Køling af ram på gfx?

Luftkøling d.  18. maj. 2004, skrevet af legebarN
Vist: 467 gange.

legebarN

Superbruger
Tilføjet:
18-05-2004 14:29:19
Svar/Indlæg:
487/59
Nogen der med sikkerhed kan sige at du hår opnået en ydelsesmæssig gevinst ved at sætte køleprofiler på deres (gfx) ram-moduler (i særdelelshed BGA-kredse) ?

Og så lige to bonus spørgsmål hvis jeg vælger at købe lidt passiv køling til dem:
Thermisk lim eller dobbeltklæbende termisk tape ?
Er kobber meget bedre end alu til dette formål?

comment

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2004 15:34:47
Svar/Indlæg:
1230/171
Ad. 1: Ikke med sikkerhed, men den ydelsesmæssige gevinst er marginal. Men jeg håber da selv på at kunne komme lidt højere op med nogle kraftige blæsere over de BGA profiler jeg har lavet, om ikke andet, så når der skal benches. Der er pics i profilen...

Ad. 2: Termisk lim ved meget store og tunge sinks/profiler. Ulempen er at de ikke sådan lige er til at få af igen.

Ad. 3: Kobber er altid at foretrække - det leder varme bedre end alu.

Håber du kan bruge det til noget :)

legebarN

Superbruger
Tilføjet:
18-05-2004 18:52:20
Svar/Indlæg:
487/59
Comment, med ydelse mener jeg self højere clock frekvens, kan godt se det var kludret formuleret.

Så hvis jeg bare vælger alu-modellen er termisk tape nok? Det leder varmen lige så godt som det, meget, dyrere termiske lim ?

Leder varmen, men afgiver Cu også varmen ligeså let som alu ? (Hovedgrunden er at Alu er billige og passer faktisk bedre til alle de andre alu-farvede (?!) alu-profiler i mit setup)

comment

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2004 19:17:33
Svar/Indlæg:
1230/171
#2: Det var også MHz jeg mente da jeg skrev om den ydelsesmæssige gevinst.

For at du kan få et indtryk af, hvor lidt vi taler om, kan du kigge på disse reviews af nogle RAM sinks fra TweakMonster:

http://www.ocfaq.com/reviews/T...

og

http://www.exhardware.com/revi...

Jeg mener nok at termisk lim er den bedste leder, men jeg tror ikke det har nogen betydning performancemæssigt. Det var derfor jeg i #1 skrev at det ville være en go' idé med termisk lim til store og tunge sinks.

Jeg må indrømme at jeg ikke ved om kobber afgiver varme lige så godt som aluminium, men hvis alu-profilerne passer bedst og er billigst, så køb bare dem.