PSU ydelsesgrænse ?

Diverse d.  28. maj. 2004, skrevet af System
Vist: 415 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
28-05-2004 13:07:21
Svar/Indlæg:
0/11005
Hver gang der diskutteres PSU´er, så snakkes der watt, hvor mange ampere de forskellige linier yder osv., men jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man rent teoretisk beregner hvor meget man kan smække på en PSU, før den tvinges i knæ.

Jeg har en NorthQ4001 på 400 watt, som yder 15amp på +12V linien. Hvor meget kan jeg smække på den PSU før jeg når grænsen ?

Lige nu har jeg et Radeon 9800 pro IceQ, en Seagate 80GB harddisk, 1 CD-RW drev, athlon XP 2800 + det løse (lydkort, netkort osv.). Jeg har ingen ekstra blæsere, udover den som sidder på CPU´en og på gfx.

Hvor mange ekstra harddiske og optiske drev kan jeg smække i før jeg når grænsen ? Jeg ved godt det sikkert ikke er så simpelt et spørgsmål (når man tænker på at gfx kort o.l. er meget forskellige i effektforbrug), men det kunne være rart hvis man have en tommelfingerregl for hvor meget man kunne smække på sin PSU, før det begynder at blive kritisk.
Storm_DK

Superbruger
Tilføjet:
28-05-2004 13:13:51
Svar/Indlæg:
237/37
Jeg ved ik lige hvordan man kan beregne en PSU's ydelse, men du kan som regel smide rigtig mange harddiske og optiske drev i, da de som regel ikke tager særlig meget strøm.

BlAzKoWiCz

Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2004 18:09:41
Svar/Indlæg:
2732/41
0# Jeg havede 5 harddiske, 9 blæsere, 2 CD drev, 2x Kat Hovede lys, 2500@3200+, 9700 Pro sat til min Qtek 550 Watts så jeg tror nok den kan klare det, min Qtek gav btw ikke så meget på 12v linjen

Deep

Superbruger
Tilføjet:
28-05-2004 20:05:49
Svar/Indlæg:
507/141
Du kan jo læse min artikel : http://www.overclocking.dk/lit...
hvor jeg lige præcist gennemgår mange af de ting...

opamann

Superbruger
Tilføjet:
28-05-2004 21:03:14
Svar/Indlæg:
244/0
#3 en Q-tec kan ikke trække mit sys.. så toppen er de ikke..

men ydelses grænse? tjaa de fleste psu'er leverer ekstremt meget på 3.3v og 5v linien -alt nok til store systemer..

mens mange halter på 12v linien specielt hvis du kører med kompressor eller peltier..

men til et ganske almindeligt system uden noget specielt krævende er der som regel ingen probler med at køre på 230w og 300w "noname" psu'er

men er du ocer osv. kan du nemt komme ind i problemer.. derfor vil folk også normalt sige "jo større jo bedre"
det er imo næsten aldrig nødvendigt.. find ud af ca. hvor mange watt din hw sluger og find en passende psu efter det...

15A svarer ca. til en extrem ocet prescott 9800xt ocet 1hdd 512mb ram og ellers optiske drev -ikke mere! da den ellers formentligt vil dø ud en dag ellers..

^skal siges jeg er STIV så tag jer ikke af fejl og pis og lort..

Hawski

Superbruger
Tilføjet:
28-05-2004 22:08:31
Svar/Indlæg:
751/42
Mht harddiske:
En harddisk tager (som tommelfingerregel) ca. 0.8-1A på 12v linien, og et par hundrede mA på 5v linien.

Motoren i disken kører på 12v, og den digitale elektronik på printkortet lever af 5v. Tilsammen sluger de ca. 10W, og generelt er det ligemeget om disken søger og laver noget eller om den bare idler.

Det tidspunkt hvor dine diske er nogle værre røvere med strømmen, er lige når de starter op. Under opstart trækker en gennemsnitlig harddisk ca 2A på 12v linien (24W), men strømforsyninger er lavet til at kunne æde en spidsbelastning af netop denne slags i et par sekunder, indtil disken falder tilbage på et normalt forbrug på ca. 10W. Du kan fx forestille dig et scenarie hvor strømforsynigen præcis lige nøjagtig på en watt er stor nok til at holde systemet kørende under max load - mens opstartsfasen er lidt værre. Fx i et system med mange harddiske, kan det lade sig gøre at få et strømtræk på +12v under opstart som overstiger det maksimale computeren ellers ville trække i benchmarks osv. Det kan strømforsyningen godt levere, bare i meget korte perioder.

Mvh. Uffe

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
28-05-2004 22:15:58
Svar/Indlæg:
2353/24
hvordan regner man hvormange watt og ampere ens hw bruger? ved godt at
der sandsynligvis er flere faktore man skal kende.

hvordan regner man følgende ud (du skal finde antal amp, som den cpuen bruger).

cpuen bruger 70 watt og de trækkes fra 12v linien, hvormange ampere bliver det?