Hjælp til rensning af Waterchill

Vandkøling d.  29. maj. 2004, skrevet af Arberg
Vist: 382 gange.

Arberg

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 10:30:42
Svar/Indlæg:
134/33
Jeg skal have renset mit vand køling her i pinsen. Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg egentlig skal bruge. Der sidder en del hvidt smask i mine slanger og kølehoveder, jeg går ud fra at det er alger.? Jeg har skaffet nye slanger. Men hvad skal jeg bruge til at rense kølehovederne med? Jeg har læst noget om Citronsyre? Er der noget jeg skal være opmærksom på når jeg skiller kølehovederne ad?

Skal jeg koge demi vandet før jeg smider det i systemet?

Hvad med radiator hvordan renses den bedst?

HVad kunne jeg ellers få brug for? Det ville jo være nedtur at skille det hele ad, og så mangle noget for at kunne samle det igen.

Ang. det antialge middel der følger med til Waterchill, skal det bruges? Jeg brugte det sidste gang, men der kom allerede hvidt smask i efter 4-7 dage.

Håber i gider hjælpe mig med mine mange spørgsmål

/Arberg

Arberg

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 10:31:33
Svar/Indlæg:
134/33
Hov lige en ting til :D

hvor meget kan sådan en Hydor pumpe skilles ad?

/Arberg

Archos

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 11:26:12
Svar/Indlæg:
846/74
tja, du kan skille kølehovederne ad uden problemer, og så rense dem, ved f.eks. at koge det. jeg har også hørt at citronsyre skulle kunne fjerne de dumme alger.

Jeg ved ikk hvad du kan gøre for at rense radiatoren, for den er ikk lige til at skille ad. ¨

Jeg tror ikk det det er en god idé at skille pumpen ret meget ad, jeg har svært ved at forestille mig, at det er der algerne sætter sig, pga det høje tryk

/archos

Arberg

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 16:02:41
Svar/Indlæg:
134/33
Hvad med vandet? Skal det koges først??

/Arberg

opamann

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2004 17:59:41
Svar/Indlæg:
244/0
#3 du skal helst købe noget destilleret vand.. kan købes for ingenting på en tankstation

hovederne kan du koge eller rense i eddikesyre..

radiatoren kan du tage og rense mellem lamellerne med f.eks en bruser og hælde lidt eddikesyre ind i den.. lade edn stå lidt og så skylle den på en eller anden måde bare der løber vand igennem den ;)

pumpen kan du bare skylle igennem med alm. vand eller lade den pumpe f.eks en 20l balje tom.. så burde den være ren..

virus

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 18:04:17
Svar/Indlæg:
888/34
jeg renset mine hoveder med brasso så var de som nye

opamann

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2004 18:23:35
Svar/Indlæg:
244/0
#5 det erferlader bare en hinde af "fedt" som hæver dine temperaturer..

Silent

Skribent
Tilføjet:
29-05-2004 19:12:19
Svar/Indlæg:
3223/205
Har hørt de andre vandkølings experter sige at Tomat Ketchup skulle være godt at rense sine kølerhoveder med.

ZillioN

Superbruger
Tilføjet:
29-05-2004 19:20:27
Svar/Indlæg:
143/9
Har prøvet at rense sådan et waterchill-sæt. Brugte lidt eddikesyre efterfulgt af lidt brasso. Til slut tørrede jeg efter med noget rensbenzin, for at fjerne bresso'en. Good as new! :D

Min erfaring er at Ketchup ikke virker.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 19:21:44
Svar/Indlæg:
3346/81
#7 - ja for i tomatketchup er der citronsyre.

Citronsyre, opvaskemiddel samt varmt vand er godt til hovederne.

Pakningerne/o-ringe tør dem af i en klud, og giv dem evt. lidt silicone (som til lister på en bil) - ikke kritiskt.

Skyl radi indvendigt med med det samme som du renser hoveder i.

Udvendigt som foreslået af #4.

Demin vand på bagefter - fra tankstationen til ca. 10,- pr. liter.

Jeg koger det fordi det ikke er bakteriefrit.

Tomgun