33/66 betyder 33/66 mhz. Ligevel som din cpu arbejder ved en hastighed udtrykt i mhz, så arbejder de forskellige indstikskort også ved en bestemt hastighed når de overfører data via pci eller agp portene. Denne hastighed er som default 33 mhz på pci-porte og 66 mhz på agp-porten. Denne hastighed er så at sige synkront med FSB'en forstået på den måde, at når du øger FSB med f.eks. 20%, så øger du også hastigheden på pci/agp-portene. Derfor tvinge du de forskellige kort til at arbejde ved en højere hastighed end de er beregnet til. De fleste kort i dag kan vel nok klare 40/80 mhz (synes jeg at have læst), men hvis der er tale omældre kort, nås grænsen hurtigt for hvad de kan klare, og din computer bliver meget ustabil når du oc'er. I værste fald kan man jo ødelægge kortene. Dette undgås jo indlysende hvis hastigheden på pci/agp portene låses til 33/66mhz.
Ret mig hvis jeg tager fejl, men jeg mener, at spændingen på agp-porten er bestemt af om det er 1x, 2x,4x eller 8x agp, og at det ikke har noget med arbjdsfrekvensen at gøre - mener jeg - me hæng mig ikke op på det. :l