Man kan simpilthen ikke bruge de temperaturaflæsniger fra bundkortene til ret meget.
Eksempel: Jeg har både et Abit IC7-G og at Asus P4C800E (jeg har i øvrigt også en masse andre P4 bundkort, men det er så en anden historie). Samme cpu, ved samme Mhz og samme Vcore. Forskel i max load temp under næsten identiske forhold (ambient = +/-1°C) er hele 22°C!
Abit's P4 bundkort viser ret sikkert for høj en temperatur. Min begrundelse for at mene dette er IKKE at det viser mere end Asus, emn derimod at jeg på 3 forskellige Abit bundkort har kunnet presse cpu temp op OVER 80°C iglf. bundkortet uden at cpu'en på nogen måde throttlede.
Asus derimod viser ret sikkert for lidt. Jeg har her flere gange oplevet (både på Asus P4PE, P4B533 og P4C800E) at en luftkølet cpu er begyndt at throttle allerede omkring de ~60-65°C, hvilket de absolut ikke gør. Grænsen ligger, lidt afhængigt af hvilken P4 cpu der er tale om, lige omkring de 70°C +/- ~3°C.
Så hvis jeg havde et Abit bundkort og cpu temperaturen kommer op på 70°C ville jeg ikke være den mindste smule bekymret. Omvendt på et Asus P4 bundkort ville jeg begynde at bekymre mig når jeg rundede de ~60°C max. load.
Hvordan det så forholder sig med de andre mærker (Epox, MSI osv, skal jeg ikke kunne sige), men jeg ville ikke bekymre mig voldsomt om temepraturen, hvis systemet ellers kan klare en gang dual prime95 torture og 3dmark samtidigt uden at throttle.