Jeg er ikke ekspert udi steppings, men nedenstående er, hvad jeg har kunnet stykke sammen via min læsning på nettet.
Du kan oversætte stepping med udgave. En ny P4 3.0GHz stepping betegner dermed blot en ny (og bedre) udgave af den samme processor. Nye steppings er relevante fordi alle processorer produceres med nogle små design fejl (errata). De rettes, for nogles vedkommende, hen ad vejen, hvilket giver anledning til nye udgaver eller steppings.
Grunden til at nyere steppings er at foretrække er, at de har færre mulige errata (og muligvis også indeholder andre design forbedringer) end de ældre.
Set fra en overclockers synsvinkel vil sandsynligheden at få en CPU der clocker godt, alt andet lige, være større jo nyere stepping der er tale om. Men der er dog ingen garanti, fordi de omtalte errata ikke med sikkerhed forekommer i enhver CPU med en given stepping. Derfor kan man også godt være heldig at finde en P4 med B0 stepping med færre errata end en med fx. D1 stepping. Men sandsynligheden for at finde en go' clocker skulle altså, alt andet lige, være større med de nyeste steppings.
Men der er kun tale om en tommelfingerregl: Fx havde en P4 processor med M0 stepping ikke færre mulige errata end den go' gamle D1'er. Jeg mener faktisk at den fra og med Specification Update'en fra april har flere, men tjek det evt. selv i linket. Spørgsmålet er så, hvilke errata der har størst betydning for en processors OC-potentiale.
En go' stepping er derfor, for nu at besvare dit andet spørgsmål, en stepping med så få errata som muligt. Andre design forbedringer tæller selvfølgelig også med på plussiden.