Glem NetBEUI og QoS...
NetBEUI er hurtig, men langtfra ligeså fleksibel som TCP/IP protokollen.
Det du kan starte med at teste er at begge computere har en IP inden for samme IP række eks. 192.168.1.1 og 192.168.1.2 med ens subnet adresse eks. 255.255.255.0. Dernæst bør du slå Masterbrowseren fra i Windows 98, den har jeg oplevet har lavet rigtig mange problemer i et Windows 2000/XP netværk.
Masterbrowser mener jeg du finder ved at højreklikke på "Klient program til microsoft netværk" i netværk i kontrol panelet. Genstart Windows 98 maskinen.
Dernæst skal du huske på at Windows XP helst vil arbejde med DNS i stedet for NetBIOS, Windows 98 vil helst arbejde med NetBIOS og kender ikke til DNS i samme forstand som XP. Jeg er godt klar over at denne løsning ikke er holdbar, og det er meget få private der har mulighed for at lave den. Men hvis du evt. sætter en DNS og/eller WINS server op på netværket, så skulle du være udeover problemerne med at computere ikke kan finde hinanden på netværket, men som sagt det er nok ikke en løsning du kan bruge da det kræver en Windows server til WINS server delen.
Derudover bør du slå firewalls fra osv. for at se om de evt. har nogen indvirkning på overførelses hastigheden. Jeg har oplevet at et program som ProtoWall har STOR indflydelse på hastigheden på LAN trafik.
#4 Det er noget vrøvl du lukker ud, QoS har ingen indvirkning på Windows 98 computeren, da det er installeret på Windows XP computeren, så efter min mening vil det ikke gøre nogen forskel om det er aktiveret eller deaktiveret.