Projektor

Diverse d.  30. maj. 2004, skrevet af Big_BEN
Vist: 545 gange.

Big_BEN

Superbruger
Tilføjet:
30-05-2004 17:29:31
Svar/Indlæg:
416/49
Hey

Jeg er på jagt efter en Projekter jeg skal bruge som TV.
Jeg har 1 krav til den som muligvis vil sortere mange muligheder fra.
Rummet den skal bruges i er nemlig rimelig lyst, og den skal bruges til morgen tv, og eftermiddags "sjov" og om aftenen film/gaming.
Der kan selvfølgelig trækkes gardiner for, men rummet kan ikke mørkelægges.

Findes der en løsning på det? Vil gerne have kommentarer fra folk med erfaringer.
Budgettet er på max 20.000,- inkl. lærred og tv-tuner.

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2004 17:45:30
Svar/Indlæg:
1581/5
Det er en ret svær opgave, faktist stort set umulig.
Det kan IKKE lade sig gøre at benytte en projektor i dagslys, da man som de fleste nok ved ikke kan lave "sort" med lys, måden hvorpå en projektor laver sort, er ved at lyse kraftigt der hvor der "er" farve, så kontrastforholdet er stort.

De bedste projektore idag er DLP projektore, de har netop et utroligt højt kontrast niveau, og lang levetid (så man kan bruge det som tv).

men med moderat møkelægning (gardiner for) så kan man sagtens få noget der virker fint, men det bedste er sådan set at prøve sig frem, til man finder noget man er tilfreds med.

Big_BEN

Superbruger
Tilføjet:
30-05-2004 18:22:50
Svar/Indlæg:
416/49
#1 ja jeg kan forstå det er en svær opgave...
Er der evt. nogle medeller man skal gå efter?

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2004 18:55:27
Svar/Indlæg:
1996/65
Jo flere Ansi lumens projektoren har ... jo kraftigere lys sender den ud ... og der findes faktisk projektore idag ... som i nogen lunde svag belysning ... faktisk godt kan lave et godt billede ...

Ellers kan man jo bagprojektere billedet ... det er en teknik hvor man får sendt billedet op på bagsiden af lærredet (spejlvendt), og ved at holde projektoren og det bag skærmen i mørke ... så skulle det være muligt at få et rimelig godt billede frem ...

Skipper

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2004 19:08:55
Svar/Indlæg:
971/67
Overvejer selv at købe en projekter i samme prisleje, og følger derfor jævnligt nyhedsgruppen: dk.teknik.tv+video hvor der tit bliver giver råd ang. projektorer, så smut derfor forbi, de ved sgu hvad de taler om.

Umiddelbart står mit valg mellem en Hitachi PJTX 100 til 15999 eller en Sanyo Z2 til 15.999

Med en af ovenstående skulle man være klar til EM 2004

Tjek evt. priser på www.tapeconnection.dk - de kan anbefales - købte min dvd afspiller og mine lækre Dynaudio 72 højtallere her.

Sandi.dk

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2004 19:09:29
Svar/Indlæg:
362/13
http://www.dvdpriser.dk/Listpr...
Jeg har tænkt mig at købe denne inden EM starter.
Den er IKKE særligt køn men den har det hele og kvaliteten er i top.
Du kan jo købe den største model. Den har 2500 ANSI lumens.
Om 14 dage skal jeg fortælle dig om den er 14 k værd :i .

René

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
30-05-2004 19:14:55
Svar/Indlæg:
4120/115
Der er mange der har lavet det sådan at lærredet er som et slagt rullegardin de kan trække ned foran deres normale fjernsyn... Så man kun bruger projektoren når man skal se film 😉

Tror også det er rimelig dyrt i pære hvis man bruger projektoren hele tiden, som et alm. tv...

Micker

Superbruger
Tilføjet:
30-05-2004 19:15:46
Svar/Indlæg:
1012/98
Sanyo Z2 skulle være virkelig god til film osv.. Den har fået meget positiv omtale, især på www.hifi4all.dk 's forum er der mange der bruger den til hjemmebiograf ;)

McDave

Superbruger
Tilføjet:
30-05-2004 20:20:31
Svar/Indlæg:
68/18
gå ind på www.hifi4all.dk ... som #7 skriver... de har styr på det...

har selv en panasonic PT AE500E...
der er mange forskelle på LCD og DLP

DLP:
fordele: rigtigt klart og skarpt billede uden gitter.

ulemper: ny teknologi, og derfor dyrere end LCD samt lider af "børnesygdomme"! Nogle personer kan se at farverne flyder ud, og danner en slags regnbue. hvis man ikke kan se det selv er det ligemeget, men når man skal imponere vennerne, er det ærgeligt hvis de nu kan se det!

LCD:
Fordele billigt og med en gennemprøvet teknologi.

ulemper: gitter effekt... billedet projekteres gennem ef gitter, hvilket danner en sort ramme om hver Pixel.

på min panasonic har de stort set elemineret den sorte ramme om hver pixel ved på en eller anden måde at lave rammen i en neutral nærmest hudfarvet farve, hvilket gør at du til en meget lavere pris end DLP kan få et næsten ligeså skarpt billede som med en meget dyrere DLP projektor!

til 14000kr er PT AE500E en vinder!.... eneste konkurent er Sanyo Z2 til 15.999, og i test af de to mod hinnanden ender kampen uafgjort, og man kunne kaste sig ud i en længere amd vs intel lignende tråd! TESTEN: http://www.projectorcentral.co...

for øvrigt en rigtig god side at studere nærmere inden du køber... www.projectorcentral.com

som TV-tuner vil mange anbefale en Harddisk optager/ DVD afspiller, men hvis man ikke lige vil smide i hvertfald 6000kr efter såddan en for at få en billedkvalitet som er tålelig, så tag et kig på alfaviews TVtuner100pro... mit foretrukne valg... venter spændt på at den dukker op med posten snart... dog lidt besværligt at bestille hjem via deres hjemmeside, da man kun kan betale med kontooverførsel, og de skriver ikke forsendelses pris ved... ring til dem!

jeg har selv bygget lærred for ca 400kr ialt... kig rundt på hifi4all... der er mange kreative sjæle... også hvis du skulle få lyst til at bygge dine egne højtalere!!!

håber det hjalp:)

:) :)

McDave

Superbruger
Tilføjet:
30-05-2004 20:21:37
Svar/Indlæg:
68/18
her var nærmeste link til tuneren: http://www.alfaview.dk/shop/de...

Big_BEN

Superbruger
Tilføjet:
31-05-2004 01:57:07
Svar/Indlæg:
416/49
Jamen jeg tror jeg vil kigge nærmere på den der Sanyo Z2, og muligvis overveje at købe en 18-19" TFT skærm til brug i fuld dagslys.

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
31-05-2004 02:40:13
Svar/Indlæg:
2502/221
den zanyo der sku være rigtig god!

husk det er ikke altid ansi lumen det kommer an på!! slet ikke hvis dete r til hjemmebio.. der er noed med at den ike bliver så god kontrast mæssigt. hvis der er for mange ansi lumen!

men igen, kig på hifi4all.dk