temperaturstyring af zalman 7000a

Diverse d.  05. juni. 2004, skrevet af stegger
Vist: 443 gange.

stegger
 
Superbruger
Tilføjet:
05-06-2004 13:45:45
Svar/Indlæg:
206/36
hej
jeg har et problem...
har en AMD64 3000+ cpu på et ASUS K8V deluxe mobo og en ZALMAN 7000A-CU cpu køler
mit Cool n quiet ser ud til at fungere eftersom clockfrekvensen hopper op og ned alt efter hvad jeg laver... MEN min zalman cpu køler kører på fulde hak=2600prm... den burde jo drosle ned....

køleren har før droslet ned, ja rent faktisk været slukket.. der sad en fanmate på, men den kunne alligevel ikke styre hastigheden på køleren, formentlig grundet cool n quiet... fanmate'en sidder nu på mit zalman kølesys på gfx....

MEN burde cpukøleren ikke kunne justeres/slukkes af cool n quiet uden denne fanmate? temperaturstyringen ligger vel ikke i fanmate'en????



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
05-06-2004 14:01:53
Svar/Indlæg:
14079/622
Jeg er med på en lytter :)



stegger
 
Superbruger
Tilføjet:
05-06-2004 14:06:33
Svar/Indlæg:
206/36
ja håber der nogen som har erfaringer med cool n quiet og zalman 7000a... jeg troede jeg havde, men ikke nok... irriterende nok det ikke virker.... den var 100% lydløs før...☹



stegger
 
Superbruger
Tilføjet:
06-06-2004 13:16:45
Svar/Indlæg:
206/36
er der slet ingen råd???☹



Prinsvalium
 
Superbruger
Tilføjet:
06-06-2004 16:12:24
Svar/Indlæg:
461/64
jeg har selv samme problem. Skal den lille sorte boks sidde på?? hvor vigtig er den??
sig dog noget folkens, overøs os med jeres viden?? :p



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
06-06-2004 16:54:20
Svar/Indlæg:
4295/306
Cool n' quiet burde justere den volt bundkortet sender ud til blæseren - uafhængigt af om der sidder en fanmate eller ej vil den sende samme volt.

En fanmate er blot en modstand der reducerer volten, så hvis bundkortet sender 12 volt afsted kan den eks. reducere med 25% til 9 volt. Sender bundkortet så kun 8 volt afsted som følge af cnq vil fanmaten stadig reducere med 25% så blæseren får 6 volt. Dette kan være et problem, da flere blæsere ikke vil køre under 5-7 volt.

Dette er blot teori'en - jeg har ikke selv A64 så kan ikke fortælle om det vil virke og hvordan. Men jeg har læst at CnQ skal slåes til på en speciel måde i bios (hvilket jeg også går ud fra I har gjort eftersom det tidligere har virket).

Men om der sidder en fanmate eller ej har intet med CnQ at gøre.



#6
Tz
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2004 18:00:07
Svar/Indlæg:
588/68
jeg har næsten samme system, bare med et MSI K8T Neo FisR board istedet. Når jeg har Cool'n Quiet på, justere den lige som den skal. Hvis jeg belaster CPU'en med f.eks. Prime95 køre den efter kort tid op på fuld skruge(selvom fanmaten står på max), hvis jeg så bare nøjes med at spille et lille spil, køre den automatisk ned i hastighed, så ved mig virker den......

Mvh Tz



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
06-06-2004 20:27:32
Svar/Indlæg:
4295/306
#6 Kører den også på fuld skrue når du ikke har fanmaten på max?



stegger
 
Superbruger
Tilføjet:
07-06-2004 00:45:43
Svar/Indlæg:
206/36
før, altså den gang jeg havde fanmate'en på kunne jeg ikke regulere noget med fanmate'en.. hvordan det kunne lades sig gøre ved jeg ikke men det virkede som om den var deaktiveret....
vidt jeg kan se kører min cpu køler på 2500 prm HELE tiden☹
førhen kørte den aldrig(næsten)
kan det på nogen måde skylde spyware/vira? jeg har nemlig også problemer med at installere ad-awere og min notesblok og word fundegere helle ikke...
kan min cnq være overrulet af et eller andet? (har tjekket med ad-ware 6.0 fuldt updatede og norton 2004 fuld updatet)



stegger
 
Superbruger
Tilføjet:
07-06-2004 00:46:28
Svar/Indlæg:
206/36
og forresten ja jeg burde havde installeret con drover/software rigtigt... både i win og bios...



Lullaby
 
Superbruger
Tilføjet:
07-06-2004 08:56:39
Svar/Indlæg:
59/1
#0 Øhhh jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår dig korrekt.....

Hvor sidder selv elektronikken (PWMén) som justere fan-speed ?

Jeg havde selv et prob. på mit ASUS A7N8X-E board, som jeg løste med et lille elektronik kredsløb, se her--->
http://www.overclocking.dk/for...

Btw. Har du prøvet Speedfan? (et stykke software, der kan regulere blæserhastigheden ud fra temperaturen)



stegger
 
Superbruger
Tilføjet:
07-06-2004 11:00:17
Svar/Indlæg:
206/36
hvis jeg anvende seppfan sig overrules cool n quiet... det prøvede jeg den gang det virkede... så snart jeg kørte speedfan startede køleren og blev ikke reguleret automatisk, men skulle indstilles i speedfan☹
#11 PWMén??? jeg er desværre ikke helt med..... enste jeg ved er at min køler har tre ledninger 2 til strøm og en som skulle være omdrejning/evt temp.....



stegger
 
Superbruger
Tilføjet:
07-06-2004 11:06:03
Svar/Indlæg:
206/36
#11 nu har jeg lige læst din sidde! meget cool... men vidt jeg kan se benytte du køleren uden fanmate, ikke? hvilket bør kunne bekræfte mig i at temperaturstyringen af køleren ikke er afhængig af fanmate'en??? eller hva???



Lullaby
 
Superbruger
Tilføjet:
07-06-2004 11:42:42
Svar/Indlæg:
59/1
#12 Jep....

Fan-Mate er jo i virkeligheden bare en variable modstand man sætter i serie med blæseren, så den burde være helt transperant (uden indvirking) for controller kredsløbet, under forudsætning at der stadig er et brugbart reguleringsområde.....

Anyway, det er jo slet ikke meningen at man skal bruge Fan-mate samtidig med noget elektronsk fan speed....
Den skal kun bruges hvis man ikke har en elektronisk fan speed ting.

Jeg har fået ASUS Q-fan (elektronisk fan speed) til at funke 100% med Zalman køleren, så jeg bruger slet ikke fan-mate.

Jeg skal ikke kunne sige om dit prob. er det samme som mit (dvs. fan elektronikken ikke kan "lide" en blæser med lav omdrejninger)

Så vidt jeg kan ser er der 3 muligheder :
1. Du har samme prob. som mig...
2. Du har sadt blæseren i det forkerte stik (der er vist noget med at den ikke skal sidde i CPU fan stikke på alle asus boards!)
3. Der er slet ikke en elektronisk fan-speed i dit board (eller på det stik du bruger)

Prøv at hente speedfan og se om det kan regulere hastigheden
http://www.almico.com/speedfan... (sæt evt nogle ekstra fans på ledige stik i boardet, så du kan se om det måske er dem der reguleres på)





stegger
 
Superbruger
Tilføjet:
07-06-2004 11:53:10
Svar/Indlæg:
206/36
#14

ad 2) jeg tror altså den sidder i det rigtige stik for den kunne før i tiden reguleres elektronisk

ad 3) 99,9% sikker der er☹

jeg har prøvet speedfan før.. og kunne godt regulere hastigheden via speedfan. men vha speedfan skal man jo altid selv indstille hastigheden, hvilket jo ikke er hensigtsmæssig.. elller i hvertfald ikke i fht cool n quiet☹

men jeg har dog ikke prøvet speedfan for nylig så det gør jeg lige...
giver svar om lidt



stegger
 
Superbruger
Tilføjet:
07-06-2004 12:06:49
Svar/Indlæg:
206/36
nu har jeg prøvet speedfan igen... jeg kan sagtens regulere manuelt.... men så snart jeg lukker speedfan kører zalman køleren op på max=2600prm... det gjorde den ikke før(den gang cnq virkede)

sådan som jeg ser det er der flg muligheder:
1)cnq virker kun hvis køleren er sat på med fan mate
2)jeg har installeret det forkert
3)jeg har virus/spyware som overruller mit sys

ad 1) synes bare jeg fik det til at virke også efter jeg afmonterede fan mate'en.....

ad 2) det virkede før og jeg har installeret alt på samme måde igen, dog nyere bios...

ad 3) jeg er ikke kendt på dette område, men jeg har jo også andre små mærkelig ting som ikke virker... dog har jeg scannet med ad-ware, norton 2004, spywareblaster og spybot. ingen af disse er i stand til at finde noget

alt i alt er jeg på bar bund, håber I kan hjælpe mig yderligere, men mange tak for den hjælp jeg allerede har modtaget!



Lullaby
 
Superbruger
Tilføjet:
07-06-2004 12:07:22
Svar/Indlæg:
59/1
Aha så lyder det helt klart som om du har samme problem som jeg havde!

ASUS Q-fan kan bare ikke hitte ud af at en blæser der kun kører 1200RPM kan køle så godt :e

Speedfan kan godt regulere farten automatisk, men indstillingen er lidt tricky....
Du skal huske at "fortælle" speedfan hviklen blæser den skal regulere og udfra hvilken temperatur sensor.....

Et par screenshots :

(animation)










Lullaby
 
Superbruger
Tilføjet:
07-06-2004 12:15:57
Svar/Indlæg:
59/1
hmmmm jeg fatter bare stadig ikke helt hvad cool n quiet er??

Men det lyder fuldstændig som mit prob.

Lige for at præsicere....
Hastigheden på min cpu fan, bliver justeret 100% fuld automatisk af hardwaren i mainboardet (dvs INGEN drivers eller noget andet software i windows).....
Men det virker kun når jeg har monteret det lille kredsløb der får hardwaren til at tro at blæseren kører med den dobbelte hastighed.
Uden dette kredsløb, kan hardwaren ikke hitte ud af det og derfor kører blæseren bare med fuld speed....

Hvis jeg vil kan jeg bruge speed fan, i WinXp og så vil det "overtage" styrringen, hvis jeg gerne vil have hardwaren til at overtage igen, er jeg nød til at reboote.....



Tech
 
Superbruger
Tilføjet:
07-06-2004 12:50:57
Svar/Indlæg:
297/73
Hey Lullaby,

Hvordan finder man ud af i sin speedfan i temperatures hvilken der er sin CPU?

Ved mig står der bare

Temp3
Temp2
HDO
og lign... ikke noget med board eller cpu eller noget?



Lullaby
 
Superbruger
Tilføjet:
07-06-2004 12:57:45
Svar/Indlæg:
59/1
He He ja den er ikke helt men....

Jeg har brugt 3 forskellige muliger i gennem tiden :e

1. Noter temps, genstart os sammenlign med bios målinger
2. Installer ASUS probe, og sammenlign...
3. Hold øje med temps, mens du sørger for ekstra køling af cpu, dvs fuld speed på blæseren og sprøjt kølespray på selve køleprofilen... den temp der faldes mest er din cpu..... :e





Tech
 
Superbruger
Tilføjet:
07-06-2004 13:04:32
Svar/Indlæg:
297/73
*LOL* Det er noget af et projekt... så skal man jo lige afskrive en eftermiddag til det..

Nå der er vel kun 1 vej... -> fremad


Thanks



Tech
 
Superbruger
Tilføjet:
07-06-2004 13:11:30
Svar/Indlæg:
297/73
Tog heldigvis ikke så lang tid,

Men undrer mig lidt at CPU i asus probe og speedfan godt kan variere 1-2 grader på den samme sensor..hmm nå nevermind.

Det virker nu, og kan se en KLART fordel i det... Da jeg trykkede autmated variation var det som om der blev helt stille i huset... (alle kølere droslede ned)

Så thumbs up :e



Tech
 
Superbruger
Tilføjet:
07-06-2004 13:26:33
Svar/Indlæg:
297/73
Hey igen,

Har et problem.

Har en ekstra "tromle" køler som sidder på min gfx køler DB giant, når den for strøm spinder den op på 5000rpm eller et eller andet sygeligt.

Så kommer problemet.

Jeg kan sagtens se hvor hurtigt den spinder i Speedfan men ikke justere dens hastighed... og der er 3 ledninger på...

Nogen der ved hvorfor?



stegger
 
Superbruger
Tilføjet:
07-06-2004 13:46:22
Svar/Indlæg:
206/36
#18
her er lige en artikel om amd64 som beskriver cool n quiet ganske ok..... men jeg ved jeg SKAL installere cnq driver til cpu'en have cnq software program og aktivere cnq i bios... derudover skal jeg sætte xp til minimal strømstyring og aktivere noget der hedder ACPI 2.0 support i bios.....
så tror du stadig vi har "samme" prob? eller skal jeg bare have en fan mate mere ELLER kan det på nogen måde skyldes virus/spyware???



stegger
 
Superbruger
Tilføjet:
07-06-2004 13:46:48
Svar/Indlæg:
206/36
ups.. glemte linket....
here goes:
http://www.hardinfo.dk/show.as...



stegger
 
Superbruger
Tilføjet:
07-06-2004 14:22:11
Svar/Indlæg:
206/36
lullaby... ja nu har jeg fået det til at fungere med speedfan.... cnq softwaren styre cpu hastigheden og speedfan tager sig af køleren....
det er bare mega irriterende cnq ikke kan fungere, da cnq's justering af køleren virkede perfekt og trinløst... speedfan virker da, men ikke halvt så godt som amd64's egen styring☹
men nu computeren da lydløs igen
er der nogen der ved hvor jeg kan find optimale temp for amd64?
bare så jeg ikke indstiller speedfan forkert....




Lullaby
 
Superbruger
Tilføjet:
07-06-2004 16:13:43
Svar/Indlæg:
59/1
Men det du siger, er at:
CNQ automatisk fan-speed virkede da du havde Fan mate på??

For så fatter jeg ikke en meter....



stegger
 
Superbruger
Tilføjet:
07-06-2004 17:38:10
Svar/Indlæg:
206/36
det virkede før, men jeg er 99,999% sikker det virkede efter jeg havde taget fan mate'en af. men efter formatering reinstallering osv virker cnq ikke.. dvs selve neddroslingen af cpu virker... min cpu justeres i hastighed alt efter hvor meget den belastes... men køleren køre for fulde hammer☹ og når speedfan kan regulere det elektronisk bør det jo også kunne virke uden den fan mate...

men jeg fatter der virkeligt helle ikke;-(



stegger
 
Superbruger
Tilføjet:
08-06-2004 18:09:41
Svar/Indlæg:
206/36
Nu er det løst!!! pinligt nok har det nu vist sig at cool n quiet IKKE styre cpu-køleren men kun cpu'en. q-fan kan så styre køleren og i de fleste tilfælde slukke for køleren da cool n quiet gør at cpu ikke belastes mere end nødvendigt og derved ikke udvikler så megen varme.....

og Lullaby Q-fan kan faktisk styre min køler. jeg har aktiveret den i bios og min køler er for det meste slukket men kan også kører lidt tid på ca 1200 rpm....



Lullaby
 
Superbruger
Tilføjet:
08-06-2004 18:19:53
Svar/Indlæg:
59/1
Cool nok :)



stegger
 
Superbruger
Tilføjet:
08-06-2004 18:35:50
Svar/Indlæg:
206/36
ja men mange tak for hjælpen! om ikke andet tror jeg da vi blev lidt klogere🙂