Pumpe til "jordvandkøling"

Vandkøling d.  07. juni. 2004, skrevet af GargaZol
Vist: 1003 gange.

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2004 00:47:22
Svar/Indlæg:
431/26
Jeg er i gang med et projekt, hvor jeg vil lave vandkøling til min pc, og selve vandet skal køles ca. 2m nede i jorden, i en 40L mælkejunge.

Hvis der er lidt interesse i det så kan der ses lidt billeder af det i min profil

Mit store spg. er så hvilken pumpe der vil passe bedst?

Krav:

1) Forholdsvis billig
2) Godt flow (løftehøjte)
3) 1/2" studse (eller hvor 1/2" slange kan klemmes på)
4) Den skal ikke kræve et mindre kraftværk (MAX 50W)

Syntes selv Hydor L30 ser meget fristende ud men ved ikke helt om den er kraftig nok.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2004 00:49:11
Svar/Indlæg:
6624/113
Så længe systemet er lukket - og det er det jo - så har løftehøjde intet at sige.

Hvis pumpen skal sidde oppe et sted hvor du kan høre den, så ville jeg anbefale en Eheim - ellers er Hydor sikkert fin, bare den kan få lov til at blive utæt og rasle... :D

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2004 00:53:41
Svar/Indlæg:
431/26
løftehøjte har da noget at sige når der kommer så lange slanger på.

tror der bliver ca. 30m 1/2 slange + cpu, gkort, nbro, psu og hdd kølehoved.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2004 00:56:51
Svar/Indlæg:
6624/113
Om så der var en lodret stigning på 15 meter ville det ingen forskel gøre. Der er jo samme tryk på begge sider af pumpen så længe det er et lukket system.... :00

Der er lidt modstand i at mase vandet igennem så meget slange, men du bruger jo 12mm slange ( ½" ).. Jeg ser ikke at det skulle være noget problem at få det cirkuleret tilfredsstillende. Jeg har rodet med 70m slanger ude på taget af mine forældres garage om vinteren da jeg boede hjemme - der manglede skam ikke flow nogen steder...

fynbo

Overclocker
Tilføjet:
07-06-2004 01:26:17
Svar/Indlæg:
9/0
Eheim er et godt valg, har selv en Eheim pumpe, men det er godt nok et spandfilter, men det funker udemærket.
Det var et jeg fik tilovers fra mit akvarie :) ........da jeg arbejder en dyrehandel har jeg tilgang til en Eheim kopi til billigere penge men med de samme spec. den minder om Eheim 1250.........
koster vist 495,-..........men er ikke helt sikker, men det kan da findes ud af...............

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2004 02:54:38
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Du skal have en meget kraftigere pumpe.

Det er ok med små akvariepumper til det fedteri mange af os sidder med. Men til vandkøling af den støbning skal du have noget kraftigere og det samme gælder slanger/rør.

Måske en cirkulationspumpe af bassin kaliber, og hvis du ikke vil have "overløb" så lave en anordning hvor du kan kontrollere pumpen/vandet.

Måske have en ekspansionsbeholder inde i huset, da der er en drastisk temperaturstigning. Også for ikke at have for kraftigt tryk på selve slanger/fittings osv.

Så måske en kraftig pumpe udendørs og en mindre alá Eihem indenfor.

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2004 03:38:20
Svar/Indlæg:
1581/5
er ikke helt klar over om den mælkejunge er "tæt", de projekter jeg har set har været i gamle gastanke og lign, hvor der er blevet sat fitings på.

Det vil klart være en fordel med et lukket system, da det som sajmon siger, ikke gør noget om så det skal løftes 30 meter, da det også skal falde 30meter igen, det ophæver hindanen.
Det er da ihvertfald et forsøg værd at prøve med en hobby pumpe osm eheim 1048 først, og skulle det vise sig ikke at fungere, er det minimalt hvad man har tabt der.

Det er vigtigt når du graver beholderen ned at du får fat i grundvandet, ellers vil køleeffekten være ringe, eventuelt kan du eksperimentere med at grave pumpen med ned, da du så kan lave det 100% lydløst.

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2004 04:12:38
Svar/Indlæg:
1996/65
Hvis det havde været et lukket system så ja så kunne man have brugt en akvarie pumpe ... men efter som ingen skal prøve at bilde mig ind at den mælke junge bliver 100% tæt ...

Så tror jeg ligesom NoNig at der skal være tale om en rimelig kraftig pumpe ... Men 1 pumpe burde være nok ... der er ingen grund til at lave serial pumpning ...

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2004 09:01:52
Svar/Indlæg:
6624/113
#9 - Hvis ikke den bliver tæt, kommer der vel jord i? ?:(

Bonghjerne

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2004 10:18:28
Svar/Indlæg:
658/48
Sajmy: Kan være ja... sad faktisk og studsede over det samme... men jeg ville da mene at en TIG-Svejser ville kunne gøre underværker på en af de gode alu mælkejunger (:

Nu sidder jeg så med en tanke tilbage... En Alu mælkejunge og garanteret kobber kølehoveder... er jeg den eneste der nu begynder at tænke Korrosion ?? \:

Men good luck :e

jeg vil da følge med på sidelinien...

OcBedstefar

Superbruger
Tilføjet:
07-06-2004 11:23:10
Svar/Indlæg:
398/29
hehe er der nogen der har det skema fra fysik / kemi, med oxideringstal ?? Cu indgår jo stortset ikke, nede på højde med Au, Ag og Pl ? - jeg har selv været med til grave hullet, se på jungen osv. Jungen er sku tæt nok :) ned til grundvandet ? - nu ved jeg ikke hvor i bor henne af, men man skal sku da rimelig langt ned.. mere end 2 meter før ser vi ikke vand...
mht. Pumpe så har jeg skreget til GargaZol, at han skal købe sin en stor pumpe, uanset om løftehøjden = 0 så kan det være rigtigt, at der ikke er rimelig stor modstand i de slanger / plastrør... flowet skal trodsalt ikke være noget hvor vandet pipler, det skal sku da løbe.. GargaZol er udemærket klar over kondens problemet, har han selv givet udtryk overfor til mig, men det var nu ikke det hans spørgsmål lød på ?? - såå det...
jeg ville selv sige en af de store Eheim pumper fra www.akvarieforretningen.dk :)

virus

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2004 11:41:25
Svar/Indlæg:
888/34
når det er et lukkede system skal pumpen ikke løfte noget som helst han kan godt bruge en lille pumpe hvis det er det

ikke noget over 1200 ltr vil jeg ikke anbefale

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2004 11:44:23
Svar/Indlæg:
431/26
6# Har skal tænkt lidt på kondens, men jeg tror ikke det bliver SÅ voldsomt igen, da vandet nok kun bliver omkring de 10 grader, og bliver måske også varmet lidt op på vej til pc'en gennem slangerne.

#8 jeg tror ikke jeg kommer ned til grundvandet lige forløbigt. Jeg er ca. 2,35m nede lige nu og har højest støt på fugtigt jord, hvor jeg lige nu kæmper med et stort lag ler!

#8 og #11 låget på mælkejungen sider temelig godt på og bliver også tætnet med en ordentlig omgang solicone agtigt noget, så det bliver et lukket system.

#11 jeg har skam tænkt på korrosion, og intil videre er planen at blande ca 25% kølervæske i. Tænker dog på noget andet som ikke gør vandet så tykt. forslag?

virus

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2004 11:47:57
Svar/Indlæg:
888/34
1,5 meter er nok der har jeg snakket med bhj tror jeg det var han havede en på og han havede ikke oplevet kondens hans temp på vandet vinter 7 c og sommer 14 c
men stadig skal du passe på kondens

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2004 12:43:00
Svar/Indlæg:
4657/53
hvordan har du sat slangerne til mælkejungen .
du skal bare huske at begge ender skal være under vandet hvis du ikke fylder mælkejungen helt op.
en anden god ting vil nok være og ha en slange i toppen ( låget) og op til overfladen så luft kan komme ud + at du kan fylde vand på.

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2004 12:58:04
Svar/Indlæg:
431/26
#16 jeg har ikke sat slanger på endnu, men regner med at lave gevind oppe i toppen af mælkejungen til ind/ud, og så en i låget til udluftning/påfyldning som du også siger.

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2004 13:05:43
Svar/Indlæg:
3162/78
#14 ja du ka købe det man ka købe til vandkøling... det er dog temlig dyrt men der ska heller ik så meget i mener jeg!

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2004 14:11:45
Svar/Indlæg:
4657/53
det er ellers noget af en hul du har gravet ;)
du skal nok bruge kølervæske da det ellers sikkert vil fryse til vinter.
hvor har du planer om og stætte pumpen ?
og isolere slangerne der er tæt på overfladen eller over er nu nok også en god ide

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2004 15:00:12
Svar/Indlæg:
431/26
#19 jeg havde tænkt mig at bore hul i vægen lige ind i mit skab på nederste hylde, hvor jeg så havde forstillet mig pumpen skulle stå, pakket godt ind i skum så den ikke vibrerer.

Slangerne udenfor havde jeg også tænkt mig at isolere ca. ½m ned i jorden og så op til vægen.

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2004 15:04:48
Svar/Indlæg:
1996/65
Vandet vil ikke fryse ... hvis slangerne er ordentligt isoleret ...
da man allerede ved 1meters dybte har frostfri jord ... der er altid omkring 4-5 grader celsius i den dybte ...

Men stadig så kan det jo godt give kondens problemer ...

Omkring pumpen ... så holder jeg stadig på at en normalt lille akvarie pumpe ikke er kraftig nok ... blandt andet på grund af modstanden i slangerne .... Man kunne jo så vælge at bruge nogen større slanger det stykke ... op og ned i jorden ... og derved minske modstanden ... men om det er nok til at man skulle kunne bruge en akvarie pumpe ved jeg ikke ... !

*klonk*

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2004 17:35:54
Svar/Indlæg:
458/22
jeg vil gå med på at der mindst skal bruges en Eheim 1250 - trods lukket system så skal der alligevel noget tryk til, det ved jeg af erfaring..

Mht. at have pumpen stående oppe ved indgangen af vandet, så er det en meget dårlig idé, du vil aldrig få systemet fyldt; pumper skal ha -masser- af vand ved indsugningen for at kunne pumpe vandet igennem. Det idelle ville være at bruge pumpen som dykpumpe.

OcBedstefar

Superbruger
Tilføjet:
07-06-2004 18:08:16
Svar/Indlæg:
398/29
jeg tilslutter mig *klonk*, jeg ved ikke hvor pumpen skal placeres, men jeg tror ikke at f.eks. 1 stk. L30 er godt nok...

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2004 20:07:57
Svar/Indlæg:
431/26
hvis i ikke tror f.eks en Hydor L30 til 299Kr er god nok, kan i så ikke smide nogle links til en pumpe, til nogenlunde samme pris(max 500Kr) som i mener skulle kunne klare det.

Selv tror jeg L30 kan klare det, hvis ikke så evt. 2 i serie eller parallel(kan ikke huske hvad der giver trykket)

OcBedstefar

Superbruger
Tilføjet:
07-06-2004 20:18:17
Svar/Indlæg:
398/29
hehe GargaZol, det var nu ikke på de vilkår jeg skrev #23.. hvis du ikke vil give mere end 500kr, så er det sku begrænset med mindre du laver et to pumpe system, hvilket jeg ikke aner hat om.. men du vil som sagt nok få besvær med at få noget meget kraftigere end L30, uden at skulle op i 800-900kr (de dyre Eheim pumper) med mindre du selvfølgelig vil bruge nogle mere sjove løsninger, grundvandspumper mv.

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2004 20:31:03
Svar/Indlæg:
2353/24
til 500 kr kan du nok finde en gammel cirkulationspumpe, som sagtens kan klare presset.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
07-06-2004 22:03:35
Svar/Indlæg:
4657/53
Her komme mit bud
sæt en slange studs ca 5cm fra bunden af den mælkejunge.

Find en grundfoss ups 15-35 eller ups 20-40 cirkulationspumpe de koster ca 600 af ny. din lokale smed har sikkert mange af dem til en kasse af det lokale.

find en 10L dunk og smid pumpen ind i den og ned i bunden af hulet.
så løber vandet selv ind i pumpen.
så skal du jo så bare lige trække en ledning til pumpen også.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2004 01:20:10
Svar/Indlæg:
4657/53
#28 man tager bare en spand vand og 2 stumper slange og lader pumpen køre i en dags tid så er den ren.
man skal så skifte vandet noge gange.
eller bruge de 600 bobs en ny koster.

Jeg mener de eheim bruger plastic skovlhjul og hvem gider og grave ned til mælkejungen i 20 grader frost når pumpen ikke vil mere.

en grundfoss pumpe kan man smide ned i hulet og den køre de næste 15 - 20 år uden prob.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2004 01:23:23
Svar/Indlæg:
6624/113
Jeg tror ikke du skal regne med at Eheim pumper giver nogle problemer. :D

Min 1048 kører 24/7 og har gjort det siden den var ny for lige over 5 år siden...

fynbo

Overclocker
Tilføjet:
08-06-2004 08:32:34
Svar/Indlæg:
9/0
hmmmm..........snakken går lidt på pumper, har lavede tidligere et indlæg hvor jeg skrev at jeg kan skaffe Eheim kopier.....
Den hedder Reson SP6000 og spytter 2800LTR ud............den må for F..... da kunne bruges!!!! den koster 495,- om mon ikke jeg kan sørge for at det er inkluderet fragt...
Ser om jeg kan få fat i et billede af den.
Vi bruger dem selv i butikken til at drive et stort centralfilter til flere akvarier, og de kører bare derudaf.

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2004 13:08:45
Svar/Indlæg:
431/26
fandt selv lidt billeder af den pumpe du snakker om

http://www.aquariumproducts.co...

og lidt info om den

http://www.hailesaquariums.com...

Jeg ville helst have en inline pumpe som jeg kan have indenfor hvis der skulle ske noget med den, men det ligner der måske kan sættes studs på insugnigen af den?

OcBedstefar

Superbruger
Tilføjet:
08-06-2004 14:00:20
Svar/Indlæg:
398/29
GargaZol du kan da godt huske hvor tæt mit reservoir var ;) vi kan hurtigt smide et reservoir sammen med nogle studse, Garga, pumpen ser fin ud :) ellers er der også springvandspumpe - de er dog ikke inline

http://www.haraldnyborg.dk/hnc...

299kr, 4800l / t , 4,5 m løftehøjde... Det er sku da meget rart!

*klonk*

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2004 15:20:34
Svar/Indlæg:
458/22
#34 det er slet ikke noget du fysisk kan mærke med dine lapper, det er flow-tab der sker igennem hele systemet. Det du kan mærke ved pumpen er vibration derfra :)

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2004 17:23:46
Svar/Indlæg:
431/26
hvad med 2 http://www.akvarieforretningen... parallel med et Y stykke. de koster jo ikke en skid. tror i, de ville kunne give et ordentlig flow?

fynbo

Overclocker
Tilføjet:
08-06-2004 18:50:49
Svar/Indlæg:
9/0
du kan både bruge Reson pumpen indenbords og udenbords.
Vi bruger dem som sagt i store centralfiltre og i havedammene.

fynbo

Overclocker
Tilføjet:
08-06-2004 18:52:55
Svar/Indlæg:
9/0
men jeg vil så nok sige at hvis du skal ha den neddykket i karet(beholderen) så tag dog en Project powerhead de sparker R..!!!
og til rimmelige penge........

fynbo

Overclocker
Tilføjet:
08-06-2004 18:56:47
Svar/Indlæg:
9/0
hmmm...............misforstod din tekst.....det du mener er vel at din pumpe skal sidde uden for beholderen( mellem beholder og comp.)
det kan du også sagtens med Reson, da der er en studs til at sætte på indsugningen.
undskyld alle mine inlæg :r

Rododendon

Superbruger
Tilføjet:
08-06-2004 19:11:22
Svar/Indlæg:
316/11
#1: Det er kun ved 0 flow!

#2: Der er 2 former for tryktab i et system! Hvis du gør som Sajmon siger og laver et lukket system, så kan du se bort fra det statiske tryktab og koncentrere dig om det dynamiske! Trykfaldet i et systemet er udtrykt ved en andengradsligning..Fx: X^2 + Y = H; Hvor X kommer an på flow (Den er i anden potens!) Y er det statiske trykfald som du kan se bort fra i et lukket system. H er det samlede trykfald.

#5: Jo større pumpe jo mere effekt skal der afsættes i mælkejungen - Jeg har en jordspiral gravet ned og den kan ikke tage belastningen og der er trods alt 50-60 meter rør i den...(Belastningen: 1048 + FAR computer)

#6: Jeg havde også en drøm om 7-10 grader koldt vand engang...

#7: Læs hvad jeg lige har skrevet.......

#9: Alt kan blive tæt - og det ville være tosset at lave et utæt system....

#10: Hæhæ!!

#11: Godt tænkt! [Galvanisk Korrosion] Men så er der noget der hedder lak og kølervæske...

#20: Pumpen kunne også stå udenfor...den er jo vandtæt. Du ville på den måde ikke afsætte så meget varme i vandet..I DK er der jo altid koldere ude end inde..

#22: Dykpumpe? Ja måske, men kommer du og laver service på den så :00 . Pumpen skal bare spædes godt indtil systemet er fyldt. Man kan tage føre slangen af og komme både den og pumpen i en muerspand indtil systemet er tømt for luft. Derudover kan du #0 sætte pumpen til at suge LIGE efter PC'en - på den måde kommer der ikke så nemt vand i computeren ved lakager..

#26: Hvis du mener en grundfoss pumpe, så har du vupti op til 100W mere du skal afsætte i jorden..... :00

#27: Doooh! x(

Nu gidder jeg ikke mere....

MEN! #0 tag og køb en 1048 eller en L30 - nogle gode tykke haveslanger og ingen skarpe rørbøjninger - så skal du sgu nok få det til at funke rigtig' godt!! Held og lykke og god arbejdslyst!

Mvh. Rododendon

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2004 19:47:27
Svar/Indlæg:
4657/53
#40 en grundfos pumpe bruger mellem 35 og 50 w alt efter hvilken trin man sætter den på.
har lige kigget efter for jeg bruger nemlig en ;)

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
08-06-2004 20:05:46
Svar/Indlæg:
1016/19
Husk også at sætte en si på enden af slangen nede i jordbeholderen. Hvis den suger en muldvarp op, risikerer du nemlig at stoppe flowet og futte CPU'en af.... :00

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2004 18:06:23
Svar/Indlæg:
4112/53
#24 og #37
Når man sætter to pumper i parralel, så får man et større flow, og en lille smule større tryk, afhængigt af rør/slanger. :i

Sætter man to pumper i serie, så kan man levere samme væskemænde som en pumpe, men ved ca. 90% højere tryk, end med én pumpe. :i

Da du ikke vil kunne holde dit system helt fri for luft, på nogen måde:( , så kan man ikke undlade at regne med den statiske trykhøjde. Der vil altid blive udskilt luft/ilt fra vandet når det bliver "opvarmet", også selvom det er demineraliseret vand du benytter, :( så jeg ville også mene at du skal have én stor pumpe, eller to små i serie, da den første vil "suge an", og den anden vil sætte skub i vandet, og holde en god cirkulation.

Sæt dine pumper, så de sidder immelem afgangen fra din comp. og "køleren", da du ikke vil have afsat energien fra pumperne inde i computeren, men ude i 'jungen, hvis slangerne kan holde til det!
Når du skal suge vandet så langt (30 m hen, og 2-3m op), så skal du jo også lige huske at tænke på, om slangerne kan holde til det store sug!!! ?:( Derfor ville det nok være bedst at lave det som tidligere nævnt, med enten en dykpumpe, eller en pumpe der er gravet ned lige ved siden af jungen!

Hvis du har en "løs ende" på din sugeslange, så skal du sætte en fitting/studs/rørstump i den ende, for at undgå at slangen vil kolapse lige ved indsugningen!!! :i

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2004 19:23:39
Svar/Indlæg:
675/55

Har du ikke noget mere info om de billige pumper? priser, modeller evt en hjemme side?

Mangler nogle pumper til en test nemlig.. vil prøve i 3 systemer at køre med forskellige pumper og så se hvor stor forskellen er i temp til en artikel jeg pønser på..

fynbo

Overclocker
Tilføjet:
09-06-2004 19:43:43
Svar/Indlæg:
9/0
#45.........de hedder Resun SP 6000 eller Reson SP 6000! de koster 495,- og smider 2800 LTR ud i timen.
#33 havde fundet nogle links på den, tjeck lige hans svar.

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2004 20:03:42
Svar/Indlæg:
675/55

Fandt dem her: http://www.resun-china.com/eng...

Desværre er det faktisk en 50w pumpe.. så den laver nok lige så meget varme som min cpu ☹

Kan se de laver nogle Chillere.. forhandler i også dem ?

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2004 22:30:57
Svar/Indlæg:
431/26
tror jeg prøver med en L30, og hvis den ikke kan klare det, så har man jo 14 dages returret :)

cpu kølehovedet er næsten boret færdigt, og så skal deres bores lidt i vægen og trækkes lidt slanger, så jeg vil tro jeg kan teste det om ca. 2-3 uger.

fynbo

Overclocker
Tilføjet:
09-06-2004 23:12:59
Svar/Indlæg:
9/0
hey MYTH.........tjecker op på de chillere i morgen.....

fynbo

Overclocker
Tilføjet:
09-06-2004 23:18:31
Svar/Indlæg:
9/0
he he MYTH.............kan sgu egentlig godt følge dig mht de chillere......havde ikke lige selv tænkt over den.

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2004 22:37:09
Svar/Indlæg:
431/26
Så blev mit kølehoved til projektet færdigt.

http://www.overclocking.dk/bil...

Hvad syntes i om det?

Der skal ikke plexi på så det gør ikke noget det ikke er så kønt.

dremlen smuttede lige i den ene side, men jeg tror godt jeg kan lodde der alligevel.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2004 23:02:41
Svar/Indlæg:
4112/53
Jeg tvivler på du får noget ud af, at have de der "finner" over kernen! :l Jeg tror du vil få mere ud af at "sende" vandet ind ad en enkelt studs lige over kernen, og så lade det "slippe ud" af to studse, lige som asetechs's "nye" CPU hoved.

Prøv at få jævnet de der ujævnhedder ud, som der er i/på begge sidder af ribberne, så vil du få et bedre flow, og en mindre modstand, som din pumpe skal "overvinde".

Jeg syntes nu det er friskt nok af dig, at du selv har prøvet at lave et kølehoved til din CPU. Respect. 8)