Vand.

Vandkøling d.  20. maj. 2004, skrevet af System
Vist: 328 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
20-05-2004 09:16:22
Svar/Indlæg:
0/11005
Jeg går og overvejer at købe vandkøling, og jeg har tænkt på følgende:

Radi: EVO 360 + indbygnings kit.
Kølehoveder: Dangerden maze 4, eller J20 (Johnnys fra tweak.dks)
3 x 120mm papst til radi.
Kabi (mit nuværende er for lille): Chieftec dragon sølv, eller sort.
pumpe: Eheim 1048
Revisor: aqua-computer aqua-tupe + aquabay
kølepasta: artic silver 5
slange: ?

Er det godt det, som jeg har set på ? Kan jeg evt. få bedre eller lige så godt til færre penge ?
Jeg har også tænkt på at bestille fra dangerden.com, men er det mange penge og spare, og kan man ikke komme til at betale told?
TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2004 11:24:59
Svar/Indlæg:
1996/65
#0 ... hvis vi ser på det sådan flow mæssigt ... er der et par småting som ikke helt passer over ens ...

Eheim pumpen køre bedst (uden at larme) vis man bruger 12mm slanger (med mindst 9mm gennemløb i hele systemet) ...

Såe er det at jeg desværre må se på de ting du har valgt ... Aquacomputeres produkter har nemlig meget små studse ... 10mm med 6mm gennemløb ... såe ved at benytte aquatube ... så sænker du flowet gevaldigt ...

EVO radiatoren, er heller ikke det bedste valg hvis man vil have godt flow i et system ... da det er en singlepass radiator ... hermed ikke sagt at radiatoren ikke er god ... men der findes bedre ...

hvis jeg var dig ... ville jeg nok nærmere kigge lidt på disse produkter ...
http://www.vcore.dk/shop/produ...
eller

Man skal dog huske en ting, når man køber noget hos Vcore.dk ... de fleste af deres produkter er uden studse ... så dem skal man købe ved siden af ...

Ved at køre det hele 12mm ... hele vejen igennem ... så er jeg sikker på at du praktisk talt kan nøjes med at køre dine blæsere på 5v ... og stadig få en rimelig god ydelse ... og derved få et meget lydsvagt system

Zalam

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2004 11:29:44
Svar/Indlæg:
1015/85

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2004 21:48:54
Svar/Indlæg:
1996/65
#7 ... tjae ... det ser godt ud hvis du spøger mig ...

Hvis du vil have aquacomputer udstyr ... 10mm system med 6mm gennemløb ... så skal pumpen ihvertfald ikke være alt for hurtig ... såe en eheim 1046 skulle nok lige kunne klare det ... men så får man jo bare ikke det gode flow som der ellers er ved et 12mm system og en 1048 pumpe ...

Djake

Superbruger
Tilføjet:
20-05-2004 21:52:46
Svar/Indlæg:
418/10
#0 Johnny laver ikke kølehoveder mere.. Han har mistet sit arbejde og har derfor ikke adgang til maskinerne længere.. Men om han har fundet noget nyt ved jeg så ikke..

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
22-05-2004 23:04:20
Svar/Indlæg:
204/16
Flow er absolut ikke alt i vandkøling, og slet ikke med de forholdsvist lave watt tal vi leger med, og det har vist sig indtil flere gange at bare der kommer 4-5 liter vand gennem hovedet pr minut er det fint, så der er ingen grund til at snuppe en pumpe der yder 1200 liter i timen, det er totalt overkill.

Hvis jeg skulle give dig et råd med den pumpe, så snup den 1048 og brug 12 mm studse derpå, men lige efter pumpen sætter du et Y stykke ind, og fører så en slange til hvert sit hoved (CPU og GPU) på 10 mm (ID) eller Push In 10 mm (YD)og fra en af disse videre til chipset, og lader så slangen samles igen til 12 mm lige før radiatoren, på denne måde opnås det bedste resultat efter mine erfaringer, især på hoveder med små studse.

Mit fremtidige system der meget snart skal bygges færdigt bliver et komplet parallelt system på den måde jeg lige beskrev, men jeg kører to systemer ved siden af hinanden, hvor det ene køler CPU og GPU (parallelt) og et andet system køler Chipset, GFX ram, PSU og harddiske. Hele systemet er så bundet op over 2 pumper, 2 single radiatorer og 2 dual radiatorer (alle radiatorer er af lamel typen, for maks flow). Hele systemet kan på denne måde køles enten aktivt eller passivt alt efter hvad jeg ønsker :e

MaGiX

McAnus

Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2004 23:09:35
Svar/Indlæg:
807/31
når du siger "lamel typen" hvad er så det? så vidt jeg ved, har alle "normale" vand radiatore lameller!

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
22-05-2004 23:15:59
Svar/Indlæg:
204/16
#12. Side løbende lameller/kamre med multi pass, og ikke som flere andre modeller benytter sig af, et enkelt langt rør der er bukket indtil flere gange, med flow nedsætning til følge.

Vandet bør være i radiatoren længst muligt for at afgive sin varme, det kan opnås ved enten at have en stor vand volume i den (lamel/ flere kamre) eller ved at nedsætte flowet og holde vandet tilbage (rør radiator).

En rør radiator er sådan set en diskount moddel, men den er for så vidt ganske god til vandkølings formål hvor kølehovederne i forevejen ikke kræver stort flow :)

MaGiX

McAnus

Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2004 23:22:18
Svar/Indlæg:
807/31
du siger at vandet bør være i radiatoren længst muligt!
der er jeg ikke enig (ej heller uenig, men syntes ikke det betyder noget ;) )
hvis vandet løber hurtigt igennem, bliver en stor det vand kølet lidt!
hvis vandet løber langsomt igennem, bliver en lille del vand kølet godt!
det vil jeg mene har den samme efekt! ?:( eller er der noget jeg har overset?

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
22-05-2004 23:27:21
Svar/Indlæg:
204/16
Ja i bund og grund har du ret, jeg er bare af den mening at det er bedre at sænke flowet på CPU hovedet frem for ved radiatoren, og en rør radiator sænker normalt flowet en hel del mere end en lamel radiator gør det.

Ved at have vandet længe i radiatoren, kan ens blæsere arbejde mere med vandet, og dermed køle vandet bedre ved for eksempel TEC køling, ved normalt vandkøling er der stort set ikke nogen forskel på det ene frem for det andet.

Men en EVO radiator benytter sig kun af et 6 mm rør (ID) og sammen med et kølehoved med behov for stort flow (eksempelvist Maze 4) kan det give ringere temperaturer end hvis der havde været brugt en lamel radiator.

Men flow er ikke alt, min holdning er bare at det er bedst med så højt flow som muligt, bare begrænsningerne sættes på hovederne.

MaGiX

McAnus

Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2004 23:34:05
Svar/Indlæg:
807/31
aseteks rev.2 standart radiator/varmeveksler, er det en lamel køler?

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2004 23:36:59
Svar/Indlæg:
675/55

Hmm mener da ikke et Maze 4 behøver det vilde flow.. det er da mere RBX o.l. der skal bruge flow, men bortset fra det så har du da ret mht. valg af radiator.

Om flow så har betydning, der er vi nok ikke så enige.. Lars herinde fra mener jeg det er som lavede elle lille før/efter test på en flowænding i sit system (kan ikke lige huske hvad overskriften er) og han fik ret meget ud af de øgede flow.. og generelt må det vel altid være sådan at flow er godt.. at man så ikke behøver købe en 1200 liters pumpe til et maze 4 er så hvad det er, men der er noget at hente ved bedre flow ISÆR hvis man har et RBX eller lign..

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
22-05-2004 23:40:35
Svar/Indlæg:
204/16
#16. De kører med to modeller ved Asetek, ved ikke hvilken der er standart til Rev. 2, men den de har fra Hardware Labs (Black Ice modellen) er en lamel radiator mens den anden er en rør radiator.

Men mener det er en Black Ice der er med som standart.

MaGiX

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
22-05-2004 23:47:29
Svar/Indlæg:
204/16
#17. Har ikke testet Maze 4 endnu selv, kommer nok med tiden når vores test station er færdig, så må vi se, men ifølge Overclockers.com (som er de eneste jeg har at holde mig til i mangel af bedre) er især Maze 4 glad for flow, mens RBX er glad for tryk, og de to ting skal holdes adskildt.

Men generelt siger man, at så længe man holder et flow på 3-5 liter i minuttet hen over sit hoved er der ikke noget eller meget lidt at vinde ved højere flow, men igen, trykket det leveres med er en helt anden sag, især ved direct core køling, som RBX eller White Water, kan være en helt anden sag.

Men som sagt, snakker kun om andres erfaringer med hovederne, eftersom jeg ikke har haft en chance for at se det for mig selv, endnu, men det kommer :)

MaGiX

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
22-05-2004 23:52:45
Svar/Indlæg:
675/55

Prøv at læs på www.procooling.com , der har de en masse godt om emnet og også lavet en testserie på en testbænk hvor man kan se hvad de forskellige hoveder "yder" ved et givet flow. Tryk og flow er vel lidt svære at skille af i et lukket system er de ikke ?