Reservoir med 3/8" gevind til studser?

Vandkøling d.  28. maj. 2004, skrevet af Kio_Liex
Vist: 1434 gange.

Kio_Liex

Superbruger
Tilføjet:
28-05-2004 20:57:17
Svar/Indlæg:
260/54
Jeg søger et reservoir der har to huller med 3/8" gevind, jeg har ikke kunne finde noget på de sider jeg kender til.

Er der nogle af Jer derude der evt. kender nogle tyske?

Kio_Liex

Superbruger
Tilføjet:
28-05-2004 23:51:42
Svar/Indlæg:
260/54
er der ingen der kan hjælpe mig?

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 00:27:05
Svar/Indlæg:
1996/65
Hvad vil du med så stort gevind ... !??

Det er jo lidt over 18mm i diameter ...

og eftersom at de største vandkølings slanger man kan få kun er 12mm ... så lyder det rimelig overkill at have studse med 3/8" gevind ....

Men selfølgeliv hvis du vil sikre dig at der er 12mm flow hele vejen igennem systemet .... så skal du jo op og bruge 16mm studse ... og så er 3/8" gevind vel ikke helt ved siden af ... !

Men jeg ville nu bare nøjes med 1/4" gevind ... og 12mm studse (så får man mindst 9mm flow ...

Don

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 06:07:09
Svar/Indlæg:
644/8
Du kan jo bare tage et hvilken som helst resevoir og bore et større hul også skære gevind, men hvis det er en studs som passer på en slange med 3/8" indvendig diameter så er det ca. 0,95mm også kan du bruge.

Jeg har et Dangerden reservoir med 10mm studser som du godt kan købe( http://www.dangerden.com/mall/... )

Du kan maile mig på kam@metalzone.dk for mere info.

mvh Vito C

Kio_Liex

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2004 10:47:18
Svar/Indlæg:
260/54
#2: 3/8" er IKKE 18mm i diameter, det er 1" (ca 25mm) /8 x 3 altså ca 9.375mm.

Hvis du ikke forstår mit regne stykke så kig på 1/2" det er jo halvdelen af 1", altså ca 12,5mm og 1/2" er jo større end 3/8"...

#3: Jeg havde også tænkt mig at købe et reservoir og så are bore hullet op og derefter skære nyt gevind i, men nu har jeg ikke så store snit-tapper, og de er jo ikke billige...

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 21:57:33
Svar/Indlæg:
1996/65
#4 ... Alle de studse jeg har købt som har 1/4" gevind ... har en diameter på ... 12,5mm ... de 1/4" de opgiver er altså radiusen ...

såe jeg ved ikke lige hvor du kan finde dine specielle såkaldte 3/8" diameter studse ...

Men hvis du stadig tror at du skal have fat i studse med 3/8" gevind ... så kan de købes hos Vcore.dk ... men det er altså radiusen som er opgivet ved de 3/8" ...

http://www.vcore.dk/shop/produ...

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2004 00:10:53
Svar/Indlæg:
1996/65
#6 ... hvad har gevind typen med noget at gøre ... !??

Jeg har både købt studse med 1/4" gevind ... som havde NPT gevind ... og også nogen med BSPT gevind ... og de er samme størrelse ... den eneste forskel der er er gevind afstanden ... og vinklen på gevindet ...

Kio_Liex

Superbruger
Tilføjet:
30-05-2004 00:21:18
Svar/Indlæg:
260/54
Ja, jeg er ihvertfald forviret, nu har jeg kigget på nogle reservoir'er og andre studer til dem, og det er jo ikke nemt med alle de "typer"

Kan i ikke komme med en oversigt over det?
NPT BSPT ?:( ?:( ?:(

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2004 00:44:38
Svar/Indlæg:
1996/65
#8 ... der findes en masse forskellige gevind typer ... de mest almindelige i danmark er metric og tomme gevind ... men til det vandkølings udstyr man kan købe er der udenlansk gevind ... NPT gevind er et amerikansk gevind type ... som minder meget om tomme gevindet ... og BSPT er vist en tysk standard ... som minder om metric gevindet ...

men det er ikke så vigtigt om det er NPT gevind eller BSPT gevind ... Det vigtigste er bare at du vælger at bruge en af de 2 typer ...

Hvilke slanger skal du bruge resovoiret til ... !??

hvis du bare skal bruge det til 10mm eller 12mm slanger ... så vil jeg bare foreslå dig at finde et resovoir med 1/4" gevind ... da det er det mest almindelige ... og så købe et par studse som passer til det resovoir ...

Det er lidt forvirrende hvorfor man angiver slangerne i diameter ... men gevind i radius ... og jeg ved ikke hvad dette skyldes men det er ikke så svært at hitte ud af ... når man bare ved det ... :)

Kio_Liex

Superbruger
Tilføjet:
30-05-2004 12:51:34
Svar/Indlæg:
260/54
Indtil videre bruger jeg flg.:
http://www.vcore.dk/shop/produ... til mit køler hovede
http://www.vcore.dk/shop/produ... til studserne

og så har jeg to ThermoChill HE120.2b http://www.vcore.dk/shop/produ...
som jeg har tænkt mig at udstyre med http://www.vcore.dk/shop/produ...

men jeg har problemmer med reservoir, jeg har kigget på:
og måske sætte flg studser på:

men jeg ved ikke om det er muligt... ?:(

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2004 01:10:41
Svar/Indlæg:
4112/53
I er alle LIDT inde på det rigtige mht. gevindet. Jeg kender ikke NPT, men BSPT, som står for "British Standard Pipe Thread" (på dansk Britisk Standard RørGevind).
Tommemålet gælder for rørdiameteren indvendigt, og derfor kan man ikke regne med hvor stort et hul det kræver! Som der bliver nævnt i #2, så er gevindet's ydre diameter 18 mm, men hullet i røret er 3/8" i diameter!!! Dvs. at der er en indvendig diameter i den studs på 9,375 mm, hvilket svarer nogenlunde til en 14 mm udv. diameter på en slange (10mm indvendigt)!!!

For at finde ud af, hvor stor et hul/gevind man skal vælge/benytte, så skal man anskaffe sig en gevindtabel, hvor i der er listet de mest gængse gevind typer: Metrisk, BSPT, Withworth og alm. tommegevind. Withworth og alm. tommegevind er udbredt i USA, hvor Metrisk og BSPT er udbredt i europa og asien.
Hvis i ikke lige ved hvorhenne i kan købe en sådan, så gå/kør ned til den lokale smed eller blikkenslager, og spørg om i må se/låne/købe/kopiere hans/hendes gevindtabel, og så kan i sammenligne jeres mål, med dem i tabellen. ;) En "veludrustet" værktøjsforretning har måske gevindtabeller til salg.;)

Det gevind der er mest udbredt til brug på rør i Europa, er BSPT, som jeg er sikker på også bruges til Waterchill, da det er dansk produceret! Enten BSPT eller også Metrisk.

Så en opgiven rør diameter eller rørmuffe's diameter der er opgivet til 3/8", betyder at "gennemstrømnings diameteren" er 3/8", og afhængig af godstykkelsen, så kan den udvendige diameter variere op til 4 gange :o så meget som den indvendige rørdiameter, ved særligt stærke trykrør!!!

Håber denne lille "roman" har hjulpet jer på vej, til at få løst jeres problem mht. gevinddiametre!!! :e

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2004 02:03:26
Svar/Indlæg:
1996/65
#11 ... Det må jeg nok sige ... der var jo egentlig en forklarting som burde give mening ...

Meeen ... så er det bare lige jeg har et lille spørgsmål ... hvordan kan det være at de studse jeg har målt på, der har gennemstrømningshullet været større end gevind angivelsen ...

Jeg har studse som er købt med 1/4" gevind (1/4" = 6,25mm) ... hvor gennemstrømningshullet varriere fra 7,5mm (studs til 10mm slange) til 9mm (studs til 12mm slange) ... jeg har sågar en studs (3/8") der fulgte med min eheim pumpe ... og der er 14mm gennemstrømning ...

Og det eneste jeg har kunnet finde som passer bare nogen lunde på studsenes gevind størrelse og den angivede størrelse i tommer ... er ydre diameter delt med 2 ... altså ydre radius ... og det er ligemeget om det er NPT eller BSPT gevind (har begge typer liggende) ... resultatet er det samme ...

Det kan godt være at man skal angive det på den anden måde ... men det giver ingen mening med de studse jeg har liggende løst her ... og de er alle købt igennem danske netbutikker til vandkølings brud ...

Først troede jeg også at det var diameteren som var opgivet ... men det var inden jeg fik vandkøling ... og skulle ud i den store gevind jungle ...

#10 ... efter hvad jeg kan se bruger du slanger som har en ydre diameter på 12mm ... hvilket vil sige at indre diameter er på max 10mm ... og så er nedgangen til 1/4" gevind kun omkring 1mm ... men stadig det er en nedgang ...

Men hvis du vil bruge 3/8" gevind studse ... så gør som #11 nævner ... køb BSPT gevind ... og gå ned til en smed/blikkenslager ... og hør om han ikke kan hjælpe dig .... det er det nemmeste, og det billigste somregel ...

Men hvis du selv vil gøre det ... så kan jeg oplyse om at biltema sælger gevindmålere måde til metric og swe (tomme) gevind ... og de kan vist måle næsten alle slags gevind der findes ...

Kio_Liex

Superbruger
Tilføjet:
31-05-2004 21:39:51
Svar/Indlæg:
260/54
Det er godt nok under ligt, men jeg siger da tak for hjælpen indtil videre...

Jeg tror jeg skriver en mail til v-core, og spørger dem om hvad der kan bruges sammen... :e

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2004 17:46:59
Svar/Indlæg:
4112/53
#12 Det med at du kan få en 1/4" til en 12mm studs, er ikke ens betydende med, at hullet ved dit 1/4" gevind er mere end de 6-8 mm! når du har en rørmuffe med 1,5"->1/2" reduktion, så er der jo ikke et gennemstrømningshul ved 1/2" gevindet, svarende til et 1,5" rør, vel! ;)

Det jeg skrev med at mufferne også har et gennemstrømningshul, svarende til de tomme mål de er til, er ikke altid sandt, hvis de er med indvendigt gevind, så er det, men med udvendigt gevind, så skal der jo også være noget materiale tilbage, til at gevindet kan tåle belasningen fra tilspændingen! :r Med de muffer, der har indvendigt gevind, så er gennemstrømningshullet større, da de skal kunne "gabe over" et rør med det "påtrykte" (gevind) mål.

Men de der " mål, de er opgivet som indste mål, så vidt jeg husker. Dvs at når det gælder rør'ene, så kan du godt købe et 1/2" rør, med en indre diameter på 13-14 mm!!! :i

Det eneste man kan forholde sig til, hvad angår gevind, det er en gevindtabel og gevind tappe/bakker.

Men gevind, det er en mystisk størrelse! Der er oceaner af gevindtyper, hvor vi kun har nævnt en brøkdel af dem! her er nogle flere eks: Trapez gevind (et "arbejdsgevind", der er rimelig meget slør i); halvrundt gevind; firkant gevind; metrisk fingevind...... 8)

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2004 18:17:17
Svar/Indlæg:
1996/65
#14 ... de målinger jeg har lavet er alle på gevind siden af studsen .... og det er der hvor gennemstrømnings hullet er mindst ...

Og tykkelsen fra studsen gennemstrømnings hul til ud til det yderste af gevindet er kun 2mm (det betyder at der er under 1mm fra gevindes bund til indersiden af studsen ... og det er det samme om jeg måler på 1/4" studsen eller 3/8" studsen) ...

såe nej der er ingen snæver gennemstrømning ... som du bliver ved med at sige ... men jeg har heller ikke selv fundet hoved og hale i hvorfor det ikke er som du siger (det burde det jo være) ...

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2004 21:51:32
Svar/Indlæg:
4112/53
#15. Ja, det burde det. Men det er det AAbentbart ikke. ?:(