Så følger ATI efter Nvidia...

Diverse d.  04. juni. 2004, skrevet af FLD
Vist: 460 gange.

FLD

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 13:05:45
Svar/Indlæg:
417/68
Så gør de det sq begge, ATI og Nvidia. Jeg har i tidligere tråde tilkendegivet min mening omkring højre 3dMark score ved hjælp af driver "snyd" Som er med til at sælge grafikkort under falske "løfter" Høje resultater er jo i sagens natur med til at sælge, da det jo er det vi alle måler med, hvordan skal vi ellers bedømme et korts hurtighed, for hvor mange kan stille sig op ved den lokale hardware pusher og sammenligne to higend kort og sige, denne performere bedre en den anden.!?

http://www.gamespot.com/news/2...

Briston

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 13:16:08
Svar/Indlæg:
2540/228
x( x( x( x( x( x( x( x( x( x( x( x( x( x( x( x( x( x( x( x( x(

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 13:16:51
Svar/Indlæg:
4338/142
Of Course :00

Næh lad os få XGI på banen - de er sgu ærlige :p :e

"Ja vi laver snart verdens bedste kort" :e :e :e :e

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 13:25:10
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Jeg ville nok rette overskriften til: "nVidia fulgte efter ATi, og nu gør ATi det igen" :l

Kim

Superbruger
Tilføjet:
04-06-2004 13:26:09
Svar/Indlæg:
772/50
hehe, tja, sådan er det nu engang, men Nvidia snakkede et tidpunkt om en Z buffer der skulle ordnes altså en fejl i GFX'et eller softwaren og ja hvis det ikke går ud over kvali på spillet og at den bare Ordner fejlen på GFX'et så er det vel godtnok, men ja se'føllig de skal heller ikke sælge noget med fejl på det er klart. tja, bare vi kan finde ud af når de snyder såå er det vel godtnok, der er ikke så meget at gøre andet end at sige pueha! robert det må du ikke :P.

hehe XGI som falder til 1/3 af ydelsen i 3dmark 03 hvis man omdøber EXE filen :D:D

McAnus

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 13:29:15
Svar/Indlæg:
807/31
det er sku da ok at lave nogle drivere der får spillene/testene til at blive beddere! så længe det ik går ud over billed kvaliteten!

FLD

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 13:34:06
Svar/Indlæg:
417/68
NoNig> LoL :e I bund og grund er jeg faktisk fløjtende ligeglad med om den ene score mere en den anden.! Man har aldrig det bedste grafikkort før man både har haft ATI og Nvidia.... Men jeg syntes stadigt det er et beskidt salgs kneb.!

For mit vedkommende er det en smagssag og der er flere kriterier end blot en høj score der skal være opfyldt for at det er det bedste kort.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 13:34:15
Svar/Indlæg:
10398/435
artitel om præcis det emne:
http://www.tomshardware.com/gr...

ja de snyder begge to. dog siger THG (i conclusion) at ati's optimeringer ikke ses, kun ved "laboratorie test":

"ATi deserves credit for the fact that the image quality of the cards is not visibly compromised by this filtering; at least no example has yet been seen of this. So far, the brilinear areas have only showed up in laborious tests."

men det gør jo ikke snyd til en god gerning.....

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 13:51:56
Svar/Indlæg:
23132/740
-> Alle

For mit vedkommende er det fløjtende ligegyldigt hvordan de optimerer. Bare det ikke går ud over IQ'en i spil. Dog er det efterhånden kommet så vidt, at man ikke kan vurdere det ud fra et enkelt screenshot alene. Man skal nærmest sammenholde to højopløsnings videoklip for at man kan se forskel.

Altså at de optimerer til Benchmarks er jo en ting, men så længe det ikke går ud over performancen i spil, er jeg ligeglad. Kan jeg ikke se forskel, kan jeg ikke se forskel.

-> #6

Jeg har haft både ATi og nVidia. Og jeg lægger ikke skjul på, at jeg synes, at mit nuværende ATi kort leverer en sublim billedkvalitet i forhold til hvad jeg ellers har haft/prøvet.

Måske kun lige overgået af et Perhelia, men det har jeg ikke frisk nok i hukommelsen til at skulle kunne vurdere. ATi står for mig, som en producent der leverer topbilledkvalitet og ikke går på komrpomis med ydelsen. Fordelen ved ATi er imidlertid, at ydelse netop også er i top. To gode sider ved ATi.

Deres kort er mindre, der er (undskyld min lidt sarkastiske udtalelse) pænere at se på. Jeg går ikke op i casemodding, og selvom jeg har et forholdsvis stort kabinet, så fylder et NV35/38 altså pænt meget deri. Det gider jeg simpelthen ikke at se på, og når blæseren ligner noget fra en Mack (lastbil, for dem som gerne vil spille kloge) og larmer derefter.

Folk kan sige hvad de vil, men jeg oplever at nVidias kort larmer lige så snart de bliver presset lidt. Jeg skal være ærlig og indrømme at 9800XT nok også lader lidt tilbage at ønske, men ikke i sammenligning med nVidias køleløsninger. Så kan jeg bedre acceptere at sætte en lidt større og lysløs køler på et Radeon, end at acceptere den allerede store løsning på et NV35/38.

Jeg ved godt, at der er kommet mange bedre løsninger til, men jeg har stadigvæk den her "fordom" over for nVidia. Jeg har indtil nu, stort set kun haft nVidia kort i min computer, og jeg har aldrig nogen sinde været utilfreds. Aldrig. Men ATi står bare stærkere nu, for mig.

Jeg vil ikke sige, at jeg ser igenmmen fingre med snyd, men som sagt: Så længe det ikke går ud over min glæde ved at spille 'FarCry' eller 'BVF', så er jeg ligeglad. Og hvis jeg endda kan hente lidt mere ved nogle fps, så kører spillet jo bare lidt mere flydende og så kan det jo næsten være ligemeget.

Folk der tuder benchmarks skal selvfølgelig have lov, men jeg vil ikke have trukket "jeres" fordomme ned over hovedet. Mine spil kører rigtig godt, ser godt ud og i det hele taget er alting rigtig godt. Kun spoleret af sure miner over nogle benchmarks ;)

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 14:10:09
Svar/Indlæg:
675/55

Well said

Jeg har også haft begge dele, og er helt enig i din vurdering af de to fabrikanter.

De er utopi at tro der ikke er optimeringer fra alle fabrikanters side det som er væsentligt er vel om de optimeringer der kører betyder noget for billedkvaliteten. Personligt vil jeg gerne have en god kvalitet, men vil heller ikke fluekneppe i forskelle der ikke kan ses medmindre man laver en teoretisk test og sammenligner billeder enkeltvist.

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 14:27:53
Svar/Indlæg:
4338/142
NoNig<---

Er stortset enig med dig, men jeg synes dog du generaliserer meget m.h.t. nVidia kort...

Mit FX5900xt siger ikke et hak (22db) og fylder ikke mere end de gode gamle GF4TI 42,44,46,48 & 48SE.

Når der er så mange forskellige producenter af GFX-kort, som hver især laver mere eller mindre "unikke" køleanordninger, synes jeg ikke man kan generalisere så bogstaveligt.

Men jeg er enig med dig i at ATI's billedkvalitet p.t. er langt bedre end nVidia's.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 14:38:30
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

Læs igen så! ;)

"Jeg ved godt, at der er kommet mange bedre løsninger til, men jeg har stadigvæk den her "fordom" over for nVidia. Jeg har indtil nu, stort set kun haft nVidia kort i min computer, og jeg har aldrig nogen sinde været utilfreds. Aldrig. Men ATi står bare stærkere nu, for mig."

Jeg siger heller ikke at de alle larmer, og at de stadig gør det. Men da jeg stod ved et "afgørende" vendepunkt", var nVidia ikke overbevisenden nok til, at jeg ville vælge et af deres produkter frem for et ATi.

Jeg har aldrig været utilfreds med nVidia, det siger jeg skam også, men for mig står ATi bare stærkere.

Det må du ikke forveksle med en af de der hjernetomme "ATi er noget lort!" el. "nVidia sucks!". - Hvilke jeg intet har til overs for.

Folk kan mene så meget de vil, men mange af de kommentarer er bundet på benchmarks (for forskellene alligevel ikke har været mere en et par %) og for slet ikke at nævne at de ikke selv har ejet et kort fra konkurrerende part.
Jeg har endda mødt nogle, som siger, at de ikke ville tænke på at eje et ATi, for nVidia er bare ihh og åhh så dejligt. Det skal de jo have lov til at mene, men de baserer det jo ikke på mere end fordomme.

Jeg siger ikke dette for at være hellig, men for at understrege, at jeg altså stiftet bekendtskab med begge kort, og som sagt: Så har jeg aldrig haft noget at udsætte på mine nVidia kort, aldrig. De ting jeg nævner er blot "generaliserende" som du selv siger, men som jeg også nævner bagefter. Så er ATi heller ikke selv for smarte, og nVidia/deres producenter er jo også kommet godt efter det, som jeg siger...

;)

Men stort set alle ATi kort kommer med reference køledesign. Kald mig bare emsig, men siger det ikke mere om kortet end det gør om producenterne?
nVidias producenter har jo et eller andet sted været tvunget til at finde på bedre alternativer. Det er sandt, at mange alligevel ikke har så mange PCI-enheder i, hvis de da overhovedet har nogen, så for dem er det jo ikke en problematik. Men som jeg skrev, så er det ud fra personlige erfaringer ikke smart. Da jeg har mange PCI-kort i.

Men det hjælper jo lige stort, da jeg har et swiftech på VPU'en, og så kan man jo vende den rundt igen. Men vid, at jeg ikke kommer med disse udtalelser baseret på intetsigende anmeldelser, men ud fra egne erfaringer :)

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 14:43:22
Svar/Indlæg:
4338/142

Kan du ikke lige forklare det igen :p

Nej det gaz' er med nu ;)

Som sagt er jeg i bund og grund enig med dig 8)

MVH C.C.

Frede24

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 15:05:36
Svar/Indlæg:
2192/67
Er faktisk også mere eller mindre enig med de fleste andre. Det er ikke snyd så længe at billede kvaliteten stadigvæk er i top. Men hvis man nu kører en 3dmark og får 50000 points og skærmen bare har været sort eller med fuldstændig fucked up grafik under testen kan vi nok godt blive enige om at det er snyd.

Støtter forøvrigt NoNig mening omkring grafikkort køleløsningerne. Faktisk har jeg fra valgt Nvidias 6800 serie fordi at de er født med en dual slot køler. Denne køleløsning er simpelthen ikke en mulighed i min barebone. Det tror jeg faktisk at Nvidia mister utrolig mange kunder på. Men der er jo også andre highend kort som der virkelig har udviklet sig flot. Fx. 5950Ultra med MSI supersprøde køler på. Godt nok fed.
se her
http://www.hexus.net/content/r...

Hvis MSI lige spyttede sådan en ud, bare med en 6800 ultra chip under var det da helt sikkert der mine penge skulle bruges.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 15:27:10
Svar/Indlæg:
10398/435
det er fint med mig at de optimerer, sålænge det ikke går udover billedekvaliteten.

dog vil jeg kalde det snyd når ati's trilinear filtering slet ikke er trilinear. der er jo en fast definition på hvad trilinear ér.
Og ja, jeg ved godt at udfaldet mht kvaliteten er det samme.
Så i og for sig har jeg det fint med de "snyder" (optimerer), bare det ikke ændrer den visuelle billedekvalitet.

Har haft NV og nu har jeg ati. mit næste kort bliver X800

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 15:32:00
Svar/Indlæg:
10398/435
NoNig, der var ikke bare en fordom....

om 6800 Ultra:

"I only got time today to actually try it out & my first impression is its NOISY & the drivers on Nvidia site (56.72) does NOT support this card."

http://www.tbreak.com/forums/s...

hold da kæft.. kan det passe at det skal larme selvom det er dual-slot?

phg

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 16:19:20
Svar/Indlæg:
1399/43
#15 det der kan du sku da ikke bruge til en skid det er det samme som en her inde siger det samme,du siger det ikke er en fordom og linker til et indlæg af en bruger på et andet forum,det kalder jeg sku en generalisering der vil noget.

FLD

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 17:41:44
Svar/Indlæg:
417/68
Frede24> Fx. 5950Ultra med MSI supersprøde køler på. Godt nok fed. Jeps den er for fed. ;) Den kan jeg godt stå inde for.!

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 18:47:22
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #13 + #17

F.eks. Den ER for fed den køler! :e

Men kortet er stadig relativt stort osv., og som der bliver sagt, så er det ikke en optimal løsning i en barebone. Jeg ved godt at jeg ikke skal snakke om pladsmangel, men alligevel.

Jeg har det nok som de fleste piger: "Det er ikke størrelsen..." - eller så kunne man jo bruge en af Term.'s udemærkede udtalelser: "Dem der vælger "maxi" kompenserer sikkert for et eller andet!" - hva' ved jeg?! :00 :e

Men for mig er ATi det smartese pt. Jeg kan ikke udtale mig om 10800-serien og 6800-serien, da jeg ikke har stiftet bekendtskab med nogle af de kort. Men ikke desto mindre, så glæder jeg mig til at få et af dem ind af døren. Men der går nok et stykke tid. Jeg flytter jo til Aalborg her om ikke så længe, så computer er ikke en 1. prioritet det første lange stykke tid :r

-> #15

Jeg har ikke sagt noget om den decideret fordom, da det er et grimt ord. Men ja, jeg har set nVidia kort der larmede. Men jeg har bestemt også mødt ATi kort der larmede og nVidia kort der ikke gjorde ;)

Desuden, så vidset vi jo godt, at det kort dér larmede en anelse under 3D. ;)

Men jeg tror nu nok, at producenterne finder på noget. nVidia skal levere chips og holde sin kæft når det gælder markedsføring. Lad bare firmaerne stå for det! ;)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 18:48:08
Svar/Indlæg:
23132/740
... så kunne man jo spørge hvorfor jeg så har et Servertower ovenpå et Mach II :00

:e :p

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 18:49:07
Svar/Indlæg:
23132/740
Hva' sker der her?!

"User: NoNig
Skribent
Online OC:

Action:

Dato: 2004-06-04
Tid: 18:48:08

IP logged..
"

Der mangler da noget!!! :o

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 19:31:15
Svar/Indlæg:
10398/435
#16, jeg generalisérer ikke en skid. jeg siger da ikke at tnt2 kort larmer... men nvidia's senere kort har været godt kendte for at larme.

hans vurdering kan han basere på egen erfaring. det gør sites som reviewer kortene også. nogle har selvfølgelig db målere, men langt fra alle. jeg ved ikke om kortet larmer da jeg ikke har et, men det har han og det er på samme plan som review-sites har ét.

ikke så sur nu. det er weekend!! :e

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
04-06-2004 20:49:38
Svar/Indlæg:
1016/19
Enig med NoNig. Jeg vil bare ha' masser af fps med top billedkvalitet i alle mine favoritspil. Dertil kommer lav støj, lav temperatur (så der er plads til at clocke 🙂 ) og så må kortet godt være pænt.

Jeg er principielt flintrende George Bush med, hvordan gfx-fabrikanterne opnår dette - hardware mods, driver mods, jyske børnearbejdere, udkog af nøgleben fra babysæler... whatever. Jeg vil bare have max. ydelse for mine kroner.

Og pt. fører ATI altså på alle punkter, når vi snakker Windows. På min Linux-maskine er nVidia top dog. 8)

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 22:00:14
Svar/Indlæg:
675/55
Og så tager Nvidia igen føringen med forvirrende markedsføring.. følgende er snuppet fra Bit-Tech:

If you're counting on HDTV working on your spanky new 6800, you're out of luck: it has been confirmed this morning by Derek Perez of NVIDIA that the both the core and the existing reference board have no capacity to support an HDTV signal - though it is planned for the future NV43 & NV41 cores. If you are hoping a third party vendor is going to slap a discrete chip on there, you are likely to be disappointed because as far as we know no vendors are straying from the reference design.

The key lesson here is reading what is said, not reading what you expect: "6800 will support HDTV" is not the same statement as "6800 does support HDTV". To say that NVIDIA's Marketing is a little misleading here would be an understatement.

SUK er vel det eneste man kan sige..

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2004 02:28:06
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #23

Bedre selv kunne jeg nok ikke have sagt det! :e

*thumbs up* for dén! ;)

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2004 02:36:07
Svar/Indlæg:
6531/410
hvormange i lille dk har hdtv og hvad er forskellen på hdtv og alm tv ?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2004 02:50:23
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #25

HDTV = High Definition TeleVision

I bund og grund. Bedre TV. Digitale signaler, digital processing af signalerne. Større opløsning. Flere informationer pr. signal (hvis man kan sige sådan) osv. osv.

Almt TV = TeleVision

Analoge radiobølger. Ok opløsning til "dårlige" skærme. Ikke mulighed for digital processing medmindre der er tale om signalforbedring osv. osv.