hmm, ang. netkort.. så tror jeg ikke du kan få sådanne et kort.. men du kan selvfølgelig selv prøve at lodde i det (ikke lige noget jeg vil anbefale).. men der er også to andre løsninger:
1) køb en router/acesspoint + et PCMCIA wireless card, så kan du bare lade routeren styre trafikken (+ sætte en antenne til)
2) Køb et USB adapter , mener der er nogen med mulighed for at sætte en ekstra antenne til.
ang. dBi så tror jeg ikke der er nogen super gode retningslinier..
har set en netgear der rækker op til ca 760 m med 5dBi og op til (!) 15,8km med en 18 dBi men igen de skal næsten altid være in line of sight , dvs. de skal kunne "se hinanden".. så hvis det er din nabo på John deers marker så tror jeg ikke det er et problem.. hvis det er en ven i en by med højhuse, så er det lidt mere kritisk.. og så giver det bedre signal hvis i begge har samme antenne.. ergo det bliver en del K der skal lægges i puljen...
der er godt nok også muligheden for dåseantenner, som vist nok skulle forbedre signalet en del.. (kaldet cantenna på eng. )
der er vist en artikel somewhere i et eller andet computerblad pt om det (så det på biblioteket), men det var vist ikke imponerende..
my advice.. spørg f.eks. netgear eller hvem du nu vælger som mærke for dit nye Wifilan