"Slimline" -cpu-kølehoved

Vandkøling d.  21. maj. 2004, skrevet af DragonOne
Vist: 292 gange.

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
21-05-2004 12:23:09
Svar/Indlæg:
240/44
Hey der...

sidder her med et cpu-hoved der er 70x30x5mm. (længde x bredde x højde)

Jeg har boret/fræset 2 kamre på 15 mm. i diam. og forbundet de to med 4 kanaler på en bredde på 3 mm. Sporet er ca. 3,5-4mm. dybt.

Der skal så et låg på - et andet stykke kobber der loddes på / skrues fast med pakning imellem

Der er et billed i min profil :
http://www.overclocking.dk/bil...

bemærk, at det er et billed der er taget undervejs i fremstillingen af denne prototype :e

vil det være noget, der kunne være brugbart?

Oxize

Superbruger
Tilføjet:
21-05-2004 14:04:25
Svar/Indlæg:
1328/55
nu har jeg ikke selv vand, men har læst en del om det....

ud fra billedet vil jeg mene at det skal være nemmere for vandet at løbe i gennem... det ser ud som om det vil blive bremset ret så meget....

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
21-05-2004 18:35:34
Svar/Indlæg:
240/44
#1) => "bemærk, at det er et billed der er taget undervejs i fremstillingen af denne prototype" ;)

skal se om jeg kan få taget et nyt billede i løbet af i aften, men true! ud fra billedet, så er der ikke så lidt modstand, hvis man ikke lige tager ovenstående citat i betragtning ;)

----
Sad lige og nærlæste #0 og synes lige jeg må specificere :

vandet kommer ind i et kammer der er 15mm. i diameter og skal derefter passere igennem 4 kanaler der er 3mm. brede og ca. 3,5-4mm. høje, hvorefter det ender i et andet 15mm. kammer og derfra ud.....

mine bekymringer ligger primært i, om bundens tykkelse på 1-1,5mm. er for lidt, eller om der er ikke er kobber nok til at kunne lede varmen over i vandet....

:D

Oxize

Superbruger
Tilføjet:
21-05-2004 18:47:01
Svar/Indlæg:
1328/55
prøv!

ellers koster det vel ikke så meget at lave et nyt... :00

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2004 20:49:30
Svar/Indlæg:
839/19
Hvis du laver kobberet for tynd risikerer du at det bøjer når du spænder cpu'en fast.
Laver du kobberet for tyk vil de fungere som en modstand.

Lad være med at tro at kobberet er for tynd til at overføre varmen.
Så længe at du har kontakten i orden (både cpu -> kølehoved og kølehoved -> vand) så vil jeg ikke mene at du bør bekymre dig..

/Kingu

*klonk*

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2004 21:38:56
Svar/Indlæg:
458/22
" mine bekymringer ligger primært i, om bundens tykkelse på 1-1,5mm. er for lidt, eller om der er ikke er kobber nok til at kunne lede varmen over i vandet...."
Tror jeg ikke der skal bekymres om i dette design. Dog ville jeg nok tage min dremmel og udvidde kanalerne lidt mere til 'finnerne' er max 2mm bredde - YDERMERE ( :) ) ville jeg overveje at bruge 3 studser så vandet kan komme ind lige oven på kernen og ud i siderne, det vil nok gøre den til en lidt bedre performer :)

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2004 21:42:14
Svar/Indlæg:
2353/24
jeg vil mene at kobberbunden har den rette tykkelse (1,5mm), da den er forholdvis "stabil" (den kan ikke vrides) samtidig med at den overførere varmen uden alt for meget modstand, men elers ligesom #4 siger, søg for at der er ordenlig forbindelse mellem cpu og kølehovedet.

ps.
har du enten fået planslebet eller planfræset bunden først, for at sikre at den er 100% plan?

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
21-05-2004 22:55:42
Svar/Indlæg:
240/44
#4) => det er ikke bunden der bekymrer mig - jeg tænker på den samlede mængde kobber.. stykket er trods alt ikke så stort som f.eks. en klods på 50 x 50 x 10 mm. :i så det der bekymrer mig der, er at varmeudviklingen fra min XP2400+ vil være for voldsom i forhold til mængden af kobber og hovedet derfor ikke vil være effektivt nok

#5) => når først kanalerne er fræset op, er de ikke meget end 2 - 2,5 mm. :)

ang. centret inlet - skulle det så være med kammer som jeg har i enderne eller skulle den "plaske" vandet ned over kanalerne?

hvor meget mere ydelse kan man håbe på end med mit design? Jeg synes ikke jeg har set nogen tests der kunne give mig svar på det... men på den anden side - det er kun et enkelt hul mere der skal bores ;)

#6) => det skal planslibes.. det hersker der ingen tvivl om :e

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2004 23:26:10
Svar/Indlæg:
839/19
Massen af kobberet er da sekundært.
Massen af kobberet bestemmer hvor langtid der vil være mellem din idle og load temperatur (sammen med hvor meget vand der er i systemet).

Kobberet tjener kun der formål at vandet bliver lukket inde.

Du kan selvfølgelig slå det meget stort op og lave en Storm P. løsning hvor du har vand + et stort overflade areal. Så vil mængden af kobber have noget at sige, men ikke før du udnytter det omkring værende luft til at køle yderligere. Og det burde ikke være nødvendig hvis dit vand ellers er i stand til at fjerne varmen tilstrækkeligt.

/Kingu

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
21-05-2004 23:50:12
Svar/Indlæg:
240/44
#8) => ookay :) Takker :) det tog lige en af stenene fra hjertet..

er der nogen der har erfaringer med, hvis man benytter den såkaldte Jet-"teknologi? dvs. der over et inlet-kammer sprøjtes vand ind gennem små dyser? (orker ikke at sidde og pløje de udenlandske fora igennem i aften!!!!! :e )

*klonk*

Elitebruger
Tilføjet:
23-05-2004 19:59:42
Svar/Indlæg:
458/22
#9 jeg er igang med at lave et sådan hovede :D - dog er det ikke en masse små dysser men et alm. 12mm kobberrør der er presset næsten fladt så der kommer lidt 'jet' på vandet lige over kernen, er selv spændt på hvordan det performer når jeg engang har nosset mig færdig med det ;)