problemer med solgt PSU

Diverse d.  24. maj. 2004, skrevet af System
Vist: 261 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
24-05-2004 00:10:44
Svar/Indlæg:
0/11005
hejsa

som mange sikkert har erfaret i andre tråde har jeg netop solgt en 300watts strømforsyning som kørte stabilt på mit gamle system, en xp 2400+ AMD, med radeon 9700pro gfx, 2 optiske drev, 1 hdd og tv-kort

køber har imidlertid netop kontaktet mig, han siger at strømforsyningen ikke vil starte når han tilslutter begge hans cd-drev, hvorimod det hele fint starter op når de 2 ikke er tilsluttet, han sir strømforsyningen går ud med det samme

mit spørgsmål; kører hdd's og cd-drev ikke på 5v stikket hvorimod andre krævende ting såsom cpu, gfx og indstikskortene kører på 12v, sagt med andre ord, er der et eller andet galt i hans computer///hans opsætning eller kan min gamle strømforsyning ikke klare hans computer som er en 2ghz pentium med standard 64mb grafikkort...

altså såvidt som jeg er orienteret kører hdd's og optiske drev på 5v, og er derfor ikke involveret i de ellers krævne enheder der normalt får psu til at stå af (gfx cpu og lign), så hvordan kan det være at strømforsyningen går ud med det samme, ved tilslutning af cd-rom drev, kan han have sat noget forkert op eller lign? ..... btw skal det nævnes at han flere gange talte om brugen af et underligt kvadratisk hunstik, med 4 plugs i, som min strømforsyning havde, ved ikke hvad dette plug bruges til, eller hvor meget strøm det kræver, men kunne det eventuel patte al 5v strømmen?

alt i alt, en afklaring på hvilken spænding hdds og optiske drev kører på, samt forslag til hvad køber eventuelt kunne gøre forkert, så min PSU kunne virke på hans maskine er hvad jeg godt kunne tænke mig at høre i denne tråd

takker på forhånd
Jens Andersen
SlackeR

Superbruger
Tilføjet:
24-05-2004 00:17:10
Svar/Indlæg:
567/2
det kvadratiske stik er et ekstra 12v stik.. det sørger for at bundkortet VIRKELIG kan hive ampere igennem uden at stresse printbanerne for meget..
mht hvilke spændinger der bruges, bruger drev så vidt jeg ved noget fra begge..
jeg kan huske der står opgivet forbrug for begge linjer på min hdd.. men den er jo ikke et optisk drev. jeg mener dog det er det samme.

slp^

Superbruger
Tilføjet:
24-05-2004 00:34:25
Svar/Indlæg:
321/99
Hmm, hvad hvis han kun sætter det andet optiske drev til - for at teste for drev fejl - er det prøvet?

For hvis det stadig ikke virker er det jo nok en drevfejl.