#23 espeholt_jr
" DVS. AT udvikleren højst sandsynligt ikke laver PS2 optimeringer, men laver noget lettere PS3"
Nej det vil det ikke. Som beskrevet i det link Smash lavede i indlæg 11, så er det ikke en enten eller situation. SM2.0 ryger ud på nøjagtig samme tidspunkt som SM3,0. Nøjagtig ligesom DX8.1 først ryger ud sammen med DX8.0, og ikke efter.
Med SM3.0 er der ikke tale om nogen form for revolution eller store skridt, det er bare et supplement eller "mere af hvad vi i forvejen havde". Det vil ikke erstatte SM2.0, men supplere det. Dvs. udviklerne vil de næste 1½ år lave langt de fleste shader effekter i SM2.0 (i år vil der dog hovedsagligt blive brugt SM1.1 kan det bedste kan betale sig) og vælge SM3.0 i de få tilfælde hvor det giver dem noget.
Som udvikler skal du kun bruge ydelse hvor den er bedst brugt, dvs. lave så meget som muligt i SM1.1 pt. og kun benytte SM2.0 hvor der er brug for det. Far Cry benytter som sagt stortset ikke PS2.0 til noget. De vil også kun benytte SM3.0 til ganske få effekter, da der er meget få effekter hvor det kan betale sig at benytte SM3.0 til at lave dem.
Så er der altid nogle der snakker om at udviklerne er laang tid om at tage nye standarder til sig, og her skal man igen huske, at det ikke er nogen revolution eller nye måde at tænke på. SM3.0 på kodeplan kender de rimelig godt, hvorimod SM3,0 hardware (NV40) er lidt mere ukendt hvad angår pitfalls (da de ikke benytter mere end et par nye features er det dog ikke det store problem). Det er forholdsvis nemt for dem at tage nogle af de effekter de har lavet i SM2.0 og lave om til SM3.0 - husk dog stadig på at det er et få tal af effekter hvor de reelt vil benytte SM3.0.
TroelsOlesen - vi tager den lige igen, SM3.0 kan ikke lave noget SM2.0 ikke kan visuelt. Det at du kan lave shadere på langt flere instruktioner er ikke lig at det er noget du ikke kan lave via SM2.0. Hvis du laver en sindssyg lang shader effekt i SM3.0, så vil du altid kunne lave nøjagtig samme effekt i SM2.0, bare i flere clockcyklusser (lad os for eksempel sige 120 instruktioner i SM3.0 og 4x30 instruktioner i SM2.0). Men igen længden betyder ikke særlig meget, og hverken R420/NV40 kommer til at udnytte deres max eller for den sags skyld SM2.0's max. ATI's egen demo benytter f.eks. ikke over 30-35 (kan ikke huske det præcise tal de snakkede om). Der er ej heller noget spil der kommer derop over.
At sige Far Cry bliver pænere på NV40 end R420 er dermed noget sludder, og tror man stadig dette, kan jeg anbefale at læse indlæg #17 + linket i indlæg #11 - for lige at være lidt egocentrisk. At sige det bliver hurtigere er også lidt af en påstand, siden ATI også vil hente ydelse i 3Dc - jeps det kommer nogenlunde sammen med SM3.0 kode i Far Cry mener jeg. Mit gæt på største faktor er 3Dc, men det er bare mit gæt ikke noget reelt svar. Og igen skal man huske, at det er et rimelig begrænset antal steder hvor de overhovedet vil benytte SM3.0 - det er endda bekræftet af Ubisoft gutten.
For lige at runde af, så er de billeder som sagt ikke PS3.0 vs. PS2.0 billeder. Denne og mange andre tråde overalt viser at det ikke kan siges nok: Du kan ikke lave noget i PS3.0/SM3.0 som ikke kan laves i PS2.0/SM2.0.