Etik eller ej...

Litteratur d.  18. maj. 2004, skrevet af The Boss
Vist: 1457 gange.

The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
18-05-2004 11:15:55
Svar/Indlæg:
4741/1690
Kommentar til nyhed på: http://www.overclocking.dk/new...
NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2004 11:27:58
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Hva' andet er der at sige end, det er selvfølgelig træls at "folk" ikke selv kan komme op med noget. Men ikke desto mindre ser jeg da godt en forståelse for hvorfor nogle vælger at kopiere andres resultater...

En noget mere etablteret tester, som f.eks. tomshardware.com, har jo naturligvis en større grobund for bedre resultater og en mindre margin som vi andre måske har sværere ved at opnå. Også det, at mange af oc.dk's brugere ikke er lige gode til sprog. Engelsk er måske meget omgængeligt, men jeg har på fornemmelsen at mange nok føler sig en anelse "bagud" hvis de ikke forstår det der bliver skrevet, men kun billederne.

Noget helt andet er jo selvfølgelig det med ophavsretten. Jeg går da stærkt ud fra at de folk som har kopieret materialet, selv tilkendegiver det og linker til den oprindelige kilde. Alt andet er jo direkte dårlig omgang med andres arbejde.

Det kan på ingen måde undskyldes, hvis man ikke har belæg for det fra anden side, at man skulle kopiere andres materiale. Så derfor handler det vel i bund og grund om, at folk tænker sig om.

... hvis man ikke kan skrive sit eget, bør man nok ikke rigtig skrive noget! :r

PS.: Dette var uden skribent-hatten.



Nuke
 
Superbruger
Tilføjet:
18-05-2004 12:36:27
Svar/Indlæg:
146/17
Jeg syndes godt i den forstand man kan oversætte fra Engelsk til Dansk.
Da vi er mange dansker der ikke helt forstår, hele artikler eller hvad det nu måtte være...

Regl Nr 1. Man bør/Skal spørge forfatteren om tilladelse før man gør noget.

Regl Nr 2. Det er ikke nogle nr. 2 :e



hellfishdk
 
Superbruger
Tilføjet:
18-05-2004 13:01:10
Svar/Indlæg:
41/6
Jeg er enig med #2!
Da der kan være en del folk der ikke har sprogegenskaber nok til at kunne forstå engelsk, især når der skrives i fagsprog, vil det jo (for at "trække" kunder til :)) være nærliggende at anvende dansk til at formidle informationerne på. Det er jo brugervenlighed og brugbar informationsformidling.
Så HVIS der bliver lavet en aftale om oversættelse, med skribenten af den originale artikel, ser jeg absolut ingen grund til den ramaskrig der huserer.
Den måde måde artiklerne kører på her hos HT/OC, er en ganske fin måde, da der jo løbende er kildeangivelse til originalartiklerne. Men hvis I (skribenterne) her på HT/OC, ikke har en aftale med originalskribenterne, bør I sandelig nok skaffe. Om ikke andet så som "forbillede" for andre skribenter og deslige.


APK
 
Overclocker
Tilføjet:
18-05-2004 13:12:51
Svar/Indlæg:
22/6
HT/OC, mener bestemt ikke det hardwaretidende gør er ok. (eller tolker jeg forkert jf. pollen)

Jeg benytter mig også af hardwaretidende af og til, synes det kan være rart med sammenfatninger og så er der jo ogsø MAME :e



ZeroHerO
 
Superbruger
Tilføjet:
18-05-2004 13:17:21
Svar/Indlæg:
166/16
Det er ikke specielt kompliceret, alt hvad man låner fra andre artikler/tests skal blot påføres kildereference, ganske som i alle andre henseender.

Dog er dette ikke meget værd, i tests, synes jeg, da jeg selv gerne vil se hvilke resultsater pågældende skribent opnår, så man kan sammenligne.

Det er min holdning,

Mvh ZeroHerO



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
18-05-2004 13:20:33
Svar/Indlæg:
4295/306
Nu er det jo ikke fordi Rune på Hardwaretidende på nogen måde skjuler at resultaterne er fra andre sider! Og så vidt jeg husker linker han jo også til disse sider så man bare kan klikke og se originalartiklen...

Jeg synes da det er fint og godt at han sammenfatter store engelske site's resultater i en dansk artikel. Det er jo ikke alle der er lige gode til engelsk...



Nuke
 
Superbruger
Tilføjet:
18-05-2004 13:22:38
Svar/Indlæg:
146/17
#5 Det kan jeg godt følge dig i men det kan også gå hen og blive misvisende hvis der er nogle der ikke forstår hvad der bliver skrevet.

Jeg selv søger på mange artikler/Guides først danske så engelsk, men hvis alle artiklerne har for store spring er det jo ikke til at vide om det er godt at læse den ene frem for den anden...

Men jeg kan allivel godt forstå hvor du vil hen.



emilnt
 
Superbruger
Tilføjet:
18-05-2004 14:00:15
Svar/Indlæg:
23/5
Jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg synes at det her er forkert: http://www.tweakup.dk/more.php...

Der ikke nogen angivelse af, at det der står under billedet er et citat kopieret fra hardware-test.dk. Selvfølgelig ved dem der læser på hardware-test.dk, at det kun er denne side som uddeler Excellent Product Award.
Men ophavsmanden til artikelen, får efter min mening ikke kredit for sit review og det er forkert.





Hazek
 
Superbruger
Tilføjet:
18-05-2004 14:04:05
Svar/Indlæg:
715/51
Jeg syntes der er ekstremt lækkert, hvis der er nogle der har taget sig tid til at oversætte til dansk.

Jeg er ikke bragende god til engelsk. Har mit folkeskoleengelsk og det er så det.
Så er er tit en smutter imellem, hvor jeg får vendt det hele på hovedet, hvorefter jeg er mere forvirret end i starten.

Self. skal der skrives hvor det er kopieret fra, alt andet er dårlig stil.

Mne at en tekst bliver oversat kan jeg ikke se skulle være et problem, hvis der bliver linket til den "rigtige" tekst.



#10
FLD
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2004 14:23:33
Svar/Indlæg:
417/68
Jeg syntes sq det er okay så længe man linker til siden hvor man har lånt det, og det har jeg aldrig set rune ikke gøre.! Om det er ulovligt, det skal jeg ikke gøre mig klog på.

En anden ting er så værdien i de "test" der bliver lagt op på siden. Jeg fortrækker sq at man har haft hardwaren i hånden og ud fra det giver sin bedømmelse.!




LilleIndianer
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2004 14:26:04
Svar/Indlæg:
1404/19
#8.. Der ståt faktisk at det er Hardware-test.dk der har fået den køler..;)

Citat: "MIST Frostbite, som både findes til P4 og AMD sockets - men Hardware-Test har i denne omgang fået fat i P4-modellen"

Såå... :00



Raskolnikov
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2004 14:53:52
Svar/Indlæg:
1321/45
Sålænge der er tydelig(e) kildehenvisning(er), og forfatteren på intet tidspunkt lader "skinne igennem" at han er ophavsmand til originalmaterialet (eller undlader det modsatte!), kan jeg ikke se et problem i at danne nye artikler på baggrund af gamle.

Det er måske lidt tyndt, blot at koge suppe på én artikel ( á la dén #8 linker til, men det må være et individuelt skøn), men større samlinger af på én-eller-anden måde sammenlignelige artikler (=en slags meta-analyse), må da være helt i orden!

Fordelen ved det, kan være flere:

1. Større overblik over ét emne

2. Forskellige test-centres resultater kan (til ens vis grad) sammenlignes og vurderes

3. Øhhh :e

Anyway, det er sådan jeg ser på det....... ;)



Ulrich
 
Superbruger
Tilføjet:
18-05-2004 15:22:09
Svar/Indlæg:
1/1
Jeg synes det helt Okay. De sammenfatter jo bare artikler. Deres artikler må vel have en meget høj troværdighed eftersom de bygger gennesnitlige resultater fra mange forskellige side/tests



emilnt
 
Superbruger
Tilføjet:
18-05-2004 15:31:49
Svar/Indlæg:
23/5
#11

ja det er rigtigt... Men ligeså snart du tager noget som du ikke selv har skrevet og kopiere det, så Skal der citations tegn omkring eller også skal det skrives i kursiv, ellers fremstår det som noget du selv har skrevet.

Min personlige vurdering er at der ikke bliver angivet korrekt/godt nok hvem og hvor teksten i bunden er fra.
Og så gider jeg egentlig ikke skrive mer' om det da det var ment som et lille bitte eks. på noget som jeg ikke synes er helt rigtigt, men dog ingenting i forhold til mange andre artikler.

Godnat :e



Gonzalez
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2004 15:43:45
Svar/Indlæg:
75/8
Hardwaretidende er et godt site:

Siden har altid kildehenvisninger på i deres opsamlinger.
Gør svære engelsk-sprogede artikler til enkle konklusioner hvor resultater bliver sammenlignet.
Man får kompetente svar på sine spørgsmål hvis man spørger Rune om noget.
Rune er ene mand om arbejdet og holder siden reklamefri
Rune har en meget god vane med at underbygge sine teorier og svar med links i sine beskeder til brugerne som spørger.

Man kan sagtens misbruge artikler fra andre sider, men Hardwaretidende gør det ikke, siden gør det klart at ingen af forsøgene er deres, men konkluderer derpå, og referer til de oprindelige tests, med respekt til ejerne.



LilleIndianer
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2004 15:56:44
Svar/Indlæg:
1404/19
#14.. hehe.. Så sov godt..;)



The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
18-05-2004 16:58:10
Svar/Indlæg:
4741/1690
Der er to ting min pointe går på - jeg synes personligt at det er forkasteligt og umoralsk det Rune gør, at samle citater af andres arbejde sammen, (så forsvinder sammenhængen i citatet jo fra den helhed som det er skrevet i !) oversætte det og så igen sammensætte disse forskellige citater til en "ny" dansk artikel - det er i mine øjne en tynd kop the.

F.eks. når der tages (lånes) benchmark fra forskellige artikler og bagefter sammensættes til en artikel, er det vigtigt hvis de skal være troværdige og kunne sammenholdes at der er benyttet 100% nøjagtig samme testopstilling mht, f.eks. CPU, bundkort, grafikkort, driver, RAM og RAM timings osv. ellers så kan det ikke sammenlignes.

Ingen tvivl om at Rune har en enorm viden og skriver utrolig godt, men de metoder han bruger for at få sine artikler frem er i mine øjne dybt kritisabelt - og jeg kunne håbe at han en dag ville lægge stilen om og selv teste det hardware han skriver om.

En anden ting jeg kan føle mig fristet til at være tvivlende på - er om der med den store mængde af citater og benchmark der "lånes" til hver artikel - er givet tilladelse hertil fra hver enkelt skribent/website, i mine øjne er det næsten umuligt at nå, at få et ok til - men jeg vil da følge det op i fremtiden.


Mvh


Hardware-TEST/Overclocking.dk

The Boss





Micker
 
Superbruger
Tilføjet:
18-05-2004 17:46:05
Svar/Indlæg:
1012/98
SÅ længe der er kilde på må man jo godt hente information fra andre sider, sådan er nettet jo :00



Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2004 18:14:20
Svar/Indlæg:
2353/24
jegf er enig med #2, i at der skal psørges skribenten, om han må oversætte artiklen, og hvis ikke, så skal man lade vær,

personligt syntes at når der står ordne " vi har testet" e.lign., så skal det være en test lavet af skribenten på sitet, og ikke "bare" en opsummering af andres artikler/tests, til sådan en vil overskriften "opsumering af NV40 reviews" være mere passende. i dette tilfælde skal man også spørge, hvis man låner billeder eller andet fra en andens artikel, pga. copyright.



be@vis
 
Superbruger
Tilføjet:
18-05-2004 18:29:08
Svar/Indlæg:
481/150
Jeg ved ikke lige om jeg ville bruge ordet "forkasteligt", men jeg bryder mig ikke om konceptet med at kopiere fra andre, slet ikke. Heller ikke selvom man har fået lov. Det er altid i orden at hive tekst ud fra producenters hjemmesider, men en oversætning er på sin plads, så man giver udtryk for at man har interesseret sig for at gøre det nemt for læseren at forstå artiklens indhold.

Denne nyhed skal jo ikke forstås som en tilsvining af Hardwaretidende, men skal fremgå som springpunkt for en diskussion om etikken i artikler og hvad i læseres holdning til det er!

Hardwaretidende er da et godt og overskueligt site, ja, men der skal bestemt sættes spørgsmålstegn ved om man kan basere en artikel på andres resultater? Personligt gider jeg da ikke bruge tid på at læse en artikel der ikke er udført af den angivne "skribent" selv, men bare er kopieret. Jeg vil da have det allerbedst med at vide at denne skribent har holdt produktet i hånden og haft det i hans maskine...og ikke ligger sin lid til en anden person som han formentlig ikke kender!

Det gør mig bestemt heller ikke mere tryg at resultaterne er taget fra en magasin! Det er jo netop i sådanne miljøer at man bliver udsat for ukurrante test resultater pga. modtaget betaling for at lave dem sådan. Nu skal jeg slet ikke kunne sige om PC Games Hardware de kunne finde på at lade sig udsætte for det, men muligheden er større der, end på en givet hardware-artikel relateret side. Det har man hørt om før.

Kort sagt: det er ikke betryggende og troværdigt når skribenten ikke selv har været i kontakt med produktet der er baseret en artikel på!


#21
Nuke
 
Superbruger
Tilføjet:
18-05-2004 20:42:44
Svar/Indlæg:
146/17
#20

Kan godt tage del i det du siger men der er jo også lige den artikel her på siden ang. Radeon 9800@TX. Som jeg forstår det lægger i noget på på jeres site i ikke selv har testet og der med giver en falsk trykhed for os bruger der ikke har løst til at kaste sig ud i det du skriver, da i ikke selv har testet 9800Pro@XT

Jeg mener der stoler vi jo også på dem som har skrevet artiklen...

Det kan godt være jeg formulere mig af lo** men håber i forstår mig. :r



Avenger
 
Superbruger
Tilføjet:
18-05-2004 20:52:55
Svar/Indlæg:
330/7
[Quote]
Vi samler trådene fra alverdens hardwaresites på internettet, så du kun behøver at læse ét sted.
[/Quote]

Ja ok. Der bliver taget nogle billeder. Det er selvf. ikke så smart, men taget i betragning, at de er smækket sammen på 5 min i et excel-ark... så synes jeg ikke at det gør så meget.

Tænk på sider som newz.dk og comon.dk. De gør fuldstændig det samme. Skriver kort på dansk hvad der står i en artiklen. Smækker et billede på derfra og linker til org. siden. Vil i også have sat en stopper for dem ?

Personligt synes jeg, at det er dejligt, at man hurtigt kan få et overblik over f.eks nye grafikkort. Jeg plejer da også lige at kigge på org. siden hvis der er mere jeg gerne vil vide.



be@vis
 
Superbruger
Tilføjet:
18-05-2004 21:11:11
Svar/Indlæg:
481/150
#21, jeg er ikke lige helt inde på hvad du mener...med Radeon 9800XT.


#24
KIJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2004 21:21:47
Svar/Indlæg:
499/767
Jeg har personligt aldrig lagt skjul på min holdning overfor det HardwareTidende.dk gør, jeg syntes det er misbrug af andres arbejde. Det har jeg også tilkendegivet i HardwareTidende.dks forum, ligesom jeg har spurgt mig til råds ved jurister, dog uden at nævne navne, som har sagt at det er ulovligt. Dette gjorde jeg i forbindelse med en diskussion på HardwareTidende.dk, som jeg havde med Rune, og da han ikke længere kunne tilbagevise mine begrundelser for de holdninger jeg havde, slettede han tråden.

Men jeg syntes at man "glemmer" en meget vigtig ting i denne diskussion, nemlig at Rune aldrig har det hardware mellem hænderne som han anmelder. Når man som anmelder har et produkt mellem hænderne, danner man sig en masse indtryk, som alle sammen bidrager til den samlede vurdering - og disse indtryk for Rune og hans skribenter ikke, når de sidder og danner deres egne meninger ud fra benchmarks.

#22 -->Det som alle nyheds-sites gør, nemlig at skrive kort fra artiklen og eventuelt sætte et billede på, kan slet ikke sammenlignes med det som HardwareTidende.dk gør. Når du har læst på HardwareTidende.dk, kan du læse alle benchmarks og konklusion osv. - i en nyhed på et af de angivne sites, eller på Hardware-Test.dk eller Overclocking.dk kan du højst læse et lille udsnit, så hvis du gerne vil læse om produktet, springer du 99 % sikkert videre til original-artiklen, og støtter dermed forfatteren, med dit besøg. Det gør du ikke nødvendigvis på HardwareTidende.dk...



Greforb
 
Superbruger
Tilføjet:
18-05-2004 21:30:11
Svar/Indlæg:
359/115
De regler der er nu siger noget med at man godt må citerer fra andre sider med tydelig kildeangivelse. Problemet som jeg ser det er at hele artikler er baseret på citater og testresultater fra andre sider. Her snakker vi ikke bare et enkelt citat eller testresultat som man bruger til at understøtte sine egne teorier, men simpelthen en helt masse som danner fundamentet i alle artiklerne på hardwaretidende. Hvis det var mig, der fik stjålet de testresultater jeg havde brugt et par dage på (ja det bruger jeg faktisk, når jeg tester grafikkort her på siden) ville jeg blive edderspændt rasende. Det er der bare ingen rimelighed i overhovedet! Konceptet med at føre trådene sammen er godt nok, men den måde hardwaretidende gør det på finder jeg særdeles egoistisk og usympatisk. Man kan ikke bare stjæle resultater fra andre med eller uden kildeangivelse, så længe det er fundamentet i de artikler man skriver.



#26
Nuke
 
Superbruger
Tilføjet:
18-05-2004 22:50:06
Svar/Indlæg:
146/17


john_doe_dk
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2004 23:47:57
Svar/Indlæg:
303/32
jeg må sige jeg kan nu ikke forstår hvorfor der sætte så stor fokus på dette emne fra OC.
1. rune siger han overholder den lov som er er for det pågældende område. i siger det modsatte, vil gerne se beviser for jeres påstande. man er udkyldig til andet er bevist og jeg har intet læst hverken her eller på HTW om noget andet en personlig fortolkning af loven.

2. hvorfor er det så vigtigt for jer at man har delen i hånden ?. alle ved at to pc dele som er samme model ikke nødvendigvis opfører sig ens. det som er muligt på HTW er at man kan danne sig en god viden ud fra atikler, og gennem diskution ved dems omkan finde ud af skrive konstrutik og deres mening på siden. hvis man skulle have alle de dele hjem som man teste så ville hele konceptet med side være gået spilt. nemlig at finde ud af hvordan man får den bedste og hurtigtste pc og bedste spil. man skal huske at se på det store billede og ikke bare en enkel ting. derfor rune har lavet en beskrivelse på hvad siden går ud på. og jeg er faktisk glad for man slipper for at skulle se på alle mulige reklamer fordi, man skal have penge ind.

man kunne også tænek sig at de ting som bliver anmeldt, er betalt af et firma som helt så sin varer solgt, og dette er ikke tilfælde på HTW, da den er privat go fri for Alle slags reklamer..

bliver spændt at se hvad jeg får at svar på dette.





ChrisCornell
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2004 00:46:08
Svar/Indlæg:
4338/142
Jeg ser på det sådan her:

Skribenter/sites som citeres meget må være til at stole på, jeg lærte bl.a. Tom's Hardware at kende gennem andre artikler som brugte Tom´s materiale.

Ergo kopiering MED kildeangivelse giver promovering af rette "kunstner".

Gør man ikke opmærksom på "lånt" materiale --- er man freeloader og et dumt s***.

MVH C.C.



Smash
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2004 00:53:10
Svar/Indlæg:
194/13
#26 - Det er en nyhed som så mange andre? - Det er ikke en artikel OC.dk har lavet?



[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2004 00:54:09
Svar/Indlæg:
2175/21
well altså hvis man fx har set en test af noget hardware og synes der mangler et eller andet, og så tester det sammen med, og sætter det sammen til en "ny" artikel...self med kildeangivelser osv...det er der intet uetisk i, imo.....





Ice-cold
 
Superbruger
Tilføjet:
19-05-2004 04:30:02
Svar/Indlæg:
110/21
Det eneste der kan være ulovligt i Runes artikler kan være de kopierede figurer. Hvis han selv lavede figurerne baseret på de andre, så er der absolut intet ulovligt i de artikler. Så det kan da være han skal have gang i excel og gengive resultaterne.

Det er altså ikke ulovligt at inddrage andres arbejde, viden, tekst, resultater i sine artikler og konkludere herpå. Det er netop det han gør - tager små uddrag fra flere artikler. Intet galt i det. Hvis det var ulovligt at bruge andres viden, så ville det se sløvt ud for udviklingen.

At det tager lang tid at teste et stykke hardware har da ligegyldigt i denne diskussion (lovligt/ulovligt).

Nå, men Runes artikler er i hvert fald gode og giver et godt overblik - om brugen af figurerne er lovlige eller ej.



Yoda626
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2004 09:46:35
Svar/Indlæg:
64/3
Jeg giver #28 ret.

Synes i skal drop enmet da det hele ser plat ud fra jeres side.
De stjæler, De stjæler. Hvis det var Counter Strike så ville jeg sige få jer en tude kiks...

Uden kildehenvisninger ville jeg aldrig havde opdaget overclocking.dk, og normalt hvis produktet siger en noget så læser man hele aktiklen... :r





Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2004 13:22:23
Svar/Indlæg:
4263/107
-> #27

Nu ksla du passe på at du ikke kommer ud hvor du ikke kan bunde...

Sikke da noget pjat. Der er forskere, kiruger, læger, ja 100 af folk der udelunkede basere deres Forsknings resultater, på andres aktikler eller forskning.

Hvis ikke dette var lovligt, ville al udvikling gå helt i stå, det er jo netop dette som gør nettet så brugbart.


Det er den værste omgang usaglige møg, som jeg skal helt over på hol.dk for at høre !

Du aner tydelighvis ikke en dej omkring hvordan forsking etc. foregår, hvis du kan finde på at sige sådan noget !

1. De forskere, læger etc. som jeg har været i kontakt med (eller skal vi sige alle?), samarbejder 9 ud af 10 gange altid med mange forskellige læger om et forskningprojekt, og de resultater som de så kommer frem til SAMMENLIGNER de så de andre lægers/forskeres resultater med !!! x(

2. Jeg synes det er liiiiige lidt i overkanten den måde han "fremstiller" sine artikler på (Rune). En ting er at man tager nogle enkelte citater ud af teksten, og oversætter dem. Men derfra og så til at tage det meste af artiklen og oversætter den, der synes jeg altså at filmen knækker... ! :l



pappaduck
 
Superbruger
Tilføjet:
19-05-2004 16:59:21
Svar/Indlæg:
1/0
For det første er det eneste Rune gør forkert at han ikke selv laver graferne i Excel. Så længe citaterne og konklusionerne opfølges af tydelige kildehenvisninger er de ikke ulovlige.

For det andet er Runes sammenfatninger er fire-fem artikler sikkert mere rammende end de enkeltstående artikler idet der de forskellige hardware sammensætninger tager hensyn til at f.eks. et nVidia grafikkort måske giver dårligere resultater på et bundkort med Via chipset end på et med nForce chipsæt.

For det tredje er det ret lavt offentligt at anklage og nedgøre en anden person/side for at gøre noget ulovligt, når man ikke selv fremfører den mindste smule bevis. Hvad med et citat fra Karnov eller endnu bedre, en udtalelse fra jeres "IT jurist"?

For det fjerde er det ganske uforståeligt at I skal kaste jer over en anden dansk side, der ikke har gjort jer personligt noget ondt (sikker fordi han er bange for buksevand eller simpelthen har bedre tests at citere fra). Hardwaretidendes artikler henvender sig til mindre "hardcore" brugere end hardware-test. Idet der heller ikke "stjæles" reklamekroner, er det svært at se hvor alt dette raseri stammer fra?


Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2004 17:35:46
Svar/Indlæg:
4263/107
#38 Det er muligt at jeg ikke fik det til at fremgå tydeligt nok, men der hvor jeg ville hen er at du på ingen måde kan sammenligne forksningsverden med denne verden...

Ja, det er rigtigt at de får det trykt et eller andet sted og at andre så kan bruge af det/forske videre, men i deres verden lever der nu engang den regel med at hvis man kan bevise at modpartens resultater ikke er korekte, så må ens egne resultater jo være rigtige ! (smart ik' ? ;))

I HW verdenen, hvor sidernes resultater/test's næsten altid er copyright beskyttede, så kan man altså ikke bare rende rundt og "låne" halve- og hele test's/resultater...

Og får at få det helt ned på børnehave niveau til ære for dig (og dit ikke copyright beskyttede citat), kan jeg så konkludere at forskellen på de "verdener" er at i den ene der "ejer" man sine resultater, og i den anden gør man ikke :) ;) :p



@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
19-05-2004 18:38:59
Svar/Indlæg:
4033/364
dybest set handler det vel om en ting.. nemlig at vi er nogen der har brugt en masse tid(!) på at teste og skrive en artikel/test til vores læsere. Måske ser 4 siders test ikke ud af meget, men der ligger ofte rigtige mange timer bag.

Vores læsere kommer til Hardware-test eller overclocking.dk og læser vores tests (ergo vores counter stiger, og det bliver mere attraktivt at reklamere på siden). Samtidig får vi måske et par stykker der klikker på vores reklamer ergo der kommer lidt penge i kassen til at betale driften af siden. Derfor hvis hardwaretidende "låner"/kopiere kald det hvad I vil vores testresultater eller dele af vores test så mister vi alt andet lige besøgende.

Lidt groft og firkantet sagt: Hvis du går i skole, så kopier en andens stil og aflever den. Hvis du er bilka, brug kvicklys reklamer og sæt dit logo på.

Når det er sagt, så synes jeg godt man kan linke til andres tests , så man mere "reklamerer" for dem..

så synes jeg også lige jeg vil slå et slag for den metodiske korrekte tests, nemlig validitet af testdata. MAN KAN IKKE SAMMENLIGNE TEST AF FORSKELLIGE SYSTEMER... jeg kunne jo sagtens lave en masse tests af f.eks. grafikkort som 9800XT på en pentium 100 og så lave et par tests med et FX5700ultra på en P4 3,0Ghz whatever... og konkludere ud fra testdata at FX5700ultraen er hurtigere..

..:: @ngler ::.. gone fishing


Cykelskur
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2004 20:56:29
Svar/Indlæg:
151/10
Kunne denne efter min mening latterlige poll, have noget at gøre med at hardware-test.dk, aldrig er nævnt i hardwaretidende.dk's artikler?

Og mener i virkelig man skal deltage i en poll, hvor den sidste svarmulighed er:

"Nej - det er OK at stjæle"

Det virker på mig meget useriøst, men det er denne site vel ikke...


#38
KIJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2004 21:09:42
Svar/Indlæg:
499/767
Hvorfor den diskussion om ulovlig/lovlig ?

Som jeg skrev i #24:

" Det har jeg også tilkendegivet i HardwareTidende.dks forum, ligesom jeg har spurgt mig til råds ved jurister, dog uden at nævne navne, som har sagt at det er ulovligt. Dette gjorde jeg i forbindelse med en diskussion på HardwareTidende.dk, som jeg havde med Rune, og da han ikke længere kunne tilbagevise mine begrundelser for de holdninger jeg havde, slettede han tråden."

For at uddybe det lidt til dem der åbenbart ikke har forstået det. Juristen, som havde speciale i copyright, og ikke arbejder med andet, sagde at det HardwareTidende.dk var ulovligt !!!

Jeg ved ikke hvor mange jura-specialister, der er i dette forum, men det er åbenbart en del, siden at man kan sidde og sige at det er lovligt !!!

Men hvis vi alle følger moralen fra HardwareTidende.dk, tror jeg at jeg vil gå igang med at lave 3 sites - et som ligger den ene del af en sang op, et som ligger den anden del, og et tredje, "som samler trådende" - som de siger på HardwareTidende.dk... - så bryder jeg vel ingen copyright-love. Jeg bruger kun brudstykker...🙂



john_doe_dk
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2004 21:35:59
Svar/Indlæg:
303/32
sikker mange ting man kunne kommenteret på disse indlæg.

tror jeg vil prøve at fatte mig lidt kort hvis det er muligt.

1 hvorfor er der så få indlæg fra dem som har lavet ariklen her. --> Oc. synes det virker lidt underligt at i blæser en storm op og når folk så spørger jer om beviser så tiger i helt stille eller kommer med en påstand om at en jurist i har kontakte og fortalt jeres synspunkt.

2. tror det er til nr 34 du skriver at hvis vi synes det er i orden at rune stjæler..... ET. du skal overhoved ikke fortælel mig hvad jeg eller andre siger, når det ikke er skrevet nogle steder. TO hvis du gad sætte dig ind i tingende så beskæftere HWT sig med at artikler som belyser den beste hardware så man få den bedste ydelse til sine spil og på sin pc, ikke teste hardware. så hvorfor når han igen som ingen har bevist gør noget ulovligt, samler oplysninger og fortolker dem.(faktisk det samme jeg gør som pædagogstuderende, når jeg læser teorier om forskellige emner og derefter skriver mit efter projekt som jeg kan går til eksame i. og som jeg bliver bedømt efter. og det er min fortolkning af data, og så længe jeg har kilde anvisning med så er det lovligt at bruge ting fra bøger, og ved det er samme måde det gøre på universiteter.)

så dem som kaster med stenene tag jer samme og bevis noget eller drop denne hetz.

jeg kan godt lide jeres side for den beskæftiger sig med andre ting. men hvis i har tænkt jer at leve efter jante loven så melder jeg sku pas.


Jeg kan godt se i skal tjene penge. men hvordan fanden kan et site som er et hoppy gøre noget ved jeres site. han bruger ikke ting fra jer særlig meget, og hvis han gjorde så ville folk kommer over til jer og se i gør tingende på en helt anden måde som også mange nyder. tag og lev med mangfoldigheden i samfundet.






john_doe_dk
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2004 21:39:27
Svar/Indlæg:
303/32
¤ 34 du har da stadigvæk ikke svaret ordenligt på mit spørgsmål om hvis syn manhar på tingende og hvordan man fremligger tingene. så dit BEvis har jeg ikke meget til oversfor. og hvis du mener det er så ulovligt hvorfor er det ikke kommet nogle reaktion på dette fra jeres side. nu synes jeg i må komme på bane med noget sagligt og ikke bare det småtteri i kommer ,med...






#41
KIJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2004 22:32:56
Svar/Indlæg:
499/767
#44 - En ting er at samle ting og fortolke dem i en opgave, som læses af to lærere og en sensor. En anden ting er at kopiere direkte, ligge dem op på en internetside og derefter at skrive sine fortolkninger.

Sammenligningen mellem de to ting er fuldstændig hen i vejret.

Rune bruger jo heller ikke en lille del, men en stor del af tests i en given artikel, til sin egen artikel.

Jeg syntes heller ikke at du tager stilling til det etiske i at bruge andres arbejde, til offentliggørelse på sit eget site, uden indehaverens tilladelse ?

Jeg gik ind på et site, som omhandler MedieJura - og fandt dette:

"Er det tilladt at kopiere tekst, grafik og billeder fra andre web-sider?

Som udgangspunkt er grafik og billeder ligesom tekst beskyttet som værker efter ophavsretsloven. Det er derfor ikke tilladt at kopiere og bruge dem på eget web-sted.

Efter ophavsretsloven er det tilladt at kopiere til personligt brug, men lægger man tekst på sit private web-sted er der ikke længere tale om personligt brug, fordi web-stedet er tilgængeligt for offentligheden. Dette gælder også, hvis man indscanner en artikel og viser den som grafik.

Det er heller ikke tilladt at linke til grafik, så grafikken hentes fra en anden server og vises på eget web-sted. Teknikken kaldes in-lining og vil formentlig være i strid med ophavsretsloven.
Enten kan der være tale om, at grafikken er en del af en større sammenhæng og at man derfor har ændret det samlede værk ved at pille den ud. Eller hvis grafikken fremstår som et selvstændigt værk vil in-lining fungere som en fremførelse, der kræver ophavsmandens tilladelse."

Med hensyn til min forespørgsel hos en jurist, så har dette ikke noget med Hardware-Test.dk eller Overclocking.dk at gøre, det var noget jeg gjorde privat, i forbindelse med en diskussion med Rune.



Yoda626
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2004 23:53:56
Svar/Indlæg:
64/3
Folket har talt, der er ikke noget galt i det hardwaretiderne gøre.

Så enten drop det eller vær smålige og forsæt med en sag.

Hvorfor spørge overhovedet folk på forum når i alligevel vil gøre
hvad der passer jer?

IT-jurist ?:( og derfor har i ret?




The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
20-05-2004 00:36:02
Svar/Indlæg:
4741/1690
Begrundelsen for vores poll og vores nyhed var og er at skabe en debat om hvad der er etisk og uetisk rigtigt, som jeg skrev :

Denne diskustion går på etikken i, om hvor vidt der er tale om plagiat, tyveri og det uetiske i at når man ikke selv formår at skabe at skabe artikler fra bunden, så blot henter man en masse forskellige benchmark og artikel afsnit som andre sider/skribenter har lavet fra bunden og herefter har man så et "eget" artikelprodukt som i virkeligheden er produceret af mange sider - men som man så bare selv har sammensat, med kildeangivelse - vi må indrømme at Rune og HardwareTidende gør dette rigtigt flot.


De fleste indlæg har dog gået mere på at vi går i små sko - men vi vil gerne være med til at beskytte de skribenter som bruger megen tid på deres arbejde - også selv om det måske er skribenter fra andre sites for en dag kan det jo ramme os selv, derfor denne debat om etik eller ej.


Til LO2#41

Det er nemt nok - som KIJ skriver, kig ind på www.MedieJura.dk under ophavsret samt læs artiklerne om :


Hvad er beskyttet af ophavsret?
Må man offentliggøre andres værker?
Gælder ophavsretten på nettet?
Hvilke regler gælder for citater?

Så tror jeg at i vil opdage at Rune's metoder ikke er helt i orden.




Mvh


Hardware-TEST/Overclocking.dk


The Boss



john_doe_dk
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2004 01:08:49
Svar/Indlæg:
303/32
# 46. Med hensyn til min forespørgsel hos en jurist, så har dette ikke noget med Hardware-Test.dk eller Overclocking.dk at gøre, det var noget jeg gjorde privat, i forbindelse med en diskussion med Rune..

hvis dette er tilfælde så er det nok ikke smart i sin start tekst at fortælle at man har kontaktet en jurist. for dermed har i fortalt at Oc har kontaktet en jurist.

mit etik på dette er at det er et vuderings hvor meget HWT tager fra de forskellige test, og de gange jeg har været inde og læse detaljer har jeg ikke kunne se han har taget over 50% af artiklen. og jeg skla ikke gøre mig klog på hvor meget er rigtigt eller forkert.

http://www.hardwaretidende.dk/forum/r...

det nemeste er vel at læse dette link så svare rune selv på det med at bruge uddrag fra andre site. længere er den ikke



#45
KIJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2004 13:36:52
Svar/Indlæg:
499/767
"Det er vel i bund og grund kr, det drejer sig om, vil have flere til at klikke på jeres reklamer og vi andre vil have en god artikkel, med efterfølgende diskution."

Det er i hvert fald ikke min indgangsvinkel til det her. Jeg bliver derimod fuldstændig vild, hvis der er nogen der har brugt noget jeg har skrevet til egen vinding, uden min tilladelse. Det er sket før.

Tillad mig at bringe et andet citat fra MedieJura.dk, som modsvar til en bid fra dit indlæg Lo2 -

"En nyhedstjeneste krænker ikke ophavsretten, når den laver sine egne selvstændige resuméer. Citatretten overtrædes derimod, hvis den blot bringer citatbidder fra andre medier. "

Den jeg fandt, fortæller lidt mere:

"En nyhedstjeneste krænker ikke ophavsretten, når den laver sine egne selvstændige resuméer. Citatretten overtrædes derimod, hvis den systematisk bringer citatbidder, f. eks. overskrifter, fra andre medier."

Jeg vil nok sige at HardwareTidende.dk bruger citater ret systematisk ?



Smash
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2004 13:38:52
Svar/Indlæg:
194/13
#50, jeg tror du glemte at læse afsnittet "Gælder ophavsretten på nettet?"

Teknologien har givet mange muligheder for masseudnyttelse af værker.
Specielt har internet gjort det muligt hurtigt og let at kopiere tekster, musik og billeder.

Ophavsretten gælder også på nettet. Det kræver f.eks. tilladelse fra ophavsmanden at vise en tekst eller et billede på en hjemmeside eller kopiere design fra en anden hjemmeside.

Brugen af links og frames kan også krænke ophavsretten, hvis værket vises på en måde eller i en sammenhæng, der kan opfattes som illoyal, eller hvis brugen skader de økonomiske interesser, der er forbundet med værket.

Retsplejeloven giver mulighed for at få fogedrettens hjælp til at undersøge og evt. beslaglægge programmer, computere mv. Det kan ske, hvis rettighedshaveren kan sandsynliggøre, at en undersøgelse vil afsløre grove krænkelser af ophavsretten (kap. 57a).

Ved ændring af ophavsretsloven af 11.12.2002 blev indført et nyt kap. 6a med regler om tekniske foranstaltninger. De nye regler skal beskytte mod omgåelser af kopisikringer m.v..




emilnt
 
Superbruger
Tilføjet:
20-05-2004 15:06:04
Svar/Indlæg:
23/5
Jeg synes folk begynder at gå forlangt når de anklager overclocking.dk/hardware-test.dk for at starte en hetch. For mig at se er det overclocking.dk/hardware-test.dk gør, at starte en debat/diskussion som overclocking.dk/hardware-test.dk's læsere selv kan tage stilling til. Og det er efter min mening godt.
At overclocking.dk/hardware-test.dk's mening er at det er forkert, er en side af en sag, man så selv skal tage stilling til hvor man selv står. Og det sker så gennem en diskussion, hvor læsere af overclocking.dk/hardware-test.dk giver deres egen mening til kende.

Det jeg prøver at sige kortfattet er:
overclocking.dk/hardware-test.dk vil lave debat, folk giver deres mening til kende, folk tager stilling ud fra de til tider gode argumenter i tråden. overclocking.dk/hardware-test.dk får folk til at tage stilling!

Jeg synes selv at det er synd:) for skribenten, han/hun(er der nogen hunner?) har lagt mange timer i en artikel, som så bliver hugget.



emilnt
 
Superbruger
Tilføjet:
20-05-2004 18:03:07
Svar/Indlæg:
23/5
# 54 Det her er en Debat hvor folks meninger bliver tilkendegjort og at de meninger så bl.a. er at det er :forkasteligt, umoralsk og dybt kritisabelt + "Jeg synes det er godt i den forstand at man kan oversætte fra Engelsk til Dansk" og " det giver større overblik over ét emne". Det er bl.a. sidens læsere som tilkendegiver disse holdning som både er for og imod. Og det gør det til en Debat og ikke en hetz.

Men jeg vil nok sige at oplægget til diskussionen kunne være en del mere neutralt! :l



Yoda626
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2004 19:22:06
Svar/Indlæg:
64/3
Overclocking prøver ikke kun at starte en debat, tror de også vil se hvilken vej vinden blæser...

Men i det mindste har de holdt op med at bruge ordet "stjæle".
synes de overdriver en del, og jeg er sikker på at hardwaretidende ikke er de eneste på nettet som bruger denne metode til at skrive en artikel på, så burde de gå efter dem.

I laver stadigvæk de bedste danske anmeldelser, så hvorfor whine.

Det er vel normalt at "DRÆBE" sin rivaler? :oD



#50
KIJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2004 21:52:09
Svar/Indlæg:
499/767
#54 -->Starter man en hetz ved at tilkendegive sine meninger ?!? Jeg kan garantere dig for at der ikke er nogen der dikterer hvad jeg skal mene, og jeg dikterer heller ikke hvad andre skal mene. Fordi at der er flere der deler mening, og den er modsat af din, så skal det åbenbart være en hetz ?

Jeg mener desuden jeg har argumenteret mine synspunkter, hvorimod du bidrager med beskyldninger om at man kun er ude på at tjene penge eller at man er ude på at lave en hetz. Hvis du har nogle modargumentationer, så kom med dem, og ellers, så lad være med at lave indlæg... :00



Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2004 23:50:50
Svar/Indlæg:
2353/24
jeg syntes at det er synd at folk i denne tråd ikke overholder oc.dk`s egne regler
henvisning til forumregel nr. 4

"4. Personlige angreb er ikke velkomne.

Kritisér idéer og ikke personer. Hvis i skal lave mudderkastning, så er det i soapboxen det foregår. Man må gerne gå amok og rase lidt ud, men det skal stadigt være inden for rimelighedens grænser."


det jeg mener med dette er at folk skriver navnet på en skribent og ikke navnet på det site hvor "problemmet" er at finde, så jeg syntes at folk fremover i denne tråd skal skrive "HardwareTidende" istedet for "Rune".



[G.N.U.]
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2004 03:30:13
Svar/Indlæg:
2175/21
heh slip for alt kævlet, og bare husk kildeangivelser.......

på nettet kan man endda bar ekopiere linket fra originalen og så bygge videre derfra....kan ikke se noget galt i det.