Sorround og Audigy 2

Diverse d.  18. maj. 2004, skrevet af Nizro
Vist: 679 gange.

Nizro

Overclocker
Tilføjet:
18-05-2004 17:47:33
Svar/Indlæg:
36/20
Hvis jeg køber et helt almindeligt Audigy 2 kort ( http://www.edbpriser.dk/Listpr... ), hvor der står at det kan tage 6.1 sorround, hvordan slutter man så sit sorround-system, som f.eks. Creative Labs Cambridgeworks MegaWorks THX 550-system til kortet? Og bliver det "ægte" sorround, og ikke bare sådan noget med "vi tager det her, og spreder det over de her højtalere"?

Jam

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2004 18:18:03
Svar/Indlæg:
976/138
Jeg har sådan et lydkort, har godt nok kun erfaring med 5.1, og det kører bare nice. Det kan godt nok ikke tykke hvis man skruer op for alt, men nice lyd.

Cyber-Duck

Superbruger
Tilføjet:
18-05-2004 18:36:53
Svar/Indlæg:
322/16
0# Ja det skulle gerne være "ægte" surround der kommer ud af højtalerne, hvis du sætter stikkene rigtigt i selvfølgelig. Desværre har jeg ikke selv meget erfaring med surround, så jeg kan ikke hjælpe dig med hvor stikkene skal sidde og så´n.

The

Superbruger
Tilføjet:
18-05-2004 21:18:18
Svar/Indlæg:
613/20
jeg har et Audigy 2 i min computer, der er et 5.1 lyd system i (se profile for mere info) der er fuld surround...

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2004 21:28:24
Svar/Indlæg:
1996/65
Ægte eller ikke ægte surround ...

Ja hvis du forbinder højtalere/forstærker korrekt ... og indstiller i windows at det det skal køre 5.1 eller 6.1 surround ... så er det da sådan at det er computeren der afgør hvad der skal ud til hver højtaler .. Såe når du spiller spil ... eller ser DVD film ... så får du surround sound ... men hvis du bare afspiller normalt musik ... så er det jo kun sterio ... og så snyder computeren og fordeler lyden ... såe ægte/uægte ... surround ... det hele kommer anpå hvad du beder computeren om at afspille ...

Pizzabox

Superbruger
Tilføjet:
18-05-2004 22:07:34
Svar/Indlæg:
22/0
Som #4 skriver hvis alt er sat korrekt til, og kortet er sat til at kører 5.1, 6.1 eller hvad det nu måtte være - så afhænger det hele af "lydkilden"

Stort set alle DVD film kommer i Dolby Digital (5.1) og en stor del har også DTS. Vil du have ægte 6.1 skal filmen/spillet være med Dolby Digital EX eller DTS-ES.

Til musikafspilning som for det meste er stereo, vil lydkortet lave en slags 5.1/6.1 agtig afspilning, lignende Pro Logic 2.

ruzz

Superbruger
Tilføjet:
18-05-2004 22:42:58
Svar/Indlæg:
734/32
mht. tilslutning så har de fleste højtalersæt farver på stikkene der matcher til lydkortet. Ligesom du kender det fra mus og tastatur der jo næsten altid er grøn og lilla :)
Iøvrigt kan jeg da fortælle at jeg skiftede fra et liveplayer 5.1 kort til et audigy2 her for en lille måneds tid siden - og jeg er ikke blevet skuffet, man kan altså godt høre forskel 8)

tube87

Superbruger
Tilføjet:
19-05-2004 12:04:24
Svar/Indlæg:
56/14
Hvis du har en manual til dit højttaler sæt, plejer der at stå hvilke stik man skal sætte i hvad, for at få sorround.

Nizro

Overclocker
Tilføjet:
19-05-2004 13:36:49
Svar/Indlæg:
36/20
Well, jeg har ikke købt noget endnu, men gør det snart...

Ville bare vide, da jeg ikke lige kunne forstå hvordan man kan få 5.1 igennem noget der ligner almindelige jack-stik, men okay...

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2004 15:04:49
Svar/Indlæg:
1996/65
#9 Rigtig surround ... jo når man har "3" sterio jack stik kabler ... så har man jo 5.1 lyd (6 kanalers lyd)... såe jo det skulle ikke være så svært at forstå ... Surround har jo ikke noget at gøre med om signalet er analogt .. eller digitalt ... men bare at det er mindst 6 seperate lyd kanaler ...

Men ja i forhold til at man kan nøjes med et Digitalt kabel ... og stadig få 5.1 (6 kanalers lyd igennem) så ser det måske lid mærkeligt ud af have 3 analoge kabler istedet for ... Men hvis man vil holde det digitalt ... så husk at det skal være coxial kabel ... optisk kabel kan ikke vist kun sende sterio signal ...

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2004 15:58:40
Svar/Indlæg:
1996/65
#11 ... ja okai ... så er vi vel sådan set inde på noget af det samme ... jeg har åbentbart læst dit indlæg lige hurtig nok igennem ...

Men omkring det med coxial /optisk ... så er grunden til at ingen bruger optisk kabel ... fordi alle de lydkort jeg kender ... og surround forstærkere jeg kender kun behandler optisk kabel som et sterio kabel (2 kanals 44kHz) ... såe det er ikke muligt at bruge optisk kabel til surround ....

Men coxial kabel derimod er nemmere og billigere ... næsten alle surround forstærkere som har digital indgang ... understytter det ... såe det er grunden til hvorfor man ikke bruger optisk