Her skal i høre folkens:
En pumpe har det man kalder en pumpekarakteristk som er udtrykt i et (flow,tryk) - diagram.
Hvis en pumpe skal yde max flow (oftest det der er opgivet når vi sankker pumper til vandkøling........ :x ) så er det ved 0 tyryktab!
Hvis en pumpe skal yde max tryk (løftehøjde) så er det ved 0 flow!
Da der altid er et tryktab igennem et vandkølesystem kan den ikke levere det flow den er opgivet til...
Det var pumpekarakteristikken..
Så er der anlægskarakteristikken som er givet ved:
H = H.statisk + H.dynamisk, hvor H er trykfaldet omregnet i meter løftehøjde. (10m = 1 bar)
H.statisk kan vi se helt bort fra da det er et lukket system. (modsat hvis vi skulle pumpe vand op af en brønd til at vande haven med..)
H.dynamisk er straks noget andet. Tryktabet stiger nemlig i anden potens i forhold til flowet..! (Dvs at hvis flowet skal fordoples, så firdobles tryktabet..)
Og jo større pumpe - jo mere energi tilføres vandet og temperaturen stiger..pumpen er jo vandkølet :( (Derfor mener jeg at det ville være mest hensigtsmæssigt at sætte pumpen FØR radiatoren og DEREFTER fra radi til CPU - så får CPU'en i teorien det koldeste vand muligt.)
Så er der en anden vigtig ting der spiller ind, og det er om der i systemet er turbulent eller laminar strømningsprofil på de vigtige steder. Er der turbulent strømning i fx. kølehovedet til CPU er varmeovergangs tallet større end ved laminar strømning - og dermed bedere køling. (Derfor er RBX, antartica og "den anden der i ved" udformet som der er. mindre gennemstrømningsareal der hvor det sner = højere hastighed = turbulent strømning og højere vareovergang) Så jeg vil IKKE mene at det på nogen måde kan betale sig at "sætte en prop i" nogen steder, da der så er chancer for at der opstår laminar strømning.
Det jeg vil anbefale:
STOOORE slanger og studser osv. og Ingen skarpe bøjninger! = Mindre pumpe og dermed mindre unødig effekt tilført!
Jeg kunne nemt montere en grundfos pumpe i mit system, men så vil jeg jo tilføre yderlige 60-90W
En anden fidus:
Kør evt. fra den ene udgangs studs på RBX'en og ned til GFX køleren og den anden udgangsstuds på RBX'en til chipset - for derefter at samle dem igen men Y-forgreningen. Det mindsker tryktabet over de to små kølehoveder med en faktor 4 (i teorien) - de behøver alligevel ikke så meget vand!
God fordøjelse!
Mvh. Rododendon