Sjov radiator ide

Vandkøling d.  30. maj. 2004, skrevet af Myth
Vist: 858 gange.

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2004 16:27:38
Svar/Indlæg:
675/55
Efter at have læst en monster lang tråd om betydningen af flow på et udenlandsk site:

http://forums.procooling.com/v...

Fik jeg pludseligt øje på disse radiatore:

http://www.haydenind.com/desig...

Lyder da vildt, måske skulle man prøve at lave turbolens i radiatoren, eller se om man kunne finde en af dem de sælger der.. Det kunne være meget interesant hvis turbolens fik radiatoren til bedre at optage varmen fra vandet.

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2004 16:33:22
Svar/Indlæg:
675/55
Faktisk sad jeg lige og tænkte videre på det..

Jeg har 3 hoveder på mit system, og ingen af dem laver turbolens, så et stykke rør med en snegl i ala den fra de radiatore skudt ind f.eks. efter pumpen burde vel lave turbulens hele vejen igennem og øge effekten af systemet.. hmm skal vist tænkes lidt igennem.. :e

palle

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2004 16:34:02
Svar/Indlæg:
2307/37
Spændende tanke...

Såfremt flowet ikke går helt i stå, så kunne man godt tænke sig, at der er noget om ideen. :p

Det er da lige en opgave for cathar, nu hvor hans kølehoveddesigns vel snart ikke kan optimeres mere. :e

palle

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2004 16:35:22
Svar/Indlæg:
2307/37
#2, jeg tror først det bliver rigtigt sjovt, når sneglen er gjort fast på røret, så rørets overflade mangedobles...

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2004 16:38:07
Svar/Indlæg:
675/55

Det kommer faktisk fra den tråd jeg postede sammen med, så det er noget de vilde drenge derovre pusler med.. for bigben, cathar osv er alle med i den 11 sider lange tråd 😉

den fik jeg ikke rigtigt.. det jeg tænkte på var enten at svejse en lille snegl i et rør eller tviste en stykke rør så det blev en snegl.. men forklar lige hvad du mener..

PolleDK

Superbruger
Tilføjet:
30-05-2004 16:47:05
Svar/Indlæg:
602/17
Damn de ser nice ud de radiatorer Myth! Men så kommer 1000kr spørgsmålet: Hvad mon de koster?

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2004 16:55:11
Svar/Indlæg:
675/55
Hayden er den radiator swifttech bruger er det ikke ?

riska

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2004 17:12:23
Svar/Indlæg:
7241/274

palle

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2004 17:24:46
Svar/Indlæg:
2307/37
#5, det, jeg mener, er, at sneglen skal have kontakt med rørets inderside. Hvis du "bare" putter en snegl ind i røret, så opnår du "kun" turbulens effekten. Hvis sneglen derimod er extruderet af samme stykke metal som røret, så de har god kontakt, så vil sneglen jo mangedoble røret indvendige overflade og dermed forbedre overførslen af varme fra vand til rør og videre til radiatorens udvendige finner.

Det ser også ud til at være et gennemgående pricip på de Hayden radiatorer, du linkede til.

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2004 17:27:37
Svar/Indlæg:
675/55
#8 Will do

#9 Ahh så er jeg mere med.. Det er jo så ikke helt nemt at lave i cykelskuret 😉

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2004 17:44:38
Svar/Indlæg:
675/55

Efter at have tænkt lidt over der..

Ville det mon ikke være nok at lave en snegl eller en dyse for at skabe turbolens inde i radiatoren? Ideen er vel at man vil undgå stillestående vand i siderne og dermed opnå bedre køling.. eller er jeg helt galt på den ?

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2004 00:43:56
Svar/Indlæg:
4112/53
Nej, det er du ikke, men jeg vil advare dig lidt, da der i længden vil blive slidt hul et eller andet sted, pga. den meget turbolens, så der hvor er evt. "dysse" "skydder ind på" vil der i løbet af ét til to år blive "gnavet" hul af vandet, og så er det jo ikke så fedt! :l Det er det der sker med vandrør på div. større anlæg, lige bagved en svejsning, der vil vandet blive ved med at "banke" ind i røret pga. hoppet over svejsningen, og hvis der er meget høj fart på vandet, som der er i et vandkølingssystem, så vil det slidde enormt på røret lige på det punkt! :x Så brug det med omtanke!
Det med de der "turbolens spiraler" ser ud til at værre OK, hvis rørdiameteren bare bliver forøget, så der ikke bliver et mindre samlet tværsnitsareal, så pumpen ikke skal "knokle" mere end den i forvejen gør!!! :i

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2004 00:58:58
Svar/Indlæg:
2353/24
hvad med at lave en "turbolens spiral" med heatpipe-teknologi, hvor heatpiperørene går inden i turbolensspiralen og ud til køleribberne (igennem toppen af rørene), hvor luften så køler dem ned.

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2004 02:12:50
Svar/Indlæg:
2353/24
det tror jeg ikke vil have nogen synderlig stor effekt. se bare på et M16 gevind (indvendig), der starter man med at bore op med et 14mm bor, og der efter laver amn selve gevindet, så i "gevindspirallen" (ved ikke hvad jeg ellers skal kalde det) er den 16mm bred. i dette tilfælde, gevindet kun stikke 1 mm ud fra emnet det blev lavet i, hvilket ikke ville gavne noget af betydning, nærmest tværtimod, da der let vil kunne lægge sig en luft"lomme" der.

håber at du kan følge mig.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2004 02:13:24
Svar/Indlæg:
3346/81
Princippet anvendes f.eks i rørvarmevekslere, og går under betegnelsen korrugerede rør, altså et snoet indre rør og yes vitsen er en større overfladehastighed - problemet med almindelige radiatorer er at vandet tenderer til at køre laminært i røret dvs. det er fortsat varmt i midten og det er kun det yderste lag der taber energi.

En af vore leverandører kan ses her:

http://www.mbs-europe.com/eng/...

Tryk på play for at se princippet.

Rørvekslere kører "desværre" med en primær og en sekundær væske side - har ikke lige kigget på Hayden - men der er den sekundære vel luft?

Tomgun

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2004 17:55:25
Svar/Indlæg:
4112/53
Den absolut bedste kølertype, er pladekøleren, da det medie der skal køles, og det der køler, har en minimal "tykkelse", og på den måde, kan man på samme rumfang have en meget bedre køling i en plade køler frem for en rørkøler. Problemet med en pladekøler er, at luft ikke just er særligt nemt at pumpe igennem den, der er to væsker bedre, f.eks. som i skibe, hvor de bruger koldt havvand til at køle det varme ferske kølevand, vha. en pladekøler! :)

*klonk*

Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2004 22:37:41
Svar/Indlæg:
458/22
Det som du nævner med at indsætte en turbulator et sted og så forvente at det vil forbedre hele systemet er lidt for optimistisk :) jeg har gjort mig den erfaring at vandet hurtigt genopretter balancen så at sige, det kan demonstreres ved at tage et slangestykke og sætte en 90" vinkel på at så se på det vand der kommer ud af studsen, det er pænt 'turbuleret', men sætter man bare et lille stykke slange på efter vinklen ser man at vandet igen har dannet 'grænselaget' ( taget og voldtaget af det engelske 'boundrylayer' :) ) - men det kunne helt sikkert være interessant at sætte sådan en turbulator lige foran indgangen til et alm. kølehovede og se hvad hvad der sker - hvis du samtidig har en flowmåler der kan sige noget om modstanden så er du min helt for en dag :)

ps. ........ her er en håndfuld punktummer, sæt dem in hvor i vil :)

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
01-06-2004 23:05:23
Svar/Indlæg:
675/55

Tænkte faktisk selv på at prøve at smide en foran mit Maze4 som jeg netop ikke er særligt restriktivt.. bare for testes skyld.. og flowmåling kan jo klares med en spand eller noget..

apprenti

Superbruger
Tilføjet:
13-06-2004 18:14:47
Svar/Indlæg:
196/10
det lyder til at være en fedt idé!!! men der skal gevaldigt med konkurrence på radiator markedet før jeg gider smide penge efter sådan een! - jeg har svært nok ved at forstå hvordan en black ice skal koste 500dkr(alt afhængig af model) når en bil radi koster 50kr hos den lokale ophugger og de virker næsten lige godt!

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2004 18:44:32
Svar/Indlæg:
2664/97
20# nu er der jo så også stor forskel på en ny købt radi og en dy går ud og køber hos en ophugger.. de ting kan du da slet ikke sammenligne..

som 17# også siger, så får man ikke noget ud af at lave ét sted tubulent. man skal opretholde turbulensen, ellers giver det ikke meget, og det at lave turbules lige foran et kølehoved tror jeg desværre heller ikke giver det store, men hvis nogen prøver det, så må de da gerne lige melde tilbage med resultater.

Men det kunne da være nice at have en radiator hvor der er sådan nogle rør inden i, så kunne man nøjes med en meget lille en istedet for en kæmpe en jo.. he