hvor sikkert er vandkøling?

Overclocking d.  05. juni. 2004, skrevet af Prinsvalium
Vist: 577 gange.

Prinsvalium

Superbruger
Tilføjet:
05-06-2004 12:09:28
Svar/Indlæg:
461/64
Jeg har længe gået og overvejet at få lidt fancy vandkøling i min besidelse, men inden da har jeg lidt spørgsmål til dem der har taget springet og er blevet udnævnt til buk i stedet for får:
hvor stor er chancen for at lortet ryger af for der er noget med at vand og elektronik ikke er den bedste løsning sammen??
hvordan med kondensvand??
hvad skal man vælge for at være sikker på det er noget der spiller MAX?????

Bullfaegter

Overclocker
Tilføjet:
05-06-2004 12:21:38
Svar/Indlæg:
2/0
Mig bekendt kommer det an på, hvordan slangerne sættes fast på kølerne, det varierer fra fabrikant til fabrikant.

Jeg har hørt, at der er mange, som har haft problemer med at få WaterChill fra Asetek til at slutte tæt, og vand på MB, GPU samt CPU kan kun gå galt.

En god idé er at læse en masse tests, af de mest anerkendte vandkølingssystemer og på den måde danne sig et overblik.

Håber det kan hjælpe.
Hilsen
Bullfaegter

Don

Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2004 12:23:05
Svar/Indlæg:
644/8
kondens vand kommer kun hvis dit vand kommer under temperaturen i rummet, og det gør det nok ikke medmindre du bruger en kompressor til at køle vandet med.
og leak sker ikke hvis du tænker dig lidt om, første gang jeg samlede vand køling stod det og kørte i en uge(mens jeg var til festival) inden der blev smidt hardware i mit kabinet, men idag kører det 2 minutter, og jeg har aldrig oplevet utætheder

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2004 12:24:17
Svar/Indlæg:
1498/226
Hej Prinsvalium..

Jeg må indrømme at jeg var TOTAL nOOb dengang jeg begyndte... men jeg syntes slet ikke det var svært..
Jeg købte et komplet sæt, fra Waterheads.. Mega sweet..
Der var dual radiator og kølehoved... samt slanger og pumpe...
Alt samle det hele var ikke svært... man skal bare sørge for at stramme slangerne, uden at de flækker/revner...
Jeg lod det stå et par timer, hvor der bare rendte vand rundt... og så var det klar til at sættes på... jeg satte det hele på, og tjekkede igen for lækager.. intet... så satte jeg systemet igang, og jeg tjekkede det tit i starten.. der skulle jo helst ikke gå noget galt..
Efter nogen dage blev man mere og mere fortrolig med det, og syntes det var COOOL...
Jeg har så senere hen fået chipset køler på, som jeg dog er meget nærvøs for.. for det er et INTEL chipset jeg har, og det er bare "clicket" fast... ikke specielt holdbar.. syntes jeg ikke... det kunne have været MEGA sweet hvis INTEL fik lavet huller til kølehoveder...

Mit system køler CPU og Chipset, og mit system er med en tank på små 10L.. og holder næsten altid en gns. temp på 40-45 grader, målt med ABIT EQ... skod... Men det er jo ca. 32-37 grader.. Så det er meget flot... eftersom jeg har clocket en smule...
Jeg har ingen blæsere OVERHOVEDET i mit system.. men skal snart have bygget min radi ind i toppen af mit kabinet...

Jeg vil bare sige, at det er ikke specielt bøvlet, hvis man bare tager det med ro, og behandler udstyrret ordentligt...
Jeg har været rigtig glad for mit system...

Såå... sprøg endelig, hvis du er i tvivl om noget...
MVH
Capiz 8)

Don

Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2004 12:24:58
Svar/Indlæg:
644/8
skal lige tilføes at jeg bruger almindelige studser overalt, altså ikke nogen smarte "click on" bøsninger, men ved ikke om de er ligeså sikre.

Empty

Superbruger
Tilføjet:
05-06-2004 12:27:17
Svar/Indlæg:
91/26
Hej Prinsvalium.

Hvis det bliver samlet ordentligt ryger det ingen steder, jeg har ikke haft nogen problemer med mit vandkøling. Men HUSK at teste vandkølingen for utætheder inden du smider dit hardware i kabinettet! ;)

Kondens er ikke noget problem med mindre at du køler vandet med andet end en radiator eller lign.

Hva du skal vælge, tjae det er vel mest op til dig selv, bare hold dig fra de meget billige færdige sæt, hvis du er fiks på fingrene og har de rette værktøjer kan du kast dig ud i selv at lave det hele, men jeg er glad for mit vandsystem der består af dele fra AquaComputer.

Uanset hvad du vælger, så god fornøjelse, du vil ikke fortryde det!

Rune

Superbruger
Tilføjet:
05-06-2004 12:30:33
Svar/Indlæg:
153/22
#1. Jeg har selv asetek. Har ingen problemer med at slutte tæt efter min mening.

#0 den eneste ulempe er at man nok skal skifte vand en gang om året ca.. Det plejer jeg at gøre..

Rune

The

Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2004 12:40:43
Svar/Indlæg:
2651/179
Hvis du samler systemet rigtigt ryger slangerne ikke af.

Kondensvandet kommer ikke så tit i vandkølingssystemer, da vandet ikke kan blive køle ned under stuetemp. Med normale blæsere da de bare flytter luften.
Jeg har selv leget med ideen om at smide 10 meter kobber rør ned i min have, og hive røret ind igennem væggen. Og så bruge kobberrørne som radiator.

Du kan evt. starte med et standart kit som f.eks Asetek WaterChill

Ellers kan du jo samle dit helt eget vandkølingssystem, med en bilradiator, et akvarie som reservoir, evt. nogle hjemmelavede kølehoveder. Så koster det jo ikke så meget.

Held og lykke.

Prinsvalium

Superbruger
Tilføjet:
05-06-2004 12:50:29
Svar/Indlæg:
461/64
Tak for de mange gode og temmelig hurtige råd, men nu bliver i vilde 8) jeg tror bare jeg køber noget i stedet for selv at lave en storm p. En ting er at overbevise kæresten om at man er NØDT til at bruge 13000 på sit barn (igen) men en anden ting er at komme og fortælle at nu har vi et akvarie til 13000 pisk fordi jeg er en uheldig fætter og ikke er særlig fingerfærdig :x
Hvis der var nogen der havde nogle link til noget der virker og skide med prisen, så ville jeg være meget taknemmelig.
Med venlig hilsen prinsvalium

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2004 12:56:32
Svar/Indlæg:
4263/107
Asetek KT03A-L20: http://www.shg.dk/produkter/in... <-- de har mange andre fra Asetek derinde... 8)

Vcore's eget set: http://www.vcore.dk/shop/defau... <-- ved ikke noget om det, men i test's performer det meget godt :p

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2004 12:57:25
Svar/Indlæg:
4263/107
[Edit til #9] Kølehovedet performer godt ;)

OcBedstefar

Superbruger
Tilføjet:
05-06-2004 20:16:15
Svar/Indlæg:
398/29
vi skal sku være vilde... intet går galt hvis man tager den med ro, og er sikker i sin sag. Jeg kan måske godt forstå, hvis du ikke er så vild for at lave kølehoveder selv, men radiator og de andre ting, kan man finde på "sjove" måder, jeg synes det giver lidt mere liv hvis tingene har en historie. Hvis du vil spare lidt og have en rimelig god køelevne, så køb nogle ting brugt... på diverse forum(s) (eller hedder det fora ?). Forskellen på at købe et sæt og så købe delene selv er der stortset ikke, bare man husker at holde dele med samme størrelse (tilkobling) ...

F.eks.
Hydor L20 = 220kr
5 mtr. Clearflex 1/2" = 300kr (vcore.dk) det kan man sku ikke knække, hvis det kan gøre dig tryk :) ps. jeg har det selv
Kølepasta = 50 kr
2*120mm blæser = 240 kr
nogle kølehoveder .... 500-1500kr
radiator = 300-900 kr

så kan du jo spare lidt ved at købe brugt... man får ihvertfald mere for pengene, hvis man køber brugt og gider lave lidt selv... :)

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2004 21:39:09
Svar/Indlæg:
3346/81
Skal måske lige pointere at når folk refererer til at de tester vandindstallationerne så er det uden strøm på motherboardet - så skulle der være en lækage,så fyrer den ikke noget af.

Tomgun

Djake

Superbruger
Tilføjet:
05-06-2004 21:43:00
Svar/Indlæg:
418/10
Jeg har så været ret uheldig.

Købte noget vandkøling, og det kørte fint i et par uger, men derefter gik min computer ned, og jeg så der var vand på bundkort.. Det brændte så af.. Sendte kølehovedet ind til RMA og de fandt en fejl i selve hovedet. Så fik efter et par vrede breve pengene tilbage :00

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
05-06-2004 21:51:14
Svar/Indlæg:
1016/19
#8 Hvis du har 13.000,- til at smide efter din køling, så er det vist en kompressor du skal have 8)

Et rigtigt godt H2O sæt kan holdes omkring et par tusser, og du skal ikke meget over det beløb for at få det absolut sublime. Så der er nok stadig en 10 - 11 tusser tilbage til at forkælde den langhårede med... :e

Og så vil hun jo være glad for, at din PC bliver lydløs, så hun ikke skal høre på alle de blæsere, mens du læser dine kærligheds-digte for hende ;)

OcBedstefar

Superbruger
Tilføjet:
05-06-2004 23:06:30
Svar/Indlæg:
398/29
altså jeg har da også haft lækage flere dage i træk, mit reservoir lækkede vand :) ...men det står da heldigivis i bunden af kabinttet såå, men man skal passe på hvad man laver...! det gælder når man lejer med vand... :)

Jowls, du referer til den langhårede, jeg går desværre ikke udfra du mener mig:) jeg kunne godt bruge 10-11k :) ... spøg til side ...

ej, det kan godt virke lidt voldsomt måske, så et sæt er nok bedst at starte på, især hvis du ikke har nogen "backup" gruppe, som jeg f.eks. havde...

eller når han læser Sataniske Hayku digte :)

Prinsvalium

Superbruger
Tilføjet:
05-06-2004 23:53:52
Svar/Indlæg:
461/64
I får mange tak for jeres indlæg, jeg tror jeg har fundet noget på shg til en ok penge :p

Prinsvalium

Superbruger
Tilføjet:
05-06-2004 23:56:35
Svar/Indlæg:
461/64
#14 Jeg fik det vist ikke skrevet rigtigt. Jeg har den sidste måned brugt 13k på babyen, så det var sådan i det store hele jeg mente.

LilleIndianer

Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2004 00:06:55
Svar/Indlæg:
1404/19
--> #16
Hvad har du så fundet?? :p

Prinsvalium

Superbruger
Tilføjet:
06-06-2004 09:27:45
Svar/Indlæg:
461/64
http://www.shg.dk/link.asp?got...
med min ringe viden ser det jo ok ud 8)

The

Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2004 09:50:31
Svar/Indlæg:
2651/179
#19 thjoh. Det er nok ikke de vildeste grader, men det er vel okay til en start.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2004 16:27:34
Svar/Indlæg:
3346/81
#20 - hvad fanden er det for noget krampylisk pladder at fyre af?

Ikke de vildeste grader - og OK til en start?

Så vil jeg fandme gerne se et konstruktivt alternativ med nogle tilhørende begrundelser!

Mine temps er opnået på et tilsvarende system - og dem vil jeg da så gerne vide hvorledes jeg kan få radikalt længere ned!

Tomgun

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2004 16:31:00
Svar/Indlæg:
4263/107
#20 Det set er da det ondeste Waterchill som Asetek laver, eller er det mig der husker forkert ?

The

Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2004 16:35:44
Svar/Indlæg:
2651/179
#21 og 22

Joh altså men hvis du smider et par tusind oven i kan du jo få noget der giver Minus grader.

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2004 16:42:43
Svar/Indlæg:
2353/24
ja det kan du godt, men det er altså kun minusgrader på cpuen, hvad så med alt det andet?. og et par tusind oveni så kommer vi op i 5k, og det vil bla. jeg ikke ofre bare for cpuen, desuden så gøre det heller ikke ens system mere lydløs.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2004 16:46:15
Svar/Indlæg:
3346/81
#23 - et par tusinde oveni er næsten det dobbelte og kun lig køling af CPU'en - sikke da en form for argumentation - ryster på hovedet - og så mangler du da lige fortsat at forklare hvad der er bedre VANDkøling end det som #19 linker til.

Tomgun

The

Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2004 17:03:10
Svar/Indlæg:
2651/179

D-TEK WHITE WATER Alu

D-TEK "FSB" Northbridge

MAZE4-1GPU

Eheim 1260

AquaComputer Airplex EVO 360

Clearflex 1/2" ID 3/4" OD

Typhoon-Quad DUAL Reservoir

3 x 120mm Sunon "Extreme Output"

Vil da nok mene der her er bedre. Du kan selvfølgelig også vælge et åbent system, det vil nok give lidt mere. Eller jordkøling.

OcBedstefar

Superbruger
Tilføjet:
06-06-2004 17:04:31
Svar/Indlæg:
398/29
det sæt han har fundet er sikkert ganske udemærket, selvom man godt kan skrue noget sammen der giver lavere temps, men ikke radikalt... det er et ganske udemærket valg, især når man ikke er helt fresh på hvad det indebærer, men lad os nu ikke slagte hinanden ??

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2004 17:11:24
Svar/Indlæg:
2353/24
bare blæserne gøre at det vil yde bedre!!, forstil dig at sidde ved siden af en computer hvori bare blæserne larmer 42 Db(a), så skal man sidde med høreværn på, hvis det ikke er fordi man er døv i forvejen

ved jordkøling/åbent system kan du ikke flytte computeren ret meget, så det er der ikke ret mange som vil bruge/købe

Prinsvalium

Superbruger
Tilføjet:
06-06-2004 17:11:54
Svar/Indlæg:
461/64
Ja det var nu ikke for at lave et blodbad jeg oprettede denne tråd, men rart at høre der er mange forskellige meninger. Prøv at tænk hvor kedeligt det ville være hvis alle sammen var enige!! Bare fortsæt det gode arbejde venner :e

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2004 17:22:45
Svar/Indlæg:
6624/113
Til at starte med vil jeg ikke kalde vandkøling for usikkert. Der er så mange der efterhånden kan give gode råd og vejledning i den henseende, så man har svært ved at dumme sig. Det største problem er dem der ikke gider undersøge sagerne før de starter - og bagefter siger at vandkøl er noget bras fordi de ikke kunne finde ud af det selv på 10 sekunder. I denne her branche er tålmodighed en dyd i allerhøjeste grad.

Mit første sæt var et F120 fra coolerkit.dk modificeret med en Senfu Dual 80mm vandkøler til. Det var med Peltier element på min P3-733@945mhz - og den var dejligt kold. Da jeg så opdagede at den kunne rende lige så stærkt uden Peltier elementet på røg det straks af - for hvem gider ikke spare 80 watt og slippe for kondens bekymringer? ;)

Jeg har lige fra start brugt demineraliseret vand tilsat lidt glowmotion fra Aquacomputer. Undervejs i de nu 5 år jeg har kørt vandkølet har jeg druknet mit nuværende bundkort 3 gange og 2 andre hver 2 gange, og ALDRIG har det kostet mig et eneste stykke hardware. Det er noget med at opdage revner i studser i tide og teste altsammen igennem før det bliver sat til at køre i PC´en. ;)

2400 kroner er godt nok mange penge at købe vandkøling for - og endda binder man sig på hænder og fødder til at fortsætte med Aseteks til tider håbløse lynkoblinger. Man får et sæt der er nemt at montere, dyrt at opgradere, med stive slanger og efter min mening det grimmeste grafikkort kølehoved og mest amatøragtige montering til chipset på Intel 845/865/875. Strips i et kølesystem til 2400 kroner holder bare ik en meter.... :00

Jeg har PT 4 maskiner med vandkøling kørende her - og der er for 3100 kroner vandkøling ialt. Kølehovederne laver jeg selv ( beregnet pris 250 per cpu / 150 for alle andre ), pumperne er købt brugt, alle vandkølere er fra biler, alle blæsere er brugte og alle slanger er fra Bauhaus. :D

Så man kan SAGTENS selv bygge noget godt for små penge, og jeg er af den mening at det er en god ide at gøre det på den måde, da det giver en indsigt i hvad der foregår i maskinen + man selv vil kunne udbygge / modificere / efterse systemet selv ved en senere lejlighed.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2004 19:17:11
Svar/Indlæg:
3346/81
#26 - tak for indsatsen - så mangler forklaringen bare!

Ej - men du mangler at påpege at du har forøget kølearealet med minimum 50% ved at vælge en 3-dobbelt radiator. Ligeledes er Sunon Extreme Output ikke noget normale mennesker vil putte inden i et kabinet - ikke med de dB de fyrer af. Hvor mange grader koldere bliver systemet så end det jeg har? 23 idle og 33 load for CPU/GFX /NB i en sløjfe - for dem der ikke gider se efter i profilen.

#30 - jeg vil gerne medgive at det kan gøres billigere end Asetek -og bedre. Nu er det nok ikke alle der har lysten, og/eller forudsætningerne for at smække deres egne kølehoveder sammen. NB kølehoved monteringen er da ikke bare amatøragtig, den er vel nærmest ikke eksisterende. Slangerne er lidt stive, men vel ikke noget egentligt problem?

Tomgun

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2004 19:19:29
Svar/Indlæg:
6624/113
Det er skam ikke alle der vil lave deres egne kølehoveder nej - det er osse derfor jeg laver en beregnet pris på dem idet jeg sælger dem til den pris. ;)

Med hensyn til slangerne, så er det mere end umuligt for mig personligt at lave det skarpe knæk der drejer slangen fra mit chipset hoved og nedenom mit grafikkort. Jeg kan ikke lide at der er bare den mindste spænding i kølehovederne fordi slangen er fjedrende.

Endvidere hader jeg at pumpen kun sidder på 4 sugekopper og skal modstå den selvsamme spænding...

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2004 19:22:52
Svar/Indlæg:
3346/81
#32 - se det meldte historien jo ikke noget om, men det gør det jo fortsat ikke til DIY - vel? Fordi du skriver beregnet er det jo ikke identisk med at det også er en salgspris - det kunne jo lige så godt have været en beregnet pris som indgik i din totale pris.

Mht. slangerne - well jeg kan nu sagtens få dem til at snurre rundt med en relativ lille radius - varme dem op, og lægge dem i spænd i den ønskede radius.

Pumpens sugekopfødder er selvfølgelig en vittighed - men som den DIY mand du er, er det vel en selvfølgelighed at man bruger bunden af pumpen - fjerner sugekoppene og monterer skruer i stedet.

[Også edited efter første ombæring]

Tomg :) n

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2004 19:26:46
Svar/Indlæg:
6624/113
Nope, men stadig billigt. :D

Og jeg skrev faktisk "beregnet pris bla bla bla" ;)