Hjælp til H2O/Peltier

Luftkøling d.  04. juni. 2004, skrevet af Mattias
Vist: 353 gange.

Mattias

Superbruger
Tilføjet:
04-06-2004 09:25:01
Svar/Indlæg:
287/14
Nu hvor der er kommet Mach II på cpuen, så vil jeg også have noget h2o på Gpu og chipsæt :)

Tænker på noget peltier på gpu, men har ik så meget forstand på vandkøling så vil godt have lidt info fra jer.

Har samlet noget fra Studiedata:

AC Airplex EVO 240 (10mm)

WCAC017 AC Aquatube, Reservoir, Sølv

WCAC016 AC Indbyg.kit Airplex EVO 240

WCAC020 AC indbyg.kit Aquatube

WCAC021 AC LED-kit, Blå

WCAC031 ACfluid, korrosionsbeskyttelse

WCHY010 Hydor Seltz L20

WCSW952 Slange 1/2´´OD, klar, blød

WCSW070 Swiftech MCW20-R

WCSW054 Swiftech MCW50T, 80W

Hvad mangler jeg ellers til det ? Koste hvad det vil :)

På forhånd tak.

AsPeCt

Superbruger
Tilføjet:
04-06-2004 09:31:44
Svar/Indlæg:
162/12
Hvilket GFX har du?
Grunden til at jeg spørger er at jeg selv har et Radeon 9800XT og har puttet et Peltier på mit GFX(samme som du har valgt). Temperaturerne var noget skuffende.. får en 40-45 grader. Det var det samme som jeg havde før med en normal kæleblok på.
Så hvis du har et 9800XT, så tror jeg det kan være ligemeget med den 80 W peltier. Jeg har kigget efter et andet Peltier med større W der passer (40 x 40), men har ikke haft heldet med mig.
Ellers ser det fornuftigt ud. Jeg ville dog selv vælge nogle andre slanger, da disse fra Studiedata har tendens til at bøje meget nemt, når de bliver varme. Hvis du putter et Peltier element på, så bliver vandet temmeligt varmt, når det passerer Peltier i systemet.

Mattias

Superbruger
Tilføjet:
04-06-2004 09:38:39
Svar/Indlæg:
287/14
#1 Ok, jeg har et 9800PRO, kunne være man skulle tage et Maze4 til GPU i stedet ?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 09:44:57
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Jeg ville nok anbefale et kraftiger peltierelement. Jeg har selv det kølehoved, og det gik fint på mit nVidia Geforce4, men der var ikke rigtig noget at hente på mit Radeon9800np@pro XT-performance.

Når min computer kommer op at køre optimalt igen, skal den overvoldclockes på det groveste, og en del af planen er, at få sat et kraftigere peltierelement på.

-> #1

Grunden er, at dit grafikkort udvikler den omtrendt samme effekt som elementet kan flytte. Derfor oplever du ikke det store temperaturfald. Du skal deriomod have et kraftigere element, så vil temperaturen falde, måske drastisk endda.

Mht. dit spørgsmål til hvad grafikkort manden har, så kig evt. i hans profil eller hans signatur ;)

-> #1 + #2

Nu kan jeg ikke lige huske sidens navn, men vi har en udemærket dansk side, der omhandler stort set alt omkring vandkøling. Så det ville måske være en idé at få lidt baggrundsviden, inden I begiver jer ud på fremmede territorier? ;)

Rune

Superbruger
Tilføjet:
04-06-2004 09:54:54
Svar/Indlæg:
153/22
BTW.. hvordan virker sådan et peltier egentlig.. ?:( ... Jeg har selv vand på CPU, GFX og north.b... Det har fungert fint i vinters, men det ser ud til at jeg må smide en større radi. i :l Det hele bliver for varmt

Rune

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 10:05:02
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Et peltierelement opstod faktisk som en lille tilfældighed. En kær franskmand (der er ikke mange, men de findes, og de fleste af dem er fysikere :e), legede en dag med legeringer.

Så fandt han ud af, at hvis han havde en kobberledning med to endepunkter. Loddede en ledning i hver ende, af en anden metallisk art, så opførte de to punkter sig meget sjovt alt efter hvordan han håndterede dem.

Et peltierelement kan nemlig bruges til to ting.

Vi kan starte med den, som de fleste kender:

Elementet har to sider. Den ene side er varm og den anden kold. Fidusen er nemlig, hvis man køler den ene side ned, så følger den anden med. Omvendt, hvis man varmer den ene side, så følger den anden også med. Forudsat, at spændingen over kredsløbet forbliver uændret. Forhøjer man strømstyrken "forstærker" man elementets effektivitet. Derfor er et voltmod måske at foretrække, men man skal være forberedt på, at så trækker elementet også en del mere watt. Der findes en ligning for sådanne variabler der munder ud en en effektafvigelse.

Det er peltierkøling i den mest nedkogte betydning.

Et andet yndet udtryk er, at peltierelementet "flytter" varmen. Det er i og for sig meget rigtigt, men det er ikke helt sådan det foregår. Man kan jo med en generel betegnelse sig, at al køling flytter varmen, men et peltierelement "modarbejder" varmen. Men ja, man kan godt sige at det flytter varmen.

Den anden sammenhæng som I kender peltierelementer i, er som tempaturfølere.

Den kære Peltier fandt nemlig ud af, at hvis man holdt den ene ende ved en konstant temperatur, og varierede den anden, så ville modstanden i kredsløbet ændre sig. Det vil sige, hvis den ene ende forblev værende stuetemperatur, og den anden ændrede sig. F.eks. man satte et lys ved siden af den, så ville modstanden over de to punkter ændre sig.

Det kender I som et elektrisk termometer. Den "konstante" ende er blot erstattet af en modstand og den anden ende er så peltierelementets varierende side.

Ret smart, ikke?! :e

sgt.hp

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 10:30:21
Svar/Indlæg:
436/69
Jeg ville holde mig fra AquaComputer res og kølerhovedet. Grunden er at gevindet i deres hoveder kun er 1/8" mod 1/4" i fx. DangerDen. Det bevirker at der i AC's kølerhoveder kun er 5-6mm gennemløb i studserne.

Jeg ville anbefalde dig at købe DD kølerhoveder, eventuelt en Maze til GPU (Med mulighed for at sætte pelt på) og en Z-chip til chipset. Og så et bayres fra DD eller et af V-cores.

//Morten

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 11:31:59
Svar/Indlæg:
1137/24
Hvis du skal ud og spændere ~2K på vand, så køb fra dangerden.com direkte, det kan spare dig en masse penge!
Jeg sparede ~1,7K på mit vand, ved at købe ved dem!

Men MAZE4 på GPU, MAZE4 på chip-set, en dualheatcore radiator med fanshroud og en L20, så er du max kørerende!!!
/Thomas

Klabautermanden

Superbruger
Tilføjet:
04-06-2004 14:36:59
Svar/Indlæg:
194/13
hvis du er oppe i det prisleje så køb dog et brugt vapochill og monter det på dit gfx, det er faktisk slet ikke så svært som man skulle tro og det er altså en del bedre end et peltier setup

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 14:49:48
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Forklár... 8)