64-bit fra Intel i næste måned

Litteratur d.  14. maj. 2004, skrevet af KIJ
Vist: 785 gange.

KIJ

Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2004 22:57:30
Svar/Indlæg:
499/767
Kommentar til nyhed på: http://www.overclocking.dk/new...
Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
14-05-2004 23:28:33
Svar/Indlæg:
4263/107
Øv... troede lige at de kom med en til alm. PC'er... :(

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2004 00:06:19
Svar/Indlæg:
3385/80
"baseret på "Prescott"-kernen"

Det man kalder en hot nyhed ?? :e

Morpheus@HOOD

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2004 00:13:15
Svar/Indlæg:
637/63
#2 lol :p

Palmen

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2004 00:16:17
Svar/Indlæg:
1302/23
Bliver interessant at se, om det kan fremskyde et egentligt MS OS til 64-bit.

Og helt sikkert om prisen på 64-bit processorer bliver presset ned ad :e

- Lasse

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
15-05-2004 02:20:25
Svar/Indlæg:
1016/19
Inden Intel får fingene ud med deres 64-bitter, er AMD128 forlængst på markedet.... :00

[G.N.U.]

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2004 04:01:31
Svar/Indlæg:
2175/21
hmmm tyder sq ikke godt for intel hvis de vil blive ved med at være på banen som seriøse....

prescott...altså det eneste de burde basere på den kerne er vel en BBQ.....

palle

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2004 10:00:40
Svar/Indlæg:
2307/37
#6, nu bliver Prescott jo så også den sidste af sin slags, efter Intel har droppet Tejas og de andre NetBurst processorer - fremtiden fra Intel er nu baseret på den mobile Dothan serie. Der er ingen tvivl om, at Prescott's BBQ effekt har været medvirkende til at få Intel til at skifte retning. Udviklingen af en processor tager mange år og koster urimeligt mange penge, så at droppe to processor generationer allerede under udvikling er smertefuldt og dyrt, og Intel har absolut ikke været begejstret for det. :p

For mig at se, så har 64 bit Prescott'en et hovedformål - nemlig at holde Intel inde i varmen ved forbrugere og de store OEM's indtil deres mobile teknologi er moden til desktopmarkedet. En 2 Ghz Dothan yder vel omkring det samme som 1,8/1,9 Ghz AMD64 i 32 bit applikationer og udvikler meget lidt varme. Så mon ikke vi en gang i slutningen af 2005/begyndelsen af 2006 kommer til at se en 32/64bit Dothanbaseret processor, der er ydelsesmæssigt sammenlignelig med AMD64.

MSB.dk

Superbruger
Tilføjet:
15-05-2004 10:16:52
Svar/Indlæg:
85/8
Det bliver spændende og se om Intel kan tage kampen op mod AMD's glimrende 64bit cpu.

kaspersv

Superbruger
Tilføjet:
15-05-2004 10:32:20
Svar/Indlæg:
38/1
De første 64-bit processorer fra Intel, vil komme på markedet i næste måned.

Nej det vil de desværre ikke, for det er de allerede (Itanium).

Hawski

Superbruger
Tilføjet:
15-05-2004 10:42:56
Svar/Indlæg:
751/42
"Overbelastet", er det ikke "overflow" fejl der bliver taget højde for i de nye teknologier?

Jeg ved ikke hvad man kan oversætte overflow til på dansk, men jeg skal lige være sikker på at jeg forstår nyheden :r

Mvh. Uffe

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2004 11:22:09
Svar/Indlæg:
3162/78
#9 ja men alle ved at prisen på en itanium er sindsyg og der ik er nogle der har råd til den.. men ja du har da lidt ret!

Mathias-K

Superbruger
Tilføjet:
15-05-2004 17:29:44
Svar/Indlæg:
301/14
"For mig at se, så har 64 bit Prescott'en et hovedformål - nemlig at holde Intel inde i varmen.."
- Meget kan man sige om Intel, men her tror jeg de har fundet den rette til opgaven! ;)

Ellers har du ret... PIII* bliver fremtiden 8)

*arkitekturen med modifikationer

Micker

Superbruger
Tilføjet:
15-05-2004 17:52:06
Svar/Indlæg:
1012/98
Var det ikke en ide og droppe prescott og evt lave videre på P4 EE? Jeg tror selv at en P4 EE 64bit vil være totalt fed. Godt nok er den utrolig dyr men så meget kan det vel ikke koste at smide en 2 mb cache i.

Jeg skal ihvert fald ikke eje en prescott med mindre der bliver gjort noget ved den, den pipeline er da helt elendig.
Jeg kan heller ikke se hvad det fede skulle være i at lave en cpu med varmeproblemer og dårlig pipeline 64 bit..?

Jeg holder mig til min northwood :p

Spænd hjelmen intel :e

Tiger

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2004 18:37:21
Svar/Indlæg:
545/13
13# Jeg tror ikke du har fulgt helt med :e

Prescott er ikke meget mere end en northwood der er blevet lavet fysisk mindre. Prescott er den måde cpu fabrikanterne typisk videre ufvikler derss cpuer på, dvs. at lave dem mindre, og derved sænke strømforbrug samt varmeafgivelsen. Men P4 arkitekturen er pt. presset.

P4 EE er ekstremt dyr at lave videre på, og løber ind i præcist de samme problemer spom Prescott, da der ikke er ret mange mhz tilbage i NW kernen derfor prescott....

og til din kommentar med pipelinen, er det altså ikke fordi de VILLE lave den længere, men fordi det var nødvendigt.

Micker

Superbruger
Tilføjet:
15-05-2004 19:34:26
Svar/Indlæg:
1012/98
#14 "Prescott er den måde cpu fabrikanterne typisk videre ufvikler derss cpuer på, dvs. at lave dem mindre, og derved sænke strømforbrug samt varmeafgivelsen" Har prescott sænket strømforbruget? over 100 watt?

Nu skrev jeg faktisk også at EE er meget dyr. Og hvor skrev jeg at Intel VILLE lave prescott med lang pipeline?

Tak for ingenting men nu vidste jeg godt de ting du skrev på forhånd - undskyld hvis jeg formulerede mig dårlig.

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2004 21:17:40
Svar/Indlæg:
1341/56

hvis jeg ikke tager helt fejl er den cpu der er tale om xeon nocona, som så kommer med en fsb på 200 istedet for 133 på nuværende xeon's, plus 64 bit support, 1mb cache og den hurtigste skulle være på 3.6 når de kommer.

ud over det så skulle den vist nok også være hurtigeren end de nuverende prescots mhz for mhz.

der skulle også følge en køler med som vejer omkring 1kg så tror ikke de har fået varmen meget ned. :e

så lad dig ikke nare, hvis den information man har omkring den cpu er rigtig, så skulle den slet ikke blive så dårlig.

Tiger

Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2004 22:56:40
Svar/Indlæg:
545/13
13#

Du nævnte at de lavede en dårlig pipeline, derfor regnede jeg med at du refererede til det. Fordi pipelinen fungerer ergo er den ikke dårlig. Problemet, hvis der er et, er at pipelinen er længere pga. problemer med scalabiliteten på prescott.

Men jo det var nu nok mest dårlig formulering, hvilket jeg bestemt ikke vil klandre dig for, tror sgu de fleste har gjort det på et tidspunkt.

Hygge og god weekend!.
Tiger

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2004 11:30:07
Svar/Indlæg:
1349/11
Hvad så med bundkort, kommer der nye eller kan vi bruge de eksisterende, det melder historien intet om.
Det kan jo også være et marketingsstunt fra Intel side for at holde folk fra at opgradere/købe AMD's cpuer. Det er jo lige kommet frem at AMD har solgt flere cpu'er i "guds eget land" og den tendens er Intel vel bange for da de selv har skabt stor usikkerhed omkring hvad der sker med deres processorudvikling.
Men det er vel det de forsøger at mane i jorden med den udmelding der så lige er kommet, men den kommer jo fra theInquirer så hvor troværdig er den mon? Jeg mener, theInquirer plejer jo at sætte lidt sandhed sammen med rygter og så koge suppe på det hele. Man kan så læse den artikel som de har lavet hos Hardocp med et typiskt "roadmap" over Intels kommende cpu'er : http://www.hardocp.com/article...
der siger de at der først kommer cpu'er med 64bit når Microsoft er færdig med deres styresystem, citat : "You should not expect to see 64-bit capable CPUs in the Intel camp till Windows64 is a reality."
Intel må da selv komme med en troværdig udmelding om hvad fremtiden bringer og mane alle de rygter i jorden som flyder rundt omkring.

palle

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2004 12:27:10
Svar/Indlæg:
2307/37
#18, hvis du nu havde læst artiklen, så ville du vide, at det er en af Intel's ledende chefer Paul Otellini, der har fremvist roadmap'et til en konferrence. Så mon ikke det er den "troværdige udmelding fra Intel", du savner. ;) :00

For mig at se er der noget mere kød på TheInq's historie end hardocp's, der virker noget forældet. ;) :p

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2004 16:59:34
Svar/Indlæg:
6531/410
så kan det være M$ kan få fingren ud og komme med noget styresystem i en final så ATI kan lette røven og komme med en driver.

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2004 18:06:44
Svar/Indlæg:
1341/56

Iwills DH800 skulle understøtte dem, jeg mener det er det eneste som på nuværende tidspunkt understøtter nocona.

hvis det er rigtigt at det er nocona som der bliver snakket om :00

yupper

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2004 20:51:39
Svar/Indlæg:
1349/11
#19 Jeg havde skam læst artiklen, og der står intet om at det er en ledende chef fra Intel, det eneste der stod at det var Paul Otellini på NY(New York) analyst meeting der udtalte at Intel ville skifte til multicorecpuer i en fart. P.O er så en af de ledende figurer hos Intel(slog ham lige op); http://www.intel.com/pressroom...
Mere ligger der ikke i det, og så fremviste han de sædvanlige "slideshowbilleder" lidt i den stil som der var gengivet hos Hardocp.
Det eneste jeg mente var at med alt det som de har "frigivet" i den senere tid, så er lidt af troværdigheden da røget, deraf måske det øgede salg hos AMD.

palle

Elitebruger
Tilføjet:
16-05-2004 21:40:11
Svar/Indlæg:
2307/37
#22, point taken - jeg ventede faktisk på, at du skulle kommentere min lidt harske post, så jeg kunne komme med en lille undskyldning. :)

Jeg ved ikke lige, hvorfor jeg åbenbart mente, at alle burde kende Paul Otellini, når det faktisk ikek står i artiklen, at han er Intel mand.

Der udover har du selvfølgelig ret i, at Intel's roadmaps har skiftet lige så ofte, som visse folk skifter undertøj, her på det sidste. Den stærkt forsinkede Prescott, P4EE (der aldrig har eksisteret på noget roadmap før launch), annonceringen af en 32-64 bit chip og nu til sidst dumpningen af Tejas og andre planlagte NetBurst processorer. Godtnok har roadmaps altid haft tradition for at skifte hen ad vejen, men Intel har virkelig rodet rundt i deres det sidste halve års tid. :l :00

Kejserkamla

Superbruger
Tilføjet:
17-05-2004 21:16:09
Svar/Indlæg:
240/19
jeg har kun en ting at sige stram op intel, ellers tror jeg at vi er nogle stykker der forlader deres synkene skude

thygepower

Superbruger
Tilføjet:
17-05-2004 23:48:23
Svar/Indlæg:
37/9
til #5

Hvad AMD128?????Menes der mon en 128bits processor.

Ikke for noget men det tror jeg ligger langt, langt, langt ude i fremtiden. Der er noget med at grunden til at 64bit processors overhovedet bliver lavet er fordi, vores maskiner ved 32bit er ved at løbe tør for muligheder, Ram behovet er blevet større osv.
Men at der er en 128bit processor lige om hjørnet, så synes da det ville være fedt, men......den ville ihvertfald være dyr hvis den var på markedet i morgen.

Wise

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2004 19:34:28
Svar/Indlæg:
1604/60
Lyder da fint at Intel endelig tager sig sammen og kommer med en 64 bit processor, så kan det jo være der oxo kommer skub i M$ med at få den XP64 lavet lidt mere færdig, så vi kan komme til at udnytte den ekstra regnekraft vi allerede her ;)