Computerblade - kvalitet eller kvantitet?

Diverse d.  29. maj. 2004, skrevet af NoNig
Vist: 2339 gange.

NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 05:21:51
Svar/Indlæg:
23132/740
Det er med lige dele "sorg" og forargelse, at jeg nu på denne sene natte/tidlige morgen -time skriver dette indlæg.

Efter, i en lang periode, at have købt nogenlunde de(n) samme mængde(r) computerblade er der i den senere tid gået en ting eller to op for mig.

De tidlige tiders computerverden gjorde, at det kun var heldigt udvalgte der kunne svælge sig i den gængse mængde hardware der var til rådighed. Det affødte en generation af computernørder der savlede og svælgede hver gang man kunne få del i en lille fortælling om nyskabelsen inden for den dengang så moderne og infantile hardware-verden.
Det medførte, at en lille gruppe af specielle individer fik en kultlignende status som hardwarens moguler og tæmmere af de fortryllende bits og bytes. Åhh vi så op til dem, misundede dem deres store og brede viden om hardware og savlede hver gang vi kunne få fingre i en lille folder om ASUS' nyeste vidunder TnT2 Ultra.
Men som tiderne ændrede sig, og det gik op for "os" at vi selv kunne nå langt, hvis blot vi ville. Det krævede en vis mængde disciplin at selv skulle skaffe de hårdttjente erfaringer og den tilstrækkelige mængde viden. Senere gik det op for mig, at dette var en sti som jeg ville vælge og, at den med sikkerhed ville dominere resten af min dannelse som en person i det danske samfund.
Der skulle ikke gå lang tid inden denne drøm gik i opfyldelse. En ihærdig industri der så sin begyndelse med grundlægnigen af Microsoft i USA og hovedmanden: William "Trey" Henry Gates III også kendt under det famøse alias; Bill Gates. - Tog sin begyndelse engang i midten af 90'erne. Inden da havde genierne ikke haft forgangsmænd de kunne stå på skuldrende af, og fødslen af "ikoner" som Kevin Mitnick, Tim Bernes Lee, alle under ét tag så dagens lys.

Uden fortilfælde, personer, der i dag står som lysende eksempler på at man kan hvad man vil, hvis man tror nok på det. Den amerikanske drøm i sin flotteste og pureste fremstilling man kan få den i.

Ikke desto mindre skulle tingene tage en drejning som de færreste havde troet. PC'eren gjorde sit indtog i de små hjem Verden over, eller i hvert fald de hjem der havde råd til det. En PC'er der i dag betragtes som oldnordiske mosefund, kostede dengang på den forkerte side af kr. 13.000,-

Mit første "personlige" bekendtskab med et sådan vidunder fandt sted i starten af '92. En uheldig arbejdsskade hev min midaldrende mor ud af det så ellers veletablerede arbejdsmarkede. Som en tidlig "kompensation" fik hun en økonomisk tilgodegørelse, men den juridiske sag lod vente på sig, og har først nu her set sin ende. Men pengene gjorde at min søde moder ville, at vi skulle have et sådanne teknisk vidunder.

En Olivetti af bedste kvalitet blev hevet ind fra den nærmeste PC-handel hvor en sælger, godt skåret for tungebåndet, lovede bod og himmerige for den person der nu end måtte eje dette vidunder af stål, silicium-krystal, magneter og anden fin elektronik.
Kr. 13.000,- blev langet over disken, men til gengæld fik vi også en potent maskine med et integreret S3 grafikkort på hele 2048Kb. En anseelig mængde ram på hele 4 Mb, en dejlig stor harddisk med plads til 127 Megabyte rådyrket data og et floppydrev til dem der var med på noderne. En "nuttet" lille skærm og en meget fin båndprinter fulgte også med.

Inden længde 'boomede' det hele over der kom spil, programmer, share-ware og jeg skal komme efter dig. Der gik ikke lang tid inden spillet 'stunts' behagede mine kammerater og jeg, på nærmest daglig (og sygelig) basis foran den dekorative 13" skærm. Senere kom spil som 'Need for speed', 'Falcon' til at dominere på harddisken, og det gik da først galt da jeg fik 'Red alert' i julegave, men ak og ve! Intet CD-rom drev at putte spillet i.
Det blev der rådet bod på, og der blev installeret et no-name CD-rom drev på hele "4x", eller "Quad-speed" som det så yndet blev kaldt. Rammene fik også en ansigtsløftning og fik sparket så meget i, at de 16Mb faktisk var en anelse skammeligt. Og nå ja, et Soundblaster lydkort (ISA naturligvis) og et par dejlige højttalere blev der også plads til.

Biblioteket blev ofte opsøgt for udlånsspil. 'Titanic', 'Magnus og myggen' (gik dog hurtigt af mode) og andre "kvalitets-spil m. mulighed for udnyttelse af den moderne multimedie computer" blev langet over disken og uge efter uge nåede jeg efterhånden igennem hele repetoiret. Så kom 'Chili' til, og en månedtlig CD gjorde ligesom op med det onde, at der ikke var flere spil. Allerede dengang var klassikere som 'Wolfenstein' med. "LIM" blev et fast tastetryk når man skulle imponere de førnævnte venner, men efterhånden som spillene begyndte at... tjah "kede" mig, var der straks mere interessante ting på den lille harddisk.
Som en sidebemærkning kan nævnes, at harddisken var tilpas lille til at jeg kun kunne have ét spil installeret af gangen. Dersom 'Red Alert' blev gennemført relativt hurtigt.

Men, som førnævnt, begyndte spillene at kede mig. Jeg begyndte at rode med den lille computer og som nogle af jer sikkert ved, så kunne det jo gå meget grueligt galt. En stor del af mit engelsk... om igen: Majoriteten af mit engelske vokabulær på daværende tidspunkt bestod af ord som: "format", "deltree", "dir", "qbasic" osv.

Desværre, skulle der gå et stykke tid inden at jeg fuldt ud forstod hvad disse ord betød, hvilket også resulterede i nærmest regelmæssige nedbrud.

Til min store irritation, kendte min storesøster en beleven ung mand, ved navn 'Kasper', som vidste... "alt" om computere. Han blev et par gange inviteret hjem, og så det som den store mulighed for at smigre sig ind på "svigermekanikken" ved at ordne deres computer og den dejlige pige (min søster) ved at mobbe mig lidt. På det tidspunkt var jeg nok det man kalder... "Ret træt af mobning", at grunde jeg ikke vil komme ind på her, men ikke desto mindre gjorde denne unge mands præcens det ikke meget bedre, ved at han selv restituerede sig selv.

Det gjorde, at jeg blev irriteret nok, til selv at ville vide noget om computere. Smålæsning, 'PC - Privat Computer', 'Alt om data' og andre blade blev ransaget. Lidet forstod jeg meget af det der blev sagt og skrevet, men efter en længere periode med intens læsning begyndte jeg at kunne sætte tingene i relief og forstod den store sammenhæng.

"Surttjente" informationer, som i dag kun tjener til nytte over for kommentarer som: "Woow. Vildt at du kan huske det!" og "Det tror jeg ikke på... det kan jeg ikke huske" o.lign.

Men dengang var de nyttige, hurtigt kom jeg til at tjene som personen "Der ved alt om computer, og nok selv skal arbejde med det, når han bliver stor". Til familifester gav jeg gode råd, tjente som informationskilde til personer der ikke altid kunne gennemskue smarte sælgere (dem fandtes der skam også mange af dengang. På det tidspunkt var det dog ikke så arrogante), hjalp nogle af fatters arbejdskollegaer osv. osv. osv.

Hurtigt gik det op for mig, at det kunne rent faktisk godt føre til noget, og i en alder af 13 år var det gået så grundigt op for mine forældre, at de forærede mig en computer i konfirmationsgave (dog havde de fået den "billigt" - rabat gennem en i familien, og allerede dengang eksisterede udtrykket "Bambus").
En ægte fuldblods-multimediemaskine med stereohøjttalere, SoundBlaster16 lydkort, S3 Trio (eller var det Virge?), Hele 32Mb PC66 SD-ram. En sindssyg stor 2,1GB harddisk. Et eller andet bundkort med et Intel TX-chipsæt. 32x CD-rom drev og det hele pakket ind i et dejligt beige-gråt anonymt stålkabinet.

Min fatter der havde bestilt en lign. maskine, var knap så heldig. Han fik et bundkort med et ALi (Aladdin) chipsæt.
Begge computere var udstyret med den helt nye Intel Pentium 200MHz MMX - processor. En CPU der var sin tid overlegen og kun overgået i innovation af den knap så populære Pentium Pro (vistnok i 200MHz).

Den computer holdt langt. Faktisk var den så holdbar, at den holdt i endnu et år, indtil min næste fødselsdag. Da blev maskinen opgraderet med yderligere 32Mb ram. Men som følge af uvished, fik jeg de 2x 32Mb byttet til 1x 64Mb. - Jeg har stadigvæk blokken.
Grafikkortet blev tilsvarende opgraderet fra et 2Mb's (kan sgu ikke huske om det var det Trio eller Virge), til et 4Mb's (kan sgu ikke huske om det var et Trio eller Virge). Under alle omstændigheder, så kørte spil som 'Blackout', 'Need for Speed II' over den medflg. 15" skærm uden problemer.

Som endnu et produkt at tiders kedsommelighed, begyndte jeg at "eksperimentere" med computeren. De sylespidse kanter på kabinettet gjorde det dog en anelse u-attraktivt at lege med indvoldene, men ikke desto mindre blev computeren offer for min legesyge. Selvom det lyder ret så eksperimenterende, var det ikke værre end, at jeg flytte computeren rundt omkring. - Højre side under bordet, højre side PÅ bordet, venstre side under bordet, venstre side PÅ bordet. Den sidstnævnte placering blev en skæbnesvanger hændelse.

En sen efterårsdag ville jeg sætte min nyindkøbte passive mikrofon i indgangen på min computer. Grundet dårlig belysning, rykkede jeg computeren længere frem for at kunne se omme bag den... og længere frem, længere frem og *SKRALD!!!*. Så lå min dejlige maskine på gulvet.

Den blev sendt til reperation, og jeg kunne pænt udbetale kr. 700,- til førnævnte familiemedlem. Dog havde jeg ikke selv de rede penge, men mine gode forældre var villige til at stille op med en afdragsordning, hvilket resulterede i en nedgang i lommepenge det følgende stykke tid.

Men tiden gik, jeg blev mobbet for mit lille 'uheld' men jeg kom videre. Der blev installeret netkort. Mangt og meget har jeg udholdt, men tiderne med BNC-kablerne, terminatorer og "Plug 'n' pray" var skånelsesløse. Jeg husker tydeligt hvordan, at en succesfuld netaften mere var et resultat af held end forstand.

Quake 2 blev hurtigt populært og Vodoo II gav unge teenagedrenge våde drømme om natten.

Jeg selv fik fingrene i et Vegas Vodoo II på hele 12 Megabyte. Nøj hvor så Quake 2 flot ud i 'Glide'. For dem som ikke kan huske/ved det, så er/var Glide en platform på linje med OpenGL og Direct3D. Så vidt jeg husker, hed det faktisk noget i retningen af "OpenGL glide" eller "3Dfx Glide". Yes mine damer og herrer. Det var 3Dfx der 'rulede' dengang.

Pludselig gik der et skælv igennem hele computerverdenen. I ordets bogstaveligste forstand. Et jordskælv, nær en lille (MEGET kendt) ø i fjernøsten, sendte rystelser igennem hele den vestlige computerindustri.
Timingen kunne ikke have været dårligere. En tid, hvor hardware aldrig havde været billigere end den var nu. En 128 Mb PC100 SD-ram kunne erhverves for under kr. 250,- var nu forbi. Priserne steg igen til tårnhøje lejer, der kunne få det daværende World Trade Center til at ligne et sandtårn.
Netop, som Vodoo II havde holdt sin indmarch, netop på et tidspunkt hvor spil som "Carmageddon" og "Half-Life" var kommet frem.

Puha... Jeg husker det som var det i går, folk gik og tog sig til hovedet. Sad i fosterstilling og vidste ikke hvordan de skulle få dagen i morgen til at hænge sammen.

Men frelsen kom. En netcafé. Nyopstartet fænomen som var kommet til Randers i form af "Net 'n' Games". Eller retteligt: "Gate58" [Gate fifty-eight].

Netop som jeg begyndt på Randers Realskole den efterfølgende sommer blev der brugt, i starten, små summer på den netcafé, men som tiden gik, folk blev bedre og en ændring i folks attitude, bakkede jeg ud. I en periode var jeg ret god til "Quake 2". Kom aldrig med til DM i lortet, men havde æren af at spille imod, og vinde over, Rasmus fra Ålum (3. plads til DM det år). Jeg kan desværre ikke huske hans nick fra dengang, men hold kæft hvor var han en guddom. Når han kom gående ned af gangen havde han nærmest en glorie over hovedet og jeg husker det så godt. - For jeg gik i klasse med ham.

Men tiden gik jo, som bekendt, og hardware forbliver jo ikke nyt. Netop som priserne igen var faldet, mente nVidia at tiden var inde til noget nyskabende. Over en kort periode, som en kvælende giftgas, sivede nVidia det ene high-end kort på markedet, efter det andet.

En tidligere så trofast 3Dfx-skare så, at tiden var inde til en konvertering. Først kom Vodoo Banshee som svar på TnT kortet. Begge udstyret med 16Mb ram og en drøm for os dødelige.
Så kom de store Vodoo kort. Svaret var at vente og intet mindre end TnT 2 landede på hylderne. Dengang var benchmarks ikke så udbredte som de er i dag, for folk forstod simpelthen ikke at læse dem. Dengang var man også ligeglad med om der gik 64fps eller 700fps over skærmen. Man kunne jo ikke "se forskel".
Men ikke desto mindre, var vores guruer de førnævnte heldige der havde råd til at købe den slags og fortælle os andre grønne af ærgelse og misundelse.

'Jyllandsposten' bragte så en artikel om nådesstødet for 3Dfx. "Geforce". "Ny generation af 3D grafikkort" - ny teknologi, 32Mb ram og så endda med DDR ram.
Folk kendte ikke så meget til "DDR" og mange udtrykte forargelse over, at forkortelsen nem kunne forveksles med den noget mere politiske "DDR - Deutsche Demokratische Republich". Men ak nej, det var en type ram, der var kommet for at blive. Det er en 5-6 år siden nu.

Tjah. Der var jo andre på markedet, Matrox forsøgte sig, men slog ikke igennem. Den mest værdige konkurrent var nok S3's "Savage" kort. Til trods for hvad mange siger, så mener jeg stadig, at det var et godt kort. Dog var "Savage4 pro" de afgørende 20% bedre. Unreal Tournament så kanonflot ud m. S3's "komprimerings-teknik". Vandeffekter, lys-, eksplosion- og tåge-effekter så formidable ud.

En 'stortest' bestod af: Geforce, Savage4(pro)... og måske et bud fra ATi, men de stod meget tilbage at ønske. Det var først da ATi fik styr på deres drivere at de kunne begynde at håbe, om en fod i døren. Men indtil da, var der dømt total dominans fra nVidia.

Næsten samtidig med Geforce-kortene var der et tidligere ikke-bemærket begreb der vandt frem: "Direct3D". En standard som producenterne hilste velkommen med åbne arme og åbnede muligheder for senere spils kvaliteter.

'S.A.R. - Search And Rescue' står tydeligt i erindringen som et af de spil der udnyttede Direct3D OG MMX. Sammen med 'Mechwarrior' og andre titler. LucasArts gjorde sit indtog med den berømte X-wing serie og i det hele taget var industrien begyndt at tage en drejning i retningen af bedre spil, bedre hardware... i det hele taget, blev alting bedre.

Jeg selv, sad længe med "tilbagestående" hardware, minus grafikkort og lydkort. Et ASUS P3B-F, en celeron 500MHz (Cu-mine og 66MHz FSB) gjorde det længe for en "maskine". Det var de samme forbandede 64Mb ram. Min økonomi tillod mig ikke at smæske mig i nyt hardware hver måned.

En senere opgradering (og det her er jo nærmest pinligt) stod i en:
ASUS TUCL2-C maskine og en Intel Celeron 1300MHz (Tualatin og 100MHz FSB)... stadigvæk de samme 64 Mb ram!

Da spil som 'Medal of Honor - Allied assault' nåede til min harddisk gjorde jeg op, og der blev stoppet 2x 128Mb ram i computeren (senere opgraderet med 1x 512, da det lortebundkort kun ville tage MAX. 512Mb ram).

Spillene tog sig flotte ud.

- Hovsa, jeg har da helt glemt:

Midt imellem min Tualatin og min CU-mine -Cellerter, fik jeg proppet et Geforce kort i maskinen. Hercules var den glade giver, og SHG.dk var "jordemoder". Dog var kortet DOA, og blev hastigt sendt tilbage. Der gik en rum tid, og jeg hørte intet fra SHG.dk. Efter gentagne gange at have kontaktet sælgeren (- og intet svar fået) ringede jeg "direkte" til dem. Det viste sig så, at sælgeren var blevet fyret og i vrede havde arkiveret min (og nogle andres) ordre(r) 'lodret' et eller andet sted, og derfor ikke var blevet ekspederet.
Som kompensation fik jeg et "Geforce256" med hele 32Mb dejlige DDR-ram, TV-out og en røvfuld af software (ja jeg har stadigvæk den org. driver-CD).

Længe udgjorde det grafikkort hjertet i min PC.

Et lydkort af "Live!" familien blev der også plads til. Et "Live! Player 1024" kom i, efter at jeg fik et 'Creative SoundBlaster FourPoint Surround' i julegave. Af kronologiske "hensyn" kan jeg nævne, at det var samme jul som 'Matrix' udkom på VHS (OG dvd).

Længe var den computer min stolthed. Så kom der programmer som 3Dmark til. "3Dmark2000" var et af de første programmer der for alvor satte gang i hele den Benchmark-hype der har hersket de senere år.

Mit daværende Geforce256 scorede vistnok noget i retningen af 3-4.000 - alt efter oc. Men, ak! Et lynnedslag tog livet af det. En "lille" opsparing, plus penge fra forsikringen gjorde, at en ny computer var i sigte.

Jeg spejede, og aldrig har vores 56K/V90-modem søgt så meget i retningen af EDBpriser.dk som den gjorde dengang.
SHG.dk blev flittigt besøgt og tjekket, og det varede ikke længe inden at flg. setup var dumpet ind med posten:

ASUS P4S8X (vistnok SiS 648 chipsæt?!) - som et af de første bundkort med "AGP 8X". En Intel Pentium4 1,8A GHz og 128MB PC2100 Dane-Elec DDR-ram.
Rammene blev dog hurtigt erstattet af en 512Mb Kingston blok. Skammeligt, og blokken har da også lagt "skjult" i en skuffe siden da. Fyha!

Men den Kingston vakte stor glæde. Spil som 'Unreal Tournament 2003' i en... ehm "Beta" udgave. Interfacet var i hvert fald ikke det samme som i det spil man køber på gaden. - rullede over skærmen. Min computer scorede omkring 8-9.000 i 3Dmark2001SE... tror jeg nok. Jeg kan ikke huske det.

Men under alle omstændigheder, så gik der et... tjah, chok igennem verdenen da ATi lancerede deres Radeon 8500. Et stykke tid før Geforce4 udkom. Svaret på nVidia's Geforce3, var ikke til at tage fejl af. ATi var kommet for at blive, og de ville ikke være til at vælte af pinden forløbig. Umiddelbart efter kom Geforce4. Lanceret sammen med en tidlig... "demo" af Doom3. Den gode Carmack stod og reklamerede, og aldrig har prosterne været mere højlydt, end da manden proklamerede at Mac-ejere ville være de første til at møde NV25.

Jeg selv fik fingre i et Palit Geforce4 Ti4200. Ca. en uge før, at Tomshardware.com testede et Radeon9700pro.
Uha da, jeg kendte nogle Ti4600'ejere der rystede lidt på hånden, men resten er historie og den kender I godt til.

Men det sluttede ikke her for mig. Et Leadtek Geforce4 Ti4200 udgjorde i lang tid en varm plads i kabinettet, men ikke desto mindre var det mig en "sorg" at skille mig af med det. Det var til fordel for et ASUS Ti4400 som efter kort tid blev moddet til et 'Quadro'.

Imellem de to kort, skiftede jeg "religion" som nogle nok ville sige. Jeg fik øjnene op for RD-ram, og så, at RD-ydede bedre i nogle programmer som jeg selv var begyndt at stifte bekendtskab med.

Maya, 3DsMax og andre sjove renderings og kompilieringsprogrammer.
Dog blev det 'renderingen' der "vandt" og jeg opgav at blive programmør. 'C++', 'Linux' og en masse andre ting gjorde, at jeg gerne ville prøve det liv. Men det gik bare ikke. Jeg fik aldrig overblikket, og slog mig på hardwaren.

Det blev mit liv, allerede tidligt. Jeg vidste at jeg aldrig ville komme til at lege med knallerter eller pille med biler. Det skulle blive hardwaren der blev min skæbne.

Og som følge deraf, sugede jeg til mig af viden igennem hele forløbet. En årlang erfaring som bunder ud i mange prøvelser, gentagne installeringer der gør, at jeg kan huske stort set alle mine serie-koder i hovedet.

Også den den dag i dag, er en stor del af mit tid gået med, at opsamle information på nettet. Det dejlige medie der engang i slutningen af '99 bragte mig ind på denne side, efter en søgning af ordet "overclocking" på jubii's søgemaskine.

www.overclocking.dk - var dengang en mørk og uvelkommen-udseende hjemmeside. Ikke den "maskine" som mange af jer I dag kender. Dengang, var det dér jeg mødte mine guruer. Til at starte med var jeg jo blot ny, og beskuede det liv der fandtes på afstand. Men inden længe begyndte jeg at genkende nogle gengangere. 'Heo', 'AMDengineer' og nogle andre, blev en del af det næsten daglige inventar på siden her. Projekter omhandlende peltierkøling, komressor-diskussioner og andre spændende ting fængede mig.

Mange af de ting jeg læste her, kunne jeg genkende fra tidligere tider. Fjerne "hætten" på min AMD K6-II'er. Plane min Celeron, Pentium 2'ere og min gamle 200MHz MMX'er.
Stifte bekendtskab med, at noget af det jeg havde eksperimenteret med derhjemme (før jeg stiftede yderligere bekendtskab med internettet) hed "overclocking". Det, at jeg fik min 200MHz MMX'er op på 350MHz var "sejt"/"vildt". Min K6-II'er fik samme tur, og mine to 400MHz'ere rendte begge snildt en 550MHz.

Så hvorfor ikke "melde sig ind her"?

Så sagt så gjort. Allerede tilbage i '97 havde jeg opfundet "NoNig". Historien om min nick findes andensted i forummet, så søg endelig på det. Så hvorfor ikke bruge det her? - tænkte jeg.

"TheDevillHimself" (ja, med to l'er) virkede knap så sympatisk. Og det behøvede jo ikke at indgyde frygt i øjnene på brugerne herinde, som jeg gjorde når jeg spillede Quake II. Så "NoNig" blev det til.

Ret hurtigt, efter at jeg i 2001 "konverterede" til RD-ram, fandt jeg at RD-ram var lidt noget særligt. Også det at det var så fandens dyrt gjorde, at jeg holdt mig til mit setup.
I starten var det af rent økonomiske årsager at jeg beholdt det. Jeg købte det billgt og brugt af en anden person jeg mødte på nettet. Et Abit TH7-II, 4x 128Mb PC800.

Min 1,8A'er kørte uden problemer de 2,88GHz. Efter et stykke tid, kom der vandkøling på. Og med lidt god vilje og en kølig nat, kom den op på de famøse 3,042GHz. Ret godt klaret af en B0'er på vand. Det fungerede meget godt, og efter at have stiftet gode erfaringer med RD-ram, stod det mig klart, at et skifte til DDR ville ikke være andet end en dårlig investering.
Dog ville tiden, at mit 16Bit RD-setup blev uddateret og simpelthen ikke kunne følge med længere.

DDR var ved at blive populært, og Pentium4'erens "skifte" til DDR, og AMD's brug af DDR gjorde det ikke bedre at være RD-bruger. "Så skift dog nu" ville nogle nok sige, men at stå med valget imellem et ASUS P4T533-R, bundled med en 256Mb ramblok til kr. 1.500,- over for, at skulle købe nyt bundkort og gode nok ram, af typen DDR... tjah. Mine erfaringer med RD-ram gjorde, at jeg valgte RD.

Det har hængt ved lige siden, og taget i betragtning at det er ret dyrt, så har det holdt længe. Længere end mange DDR-setups der er at finde rundt omkring. Så mon ikke at RD var en god investering? - Det synes jeg nu nok, at det var/er.

Well, som de fleste af jer sikkert ved, så boomede det hele på et tidspunkt. Førnævnte grafikkort og en generel større interesse for hardware gjorde, at markedet svømmede i nye muligheder. Priserne faldt drastisk og folk havde svært ved at følge med.

AMD vandt popularitet med sin "Athlon" og Intel var lige ved at dykke ned, men "Northwood" reddede den for Intel, som "T-bred" gjorde det for AMD. - Resten kender I.

Det at markedet pludselig blev meget større, og nu her, senere en del mere kompliceret i form at "timings", "tweaks" osv. osv. gjorde det svært for mig, som RD-ram at finde "lyst" til at følge med. Mange ting gjorde, at jeg ikke rigtig gjorde det, og jeg kom på et tidspunkt ret så meget bagud. Men dengang var jeg netop i gang med at undergå en personlig udvikling hvor computeren, hvor utroligt det end måtte lyde, ikke rigtig var en så stor prioritet.

Jeg fandt på et tidspunkt mig selv, og kunne begynde "forfra". Da fandt jeg, at det hele nærmest var løbet løbsk, og det tog mig nok på den anden side af et år, at komme efter det igen. Hurtigt kom jeg til, og oc.dk blev min faste holdeplads på nettet. De fleste af jer, som har været med længe, og kan huske mig, ved, at det nok er en 3-4 år siden, at´jeg begyndte at spille smart med musklerne. Det blev ikke bedre, da jeg købte mit RD-setup, og sidenhen er meget kommet til og jeg har lært en del siden da.

Men men men.

Når nu jeg skriver at overskriften er: "Computerblade - kvalitet eller kvantitet?" - skyldes det noget jeg oplevede for et stykke tid siden.

Som jeg skriver i starten, har jeg længe søgt informationer forskellige steder, deriblandt diverse computerblade. "PC - Privat Computer", ">pcplayer" og "Alt om DATA" er de tre blade der er repræsenteret hyppisgt i min reol. Min fatter abonnerer på det så udemærkede blad "Komputer for alle", så det bliver naturligvis også gransket.

Når nu jeg er en så ivrig læser, og skribent som I sikkert har opdaget, så skyldes det sikkert at jeg altid har elsket at læse, og elsker at fortælle. Men, min glæde ved at læse kan nemt forpurres ved, at se fejl i artikler.

Jeg vil ikke sige at jeg bliver "vred", men jeg føler mig forarget på samme måde som når en dumsmart sælger bilder nogle kunder i Fona noget ind, som intet hold har i virkeligheden eller blot er fordrejet så de kun får den halve sandhed.

Den slags gør mig sur. Misinformation. Sælgereren er der for at sælge varen ja, men hr. og fru Jensen skal sgu ikke føle sig snydt, når computeren går ned, og lille Arvid fortæller, at sælgeren i Fona har bundet dem noget på ærmet.

Hvis jeg er i en butik, har jeg intet imod at gå hen og "afbryde" hvis sælgeren siger noget forkert. Det er jo klart, at folk ikke behøver at kende forskel på en AMD 1800+ og en AMD 1800+, når forskellen er FSB'en/kernen eller den måde som stjernerne stod på, da de forlod fabrikken.

Men ganske almindelige informationer, hvor en sælger bilder en kunde ind, at en Celeron 2,4 GHz er fuldt ud lige så funktionsdygtig som en Pentium4 2,4 GHz. Og da slet ikke begynde på, at en Celeren 2,4 GHz er bedre end en AMD 3200+ der "kun" kører 2,2 GHz i 'virkeligheden'.
Den slags pisser mig lidt af. Det misleder folk, og de køber katten i sækken. Måske irriterer det mig mere, fordi at jeg "slåsser" med det til hverdag. Min egen far er måske ikke lige den skarpeste af alle 56 årige til computere, men han kan nemt tage fejl, netop fordi, at sælgere ikke altid fortæller hele sandheden. Og nu snakker jeg ikke bare om stodderen nede i Fona, Merlin eller noget andet, men den sælger der laver reklamer til Netto, hvor en bærbar computer promoveres som det ottende vidunder. Der er flere som min far, der ikke rigtig forstår forskellen.

Han prøver ihærdigt at få mig til at indrømme, at den bærbare computer, udstyret med en AMD 3000+, 512Mb ram og et integreret grafikkort, er min stationære computer overlegen i enhver henseende.
Til min store irritation vrisser jeg ham af, men det er han ikke tjent med. Og sådan tror jeg, at der er mange der har det.

Jeg har stort set intet til overs for folk der tror at de ved noget om et eller andet og hårnakket holder ved, at de ikke tager fejl. Og når det så går op for dem, at de ikke vil indrømme det. På samme måde har jeg det med den dumsmarte sælger fra Fona.

Jeg skal med rette sige, at jeg ikke tager alle under én kam, men de folk som er ansat til at vejlede folk, men i stedet vildleder dem.

Den sælger bør ikke fortælle noget om computere. Man ville heller ikke betro en meget syg patient til en ikke faglig. Måske sætter jeg det hele lidt på spidsen, men det der for mig er får bægeret til at flyde over er, at læse om de samme fejl i et computerblad.

De computerblade der skal informere læseren. De computerblade der skulle forestille at danne grundlag for de folk der ikke kan finde rundt på nettet, som blot bliver forvirrede når fejlen går op for dem.

Misinformation er ingen tjent med.

Når jeg så kommer med den lange smøre forinden, skyldes det, at folk skal vide, at mine erfaringer kommer efter mange års prøvelser, learning by doing, og mener derfor at folk bør værdsætte, ikke bare jeg selv, men alle de folk der ofrer tid ved at sidde og opbygge en mental database.

Det er dejligt at kunne hjælpe andre, men hva hjælper det er hjælpe fem, hvis den dumme sælger har snakket med 30? - Eller bladet har skrevet forkert, og 2.000 har læst det?

Så er det en kamp imod strømmen, og det er hårdt. Jeg ser ingen grund til at jeg sikke skulle skrive til de blade. Min kæreste spørger mig konstant hvorfor jeg læser de blade, når jeg måned efter måned brokker mig over fejl?!

Et eller andet sted har hun sikkert ret, men det irriterer mig et eller andet sted, at læse:

"På besøg hos VIA
Efter i en årrække at have koncentreret sig om at producere chipsæt til Intel og AMD, er ATi begyndt at træde i karakter som producent af processorer. Specialet er små bundkort, der bryder med den kendte formfaktor. Vi har besøgt fabrikken."

- 'Alt om DATA 22. årgang nr 6 - 19/5 - 23/6 2004'


Det er måske en lille ting, men at læse, at Barton overtog fra Palomino, at RD-ram kun findes i PC600-PC800 og så kun i 16bits. At ATi snart sender et nyt kort på markedet, Radeon 9700pro, når der er en test af et Radeon 9800pro i selvsamme blad.
De de glemmer at tage højde for, at DDR400 ikke er det samme som PC4000. Osv. osv. osv.

Igennem en længere årrække bliver det til mange fejl. "And so what?!" - kunne man sige. Tjah. Hvorfor ikke?

Men hvad sker der? Hvorfor må de samme blad lide under den samme journalists dumme kommentarer, trælse formuleringer, fejl i tests? Listen er lang, og det gælder flere end de blade jeg nævner.

Det er blade der bliver læst. Hvem skriver de blade? De siger, at de ikke spiller CS, men til tider virker det som om, at det er en 13 årig konfirmand der skriver mange af artiklerne...

Måske jeg lyder mere knotten end jeg er, men det er bare træls, at se den form for fejlinformation der hersker. Derfor er jeg glad for, at nettet eksisterer. Men mange der skriver herinde, uden at glorificere mig selv eller stille mig selv på en piedestal, kunne godt trænge til et kursus i almen omgang med forum eller bare information genelt.

Det er ikke så hyppigt fremkommende som det var engang, og gudskelov for det, men når nu jeg laver dette indlæg, er det fordi, at jeg gerne vil have at "folk" tager det til erfterretning.

Det er ikke uden omtanke at nogle af os henviser til "google", for nogle spørgsmål er så oplagte/generelle, at man med lidt omtanke nok selv kunne forestille sig, at en anden havde stillet samme spørgsmål.
Nogle spørgsmål er meget aktualitets-bestemte, og bevares. Men nogle gange er de alt for oplagte.

Derfor laver jeg denne tråd, vid, at nogle af os der har været med længe har selv "fortjent" den viden. Jeg siger bestemt ikke at I selv skal søge den i samme grad som vi har tjent den, men en halv times søgning kunne gøre underværker for mange.

"Din evne til at tale, gør dig ikke intelligent" - ord udødeliggjort af Liam Neeson i 'Star Wars - The phantom menace'. Et eller andet sted er der et gran af sandhed i det han siger. Nietzche sagde det først, men jeg tror, at de fleste kender 'Star Wars' frem for Nietzche.

Evnen til at ytre sig, gør ikke at man lyder intelligent. Evnen til at søge information gør heller ikke folk intelligente. Men det er omgangen med informationen, måden den formidles på, der gør folk intelligente.

At forlange at folk skal sidde med ordbog i forummet er urimeligt, men at tænke sig om inden de skriver noget, er ikke. Jeg laver selv tastefejl, vor herre til hest. Det gør vi alle, men, man kan også tænke sig om, og gøre sig forståelig. Overdreven brug af [!!!] og [???] fremmer ikke en yderligere forståelse end "panik", "mishag", "mangel på tålmodighed" og jeg kunne blive ved.

Et [!] er nok for forståelsen, og [!!!] er nok forbeholdt "panik". Men alt ud over tre [!]... tjah. Måske sad tasten bare fast, hvem ved?

Brug at fraser som "HJÆLP!" i en overskrift er unødvendig. De fleste som skriver her, har i en eller anden udstrakt grad brug for "hjælp". At bekendtgøre at man er "n00b" ved at skrive: "Hjælp, jeg er n00b" hjælper heller ikke videre på forståelsen... ud over, at folk tror at man er "n00b".

Vær så søde at lade være med det. Har I problemer med bundkortet, lad være med at poste i "Hardware FAQ", "Diverse" eller "gaming". Vi har forskellige "topics" så brug dem. Og hvis det så endelig er et problem med bundkortet, så brug en beskrivende overskrift.

-> Bundkort -> "Mit Max3 starter ikke...".

Det er såre simpelt. Overskuelige overskrifter er med til at gøre en søgning i forummet mere behagelig. Og så kunne "vi" undgå alle de gengangere, for folk er heller ikke tjent med: "Søg i forummet" når der er 100 posts der handler om det samme.

Men det hele er ikke bare "ris". Jeg vil godt påpege at jeg ikke har været mere tilfreds med forummet nu, end nogensinde før. I henhold til antallet af brugere og hvordan det tidligere har været, så har "I" været mere end gode til selv at holde styr på det, ud over det jeg nævner. Der er nogle som er meget synlige herinde, det er dejligt og er med til at lægge en "dæmper" på tingene.

Når der så endelig er afstikkere er det dejligt at se, at "vi" ikke er nødt til at gribe ind. Det sker sjældent at vi er nødt til det, og det er dejligt.

Alt i alt kan jeg kun udtrykke min tilfredshed med overclocking.dk. Det er jo næppe en hemmelighed at jeg er ved at være en af de "gamle" og forummet er ved at tage en drejning hvor det passer sig selv. Det er rart at se, udvikling er godt. Men som sagt: Siden ligner ikke sig selv som fra '99.

Hvilket er både "skidt" og godt. Godt i den forstand, at I ved hvad I vil. - Og "skidt" i den forstand, at jeg føler mig "presset ud".

"Case-modding" er nok ikke lige mig, heftige diskussioner om hvilken mus der er den bedste til CS osv. er heller ikke lige mig. Men det er jo kun positivt. Jeg følger med så længe jeg kan... og ved, at oc.dk forbliver et bedre medie end noget andet computerblad eller nogen anden fordærvet IT-konsulent ved navn Tage der har bildt min svigermor ind, at en "Cellerong" er fuldt ud lige så god til 3DsMax som en Pentium (Svend Poulsen - svigerfar og Hanne Poulsen - svigermor: http://www.svendpoulsen.dk/ ).

Så med gode ønsker for alle IT-"kyndige" vil jeg nu overveje et attentat imod diverse forlag...

NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 05:25:03
Svar/Indlæg:
23132/740
... nok et af de længste posts i oc.dk's historie! :00



Don
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 06:25:39
Svar/Indlæg:
644/8
Du har da flair for at skrive!!!!!11111(betyder de tegn jeg mener det med ekstrem panik :D? )

Den ollivetti du beskriver til 13K er det ikke den sorte med tilhørende sort skærm`, i et lidt "fancy" desktop cabbi.

Jeg vil give dig ret i at "ingen er tjent med et søg i forum" men når den 16 person på en måned laver overskriften "100fps i cs" er det sværdt at give et andet svar.

Ang Computer blade, så læser jeg kun dem jeg "arver" fra folk, og det er god læsning når man er toilet, men jeg kunne aldrig finde på at købe et.

Hvis du ikke er faldet i søvn endnu, så må du sove godt, det vil jeg ihvertfald om nogle timer.





NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 08:20:54
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

Ja. Dog var den vi fik, den flotte grå model. Vi har stadigvæk computeren... Og den funger! ;)



Huddy
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 09:22:38
Svar/Indlæg:
1881/217
Kan godt se grunden til at du er bleven udnævnt til "Skribent" .
Det er en seriøs flot smørre du har lavet der - det skal jeg lige love for.


Og jeg vil give dig ret i, det med de Computer blade, at de tit smider blade på gade med en masse unyttig information som ikke holder stik.
Jeg havde seriøst arbonneret på "Komputer for alle", i en længere periode, for at se hvad det næste papir-ævl de nu fik fyret af, og havde også en kæreste som dig, der blev ved med at sige:" Hvorfor bliver du ved med at købe de blade, når du ved at det de skriver er forkert" - hvad svare man til det?!

Eller i nævnte situration med Sælgere der fyre noget mund-lort af til en kunde, bare for at sælge noget mere.




Huddy
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 09:31:02
Svar/Indlæg:
1881/217
Er virkelig glad for at jeg har den knap der hedder "Home" på mit tastatur, ellers skal mine batterierne i musen skiftes ud med et mindre Atomkraftværk, hvis jeg skulle Scrolle :e

Er enig med #1 om, at det er Oc.dk´s længste post noglesinde :e



Chronos
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 10:01:00
Svar/Indlæg:
566/150
sq for lang til jeg gider læse



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 11:47:49
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

"Hi hi" selv! :p

Jeg lover at skrive flere artikler :r



Jowls
 
Superbruger
Tilføjet:
29-05-2004 11:49:11
Svar/Indlæg:
1016/19
Øh - wow! Begrebet "skibent" dækker vist ikke rigtigt længere. Jeg tror netop, at du er blevet opgraderet til "forfatter"... ;)

Men du hat da ret - jeg holdte også tidligere en bunke blade og magasiner.... Alt om Data, Ny Elektronik (Alt om Data startede som en sektion i dette blad), Populær Radio, Elektor, CT, Shareware Magasinet, DOS, Amiga Bladet, Zzap64, Computer Persöhnlich, Byte, PPC (et HP41c blad), VIC20....

Ja, der var sq mange, og det kostede. Men i dag holder jeg ikke eet eneste, for hvorfor skulle man det. Alt er tilgængeligt på internettet, og det langt mere omfattende og varieret end noget blad nogensinde kunne tilbyde 8)



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 11:56:02
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

... det er jo så din mening. :l



Huddy
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 12:02:57
Svar/Indlæg:
1881/217
Lidt sjovt, at han vælger "LOL IDIOT" til sit egen brugernavn :e

Anyway, jeg synes nu godt om den :)



Remulus
 
Superbruger
Tilføjet:
29-05-2004 12:08:32
Svar/Indlæg:
108/42
Nonig, jeg har en eksamensopgave der skal skrives lidt på!...

100 kr.?

200 kr??...

Kom, vær nu lidt frisk.... ;)



Huddy
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 12:10:42
Svar/Indlæg:
1881/217
#13

Tror at hvis NoNig skal skrive den, skal du måske lige oplyse censor, at du aflevere en bog :e



#13
GORK
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 12:13:20
Svar/Indlæg:
676/43
Nice Post NoNig, jeg vil ikke glemme den!
Jeg kan nikke genkendende til rigtigt meget, især det med computerbladene, jeg læser ikke meget i dem længere, men har altid lagt mærke til fejene i dem, og der er mange! Jeg er stolt af at have været skribent på en side der er så meget bedre, og grundigere end de blade!

Jeg kunne godt finde på at lave et spinoff af din tråd engang og poste den på min hjemmeside, altså MIN historie og tanker om overclocking og computernørderi... så vil det vise sig om der er nogen der gidder læse det ;)

Jeg stemmer for at gøre denne tråd sticky!



Andy.
 
Superbruger
Tilføjet:
29-05-2004 12:14:24
Svar/Indlæg:
1536/33
Kære NoNig, flot artikel! Du kan bare det der med at skrive ! :)

Jo jeg har også i mine helt unge år har computer som ollivetti og Pentium 1 maskine som var helt vilde. Allerede i en alder af 3-4 år lærte jeg at betjene en computer, hvor Tankwars og Europa spillet blev en favorit.

Tænker tilbage på den gang min far tog en 166 Mhz, 64 SDram og 4 Mb gfx BÆRBAR! hjem fra arbejdet og reddede min sommerferie, da den kunne spille Grand Theft Auto. Ja, spillets pixel var næsten lige så store som fingeraftryk. Jo vist, jeg er næsten født med en computermus i hånden fra fødselen.....


Din pointe om misinformation er jeg enig i ! Personligt mener jeg at sælgeren burde sætte sig ind i det vedkommende sælger, før de begynder at misinformere folk. På den anden side mener jeg også at Hr. og Fru. Muhammed (Ja, vi er jo indvaderet af indvandrer :00 ) burde sætte sig ind i det de skal skal købe. Et Tv er jo ikke bare et Tv, men det har mange forskellige specifikationer, så det næsten er en jungle at finde rundt i. Det er altid en god ide at sætte sig ind i det produkts specifikationer, før man køber det. Så kan man også høre hvad der rigtigt og forkert når en sælger skal prøve at sælge varen til dig.

og så lige tilsidst: ER du klar over at du har skrevet 10 sider [ www.andreasmehlsen.dk/NoNig.do... = 5867 ord eller 498 linier...... det lige så langt som min religions opgave skulle være :D



Huddy
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 12:19:15
Svar/Indlæg:
1881/217
På en scala på 1 til 13 vil jeg give det et 10 tal.

Det handler primært om NoNig´s erfaringer på Hardware området, og ender mere eller mindrer ud i at han retfærdigør hans negativitet omkring sælgere i steder som Fona, og misinfomering i højt respekteret Computer blade ect.

Men man får da en indsigt i NoNig´s opdragelse lige fra "Mini-NoNig", til "Maxi-NoNig".

Er jeg helt ved siden af? :)




Andy.
 
Superbruger
Tilføjet:
29-05-2004 12:21:22
Svar/Indlæg:
1536/33
Lige til jer som ikke har læst tråden/(bogen), så syntes jeg i skulle det!

#15 kort resumé: Den rummer nostlagi fra NoNigs tidelige computere, men også nostalagi fra tideligere hardware komboneter, En god pointe om misinformation..... Det er nok bedre at du give dig 5 min. lige til læse :D



iDleR
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 12:24:59
Svar/Indlæg:
4954/69
#18 5 MIN!!

No way i får mig til at læse en hel roman på en lørdag :)

Men det jeg lige fik skimtet lyder da meget godt :D



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 12:55:07
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #16

Nej! :o

Det var jeg faktisk ikke, jeg fik lige en kammi til at tjekke (så ikke dit link :r). Men så er det vel heller ikke værrere?

Det var netop kun lige TI sider. Uden mellemrum og alle de linjeskift bliver det jo en del mindre.

-> #17

*tak* for karakteren! :r ;)

Nej, du er ikke helt ved siden af...

-> Alle

Husk nu, at I er "forskånede" for "hele" fortællingen. I og med, at jeg ikke har skrevet om alle de gange at jeg har skiftet hardware. CPU'er, grafikkort osv.

Men det var ikke det "artiklen" skulle handle om. Det var mere min (næsten) uforbeholdne holdning over for det medie der skal informere, men derimod gør det modsatte. Til "irritation" for min "slags", en generation af folk der har erhvervet sig informationen og ærgrer sig over at se nytilkommere blive forvirret over en sælger eller et computerblad.

Som sagt, så ærgrer det mig mere end det gør mig "sur". For det er ærgeligt at "folket" skal holdes tilbage. Vi får en større spredning i den generelle viden, og hvis bare folk kunne højne, det allerede høje, niveau. Ja så er vi jo ikke dårligt stillet som en IT-nation i føresædet.

Og til jer der udtaler jer negativt om min (lange) smøre. Please don't. Det var ikke det, det skulle handle om, så hvis vi kunne holde fokus på det jeg skrev om ville jeg sætte pris på det.



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
29-05-2004 13:20:32
Svar/Indlæg:
14079/622
Godt skrevet NoNig ;)
Det er skægt at læse om dine erfaringer om computere, spil osv. gennem tiden.
Det bringer mine tanker tilbage til da jeg som 5-6årig fik min første computer. Dengang vidste jeg naturligvis intet om computere, men bare hvordan man (via DOS) gik ind i de forskellige spil som "galaxia", "formula1", "Jetpack", "flag", og selvfølgelig wolfenstein 3d - som min 386´er dog havde svært ved at køre fullscreen :P

Herefter købte min far en "kick-ass" computer, sikkert fra zitech eller en af butikkerne fra falkonér alle, da vi dengang boede på frederiksberg. 133mHz Intel Pentium, 32mb ram, et par gb hdd, og et dengang "sejt" gfx... Det var også den tid hvor spil som Dukenukem3d, gta, C&C RA, carmaggedon og quake rulle over den S T O R E 17" skærm
:o. Desværre måtte jeg efter noget tid indse, at systemkravene voksede hastigt, og udtryk som 3dkort, PII, og mmx så lyset. AF den grund, lagde jeg computeren "på hylden".

Et par år senere, fik min lillebror en PS :r og jeg måtte lade mig nøjes med den. Selvom jeg havde gode stunder med den. Gode spil som "DRIVER" og "team crash racing" hyggede jeg mig da meget godt med...
Og ca. 4-5 år efter den første pentium rullede ind a døren, satte min far en af mine fætre til opgave, at samle en computer til 10k :e

Det blev en 800mhz duron med 256 ram, et gf2mx og en ibm 30 gb hdd.
Så return to castle wolfenstein, combat flightsimulator2 og NFS5 kørte lækkert :e

Nu venter jeg så på et a64 system :), som jeg skulle få om en mds tid :D



Bonghjerne
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 13:58:53
Svar/Indlæg:
658/48
#7: Du går glip af noget... for manden har ret...

eks.: Jeg var i Merlin idag... ser en eller anden forsvarsløs studine... der kigger på bærbar... Straks kaster en eller anden nådesløs sælger sig over hende..

"Har du brug for hjælp?" Kommer han med et smørret smil...
"Jahe... lidt" Nærmest stammer hun... og han begynder at lovprise deres bærbare med Celeron processor og hele 256mb RAM til 10k... jeg står lidt i baggrunden og kigger med... går langsomt derhen, og kommer med den klassiske "Med forlov?"... og han kigger vrissent på mig :e... Jeg begynder så at forklare den smukke unge studine om forskellen på AMD kLaPPeN til 9k, og hvad fordelen ved den er... DAMN han blev negativ... kunne se at han kunne have slået ihjel :e...

det ender så med at hun vælger AMD lappen, og hun er glad... Og sælgeren er ved at flyve på mig i arrigskab... men kommer så i tanke om at han da kan prakke hende en lav-kval hulumkhoikaner mus på hende for en overpris på et par hundrede (Ja... ved det... Trust mus *ER* cheapass)... og han gør det \:... så kommer jeg lige så stille frem bag fra hylden (Hvor jeg for i øvrigt så deres tilbud "Nyeste teknologi" på et GF2 MX)... og holder en MS Mus frem til de samme penge som han ville have haft for den trådløse med kugle (Ikke at der er noget galt med dem! Har en selv af mærket Sigma (; ), som er optisk... hun takker igen... og denne gang beder han mig MEGET pænt om at forsvinde... men inden jeg daffer, spørger jeg pænt om de har harddiske... og han ligner et spørgsmålstegn... og da jeg så ser hvad de har, spørger jeg om hvor mange RPM de er på... gud hjælpe mig om han ikke ligner et spørgsmålstegn IGEN, og kommer med et skud i tågen... Og hvad var svaret? "8000rpm" og jeg kigger på kassen... "5400RPM"... sheez... magen til klamphugger... that's it... jeg køber ikke noget i Merlin igen.. de er simpelthen for dumme til mig; Og jer andre for den sags skyld... !

Men det korte og det lange ved den her er; HVORFOR F*NDEN KAN DE IKKE ANSÆTTE KOMPETENTE FOLK?? x(

My 5 cents is used now... (:



iDleR
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 14:04:40
Svar/Indlæg:
4954/69
#22 hehe så viste du lige du var en "nørd" overfor den dejlige pii :e

Men fair nok du lige hjalp :)



Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 14:08:51
Svar/Indlæg:
2353/24
jeg er meget enig med dig alt hvad du siger, men syntes godt nok et man skal et stykke ned i artiklen for at nå til pointen, med din egen mht. din opremsing af dine computere... men en nyttig baggrundsviden, så man forstår din holdning.

hvis du har overvejet at blive jounalist eller forfatter, så er det den rigtige linie du har valgt at gå!, for du skriver rigtigt godt, og det er flot formuleret, så ros herfra :)



Bonghjerne
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 14:10:30
Svar/Indlæg:
658/48
Tjahe #23... jeg ville bare føle mig pænt bum fscked hvis det var mig... sådan har jeg det... og jeg fatter stadigt ikke at han ikke mistede bestallingen ! jeg tror faktisk jeg vil ned og drille ham på tirsdag :e... og en skam at de ikke havde hvad jeg rent faktisk kom efter... ET CAM :e så havde jeg taget biljer af hende... (: *rrrrr*



iDleR
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 14:12:02
Svar/Indlæg:
4954/69
#25 LOL :)

Hun er nok også glad for du lige var der :)

du skulle bare have sagt "Gi mig et blowjob" :o



Bonghjerne
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 14:23:29
Svar/Indlæg:
658/48
#26: Nej tak... har GF på (o: (Som jeg foriøvrigt elsker MEGET højt... så den slags vil ikke komme på tale... !)

Men kan du ikke se det? Det er jo ÅNDSSVAGT at tænke på hvor mange studiner/ældre folk/Andre folk der ikke er nær så kompetente som os, de har RØVRENDT på det groveste ved at bilde dem ind at "En celeron 2400mhz er bedere end en Athlon XP-M 2200"... HADER DET x( så jeg tænkte bare "Nu skal den skide sælger ned med nakken... han skal LÆRE DET! :e... og det resulterede i at jeg lå flad af grin hele vejen hjem i bilen (:...

Så derfor: Brødre OCere... Stå sammen i fejden for at få kompetente sælgere!!1! Ikke bare demd er vil tjene så mange andele som muligt..! Det kan ikke gå stærkt nok med at få ukompetente sælgere af pladserne!! VI VIL HAVE ÆRLIGHED!! med det vuns... for det der ved jeg ikke hvad fører til hvis jeg opdager det igen... jeg kunne have slået ihjel ved at høre at al den viden jeg har tilranet mig blive skudt ned (Fordrejet?) af en eller anden sælger med et pletfrit ansigt, karseklippet og i en nystrøget skjorte, bare fordi han ikke er kompetent...!

/Bong - Geek - 18yo.



iDleR
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 14:28:10
Svar/Indlæg:
4954/69
#27 det var bare gas :D

Jo kan godt se det og hader skam også når de gør det!



LilleIndianer
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 14:31:08
Svar/Indlæg:
1404/19
Damn.. Hvordan kan du skrive så meget? ;)

Men det er sq interessant læsning! (også alle de svar til tråden) :p



iDleR
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 14:45:47
Svar/Indlæg:
4954/69
HVEM slettede en POST? x(

Nu passer tal jo nada.. fat da!



LilleIndianer
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 14:51:26
Svar/Indlæg:
1404/19
Hmm, var det ikke "ham der LOL IDIOT" Der forsvandt? :D :00



Bonghjerne
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 14:54:53
Svar/Indlæg:
658/48
looks like it... men nok OT... hjælp mig i kampen? Næste gang i ser det... så stop dette mareridt? For det er fanme synd for dem det sker for... jeg ville selv have gået til ekstremerne hvis jeg opdagede det...



Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 15:00:31
Svar/Indlæg:
2353/24
#NoNig
har du husket at Pulse for overclocking.dk, mens du skrev dit flotte og meget lange indlæg? :p



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 15:12:27
Svar/Indlæg:
23132/740
-> Bonghjerne

Jeg kan kun være enig med dig. Jeg tror efterhånden af, samtlige nuværende sælgere i FONA, adelgade i Randers har fået et billede af mig med hjem, som de så kunne kaste pile efter.

Jeg har tit forpurret nådesløse handler, og værst af alle er det de "ældre" folk der kommer ind. De har på ingen måde mulighed for at gennemskue sælgeren.

Men ja, jeg efterlyser selv kompetence de steder. En sælger i en FONA, adelgade i Randers, bør vide, at "Centrino" ikke er en mærkevare bærbar, men en standard inden for branchen.

Den (næsten) stakkels sælger stod og lignede noget der lige var faldet ned fra Månen da jeg gav ham et længere foredrag. Men et eller andet sted, skal vi også passe på. - Ikke at komme til at lige misforståede, forsmåede og smålige personer. Vi skal formidle informationen på den venlige og familiære gæstus, som den "lede" sælger ikke formår.

Endnu en gang vil jeg gerne påpege, at jeg ikke tager alle sælgere under en kam. Der er undtagelser der bekræfter det, men hellere at de var regelen, end undtagelsen.



<2Xaspekt>Nagel
 
Superbruger
Tilføjet:
29-05-2004 15:18:49
Svar/Indlæg:
70/12
Det var sgu en lang satan! (tak 8)) Hader din dansklærer dig ikke?

Godt indlæg, ærligt og personligt.

Jeg tror faktisk din irritation kan overføres til de fleste områder, hvor lidt know-how er påkrævet. Tror for eksempel ikke, det er sælgeren hos Silvan man skal spørge, når man skal have ny boremaskine, eller fitnessinstruktøren i det lokalale træningscenter, hvis man vil vide, hvordan man bedst tilrettelægger sin træning.

Jeg forstår din irritation, men det er nok bare sådan det er... Netop sider som oc.dk kan gøre det nemmere for folk som ikke er så skrappe udi det med computere (my self!), og det er helt sikkert prisværdigt at så mange herinde deler ud af deres ekspertise. Jeg sætter i hvert fald stor pris på det.



Lynge
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 15:25:04
Svar/Indlæg:
485/57
tl:dr




#35
Fuse
 
Superbruger
Tilføjet:
29-05-2004 15:48:37
Svar/Indlæg:
120/29
Total nice indlæg der, NoNig! Applaus herfra!

En anden ting som jeg synes skraber bunden af forhandlernes moral er når de slår et tilbud op om den villigste multimedie-PC/gamer-PC som udfra reklamen også lyder meget godt, med fx 3,2Ghz P4, 512MB ram, 120GB, men der hvor jeg synes de tit sparer er på gfx-kortet, og selvom maskinen er megahurtig, kører mange spil altså ikke optimalt med ex. FX5200 eller ATIs 9200 selvom 128mb ram lyder af meget. Mange folk tror jo at bare der er mange ram er der også masser af fart over kortet...

(skulle lige ud med lidt aggressioner)



nerd-alert.dk
 
Superbruger
Tilføjet:
29-05-2004 15:54:46
Svar/Indlæg:
37/2
det ellers pisse sjovt at gå ned i fona og spørge om de har et Ultra320 SCSI kaberl :D eller om hvor mange Mhz et GFx har...



#37
|Ash
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 16:38:38
Svar/Indlæg:
2694/107
en af mine gamle venner skulle også have en ny computer som SKULLE købes i Fona. så jeg blev slæbt med derind. da sælgeren viste en 800MHz Duron var mit første spørgsmål, "Hvilket bundkort sidder der i??" sælgeren: " øjeblik, jeg skal lige ud på lageret g se." da ham kommer 5 min efter er hans svar: " Det er et ATX Bundkort" jeg griner ham direkte i ansigtet og går ud af butikken. min ven købte så åbentbart denne maskine og da jeg ser bundkortet er det et MSI microATX bundkort (kan ikke huske modelnummeret) men han har jo lige løget overfor min ven. det var ikke et ATX bundkort, men et microATX. derfor ville jeg aldrig anbefale nogle at købe en PC i fona/merlin

/Ash



Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 18:57:25
Svar/Indlæg:
6052/189
det med computerblade og misinformation sker sgu ret tit...

og derfor holder jeg mig også kun til ET blad...

PC Player...

godt nok handler det ikke om meget hardware, men mest spil ( ca 50% spil / 25% software / 25% hardware ), men det blad er sgu det bedste jeg har læst... jeg køber det hver måned ( når jeg nu ellers husker det )..

jeg kan godt lide bladet fordi at humoren ligger højt, og det er de samme læsere osv... bladet minder lidt om oc.dk's status, altså den måde som folk "husker" hinanden "hey ham der riska, var det ikke ham med voltmods??" og sådan... bladet er ligesom et halvpersonligt sted som oc.dk er for de fleste "faste" brugere...


og at ting altid tages seriøst, dog med humor gør både PC Player og oc.dk et SKIDEGODT sted at opholde sig... ( hvis i forstår :00 )


godt nok er det ikke et 100% hardware-blad, men de kommer sgu rundt omkring alting, selv de små ting man ikke rigtig hører så tit om... og skribenterne laver pis, selv på kryds og tværs af diverse sider, så det er sgu et virkelig godt blad at læse i...

ikke ligesom i Alt om Data eller nogle andre blade, hvor self at info og nyheder er der, men det virker UTROLIGT tørt, da de ikke helt har samme "lyst", og humor at skrive artikler... i pcplayer bliver der godt nok knoklet, og skrevet mange artikler, men der er sgu ALDRIG en måned hvor at tingene ikke overrasker en...


jeg har det sådan med PC Player, at hver gang jeg har købt et, så glæder jeg mig til at læse det som et lille barn, der har fået sin første tre-hjulet cykel..



så... uden at lave reklame for bladet...

prøv at køb bladet 2 eller 3 gange, og fortæl mig at bladet suger... selvom man ikke altid er spil-freak og mere til hardware, så er det sgu noget af det bedste tidsfordriv sammen med oc.dk...



SimTex
 
Superbruger
Tilføjet:
29-05-2004 21:18:07
Svar/Indlæg:
527/21
Kanont indlæg 8)

Tror ikke du er den eneste der har været de oplevelser du skriver om igennem, jeg husker i hvert fald mange af tingene som var det i går. Lækkert lige at få et referat af de sidste 10års computer historie.

Burde egenligt være mere end et forum indlæg.



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 22:12:06
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #41

No offence, så er jeg også selv meget glad for >pcplayer. Det er efter min mening en af de bedste ting der er sket den nutidige computerverden her i lille DK. Men, selv et blad som >pcplayer har af og til også fejl.

De er få, men de er der til tider. Jeg kan sagtens huske de første blade, og også glæden over, at bladet kom op at køre igen. Det var dejligt, og det tror jeg at der er mange der er enige med mig i.

Uden at glorificere og gøre det til et bedre blad end mange andre, så er det fordi, netop som du siger, at skribenterne formår at holde den muntre tone. Speciel med de kommentarer der falder til diverse screenshots, previews eller bare alm. anmeldelser.

Jeg har ligesom så mange andre, fulgt med i en hvis herres overdrevne... (mis)brug af Diablo II, og glæder mig på resten af redaktionens vejne over, at det er lykkedes dem at få ham til at spille noget andet, end netop Diablo II.

-> #42

*takker* :r



Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 22:30:57
Svar/Indlæg:
4263/107
-> NoNig

*Puh* Den var lang... Tror hellere jeg må læse den, da der ikke var nogle der gad lave et lidt fyldestgørende resumé til os som er lidt dovne 8) (har kunnet forstå brudstykker)

-> Bonghjerne

Merlin er godt nok også i besidelse af de mest inkompetente "kundekonsulenter" i hele branchen ! x(

Jeg er helt sikker på at jeg for sidste gang har sat min fod i en Fona/Merlin/watever de nu hedder for at købe HW, til nød spil som man lige hurtigt kan finde UDEN "vejledning" fra en sælger ;)



Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 23:24:57
Svar/Indlæg:
1155/43
--> NoNig <--

Din "historie" mindre mere eller mindre meget om min. Vi bliver hver dag udsat for mere eller mindre dumme udsagn fra mere eller mindre begavede "IT-kyndige". Jeg var for nogle uger siden i Zitech, for at høre om de havde nogle fjedre til mit GFX (Altså dem man sætter køleren fast til printet med). Det havde han ikke, men jeg blev inviteret ind i baglokalet og stod i længere tid og snakkede med de to der sad og fordrev tiden med at drikke kaffe i et ca 30grader varmt lokale uden A/C :)

Historien:

Ham jeg snakker med er igang med at fejlfinde en maskine og efter nogle minutter i baglokalet, siger han til mig: "Den her maskine fejler jo ikke en dyt. Kunden sagde ellers at den gik ned når han brugte den, men den kører jo fint!". Jeg tænker "okay?. Den idler jo i Windows. Det er skuda begrænset hvor mange maskiner der går ned af det". Så jeg forslår ham at prøve at kører noget superpi eller 3dmark, bare for at presse den lidt. Han beslutter sig for at gøre det, men opdager at ingen drivere er installeret. Han finder cd'en frem og begynder installationen af disse. Under en af installationerne, genstarter computeren spontant. Han ligger der efter maskinen ned for at kikke ekstra på den. Han begynder dog her at "udfordre" mig i hardware kendskab. Den sjove kommer da chippen med 802,11 påskrevet, påstås at være tvout. For "det ligner stikket da for enden" ;D. Han tænder herefter for den mens den ligger ned og jeg kan straks se problemet. Jeg venter en rum tid med at sige noget, da jeg skulle mene at det var en af de første ting man plejer at tjekke ved systemfejl. Efter nogle minutter spørger jeg ham dog om det ikke var meningen at blæseren på det Radeon9800pro skulle kører rundt....!

Sådanne oplevelser gør bare at jeg aldrig nogensinde ville gå i zitech efter så meget som et tastatur!

Jeg kan ikke andet end give dig ret i at vi bliver nød til at være glade for sites som vores eget oc.dk, da utallige andre medier forvirere mere end de vejleder !

/my two cents !



Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 23:39:58
Svar/Indlæg:
4263/107
#45 Og Zitech har ellers et rygte blandt de "ukyndige" at de trods alt er nogle der ved noget (det er i hvert fald der hvor "de kloge" er, i følge de mindre kyndige i min omkreds;))



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2004 12:47:49
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #45

*LoL* For en spade da! :e :e :e

-> #46

Der findes skam også "FONA-folk" der ved hvad de snakker om, når det gælder computere. De er få, men de er der... ;)



Ormen
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2004 14:32:31
Svar/Indlæg:
95/2
Fedt indlæg, og jeg kan da kun være enig! Dog blev jeg noget overrasket over din alder, du skriver jo at du er en af de gamle her på siden! :p
Dog vil jeg lige tilføje, at de fleste computerforretninger, der udgiver sig for at skulle have forstand på det de har med at gøre, mange gange ikke har mere forstand på det end MerlinFona. Jvf. Zitech historien har jeg oplevet at det mest indlysende der kan være årsagen til fejlen, først bliver testet som det sidste :l
Men sådan vil det nok altid være, så vi skal jo bare være glade for vores viden :)



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2004 14:40:31
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #48

Jamen hvis du mener at jeg er en af de nye her på siden... så ved jeg da ikke rigtig?! :l

;) :p

Jeg har da været "med" længe, men det er jo først her i de senere år, at jeg begyndt at markere mig. ;)

Jeg er 19, hvilket jeg ikke rigtig ser noget "overraskende" i. Men jeg begyndte tidligt, ja. :)



Zalam
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2004 17:55:12
Svar/Indlæg:
1015/85
Sygt indlæg.. Hvordan kan du skrive så meget? Utroligt !

Jeg læser også pcplayer og det er simpelhen et kanont blad.

De har fejl, altså herre gud, det ville jo være umenneskeligt at lave et blad på ca. 100 sider uden et par fejl, men jeg synes at der er meget få fejl i det i forhold til, så mange andre blade.



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2004 00:16:12
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #14

Har først læst din rettelse nu... ;)

Hva' betyder "sticky"? Ud over 'klistret'?



Ormen
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2004 00:33:02
Svar/Indlæg:
95/2
#48: Det var nu mest møntet på din alder, ved godt at du har været her længe ;)
Jeg er selv 26, så jeg må jo være oldtidsforsker inden for pc'ere :e



Lusingando.
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2004 01:21:15
Svar/Indlæg:
1015/47
Fremragende "artilkel", om så at sige.. :i Men vi skal dog godtnok langt frem før teksten "rammer" overskriften! :o



Archos
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2004 10:06:28
Svar/Indlæg:
846/74
jeg ved ikk helt hvad jeg kan sige NoNig, men det du har skrevet i denne tråd er mere end alle mine ´danske stile har fyldt til sammen hele året :00

Min far får det blad som hedder PcWorld, men jeg gider ikk læde det, fordi nyhederne er herinde ½ mdr før :e


/archos



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2004 11:46:49
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #52

He he.

Det har jo også været min store interesse i lang tid.



Silent
 
Skribent
Tilføjet:
31-05-2004 12:42:30
Svar/Indlæg:
3222/204
-> #0
Er du da gal for en smøre du kan skrive! 🤡
Er helt enig med dig, at der findes mange dumsmarte sælgere som ikke aner hvad de snakker om.
Det irritere mig grænseløst når hr og fru Jensen skal købe computer i et Fona/Merlin.

Jeg glemmer aldrig da mine forældre skulle købe deres først pc, mener det var tilbage i 96/97.
Anyway de kommer hjem fra byen meget stolte begge to, det er en Acer med 166mhz Pentium cpu/16mb Edo ram/ 4mb svage pro gfx kort/Seagate Medalist 5400rpm harddisk 1,97gb jeg har faktisk stadig harddisken og den virker endnu!

De havde købt den i merlin for omkring 8000kr så vidt jeg kan huske, den virkede stortset aldrig hvad den fejlede skal jeg ikke kunne sige. Den ene gang var den til rep i 3 måneder.
På et tidspunkt havde min far og jeg den med oppe i merlin, der var slået noget handicap funktion til, så hele skrivebordet var størrelse 58.
Ehhh siger sælgeren, jeg ved ikke hvordan man slår der fra, så der gik vi igen med en pc som vi ikke kunne bruge (ja jeg anede nada om pc)
På et tidspunkt ville mine forældre så have en ny pc, da de begge syntes at den ikke var så hurtig mere som den var i starten, fandme om de så ikke går EN gang til i Merlin for at købe en ny pc eeeeeeeeeeeeeeeeej tænkte jeg.

Når men denne gang komme de hjem med en ibm med 350mhz cpu/64mb sd ram/ et onboard gfx/8gb harddisk, vil gætte de har givet omkring de 9000kr for den ca, det var så en udstillings model (som alle har pillet ved) mener de har købt den i 98/99 er ikke helt sikker.
Den virkede da fint, men kæft noget langsomt lort!

Så her i år 2003, ville de igen have ny pc, denne gang valgte de dog at gå i Computercity i stedet for Merlin. Denne gang ved jeg så lidt mere om computere generelt, jeg smutter sammen med min far i Computercity for at kigge på de forskellige computere, med det samme kommer en sælger hen til os "nået jeg kan hjælpe med?" ja siger min far så vi vil gerne kigge på en ny pc, "vi har denne her medion" ja siger min far den ser jo ganske fin ud "jaaa den har jo en 2,5Ghz Pentium cpu/512mb ram/Gforce Ti4200 gfx/120gb harddisk/en masse cardreaders til div flashkort til digicam det er da lige en pc for dig siger sælger så"

Vi kigger så lidt videre begge to, men min far bliver så enig med sælger at det er den pc vi skakøbe, jeg spørger så sælgeren hvad det er for nogle ram der sidder i"øhh det er DDR ram" ja tak spasser det kunne jeg nu godt regne ud. Jeg spørger ham så videre om hvilket bundkort der sidder i "øhhh det ved jeg ikke" jeg siger så til sælgeren, du ved faktisk ingen ting om den pc du er ved at sælge os? "jojo da" han skynder sig at kigge på skiltet "det er jo en 2,5ghz cpu osv" Der var 2 modeller af den Medion pc, en med dvd brænder og een uden men med en masse cardreaders. Min far ville så have den med de cardreaders jeg sagde så til ham, tror du ikke det ville være bedre med en dvd brænder end de skide cardreaders her kommer sælger "det er jo smartes med de cardredaders der når man har digital kamera" jeg siger så til sælger at vi ikke har noget digital kamera "jamen jeg har jo det her Canon som passer godt sammen med den pc" Jeg siger så til sælger AT VI IKKE SKAL HAVE ET!
Nå vi skulle kigge på en fladskærm, vi fik en Samung 17 med hjem til 5000kr.
Så den dag brugte min far ca små 15000kr på en pc, jeg havde prøvet at overtale ham at bygge sin egen, jeg skulle jo nok hjælpe ham med at finde stumper og samle den for ham, men ark nej han ville ikke hører på mig.
Jeg syntes de tog en overpris for den skoldede pc de solgte, havde ellers sagt til ham at det bedre kunne svare til at samle den selv plus det var meget billigere og mere fremtidssikret da man kunne skifte delene når man ville iforhold til en købe pc.
Da vi så kommer hjem med den nye fine pc, og sætter fladskærmen til opdager vi at skærmen hælder til den ene side faktisk ret meget, vi kører så til computercity for at få den byttet "jamen det er jo ikke noget man ligger mærke til siger sælger" ville du selv have en skærm som var skæv sagde jeg til ham "nej det vil jeg ikke" tror du så vi vil????!
Vi fik så en ny skærm, samme problem opstår da vi kommer hjem, dagen efter tog vi så igen en tur i computercity, da vi så kommer siger sælgeren at den ikke er skæv og de ikke ville bytte den, der var ikke så meget at diskutere med sælgeren. Da vi kommer hjem tænker jeg fandme nej, min far skal fandme ikke give 5000kr for en skærm som er skæv, så vi besluttede at kører igen, denne gang havde jeg taget et vatterpas med. Da vi så kommer igen, påstår en rigtigt smart sælgere igen at den ikke er skæv, vupti tager jeg vatterpasset frem og viser ham hvor skæv den var, i skulle have set ham i ansigtet! LOOOOOL!!!
Det ender så med at, sælger åbner omkring 5kasser med skærme før han finder en som ikke er skæv, da vi gik der fra var jeg flad af grin *GGGG*


Med hensyn til computere blade, læser jeg kun Datatid, de har nogen gode artikler. Syntes ikke at have oplevet noget fejl med produkterne som de har anmeldt.
Jeg har tre gange skrevet ind til månedens tips og vundet hver gang *GG* har da vundet bøger for ca 600kr.

Jeg elsker at læse lidt om hardware inden jeg går i seng :)



Der_Meister
 
Superbruger
Tilføjet:
31-05-2004 12:43:32
Svar/Indlæg:
610/87
#0

hvor lang tid tog det at skrive den ???



mikael999
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2004 12:45:39
Svar/Indlæg:
1445/231
Rigtig fint indæg der NoNig!!!!

Privat comuter bladet er også et meget godt blad.... vi har holdt det lige siden den begybdte og har fundet lang tids god læsning i bladet.... den har sine fejl men hvad har ikke det...

.. Den situation med de ukyndige sælgere kan jeg også bekrafte....

mig og min far var i Merlin her de anden dag.. Der stod vi og kikede på et gfx.. så spurgte min far en sælger efter om det var meningen der skulle stå NYHED ved et gforce 4 mx 440...!
Og så dum som sæleren var svarede han " Ja da det er det nyeste nye indenfor ting til din computer"..
og så ond som min far var sagde han til ham
" Der tager de desvære fejl det gfx er oldnordisk" og og begyndte at grine ham op i hovedet.... Han så ud som om han kunne have kvalt os hehe :e



Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2004 13:00:51
Svar/Indlæg:
4263/107
Skulle vi ikke lave en "gå i byen og kig på fin ny computer dag" ? :i

Det kunne da være vanvittigt morsomt, og så poste de forskellige oplevelser som vi får rundt omkring i det ganske land, herinde bagefter ? :e :e :e

[EDIT] *OT* 666 indlæg :e (skal jeg konvertere?)



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2004 13:13:44
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #58

1½-2 timer...

-> #60

Er desværre opfundet. Læs i et af mine posts længere oppe, hvorfor samtlige sælgere i FONA, Randers (nu flyttet ud til Storcenteret) hader mig.

Men hey. Det er da ok at de er flyttet, så kan jeg jo bare "tage": Fredgaard, Merlin, Fona OG Expert, på en og samme dag. :e :e :e



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2004 17:52:33
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #59

Sej far! :e



Advanced
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2005 18:09:10
Svar/Indlæg:
6899/119
#58

LOL :e

#0

har selv i i foråret skrevet til el giganten flere gange ang. deres reklamer for: den vildeste konfirmand PC.

med et kraftfuldt radeon 9550 grafikkort med hele 256mb ram, som giver dig den ultimative 3D oplevelse...eller hvad med denne her: GeForce 6200 128mb er kortet til entusiasten, der ikke går på kompromis med kvaliteten. kortet håndterer let, selv den hårdeste 3D grafik og er dermed ideelt til spil.

ja jeg spørger bare hvordan de kan få sig selv til det.

jeg var i sidste uge i fona for, at hente ny telefon. imens ekspedienten opretter abonnementet kan jeg stå og kigge lidt til højre og venstre. der ser jeg så en sælger:

ja der er jo enten denne her pc med celeron eller denne med sempron. bortset fra CPU er de forholdsvis identiske. (Det går jo fint indtil videre). en Celeron CPU er faktisk lige så god som en pentium 4 cpu, folk tror det bare ikke. (Det lyser op i øjnene på kunden, for hvem har ikke set de, ihh så forklarende dell reklamer....BRÆK x( ). Sempron processoren er en neddroslet model og den er ikke helt så god som en AMD CPU. (HALLO! hvordan var det lige den blev forklaret :l ). ydermere har begge pc'er 500mb ram (LOL det var vist ikke helt binært det tal hva' hr. sælger?). så har den grafikkort der er sidder på bundkortet og det stjæler lidt af de 500mb ram, men det skal i ikke spekulere på, for sådan et grafikkort er stort set lige så godt som alm. grafikkort og de ram det tager mærker i ikke meget til.(igen har vi den...hvordan kan den store opblæste nar stå og sige at onboard GFX er lige så godt som alm. kort?). til sidst så har den jo 80gb og det er jo også meget godt. (sælger, hvad er der er 80gb af...jeg tror ikke din kunde ved de i hvert fald. gør du selv det?).

og kunden endte, iflg. det jeg hørte, op med at købe en celeron pc'en....den ultimativt værste beslutning han i sit liv har foretaget.



Advanced
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2005 18:10:14
Svar/Indlæg:
6899/119
så fik jeg skrevet en novelle der er cirka 1/100 så lang som NoNig's roman.

:) :D :e



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
02-08-2005 18:24:20
Svar/Indlæg:
7881/1165
:l Derfor jeg generelt holder mig fra de butikker. Man bliver snydt i hoved og røv... Men måske man skulle tage et bånd med ind i en butik. Spørge til køb af PC.. optage hvad de siger, og lave en nyhed herinde, eller sende det til DR, TV2 eller lignende :p



Advanced
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2005 20:47:44
Svar/Indlæg:
6899/119
#62

man skulle sende det til konsum eller kontant....lige hvad man skulle. den ide er faktisk ret oplagt, men jeg tror bare ikke selv jeg ville kunne holde masken når man for hældt sådan en spand fyldt lort op i hovedet. enten ville jeg skraldgrine eller kaste et B & O fjernsyn efter sælgeren:)



Twilight
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2005 21:21:47
Svar/Indlæg:
597/39
#60

Jeg quoter dig lige:

og kunden endte, iflg. det jeg hørte, op med at købe en celeron pc'en....den ultimativt værste beslutning han i sit liv har foretaget.

End of quote.

Hvorfor skulle kunden give kr. 2000,- for en kraftigere maskine hvis kunden ikke har brug for den ekstra kraft??





mazlink
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2005 21:50:47
Svar/Indlæg:
743/13
Fantastisk indlæg NoNig, huskede tydeligt min egen computer historie da jeg læste din :D

Med hensyn til bladene, har jeg altid være en fan af Alt Om Data, da jeg synes det virkede som det mest professionelle af dem, Privat Computer var lidt mere "gamer" blad, men det har jeg nu også altid godt kunnet li'. Men de små fejl, har jeg aldrig taget så tungt, har dog ikke lige haft tænkt på at de har fejlinformeret en del andre læsere.

Og med hensyn til Merlin og alle de andre butikker, er jeg stoppet med at gå derind, det skal kun være for at finde billige DVD film, eller spil, resten er spild af tid, har tidligere gået rundt i timer og grinet af de priser de har taget for mindre gode maskiner, og tænkt på hvordan folk har kunnet få sig selv til at købe dem.

Carpe^Diem, det skulle vel ikke være vores dejlige Zitech i Næstved du har besøgt ? :D Ham kan jeg sq altid få mig en griner over, det eneste jeg køber i deres butik er Arctic Silver og Billige RealTek netkort :D resten kan ikke betale sig.



neutech.dk
 
Superbruger
Tilføjet:
02-08-2005 22:09:59
Svar/Indlæg:
64/5
Helt ærligt *G*. Hvad forventer I at kunne få af ekspertise disse steder (Fona/Merlin osv.) ??? Så vidt jeg ved hænger viden hos sælgeren også sammen med den løn han skal have *G*.

Jeg har desværre selv engang i tidernes morgen (heldigvis kun i ganske kort tid), arbejdet i Merlin, så jeg har en meget god ide om det lønniveau de tilbyder deres medarbejdere og tro mig, det er et absolut lavlønnet job med elendige arbejdstider.

Jeg vil helt klart anbefale at man handler i en lokal computerbutik, hvor man typisk vil finde sælgere som også selv har IT som hobby, og derfor har en del viden om hardware *S*.



cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2005 23:13:24
Svar/Indlæg:
3532/303
Det er sjovt ikke, al den snak om dårlig ekspertise giver mig egentlig bare lyst til at få mig sådanne et arbejde. For at give de stakkels anti-nørdede sjæle lidt indblik og overskuelighed over hvad det er for et valg de står overfor.
Har desværre også selv været ude for et par intetanende ekspedienter.

NoNig din power poster :D
Sticky betyder at den bliver ved med at være øverst på siden, forummet e.l.
Virkelig flot og gennemført skrevet, du har for meget tid. Jeg har da også lige reflekteret over den viden som man samler op over årenes løb, kan huske da jeg første gang satte netværk op, da jeg sad med mit soundblaster 16 - De tider.
Nu sidder jeg jo og har ovretaget din "religion" og mit RD-setup har så sent som idag fået tilføjet 1giga ram og nu er der samlet 1.5 gb.
Vi må værne om det vi har og hjælpe dem som ikke har det, vi må brokke os højlydt når merlin-mændene mæsker sig i flotte intetsigende fraser som sælger.
Sov godt når i når dertil.

Mvh. Rage



K1lroy
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2005 23:19:28
Svar/Indlæg:
767/119
Imponerende at en tråd som er over et år gammel kan skabe sådan nogle indlæg..



castrol
 
Superbruger
Tilføjet:
03-08-2005 00:11:58
Svar/Indlæg:
437/64
Er glad for tråden kom frem igen.....Hvilket et indlæg nonig!

Der vækker sku mange minder, har stadig min IBM 133Mhz liggende på loftet :e



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2005 13:56:44
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #60

Performance skal passe til prisen. Så langt er jeg enig med dig. Celeron er skam et udemærket valg, hvis man ikke bruger computeren til mere end Word, surf og lidt e-mail.

Min gamle fatter har en Celeron 2,4 GHz m. 512 MB RAM. Den er han da ovenud tilfreds med. Så kan ikke rigtig se, hvordan Celeron kan være den "værste beslutning han i sit liv har taget" ;)

-> #62

Om end ikke andet, så som lørdagsundholdning sammen med kammierne til LAN :e

-> #63

Ha ha :e

-> #64

Enig :)

-> #65

Jotak, mange tak :)

Mht. det med computerblade. Så er det mere den måde de forsøger at informere på der pisser mig af. Jeg har skrevet til disse blade op til flere gange. Men det er som om, at de er for gode til at tage imod råd, fra en "bedrevidende computernørd" :00

Their loss - synes bare det er ærgeligt, at man skal bruge over kr. 60,- på et blad, hvor kun forsiden og selve nyhederne er nogenlunde attraktive.

-> #66

Det er ikke engang en sikkerhed. Mange af de folk, at bare "alm." mennesker med en lyst til at drive forretning, og ikke yde god service. Det er en fordel for dem, der ved hvad de vil have. Men ud over det?

Så mener jeg ikke de er en døjt bedre end sælgeren nede i Fona/Merlin.

I enkelte tilfælde er jeg dog blevet positivt overrasket.

Det med at have forretning, er ikke bare et spørgsmål om at besidde viden. Det er også et spørgsmål om omgang med andre mennesker, hvilket nogle (no offence guys :r) nørder ikke lige er så optimale til.

-> #67

RD-setup'et består.
Intel Pentium 4, 1,8A@2,88GHz
2x 256 MB PC1200 Samung
EPoX 4T4A+
Osv. osv.

Så du er ikke ene i "kampen" ;) Mit RD er bare ikke længere mit primære setup.

-> #68

Tjah. Beviser det ikke bare, at der ikke er sket det store på netop dét område, inden for det seneste års tid? :l :r

Eller misforstod jeg dig? :D

-> #69

He he. Har ryddet op i kælderen de sidste par dage. Har fundet en masse godt fra 'havet'. Noget gammelt Voodoo II, nogle 512 KB blokke og andre spændende sager 8)



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2005 14:19:29
Svar/Indlæg:
3346/81
AOD har nu altså også skiftet karakter - i forne tider var der mere seriøs info - det er blevet megamainstream de seneste år. Om det så er for at kunne tiltrække en bredere læserskare skal jeg lade være usagt. Senest prøvede jeg at købe et pga. grafikkorttests - gaaaaaab mand - det gør jeg ikke igen.

Mht. ekspedientene - jeg kan kun konstatere at desugatet der er to dedikerede PC shops i Kolding, samt Merlin, Fóna, Bilka etc. - så kører jeg gerne de 200 km tur/retur til Århus for at få det rigtige udvalg, og den rigtige pris. Selvfølgelig kan Bilka, eller tilsvarende, komme på tale hvis de har en mærkevare til den rigtige pris.

Men Kontant - DR1 eller et andet program, burde godt nok tage dem under behandling, så folk fik øjnene op for den urelendige rådgivning, eller mangel på samme.

Tomgun





10-4
 
Overclocker
Tilføjet:
03-08-2005 16:34:59
Svar/Indlæg:
187/35
ja sår`n apropoh denher historie så har jeg osse lige en om de maskiner at jeg da har haft igennem tiden og den kommer i det næste svar men jeg skal nok gøre den så kort som muligt



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2005 16:38:08
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #72

Nu er det jo ikke en konkurrence om, hvem der har haft flest maskiner ;)



10-4
 
Overclocker
Tilføjet:
03-08-2005 17:00:39
Svar/Indlæg:
187/35
jo den kommer her...

jo den første maskine jeg havde var en fin gammel 100 mhz 486 eller osse var det en pentium men det er osse ligemeget men den kunne jo køre det gode gamle windows 95 dengang og det virkede da osse udemærket og den kørte fint med det meen den havde bare en lille svag hed (at den ikke ville ta imod de gode gammeldags edo ram) og det var f***** noget crap og den havde jeg vistnok i knap et år og den kørte da de små spil meget godt og den blev så skiftet ud med en cyrix 200mhz med hele 64 mb edo ram og hele 3,2 gb kan ikke huske gfx og den kom så til at køre windows 95 og den kunne så køre alle de spil som jeg spillet dengeng og den kørte bare mega godt og har den stadigvæk
nå så skiftet jeg så den ud med en pentium mmx på hele 233 mhz med hele 64 mb ram og 4,3 gb harddisk og det var så et gammelt s3 virge kan ikke huske hvor mange ram der var der på og for s**** hvor var den bare lækker at spille på og den kørte windows 95 til at starte med men det blev så skiftet ud med windows 98 og det gjorde den faktisk meget bedre og den havde jeg så fået et webcarmera til og jeg bruger det stadigvæk (og systemet det lever i bedste velvære) nå den blev så senere hen skiftet ud med en pentium 2 på hele 300 mhz med hele 64 mb sd ram med en hd på 1,2 gb som blev skiftet uf med 2 stk quantum fireball harddiske på 6,4 gb og dem har jeg stadigvæk og mine 2 graffikkort var flg det første var et matrox og det andet var et voodo 2 som der stadigvæk lever endu og den kørte bare de fedeste spil godt og det første var tiberian sun og det andet var red alert og det tredie var red alert 2 og de kørte som en drøm og den havde jeg indtil at jeg fik min 600 mhz pentium 3 med hele 256 mb ram og 6,4 gb harddisk og moboet var et epox ep-693a og et ati fury med 16 mb ram (som blev mit offer til mit gfx mod) og den kørte så windows xp og det hele og den drønte bare derud af i mine spil og den skiftede jeg så ud med den at jeg sidder ved idag (se profil) og den kører bare cs og delta force xtreme og det hele og den ryger snart til fordel for en venice 3500+



Lars_hjort
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2005 17:47:19
Svar/Indlæg:
1900/33


Ej, startede med en K6-2 på 333 mhz med et tnt2 m64, 32 mb ram og 4 gb harddisk, gfx blev opgraderet til et voodoo3 og ram til 96mb(32+64). Det blev så skiftet ud med en Thunderbird på 900 mhz, 128 mb sdram og det gode gamle voodoo3 samt 20 gb harddisk. efter et år eller to røg voodoo3 kortet ind i bunken af hw og blev erstattet af et Geforce4 MX440 og der kom 512 mb sd-ram(de andre røg over i min mors så hun havde 256 b ialt :e ) så kom der er en P4 2.4/533 til med FX5200 og 1gb PC"700 og 80 gb harddisk, bundkortet et ECS brændte af og bundkort og cpu blev erstattet af en 2500+ barton og et Asus A7N8X-X for det samme som P4 blev solgt for :e. så kom der 160 gb harddisk og et 9500Pro. og det blev i juli skiftet ud med en Turion 64 MT-28 1,6@2,6 ghz og et AIW9800SE@Pro og om et par dage kommer der 512 mb khyperx bh-5@255/2-2-2-5 :e

Det er min korte pc historie!



K1lroy
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2005 17:48:13
Svar/Indlæg:
767/119
Puha, et voldsomt indlæg at læse, en anden gang vil du ikke smide nogle kommaer og punktumer ind, så det bliver lidt mere læse-venligt..
Har ikke selv haft så mange maskiner..

#70 - det har du vist helt ret i, intet nyt..



Archos
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2005 18:40:52
Svar/Indlæg:
846/74
#0.. jeg har ikke ´læst trpden, og heller ikk hele dit ekstremt lange indlæg, men jeg vil lige gøre opmærksom på, at du har skrevet intet mindre end 5932 Ord. Det er noget mere, end mine stile fylder :00



#77
slp^
 
Superbruger
Tilføjet:
03-08-2005 21:18:58
Svar/Indlæg:
321/99
Jeg kan ikke andet end at give dig ret - jeg bliver også ret tit irriteret over fejl i sådanne blade, da det, som du selv siger, er misvisende og derved virker modsat informerende :l

Og nu vi er ved historierne, blev jeg engang smidt ud af en Fona med en måneds karantæne, fordi jeg brød ind i en samtale mellem en kunde og en sælger. Sælger påstod helt og holdendt at det desktop Geforce 4 Ti-etellerandet ville passe fint i hans bærbar. :o :e Efter en længere diskussion blev jeg pænt vist ud af et par sælgere, dog gav kunden sælgeren et møgfald og fulgte efter :P



BiRdX
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2005 21:53:07
Svar/Indlæg:
302/71
#0

Hmm... Kan selv huske det meste af hvad du beskriver NoNig...

Købte selv en 200mhz lige efter min konfi ( mener det var i 97 også ) med 16mb ram ( Købte 16 MB mere 2 uger senere), S3 Virge 4MB og 2.1 Gb Quantum Fireball....

Pris: 8000,-

Hvad din kommetar omkring sælgere angår, kan jeg sagtens genkende den "udvidende eller dumme" (Hvilken betegnelse der passer bedste vides ikke) sælger, der forsøger at sælge en PC men uden viden om det gældende produkt....

Og især Fona sælgere ( Vi har ikke andet i Thy ) er da ekstremt uvidende...

Overhørte engang en forhandler forklare en kunde at deres celeron 2.4 Ghz ville sagtens kunne kører de nyeste spil de næste 2 år.... Med et onboard GFX... Ja selvfølgelig kan den da det, men du vil nok ikke kommer over de 40 FPS, hvis spillet bare skal se en smule tilfredsstillende ud....

Ja ja... Måske skulle vi lave en skole for forhandlere og undervise dem i hvad der sidder i en computer og hvad der er in og hvad der er yt :D





Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2005 22:00:51
Svar/Indlæg:
3346/81
#78 - man kunne fristes til at kalde det misinformerende.

Du skulle da have bedt sælgeren om at vise hvordan man monterer et Geforce 4 i den bærbare :e

Tomgun





K1lroy
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2005 22:44:46
Svar/Indlæg:
767/119
Nu må den generalisering ophøre, det er altså ikke så uvidende som i siger der, kender da en del som sagtens kan fortælle om de varer de sælger - mig selv inklusiv.. Til tider er det altså også bedst at agere lidt "dum", der er ingen grund til at forvirer kunden mere end højest nødvendigt, hvis der fx kommer en gammel dame og skal have et kabel til sin printer, og hun siger printerkabel - så er der jo ingen grund til at forvirre hende mere ved at begynde at spørge om det er et parallel eller et USB-kabel så er det da bedre og slæbe hende med ned til reolen og så stikke hende et USB-kabel i hånden, og så kalde det et printerkabel, så kan man jo altid spørge hende om det ligner det hun skal bruge..

Eller hvis der dukke en mormor og morfar op er der jo ingen grund til at plapre løs om panelteknologi fordi de skal have en fladskærm som skal bruges til word og 7-kabale, så siger man da også bare at jo lavere responstid jo bedre..

I har ret i at der desværre ikke er nok uddannelse af sælgerne rundt omkring i butikkerne, men der er altså heller ikke grund til at gøre det værre end det er..

Så længe kunden kommer ud med en oplevelse af at have forstået tingene lidt bedre, og de har et produkt under armen som passer til deres behov er der ingen grund til at gøre det mere advanceret end nødvendigt..



Advanced
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2005 22:49:56
Svar/Indlæg:
6899/119
#79

hehe thy, køge, randers.....de er sådan alle vegne kan jeg forstå :e



wolver
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2005 02:10:37
Svar/Indlæg:
652/24
#81 Ser du, så må du være en af de ærlige sælgere, og det er jo super :) Jeg kan klart og tydeligt huske "chefen" i electric city i Århus som påstod at et radeon 9200 SE med 256 ddr ram var langt overlegen et geforce 5700 ultra.
OG jeg siger dig jeg blev gal :00

Han løg mig lige i hovedet, og da jeg sagde at det ikke passede kom han med en masse forklaringer som var totalt forkerte og udensammen hæng. også mener jeg at sådan en person ikke skal være sælger eller være chef for sådan et sted!..

Electric city har desuden heller ikke et ret godt omdømme, når det gælder byttevare og andre ting i den DUR

#1 flot skrevet :) specielt når man kigger på uret og ser at det faktisk kun har taget ca 4 min :|





NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2005 03:31:48
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #81

Der er forskel på at være en god sælger, og yde god service, og være en sælger der ikke ved en skid om det.

Du ved tydeligvis noget om det - Hvortil du har overblikket til at fungere som den gode sælger. Godt for dine kunder.

Så er der bare alle de andre tilfælde. Dem jeg møder. Fordummende og irriterende sælgere. Hvis man siger til dem: "Jeg ved ikke en sk*d" - hvortil det så viser sig, at man rent faktisk ved lidt mere om "CrystalClear" og "TFT" end de gør.

Jeg snakker ikke blot om enkelte tilfælde. Ved godt det lyder plat, men for mig er det lidt en "sport" at prøve at finde en sælger der rent faktisk ved mere om varen/teknologien, end det der står på den lille platiskindhyldede seddel ved siden af varen.

Jotak Mr. Fona-sælger. Hvis jeg spørger dig til denne vare, og du ikke kan fortælle mere end hvad der står på sedlen, er du sgu ikke meget værd. Så er jeg ligeglad med om man er "ny" eller i lære.

Forlanger ikke, at ALLE ved alt om alting. Men når jeg gang på gang hører en sælger sige: "Det er så ikke MIT område". Så bliver jeg sgu harm. For det kan sgu da ikke passe, at manden der skal rådgive mig om den mest økonomiske printer, ikke ved en skid om hva' pokker forskellen er på en blækprinter og en laserprinter. Endsige printermedier dertil.

Den lokale TDC butik ved sgu mere om opsætning af Wifi, end de fleste af de sælgere jeg har mødt til sammen gør.

Sorry too say. Du er et unikum i en majoritet af uvidende individer, som ikke burde påstå, at de ved noget om varen.

Er ikke sur over, at de ikke ved så forfærdeligt meget. Men er sur over, at se reklamer som "Merlins", hvor man ledes til at tro, at deres ansatte ved noget om deres varer.... HVILKET DET IKKE GØR!!!

Sorry. Lidt galde på denne sene time :r

Jeg ved også udemærket godt, at man ikke kan tage alle over éen kam. Sådan er jeg ikke, ved godt det kan virke sådan, men understreger (endnu en gang), at det er majoriteten af de sælgere jeg har mødt, der er sådan.

Selv i en PC-butik er manglen på ekspertise rystende. Det kan være rystende hvor lidt de ved om det. Oftest er det nørder som os selv. Og desværre, er det også i nogle tilfælde fanbois = elendige sælgere.

Man skal, som kunde, ikke føle sig som universets afskum, ved at spørge til en AMD-computer eller et ATi grafikkort. Sælgeren skal sgu kunne holde sine personlige meninger for sig selv, og blot guide og vejlede kunden i den (efter hans mening) rigtige retning.

Har set en ung 13-årig teenager blive nedstirret og nærmest nonchelant blive fornedret til en uvidende bums, blot fordi han stillede et roligt spørgsmål om hvad SLi er.

Sådan skal verden sgu ikke fungere.

Er glad for at høre, at der er en enkelt "god" imellem alle de dårlige.

Håber bare, at vi ser en fremgang i vidende og gode formidlere, af den information, som kunden har brug for :)



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2007 12:05:34
Svar/Indlæg:
23132/740