Alger! (Ren Pool)

Vandkøling d.  18. maj. 2004, skrevet af Spiffen
Vist: 1156 gange.

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2004 22:46:58
Svar/Indlæg:
3162/78
Jeg har noget midlertidlig vand køling der ser sådan ud http://www.overclocking.dk/bil...

det er bare almindelig vand! og tingen der i er allerede begyndt at være slimede uden på... nu kommer sprøgsmålet! hva ka jeg lige gøre for at forhindre det?
Der står noget husholdningssprit lige ved siden af mig! ville det skade tingene fx slangerne og hvis nej ville det hjælpe på algerne ?:(

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2004 22:50:07
Svar/Indlæg:
1996/65
kølervæske ...er vist det mest effiktive ... ihvertfald til prisen :)

omkring spritten ... så tror jeg ikke den vil ødelægge noget ... men jeg tror heller ikke rigtigt at det hjælper så meget ...

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2004 22:51:42
Svar/Indlæg:
3162/78
sætter det sig ik.. inde i slangerne

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2004 22:59:03
Svar/Indlæg:
1996/65
#2 ... hvis du er ude efter 100% klart ... rent vand ... så skulle du måske bruge destileret demineraliseret vand ... og tilsætte alge dræber ... men det er bare ikke særligt økonomisk ...

Jeg ved ikke hvor meget kølervæske påvirker slangerne ... men jeg har hørt en hel del herinde nævne at kølervæske er rimelig god som alge dræber ... blandingen skal vist være 9/1 ... 1 del kølervæste og 9 dele vand ...

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
18-05-2004 22:59:20
Svar/Indlæg:
240/44
ARGH pas lige på med hvad du kommer i vandet, hvis du kører med det som det er på billedet..

Det er meget forståeligt, at dit vand udsættes for algeangreb, når det er så åbent som det er..

jeg ville seriøst overveje at skifte vandet og så hurtigt som overhovedet muligt få lukket det på en eller anden måde... jeg ville IKKE begynde med forskellige additiver i en balje vand der står som den gør - når vand fordamper - så fordamper det man blander i også!

(OT - gode billeder ellers :D )

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2004 23:05:50
Svar/Indlæg:
3162/78
#4 nej kølevæske fordampe ikke... det er jeg næsten helt sikker på!

ved godt det er lidt noget gifti stas det kølevæske, men dør man så dør man sq...

"(OT - gode billeder ellers )" jow tak :)

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2004 23:06:00
Svar/Indlæg:
1996/65
lol ... jeg så slet ikke på billedet ... okai ...

Hvis det er et åbent system ... så tag at skift vandet dagligt ... det er det bedste man kan gøre ...

Foresten ... hvis du ikke har noget imod at der måske komer lidt alger i dit system ... så kunne du jo lave baljen om til et akvarie ... så skal naturen nok klare algerne efter 3-4 måneder ... bare man har de rigtige vandplanter ... :)

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2004 23:23:11
Svar/Indlæg:
3162/78
#6 ja eller jeg kunne putte nogle algende spisende fisk der og fodre dem dagligt :D nej vel... jeg tager og skifter vandet en gang i mellem ind til min Evo360 kommer

Syns i ik ellers at 26grader er oki nice temp til det vand!

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2004 23:43:31
Svar/Indlæg:
1996/65
#7 Jo ... når man tænker på at du ikke engang har en radiatore ... så er 26 grader mistænkeligt lavt ... !

Putter du isklumper i vandet ... !???

epi^zepto

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2004 07:39:28
Svar/Indlæg:
3329/182
#5 Jeg ville ellers mene at hemmeligheden bag kølervæske er at man har puttet bl.a. sprit i det for at sænke frysepunktet så din radiator i bilen i fryser til is og dermed får frostspringninger.

Derfor fordamper spriten i blandingen også og sprit fordamper ved en lavere temperatur end vand.

NoNameNoFame

Superbruger
Tilføjet:
19-05-2004 09:50:40
Svar/Indlæg:
156/19
Hallo,

der er sgu da ikke sprit i kølevædske, hvad tror du lige der ville ske når det bliver opvarmet til lige under 100 grader????

Djake

Superbruger
Tilføjet:
19-05-2004 09:54:52
Svar/Indlæg:
418/10
Jeg bruger også bare helt normalt vand i mit vandkøling, men har tilsat lidt renpool som er købt i matas. Det bruges bla, i bassiner til at fjerne alger og andet snavs.

Iøvrigt, med den vandmængde som #0 benytter vil det ikke hjælpe med en radiator.. Er ret sikker på at vandet er meget tæt på stuetemp. Det er mit i hvertfald med omkring 30liter.

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
19-05-2004 10:17:10
Svar/Indlæg:
3162/78
#9 hello mester! der er som #10 sige self. ikke sprit i kølervæske. en bil er jo et lukket system der ville det hele jo nok ryge i luften hvis du putter sprit der i.
i kølervæske er det et stof i som jeg ik lige ka huske, det gør også at det bliver sådan lidt klistret...

Sidewinda^

Superbruger
Tilføjet:
20-05-2004 15:04:51
Svar/Indlæg:
172/29
Lækkert digicam du har gang i der!

Viper[TKC]

Superbruger
Tilføjet:
20-05-2004 15:10:17
Svar/Indlæg:
204/137
Du må ik bruge alm. postevand i et kølesystem. Da det indeholder for meget kalk. Brug som #3 nævner destileret demineraliseret vand og smid noget antikorrision og renpool i, så er du sikker.

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2004 17:15:58
Svar/Indlæg:
2664/97
14# hvor køber man så "destileret demineraliseret vand" jeg kan kun finde destileret eller demineraliseret vand! ;) De fleste jeg snakker med siger deminiraliseret også med noget kølervæske, det skulle være det bedste.

OT: Hvordan renser man sin radiator inden i for alger, og andet skidt og snavs. Kølehovederne kan man jo bare skille ad og rense, og hvordan med slangerne?

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2004 17:23:23
Svar/Indlæg:
3162/78
#15 jeg tror noget "ren pool" ville være godt at hælde igennem, en stærk blanding!

hmm nu har jeg købt noget ren pool (og det kostede fanme 100kr, men nu har jeg også til 7500liter vand) men bag på står der man først ska ha et eller andet specialt til at rengøre det i... fuck det ik? bare jeg gør det rent med et eller andet!
Så står der også at jeg ska ha en pH værdi på 7,0-7,6 men det er vand jo som regl!
til de andre der bruge ren pool: putter i nyt i hver 14dag?

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2004 17:25:09
Svar/Indlæg:
3162/78
Jow og lige en ting mere.. der står på forsiden det er til børnebassiner uden pumpe og filter?

Telle

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2004 17:42:15
Svar/Indlæg:
823/24
Jeg kørte engang med en spand uden for vinduet, den stod bare helt åben med en pumpe nede i, sådan kørte det i ca. 3 måneder. Jeg havde INGEN problemer med at der var alger i eller noget. Jeg kørte med almindeligt vand fra vandhanen.

Så ligefrem skifte vand hver dag, er vidst at overdrive :)

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2004 17:57:43
Svar/Indlæg:
3162/78
#18 ja men det gør jeg pt. da jeg ik har putte det i endnu!? hvor meget vil i tror jeg ska putte i 100ml til 1000L vand det er 1ml? er det ik for lidt?

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2004 18:00:16
Svar/Indlæg:
2353/24
mener at kølevæske indeholder isopropylalchohol = alkohol = sprit (grovt sagt), den eneste grund til at man bruger kølevæske til bilen er at det ikke fryser til is, da alm vand gør det. jer som påstår mener at det vil eksplodere hvis man blandede vand og sprit, og brugte det der efter som kølevæske/frostfri væske, så kan der oplyses at der der skal langt over 50% ilt til før det ligefrem eksplodere. I kan evt. gå ud og pille låget af til kølevæske-beholderen, i den vil i kunne se en fjeder der virker som en overtryksventil.

her hvor jeg bor, der har vi stortset ikke noget kalk i vores vand, så nej det er ikke altid nødvendigt at bruge demiraliseret vand.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2004 18:30:27
Svar/Indlæg:
3346/81
Så længe du anvender et åbent system, så kog noget postevand og hæld lidt algedræber eller pooldims i - men lad nu være med at sove i samme rum. At sove sammen med kemikalier der fordamper er lige så fedt for helbredet som krysantemumbomber.

Demineraliseret vand er mere end rigeligt itl et lukket system.

Lad være med at bruge sprit - det splitter polyacrylat ad i atomer - toppen på Asetek kølehovedet er af polyacrylat. Jeg fik lige mit eget reservoir til at gå i atomer ved at hælde sprit i. Normalt hælder jeg en sjat sprit i, men først når vandet er kommet i, nu gjorde jeg det så lige omvendt, og det var ikke en god ide!

Det der er i kølervæske er glycol og et blandingsforhold på 1:10 er sikkert fint.

Tomgun

The

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2004 18:41:28
Svar/Indlæg:
2651/179
#21 hvad så hvis man sover i samme rum, som pc'en er i ?

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2004 18:44:13
Svar/Indlæg:
3162/78
#21 hmm det vil sige der ik er noget at gøre pt... da jeg sover der hvor min computer står :( så må jeg jo bare skifte vand hver anden dag :( :( :( :( :(

The

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2004 18:45:20
Svar/Indlæg:
2651/179
Kan man ikke undgå det, hvis der er låg på reservoiret ?

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2004 18:46:54
Svar/Indlæg:
3346/81
#22 - det er det der er pointen - mit råd er i hvertfald at undlade at sove i samme rum hvis man har et åbent system og har smidt kemikalier som sprit, ethanol, klor eller andet der dræber bakterier. Jeg ved ikke hvad Ren Pool indeholder - men bedre safe than sorry. Det til akvarier burde ikke være noget problem.

Hvis man har et lukket system er det selvfølgelig en anden sag.

Tomgun

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2004 18:52:25
Svar/Indlæg:
3162/78
#25 ren pool (til børnebassiner det står der på forsiden) indeholder ikke klor. ren pool giver ingen øjenirritation og er den helt rigtige løsning til børn.
og der ska som sagt kun 1ml måske lige mere i!

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2004 18:54:31
Svar/Indlæg:
3162/78
måske *lidt* mere i. Der står også på bagsiden at
"ren pool holder vandet rent samtidlig med at klorlugt og blegning undgås."

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2004 18:54:38
Svar/Indlæg:
3346/81
#23 - hvorfor hver anden dag? Så ofte tror jeg ikke det burde være nødvendigt, specielt ikke hvis du har kogt vandet først og hælder det på når det har stået nogle minutter (5 - 7)

Tomgun

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2004 19:00:34
Svar/Indlæg:
3162/78
#28 det er jow et rimlig åbent system så derfor går det hurtig med at der kommer alger i igen! der er nok 20 liter vand det tager pænt lang tid at koge

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2004 19:03:46
Svar/Indlæg:
3346/81
#28 - Ren Pool er måske ikke så tosset, men det jeg forsøger at skrive er at der er forskel på at hælde noget i et bassin der står udendørs og så sove sammen med det i et lukket rum.

Tomgun

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2004 19:06:49
Svar/Indlæg:
3162/78
#30 det har du fuldstændig ret i... men når nu det ka holde til at komme i øjene så er det vil ik verdens giftieste kemikalie

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2004 19:10:13
Svar/Indlæg:
3346/81
#31 - Your decision - men du har da ret i at det lader til at være rimelig harmløst.

Tomgun

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2004 21:22:17
Svar/Indlæg:
3162/78
#32 jae og jeg dør jo nok på et tidspunkt alligevel ;)

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
22-05-2004 22:46:58
Svar/Indlæg:
204/16
Man kan sagtens køre uden noget som helst i vandet, kræver sådan set bare at man gør sit forarbejde godt nok. Til et åbent system koster det tid, på grund af de rigtigt mange liter vand, men start med at gøre beholderen helt ren med en fnugfri klud og godt med issopropyl alkohol, og kom ud i alle hjørner.

Den ene ende på slangen sætter man på pumpen (figures) og på den anden en stump slange, et T stykke med en stump slange på og endnu en stump slange, så man har lavet en ganske normal luftfælde som man kender det fra et lukket system.

Hæld så en blanding i luftfælden bestående af 50% deminiraliseret vand og 50% Listerine (mundskyld) og lad det køre en times tid, på denne måde fjernes ALLE bakterier i slange og kølehoveder. Efter en time tages alt vandet ud, og der køres efter 5-10 minutter med rent deminiraliseret vand, og derpå er det bare at fylde dunken med vand, og sætte et luft på, men en gummi bramme rundt i kanten så den bliver helt luft tæt, man bør IKKE køre med dunken åben for omgivelserne.

Samme metode kan selv følgelig også bruges sammen med et lukket system. Problemet er at det øger kompliciteten at gøre det andet, når man kan nøjes med at smide lidt Ren Pool i vandet.

Problemet med kølervæske er primært at det fortykker vandet (viscosen, stave hest) og dermed sætter flowet ned, og det fortykkede vand optager ikke lige så meget varme. Samtidig er kølervæske ikke ligefrem lugtfrit, og slet ikke anbefalelsesværdigt i forbindelse med åbent system.

Bedste blanding fås rent faktisk ved at bruge deminiraliseret vand og en sjat afspændings middel som det kendes fra opvaske maskiner, da det fortynder vandet, og giver bedre flow, og dermed hurtigere vandoverførsel hen over kølehovedet, samt bedre varme overførsel mellem kølehoved og vandet. Tilsæt evt en smule Ren Pool, hvis du ikke gidder den noget mere besværlige version som skrevet før

Hvis man så bruger deminiraliseret eller destileret vand, er der INGEN grund til at koge det først, det ER totalt rent og fri for bakterier. Faktisk er deminiraliseret og destileret vand allerede kogt fra fabrikantens side, eller stråle og mikrobølge behandlet, alt efter hvilken slags man vælger, så at gøre det igen er omsonst :)

Puha, noget af en smøre, men håber da det kan bruges :00

MaGiX

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2004 22:55:38
Svar/Indlæg:
3346/81
#34 - Demineraliseret vand - er kogt eller strålebehandlet fra leverandørens side? Siden hvornår?

Og hvis demineraliseret vand var totalt frit for bakterier, så fortæl mig lige hvorfor man investerer så mange penge i destillationsanlæg?

Tomgun

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
22-05-2004 23:56:48
Svar/Indlæg:
204/16
#35. Dataerne jeg lige har gengivet stammer alle fra en artikel jeg læste hos Overclockers.com, så hvis der har været fejl i det jeg lige har sagt undskylder jeg det meget, ønsker ikke at vildlede folk :)

Som sagt "mener" jeg deminiraliseret vand er stråle behandlet eller kogt, kan ikke huske hvilken af dem det er ved alm deminiraliseret vand, men kender indtil flere der har kørt med den cocktail jeg lige beskrev efter at have renset systemet på samme måde, og efter 1 år er der stadig ikke den mindste smule alger eller andet uhumskheder at spore i systemet, så går kraftigt ud fra vandet er totalt renset for alger og bakterier, men som sagt, muligt der er fejl i deres artikel og jeg har sagt noget sluder, er kun en simpel tømrer svend, så jeg kan kun støtte mig til hvad andre skriver på området :(

Destileret vand er da klart bedre, i og med at det har været igennem indtil flere renselses processor som deminiraliseret vand ikke har, men er samtidig lettere korroderende, da det er totalt strippet for alle former for metaller, men som sagt, kun i meget let grad. Og besværligheden for alm mennesker der vil starte med vandkøling gør at deminiraliseret vand er lettest at få fat i, og igen i følge overclockers.com bedste væske til vandkølings formål, på grund af lav pris og let tilkommelighed.

MaGiX

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2004 00:12:10
Svar/Indlæg:
3346/81
#36 - fair nok - efter mine erfaringer/informationer er forholdene omkring vand i Danmark som følger:

Grundvand - der er 6 - 8 °C indeholder: H2O, inorganiske stoffer og organiske stoffer. Grundvand i Danmark varierer fra 6 - ved vestkysten til omkring 40 °dH på Møns klint - hvilket er et udtryk for hårdhed - kalk

Inorganiske stoffer: Kalk - samt en række mineraler og salte. Kalk precipiterer (udfælder) ved relativt høje temperaturer. Blandt andet derfor skal man være varsom med at anvende postevand.

Kalk fjernes ved ionbytning - også kaldet blødgøring. Resten af saltene og mineralerne fjernes også ved ionbytning i en an- og kation ionbytter. En ionbytter er en beholder/tank der indeholder en resin der har en affinitet for enten positivt eller negativt ladede ioner. Processen kaldes derfor demineralisering og resultatet er demineraliseret vand.

Denne proces fjerner ikke organisk materiale (Kulstofbaseret materiale og mikroorganismer) Det demineraliserede vand anvendes derfor som grundlag for destillation - som foregår i et destillationsanlæg - der anvendes damp til at drive processen. Funktionsprincippet er at H2O'en kondenserer hurtigere end de organiske stoffer og også rester af inorganisk materiale - resultatet er destilleret vand. Det er den reneste form for H2O vi har.

(Der findes også R.O (omvendt osmose) og CDI (Continous De-Ionisation) som er membran baserede metoder der anvendes i kombination med de ovennævnte metoder)

Både demineraliseret og destilleret vand er OK at anvende i vandkølede systemer. De er begge aggresive idet de kemisk er i ubalance da man har fjernet en mængde ioner - dem vil de selvfølgelig forsøge at genvinde.

Derfor kan antikorrosionsmiddel være en fordel, specielt hvis man har en aluminiumskøler. I et rent kobbersystem er det stort set ligegyldigt.

Galvanisk korrosion der optræder når man har 2 forskellige metaller har kun teoretisk betydning - set i relation til livslængden af et PC kølesystem.

Hvad der derimod er mega vigtigt er antialgemiddel idet både åbne og lukkede systemer bliver ramt af mikroorganismer og alger. Så hvis man vil forhindre at det bliver til suppe er antialge-midlet vigtigt.

Åbne systemer er mest ramt fordi mikroorganismerne kommer direkte fra luften, og fordi f.eks. bongkølere også virker som beluftere - iltning af vandet - den ekstra ilt fremmer væksten af aerobe bakterier.

Temperaturen i et kølesystem - 25 - 45°C er i øvrigt den ideelle temperatur for at få mikroorgansimer til at vokse. Pr. 10°C fordobles vækstraten - som tommelfingerregel.

Waterwetter eller afspændingsmiddel er med til at reducere vandets overfladespænding. De har en marginal indflydelse på temperaturegenskaberne - men hjælper med til at reducere mængden af luftbobler, og "hængende" områder i systemer - specielt radiatorerne.

Afslutningsvis skal man huske på at ren H20 er det med den bedste varmeledningsevne - derfor skal man - uanset hvad man vælger at putte i - ikke overdrive koncentrationerne.

Selv anser jeg demin eller destilleret vand som OK - med antialgemiddel tilsat. Alle øvrige tilsætninger er af marginal betydning og kan i for høje koncentrationer forringe resultatet.

Tomgun

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2004 00:23:43
Svar/Indlæg:
3346/81
#38 - jo, men ved at købe demineraliseret vand, så slipper du af med kalken, der ellers ville sætte sig i køleren, og kølehovederne.

Tomgun

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2004 00:26:52
Svar/Indlæg:
3346/81
60 liter? Jeg bruger max 1 liter til et system med 3 hoveder - vil du bruge det til en bongkøler eller hvad?

Tomgun

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2004 00:34:45
Svar/Indlæg:
3346/81
#42 - så ville jeg s'gu nøjes med at koge det og fyre noget algehalløj i - se evt.:

http://www.akvarieudstyr.dk/da...

Tomgun

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
23-05-2004 00:38:17
Svar/Indlæg:
204/16
#40. Koster lidt over 200,- kr. for 65 liter, gav jeg selv da jeg var nød til at gå over til et åbent system sidste gang. Købte det hos den lokale auto reservedels forhandler (Frederiksund autodele her i Fredensborg, ligger flere steder i landet) og det er ink 85 kr i pant for dunken, så dyrere er det ikke :) Bruger selv en dunk på 50 liter, og det køler fint, sammen med et par dl Ren Pool.

MaGiX