Kopisikring af CD' er

Diverse d.  05. juni. 2004, skrevet af The Blue Fish
Vist: 397 gange.

The
 
Superbruger
Tilføjet:
05-06-2004 17:10:35
Svar/Indlæg:
39/5
Jeg vil gerne spille en musik cd fra min computer, men den ser ud til at være kopisikret, og jeg har hørt man kan tegne en lille streg på kanten af den... men hvor langt skal man tegne ind? Er der non farer ved at lave det trick?

TBF

Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2004 17:12:45
Svar/Indlæg:
4263/107
Øøøøh... Vil du bare høre den eller kopiere den ?

Hvis det er tilfelde nr. 2, så er det det forkerte forum.. (du bryder reglerne ;))



The
 
Superbruger
Tilføjet:
05-06-2004 17:14:23
Svar/Indlæg:
39/5
Læs indlæget inden du begynder at kalde mig pirat!

HRMPF!



blazz
 
Superbruger
Tilføjet:
05-06-2004 17:14:58
Svar/Indlæg:
70/35
Loven siger jo at man godt må kopier sine egen, Men fair hvis det ikke få forfindes i forumet, det kan jo være svært at styre



The
 
Superbruger
Tilføjet:
05-06-2004 17:18:09
Svar/Indlæg:
39/5
non der kender metoden eller skal det bare være en diskution om love og regler???


TBF



Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2004 17:26:28
Svar/Indlæg:
4263/107
#2 Jeg kalder dig skam ikke pirat, jeg siger bare at jeg ikke kan læse ud fra din post om du bare vil HØRE cd'en eller om du vil KOPIERE den... ;)



CODAY
 
Superbruger
Tilføjet:
05-06-2004 17:30:58
Svar/Indlæg:
321/63
#0 du vil høre den på computeren?



Frede24
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2004 17:35:58
Svar/Indlæg:
2192/67
Jeg vil da godt lige have lov til at sige at det faktisk kan være irriterende at skulle proppe cd'en i sin computer for at høre den. Jeg har fx ikke nogen Cd afspiller. Jeg bruger min computer. Jeg køber da mange cd'er. Jeg har fx lige købt fire her i sidste uge. Jeg syns da godt den nye kopi sikring er irriterende for der er sådan en indbygget cd afspiller. Fx har jeg Prince - Musicoligy, den kan man slet ikke afspiller på computer. Der kommer der bare sådan en grim menu frem hvor man kan se videoen, hvilket da også er meget sejt. Men den kan jeg sgu se på MTV. Så hvad fanden kan jeg bruge det til. Desuden siger loven at du gerne på kopiere dine egne cd'er. Hvis du fx godt vil have en i bilen og en i hjemmet.



Jowls
 
Superbruger
Tilføjet:
05-06-2004 17:42:38
Svar/Indlæg:
1016/19
Jeg har været ude for noget lignende. Min datter købte Jons CD (barf :x ) og den virkede fint i CD-spillen derhjemme, men hun kunne ikke få den i bilen til at æde den. Jeg var bare enormt glad og forskede ikke meget i sagen ;)

Jeg har også hørt den med tush-stregen, men som sagt aldrig prøvet den. Hvis du tør, så kan du jo gøre forsøget med en af den slags tuscher som kan fjernes igen....

Smid lige en besked om udfaldet, hvis du gør forsøget.



AsPeCt
 
Superbruger
Tilføjet:
05-06-2004 17:43:30
Svar/Indlæg:
162/12
#5

Hvis han har købt cd'en må han da godt kopiere den 100 gange, hvis han har lyst. Det er der sgu ikke noget ulovligt i.
Bare så længe at han ikke begynder at distribuere dem ud til andre, eller lægger sangen til fri afbenyttelse på nettet.
Få lige styr på dine ting, før du begynder at anklage nogen.



ChrisCornell
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2004 17:53:12
Svar/Indlæg:
4338/142
#0

Det trick med stregen (skal laves med sprittusch) er mere for at give bedre lyd, da "løbsk" laserlys derved ikke skaber mislyd.

Der burde ligge en afspiller på cd'en som giver dig lov at høre den - bare i lavere kvalitet.

Dem der går amok <--- læs lige #0 ordentligt inden i tænder af på drengen, det er ret tydeligt at han bare vil høre den!

"jeg vil gerne SPILLE en musik....." når man spiller, kopierer man ikke ;)



#11
Jay
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2004 18:45:16
Svar/Indlæg:
193/54
hmm har også en gang set det trick, der brugte de bare klister delen på post-it sedlerne.. og mener du skulle klistre dem fra yderkanten og indtil stregen, men er langt fra sikker



Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2004 19:02:26
Svar/Indlæg:
4263/107
Hmm... Tror hvist jeg blev misforstået en smule...

Det jeg forsøger at spørge om i #1 er om han vil kopiere cd'en eller om han vil høre den...

Det jeg så ikke fik formuleret ordenligt i #1 er at det der med at kopiere cd'er osv. ifølge forumreglerne ikke er en god kombination...

Håber i forstår mine ringe formuleringer nu ?



OcBedstefar
 
Superbruger
Tilføjet:
05-06-2004 20:03:24
Svar/Indlæg:
398/29
jeg tror alle har forstået misforståelsen, men jeg kan ikke forstå de mennesker der kommer løbende og skriger PIRAT, jeg mener det har vi vist allerede APG til, så behøver vi ingenlunde selv... især når han ret præcist giver udtryk for, at han vil "SPILLE" cd'en...

du kan som det er lovligt prøve at bryde kopisikringen, må musikken ned på .mp3 og så høre den - men det er trist at betale penge og så skulle gøre noget sådant.. :(

selv google kunne ikke hjælpe:( håber du finder en løsning



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2004 20:54:11
Svar/Indlæg:
2664/97
Det er FULDT ud lovligt at bryde enhver form for sikring/kode på et hvet medie, så længe formålet kun er at kunne bruge mediet fuldt ud. Dvs. at det er lovligt at han laver den tuch streg rundt om i kanten af cd'en, så den kan afspilles på hans computer. hvad han der efter gør med cd'en synes jeg ikke der er nogen her inde der behøver vide.

Grunden til du ikke kan afspille cd'en, er at der i yderkanten af cd'en ligger et "falsk" spor som cd-rom drevet kløjes i når den læser den, også kan man slet ikke bruge den i sin computer. Så det der sker når du sætter den streg rundt i kanten, er at du "fjerner" det "falske" spor så computeren igen kan bruge cd'en.



palle
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-06-2004 23:48:18
Svar/Indlæg:
2307/37
#0, metoden kommer an på, hvilken sikring, der er brugt. Sony Music har brugt en kopisikring, hvor der yderst på cd'en er lagt et "ødelagt" dataspor, som almindelige cd afspillere er ligeglade med, men som computercdafspillere (herunder mange discman's og bilafspillere kløjs i. Denne sikring kan omgås (fuldt lovligt) med en tush eller f.eks. et stykke malertape.

Ennormal musikcd uden denne sikring vil have et ensartet genskin i lyset over hele cd'ens overflade indtil der ikke er mere musik, hvor cd'en så typisk har en mørkere farve det sidste stykke til kanten af cd'en. En kopisikret cd (sony modellen) vil have et smalt mørkt stykke (en pause efter musikdelen) og derefter et smalt lyst stykke (den falske datadel), inden det mørkere stykke uden musik på det yderste af cd'en. Finten er så at male eller sætte et lille stykke tape på, der lige akkurat dækker det smalle lyse og smalle mørke stykke. Så vil computeren bare gå ud fra, at der ikke er mere på cd'en og derfor ikke kløjs i de falske data. Og du behøves kun dække et par centimeter af kanten - ikke hele vejen rundt. Metoden har jeg selv afprøvet med succes på Poul Krebs' album Striber Af Lys.

En anden nyere kopisikring kan omgås i windows ved at holde shift knappen nede, mens du loader cd'en. ;)



The
 
Superbruger
Tilføjet:
06-06-2004 13:20:39
Svar/Indlæg:
39/5
Jeg er fuldstændig enig i at vi ikke skal ha et pirat forum, men denne diskution er da for plat! Hvis man skal anklage folk for noget er det mindste man kan gøre at sikre sig at det er ulovligt det der bliver spurgt om! Og læse HELE indlæget! x(

Og til jer der har forsøgt at give mig en løsning, kan jeg kun sige mange tak... men jeg har ikke fået det til at lykkes endnu, men jeg prøver fortsat!

TBF



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2004 13:48:46
Svar/Indlæg:
4120/115
Vil lige starte med at opfordre til at man bøjkotter, de cd'er der er kopisikret!

Men ellers så kan du gå ned i butikken og få den byttet! For de har rent faktisk solgt den til dig på falsk grundlag, da de sælger den som værende en CD, men det er det ikke!
Prøv bare om du kan finde CompactDisk logoet, på den :p

Men udover at den er kopibeskyttet, og man ikke kan afspille den i halvdelen af normale cd afspillere, og man skal bruge en speciel player, på computere... Så er lydkvaliteten og dalet væsentligt! Min mor købte en for et stykke tid siden en, hvor det lød somom man sad inde i en container :00 hvem fanden gidder lytte på det?



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2004 13:51:25
Svar/Indlæg:
2664/97
hmm.. Er de begyndt at kunne deaktivere indlæg i en tråd?? Jeg mit svar #14 var engang 16# :00 Og på forsiden står der nu at der er 20 svar i tråden (uden det her) men der er kun 17 :00 er det fordi de har deaktiveret nogle?



Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2004 14:04:33
Svar/Indlæg:
4263/107
#18 Ved det ikke, opdagede fejlen i går i skrev det til Dark-Mixor, men han har ikke svaret på den endnu hvilket han gjorde da jeg skrev om de andre fejl... (fandt en hel del !)



Illisher
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-06-2004 14:28:54
Svar/Indlæg:
2664/97
19# ahh.. måske det har noget med det her at gøre.. http://www.overclocking.dk/new...



Dream4
 
Superbruger
Tilføjet:
06-06-2004 14:43:05
Svar/Indlæg:
184/4
Prøv at kigge inde på www.slysoft.com de har udviklet et program specielt til at bryde kopibeskyttelse på cd, samt CSS kryptering på dvd.



#22
Benz
 
Superbruger
Tilføjet:
06-06-2004 15:29:10
Svar/Indlæg:
434/11
*LOL* Det er egentlig utroligt at folk bliver ved med at diskutere lovligheden i det. Hvorfor skal manden bitches fordi han gerne vil kunne høre sin skide cd som han har købt ? Det er fuldt ud lovligt at bruge et program til at bryde kopisikringen, hvis det er den eneste måde man kan høre sin cd på. Musikindustrien har jo lige tabt en sag mod ham Jon fra Finland (mener jeg han var fra).

Desuden kommer #21 med det rigtige svar - brug anydvd fra slysoft. Det bryder koden på de cd'er hvor der er kopisikring på.