Fladskærme

Diverse d.  29. maj. 2004, skrevet af System
Vist: 387 gange.

System
 
Overclocker
Tilføjet:
29-05-2004 12:04:48
Svar/Indlæg:
0/11005
Jeg har et (måske lidt dumt) spørgsmål: jeg lider af en bygningsfejl på venstre øje, hvorfor mine øjne bliver lidt hurtigere irriteret. Jeg arbejder i øjeblikket med en 14" TFT-skærm på min bærbar, men overvejer nu at investere i en alm. PC med 17" eller 19" fladskærm. Er der nogen, der ved om dette virkelig er bedre for øjnene sammenlignet med det jeg har nu?
Mange tak for hjælpen, Rieko
Twilight
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 12:11:49
Svar/Indlæg:
597/39
Det ville blive bedre, da du sansynligvis ville kunne køre en højere opdateringfrekvens end du kan på din 14".

Men synes du skal prøve en af hver type skærm altså både en flad og en gammeldags CRT skærm.

Og hvis du har lidt skidt øjne så gå for guds skyld ikke på på kompromis med prisen.



Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 14:22:00
Svar/Indlæg:
2353/24
som #1 også siger så sørg for en skærm med høje opdateringsfrekvenser, en crt har somregel en meget højere opdateringhastighed - der skal vælges en med mindst 120 hz.

ved tft skærme opdatere den på en helt anden måde, så der skal du gå efter en med under 20 ms.



#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 16:14:08
Svar/Indlæg:
1581/5
#1 og #2 Jeres hjælp er seriøst dårlig og misledende.

til Rieko.
Fladskærme (tft/lcd) virker på en helt anderledes måde end billedrørs skærme (crt).

En billedrørs skærm opdaterer konstant billede, med en fast frekvens, her skal man over 85 før det er flimer frit, men selv 85hz kan stadig irritere og belaste øjnene ret kraftigt.

En tft skærm er som et maleri, et "still billede" og det skifter først i det øjeblik grafikken skifter, det vil sige der er ingen fast "flimren" som på en crt, den "flimrer" kun i takt med det man laver på skærmen, eller i spil/film - og belaster øjnene meget meget mindre.

Dell laver nogle af de bedste fladskærme du kan få idag, de kan køre høje opløsninger og kan fås i både 25ms og 16ms responstid.



Twilight
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 16:23:34
Svar/Indlæg:
597/39
#4 Ok, hvad betyder V-sync hastighed på en fladskærm så?

Det vil sige hvis man har et meget lowbudget grafikkort og knalder Farcry på med 4-5 FPS så vil bílledet kun blive opdateret 4-5 gange i sek.

Oder was?



BlAzKoWiCz
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 16:41:35
Svar/Indlæg:
2732/41
5# FPS og Hz er vidtforskellige ting ;)
Jeg ville helt klart vælge en CRT skærm pga den Meget lave respons tid, og højre antal hz,
TFT eller LCD skærme kan hellere ikke køre med så mange Hz
og har en " Høj " respons tid,
men jeg har også noget med øjene så hvis jeg bruger en LCD/TFT eller et Tv i mere end 10 min for jeg ondt i dem



Twilight
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-05-2004 16:46:35
Svar/Indlæg:
597/39
#6 det ved jeg, men #4 sagde at en TFT først skifter når der sker noget nyt på skærmen og det må da være når at der komme et nyt billede på skærmen altså FPS.



joergensen
 
Superbruger
Tilføjet:
29-05-2004 18:04:30
Svar/Indlæg:
121/20
mine øjne bliver meget mere 'trætte' af at side og kigge på en CRT end på en TFT...



SimTex
 
Superbruger
Tilføjet:
30-05-2004 00:07:45
Svar/Indlæg:
527/21
Nu har jeg selv prøvet lidt af vært, og havde da ofte ondt i øjene da jeg sad med min gamle 17" CRT skærm, som dog ikke var af bedste kvalitet. Men efter jeg har fået en TFT skærm er det sq aldrig øjene der er problemer med mere. Skal dog lige siges at du helt sikkert også skal se på baggrunds belysningen hvis du har problemet med dit øje, det har mindst lige så meget at sige som selve skærmen.



#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2004 05:37:42
Svar/Indlæg:
1581/5
jeg trode ikke det kunne siges mere simpelt, men here goes responstid har INTET med "flimren" at gøre, når vi taler om belastning af øjnene, lav responstid er nødvendig for ikke at opleve "ghostning" i hurtigt opdaterende spil og programmer.

her er 2 scenarier:
en crt + windows skrivebord @85hz = billeder opdaterer 85 gange i sekunder, flimrer med 85hz

en tft + windows skrivebord = stillbillede

i spil, f.eks. de velkendte counter-strike
crt= skærm opdaterer med 100hz, spil med 100fps, worst case, billedet flimrer med 50billeder i sekundet pga. synkronisering.

tft og 75hz + cs @ 100fps = 75hz opdatering på billedet.

Hvis man får hovedpine af at se på en crt skærm @85hz, eller spændinger i øjnene, så vil det samme "kunne" ske i det tilfælde at man spiller et fps spil på en tft skærm, men uanset hvad vil det ALTID være bedre end en crt.