Silverstone EFN-300

Diverse d.  19. maj. 2004, skrevet af Deep Thought
Vist: 2109 gange.

Deep

Superbruger
Tilføjet:
19-05-2004 05:01:23
Svar/Indlæg:
507/141
En fuldstændig lydløs strømforsyning af
aluminium, med heatpipes til passiv køling - men kan den konkurrere mod de mange lydsvage standardstrømforsyninger på markedet ?

Link til litteratur: http://www.overclocking.dk/lit...
SuperflyDK

Elitebruger
Tilføjet:
26-05-2004 23:01:29
Svar/Indlæg:
1503/128
Fin artikel, men for mig at se ser det ud til at man blot betaler 900 kroner for 100 watt mindre, en enorm varmekilde, og en manglende blæser som man i første omgang slet ikke kunne høre x(

NorthQ må stadig blive det foretrukne for mit vedkommende...

slettes

Superbruger
Tilføjet:
26-05-2004 23:47:16
Svar/Indlæg:
69/23
Jeg kan heller ikke li' idéen med at den er blæserløs. Jeg tror det er den forkerte vej pruducenterne går m.h.t. udviklingen af støjsvage komponenter. Et er at denne type strømforsyninger, som det står skrevet i testen, bliver enormt varme. Det er i sig selv nok til at afskrække mig. Noget andet er som det også bliver nævnt at man pludselig kommer til at mangle det airflow som almindelige strømforsyninger alligevel skaber.

I stedet burde producenterne udvikle nogle mere effektive og støjsvage blæsere. Jeg vil klart som forbruger holde mig til lownoise strømforsyningerne. Det er alligevel næsten umuligt at lave en 100% lydløs computer, men man kan holde støjen på et niveau så man næsten ikke bemærker den.

Og i sidste ende kan jeg ikke se hvad man skal med en strømforsyning der larmer 0 db hvis f.eks. kabinetblæserne eller CPU køleren laver 12 db. Så vil jeg vove at påstå at man ikke kan høre den store forskel ved at proppe denne fætter i sin spand...

Well just my oppinion :00

joergensen

Superbruger
Tilføjet:
27-05-2004 08:31:51
Svar/Indlæg:
121/20
jeg har en northq som trækker et R9800-pro og det medfører at den larmer meget mere end 12-17 db... Når man kun har tre 12 db-blæsere i kabinettet kan det høres meget tydeligt :(

I dag hvor grafikkort hjælper til med at sende varm luft ud af kabi kan det vel komme ud på et om psu blæseren fjernes...

Det ville være rart med en test af hvor meget kabi-temperatur faktisk stiger hvis en normal psu udskiftes med ovenstående :)

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2004 10:11:15
Svar/Indlæg:
3162/78
1400 er mange penge for sådan en brødrister. jeg vil heller aldrig købe sådan noget, heller en aspire eææer levicom.

Men fin aktikel. men der er lidt fejl ved dit skema over volten. der hvor den er tilsluttet til din computer!

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2004 14:02:21
Svar/Indlæg:
3385/80
Fedest, så kan man varme brød på den til Lan :P

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
27-05-2004 17:36:21
Svar/Indlæg:
2353/24
god test!
jeg er ligesom nogle af jer andre ikke vild med tanken om en blæserløs psu, tænk bare på hvormeget ens kabinettemperatur vil stige :l , så vil det afligevel være nødvendigt med en blæser, eller tænk bare på sikkerheden omkring kabinettet, når noget som sidder så yderligt i det, bliver så varm.

citat:
"Men det er sikkert bare mig - jeg bliver ofte beskyldt for at være alt for personligt involveret i min hardwares velbefindende."

kender det godt :e :e

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
28-05-2004 10:23:51
Svar/Indlæg:
1016/19
Som der også står i artiklen, så ændrer det med temperaturen sig jo nok en del, hvis den bliver spændt fast i et kabi. Specielt hvis det er alu, hvilket man må formode vil være tilfældet, når vi alligevel er oppe at give over en tusse for PSU'en. Jeg er ret sikker på, at konstruktørerne har regnet dette med ind i det termiske budget, og det ville egentlig have været interessant at have haft sådan en temperatur-måling med i testen...

Med hensyn til den udbredte tendens med at (mis)bruge PSU'ens blæser til at suge varm luft ud af kabinettet, så har jeg aldrig kunnet forstå logikken. Det primære formål er jo at køle PSU'en, og hvis man suger opvarmet luft nede fra CPU'en op i den, så skal PSU-blæseren jo køre meget hurtigere, end hvis man brugte køligere luft. Det er da meget nemmere at lave et støjsvagt system, hvis man bruger en separat blæser til at fjerne den varme luft fra kabi'et, og lader PSU'en hente sin køleluft andet steds fra....
:00

joergensen

Superbruger
Tilføjet:
28-05-2004 17:22:04
Svar/Indlæg:
121/20
#8 mener du at temperaturen bliver lavere på psu'en fordi et alu-kabi virker som varmeleder?

Ja, det ville være rart med både en måling af temperaturstigning ift. til en standard psu og en måling på standby strøm :) (det kan jo være den kan tjene sig selv ind i løbet af et par år...)

Deep

Superbruger
Tilføjet:
28-05-2004 21:22:34
Svar/Indlæg:
507/141
Jeg har for noget tid siden forsøgt at måle hvor meget kabinettemperaturen steg ved en anden (delvist) blæserløs strømforsyning -
http://www.hardware-test.dk/te...

Den maskine trak ikke særligt meget strøm og varmede derfor ikke meget - men sammenlignet med en normal blæserudstyret PSU steg kabinettemperaturen alligevel mindst 7-8 grader!

Jeg frygter at en mere moderne maskine vil få kabinettemp. til at stige mindst 10-20 grader - og så skal man jo til at overveje langt bedre (larmende?) køling af CPU, grafikkort og harddiske...

Jeg har forsøgt at måle standby-forbrug for alle de strømforsyninger jeg har testet - denne Silverstone trak ca. 4 Watt. (Sorry, må have glemt at skrive det.)
For det meste trækker strømforsyninger 5-9 Watt i tomgang - hvis jeg bemærker et usædvanligt stort tomgangsforbrug vil jeg naturligvis kommentere det i mine tests.

Petter1979

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 20:02:59
Svar/Indlæg:
1268/80
Det er nu ikke lige en strømforsyning jeg tør være tændt, når jeg ikke er hjemme, når den kan komme op på 100 grader :00

joergensen

Superbruger
Tilføjet:
19-06-2004 14:42:53
Svar/Indlæg:
121/20
Tænkte jeg lige ville give en opdatering på ovenstående PSU:

Havde en NorhtQ før, men den er virkelig skod og var desuden begyndt at larme rigtig meget!

SilverStonenen er i virkelig god kvalitet :D - passer bare godt til et aluminimums kabinet (har Lian Li 6070A).

Mit system er:
Asus P4P800 (passivt kølet NB)
P4 2,8 HT (ikke OC) + TR SLK947-U m. 12 dB Pabst 80mm blæser.
1 GB RAM
HIS IceQ R9800pro gfx (med blæser der blæser Kabinet-ud)
12 dB Pabst 80mm blæser til Kabinet-ud.

Temperatur med NorthQ (via ASUS-probe - CPU/MB):

Ved opstart: 26/25
Efter 3DMark 2001SE test: 48/39
Efter en 1/2 times computerspil: 55/52
Efter en 1/1 times computerspil: 58/52

---

Temperatur med SilverStone (via ASUS-probe - CPU/MB):

Ved opstart: 27/24 (...dagen efter)
Efter 3DMark 2001SE test: 48/39
Efter en 1/2 times computerspil: 58/56
Efter en 1/1 times computerspil: 62/58
Efter fortsat computerspil stabiliserede den sig på 63/60

Herefter slog jeg gfx-blæser ned på lav omdrejningshastighed:
- roligt stigende og stabiliserende på 68/61 efter flere timers spil.

...

PSU'en er i kontakt med toppen af kabinettet og dette virker fint som en forlængelse af heatsinken, så toppen af kabinettet bliver ret varmt og det spreder sig ud over det meste af toppen. Siderne bliver ikke specielt varme.

PSU'en er ikke varmere end heatsinken på PSU'en.

PSU'en har en lampe der begynder at lyser rød når ydersiden af heatsinken bliver varmere end 55 grader - den begyndte ikke at lyse rødt på noget tidspunkt (...ved ikke helt om det er noget godt tegn, men den var aldrig varmere end at man godt kunne røre ved den uden at brænde sig (selvom den var varm!)).

Umiddelbart virker den mere stabil end NorthQ'en - volt mv., men det er ikke noget jeg har forstand på...

Alt i alt super kvalitet. Har sat en Kabinet-ind blæser i kabinettet, men har ikke målt på det og overvejer at sætte en fanmate til for at få hastigheden lidt ned.

Der er ikke meget larm fra computeren nu, dog

12 db + 12 db -> 15 db
11 db + 12 db -> 14,5 db -> ca. 18 db

Ved som sagt ikke helt om den sidste kabinet-blæser er de ekstra 1,5 db værd...

Gfx larmer 18 db på fuld hastighed, så med den på maks bliver det i alt 20,5 db.

Bemærk at PSU'en ikke er helt lydløs - den brummer lidt (det er muligt at det kommer fra noget at det andet grej - men alle blæsere var slået fra), men ikke noget der kan høres når man er bare lidt væk fra computeren/kabinettet er lukket).