinke og give mig nogle pointers mht. topic?

Jeg forventer ikke en generel introduktion til emnet (vil jeg gerne selv læse mig til), men bare en lille beskrivelse af, hvad der er hot og hvad der er snot.

1. Det må gerne koste lidt (hvis det er dét værd)

2. Det er CPU og nordbro, der skal køles (GFX er ligemeget)

3. Det skal være nogenlunde til at gå til rent installationsmæssigt.

4. Waterchill er vejen frem, eller hva'?

Wise

Elitebruger
Tilføjet:
12-05-2004 09:59:15
Svar/Indlæg:
1604/60
Tja Waterchill er slet ikke skidt, det er let at samle og du får en god ydelse, bare tænk på at du skal bruge et 120mm hul til radiatoren, hvis du vil have det til at køre bare lidt optimalt ;)

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
12-05-2004 11:11:48
Svar/Indlæg:
1016/19
Zahlman Reserator er lidt utraditionel, men tager ingen tid at sætte op og er fucking flot. Får også gode anmeldelser...

http://www.studiedata.dk/produ...

På den mere traditionelle side går du aldrig fejl af ting fra Dangerden eller Swiftech. Bare være sikker på, at du holder dig til samme type og størrelse studser gennem hele systemet.

Personligt har jeg haft lidt problemer med Aquacomputer.... Waterchill har jeg aldrig prøvet, men skuller vist være ok. 8)

Raskolnikov

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2004 13:26:37
Svar/Indlæg:
1321/45
OK, så skal jeg have hjælp til at udfylde *de banke*:

Cpu: MAZE4/Waterchill Antarctica

NB: Dangerden (Da Waterchillen vistnok er noget tricky at få til at sidde på et MAX3?

Radiator: ? Radiator RDT02 120 mm DUAL Black Ice Pro II

Blæsere: 2 * Papst 120mm (eller andre 120 mm?)

Slanger: ? (er det egal, eller er der noget som er et *must*?)

Pumpe: Pump DYO - Hydor L30 with fittings

PS. Hvad er DYO produkter? Noget med "saml selv"? Hvis ja, skal man være ingeniør for at gøre det?

PPS. Hvilken fitting-størrelse er at foretrække 1/2'' eller 3/8 '' eller 10 mm?

PPPS: Ændringer og forslag modtages gerne!!

Raskolnikov

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2004 20:04:48
Svar/Indlæg:
1321/45
Anyone?

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2004 21:02:07
Svar/Indlæg:
3712/44
Hmm, er heller ikke ligefrem vandkølings ekspert, men waterchill er meget nemt at have med at gøre, og yder kun marginalt dårligere end det allerbedste på markedet.

Jeg har selv prøvet grej fra både Asetek (Waterchill), Aquacomputer, Dangerden og Swiftech. Jeg har været vældig godt tilfreds med det alt sammen, men det vigtigste er at du får valgt nogle komponenter der passer sammen, først og fremmest mht. studs/slange størrelse, og dernæst også mht. flow/ydelse. Nogle kølehoveder er ikke så følsomme overfor højere/lavere flow som andre.

Mht. slange er jeg vild med Clear Flex ½" ID slange, det er mega fleksibelt, og samtidigt får man det bedst mulige flow.

Radiator? IMO så stor og effektiv som mulig. Så alt efter hvor meget plads du har. Jeg valgte Aquacomputer EVO360, jeg ved at der er andre der yder lidt bedre, på den anden side skal man også se på hvordan man monterer den, og her syntes jeg Aquacomputers løsning var en af de mest elegante.

IMO er det næsten umuligt at besvare alle dine spørgsmål på mindre end noget der ville tage mig en time at skrive.... så jeg vil slutte med at sige at dit valg af Dangerden kølehovedet til Intel chipsettet (det med 4 "clips" antager jeg) er meget fornuftigt. Jeg bruger det selv nu, og det er IMO det eneste rigtige til Intel 875/865 chipset. Både Asetek og Swiftech's løsninger med 2 fæstningspunkter er til at få lange n**ser af.... Især på Abit IC7 serie bundkort fordi bøjlerne ikke er stærke nok til at holde kølehovedet i 2 bøjler......

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2004 21:26:12
Svar/Indlæg:
3162/78
#2 men der er sq ik mange der vil ha den alupik til at stå ved sin side...

#0 Jeg syns selv waterchill er lidt for "let"... det er sjover at finde delene selv og så sammen sætte det!

Losty

Superbruger
Tilføjet:
13-05-2004 21:34:09
Svar/Indlæg:
195/4
#0, hvis du beslutter dig for at købe noget vild vandkøling, kan jeg godt komme og hjælpe dig med at sætte det op hvis du gir en bajer ;)

Raskolnikov

Elitebruger
Tilføjet:
13-05-2004 22:25:01
Svar/Indlæg:
1321/45
# 5
Tak for dine vurderinger! Det er lige præcis sådan noget, jeg bliver klogere af. Jeg véd godt, at mine spørgsmål er temmelig brede og at svarene derfor også vil blive det.

Alupik :e
Waterchill blev valgt netop udfra lethedsgraden ;)

#7 Det er sgu en aftale (du kan endda få 2 :e )

#2&3 TAk for jeres input også!

Før jeg nu begynder at kaste mig ud i de helt vilde investeringer, er der lige et par spørgsmål jeg skal have besvaret:

Hvilken fitting-størrelse er at foretrække/skal systemet helst baserespå: 1/2'' eller 3/8 '' eller 10 mm?

Losty

Superbruger
Tilføjet:
13-05-2004 22:47:50
Svar/Indlæg:
195/4
Jeg ville personligt foretrække at købe det her sæt:

http://www.coolerkit.dk/produc...

Og så finde et chipset kølehovede som dette f.eks.

http://www.coolerkit.dk/produc...
(syntes bare selv at lige det der er ret grimt, ved ikke om man kan købe den nye udgave i DK endnu).
1/2" slanger er at foretrække. (ca. 12mm)

Raskolnikov

Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2004 01:22:19
Svar/Indlæg:
1321/45
Udseendet er underordnet, det er kølings-kvaliteten der tæller!
(Jeg har ikke (og får aldrig) vindue i kabinettet!)

Det er ellers et ok sæt du linker til! Dog:

Dén radiator i #9's link, er den bedre end den i #3?

Losty

Superbruger
Tilføjet:
14-05-2004 01:33:30
Svar/Indlæg:
195/4
Tror det er storset samme radiator, borset den jeg linker til er XTREME udgaven...

Raskolnikov

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2004 14:02:08
Svar/Indlæg:
1321/45
Tak for hjælpen!

(Losty, du får en PM når jeg får anskaffet delene, så må vi se om du stadig gider hjælpe 8) )