Hjælp til Raid.

Diverse d.  04. juni. 2004, skrevet af DragonOne
Vist: 339 gange.

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
04-06-2004 14:05:02
Svar/Indlæg:
240/44
Har et Highpoint kort med 2 kanaler og 2 40GB diske til formålet.
planen var at sætte det i et raid 0.

meningen er, at de skal fungere som primære diske, men jeg har lige nogen spørgsmål, inden jeg går igang :

Boot : jeg formoder at bootsequence i Bios skal stilles til noget (mobo = Asus A7V266) - skal det sættes til SCSI som 1. bootdevice?

Opsætning af diske : skal de sidde som Master/Master på hver deres kanal eller som master/slave på primær kanal?

Er det muligt at køre f.eks. raid0 på den ene kanal og JBOD på den anden? (ikke fordi jeg regner med det, men det kunne da være kewl :e )

thygepower

Superbruger
Tilføjet:
04-06-2004 14:37:37
Svar/Indlæg:
37/9
Nu Kender jeg ikke lige dit controllerkort, men jeg kan forstå det er et 2 channels card, derfor skal du køre på cable select eller master, master.
Men for at boote fra controller kortet mener jeg at man under windows installation skal adde driveren til controller kortet, samt i bios.
Du kan ikke både køre raid0 på den ene kanal og jbod på den anden.

Hvis du er rigtig smart vælger du at køre 4 diske på de to kanaler og så lave en raiddisk i windows så kan du køre software raid5. Det er godt nok ikke den ægte metode men den gør at du backup. Og virker.

GMB+

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 14:42:38
Svar/Indlæg:
333/52
Jeg kører med RAID og har 1. bootdevice til SCSI.

Det med opsætningen afhænger at hvilket fabrikat du bruger. Jeg har haft en hvor det var master/slave på samme kanal og den jeg bruger nu er det master på hver kanal. Det må stå i manualen.

McAnus

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 15:37:57
Svar/Indlæg:
807/31
kan man finde rewiews af RAID controlere nogle steder, så #0 evt. kunne se hvad der virker bedst for hans controler?
noget ala www.storagereview.com !

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
04-06-2004 23:27:00
Svar/Indlæg:
240/44
jeg har fået læst lidt på lektien siden i eftermiddags og har fundet svar til de fleste af mine spørgsmål....

jeg er kommet til den konklusion, at mine diske skal køre i raid0 på mit highpoit 370-kort og der skal alligevel ikke lagres noget vitalt data på de diske så raid 1 og alle de andre er ikke interessante på nuværende tidspunkt....

i den sammenhæng, er der poppet et par nye spørgsmål op :

1) i forbindelse med installationen af diskene skal man opsætte blocksize

jeg citerer fra http://www.highpoint-tech.com/... :

STRIPE ARRAY - Recommended for High-Performance (2-4 disks required)

1. Select the "Create RAID" selection from the main menu
2. Select "Striping (RAID 0)" in the "Array Mode" pop-up menu
3. Select the disk drives to be used with the "Select Disk Drives" selection
4. Select the appropriate block size in the "Block Size" pop-up menu
5. Select the "Start Creation Process" selection

hvor meget sætter man den til?

2) når man så har installeret sit array som indikeret/angivet ovenfor, så skal man vil "partitionere" diskene eller noget tilsvarende?

ja undskyld, men jeg er max noob ud i denne del af den fagre IT-verden ;)

FLD

Elitebruger
Tilføjet:
04-06-2004 23:44:56
Svar/Indlæg:
417/68
DragonOne: Prøv at kigge lidt på denne artikel. særligt side 2 http://itzonen.dk/content/arti... Skal der arbejdes med store filer vil jeg ikke anbefale at sætte den under 32 KB.

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
05-06-2004 00:00:30
Svar/Indlæg:
240/44
FLD -> takker for linket.. blev lidt klogere.. :e