Hvordan bruges Prime95?

Bundkort / CPU d.  07. juni. 2004, skrevet af bassenborg
Vist: 329 gange.

bassenborg

Superbruger
Tilføjet:
07-06-2004 23:39:55
Svar/Indlæg:
56/27
Hvordan skal indstillingerne være?
Hvad gør testen?
Hvor lang tid tager den?
Der står noget om at den kører, til maskinen går ned, hvordan skal det forstås?
................

PolleDK

Superbruger
Tilføjet:
07-06-2004 23:48:25
Svar/Indlæg:
602/17
Du skal bare nøjes med std indstillingerne.

Programmet beregner et eller andet jeg ikke kan huske ved hjælp af FFT'er (Fast Furier Transform), hvilket presser dit system en hel del. På den måde kan du finde ud af om dit system er stabilt.

Dog skal det lige nævnes at du IKKE kan konkludere om dit sys er 100% stabilt med dette program. Men laver den fejl i Prime95 kan du være sikker på at dit sys ikke er stabilt.

Hvis maskinen gennemfører Prime95 uden problemer efter en 10-15min i første omgang kan du clocke lidt højere og prøve igen indtil den fejler inden for de første 5 tests.

Når så du har fundet et max for din maskine lader du den bare kører Prime95 i længere tid. Det er op til dig hvor længe du vil lade den stå.

(Det er sådan jeg plejer at teste min maskine)

Det tager ligeså lang tid som du selv synes du vil lade det kører.

Det kører ja lige indtil du enten selv stopper det eller maskinen går kold. Maskinen går naturligvis kun kold hvis ikke den er stabil.

karaffa

Superbruger
Tilføjet:
07-06-2004 23:57:40
Svar/Indlæg:
291/87
Hvis du bare installere det behøves du ikke at ændre noget i indstillingerne.

Som det vel næsten fremgår af navnet udregner det primtal, er jeg da ret sikker på, men det kan du læse alle detaljerne på deres HP.

Ja altså hvis du vil køre Torture testen så kan du ikke rigitg sætte tid på for den kører bare. Den kører indtil din CPU regner forkert, det kan taget 2 sec eller forhåbnetlig slet ikke.

Man plejer at sige at hvis du virkelig vil se om dit system er stabilt så skal du lade den køre i 16-24 timer.

bassenborg

Superbruger
Tilføjet:
08-06-2004 00:28:09
Svar/Indlæg:
56/27
Tak for det, begge.

Silent

Skribent
Tilføjet:
08-06-2004 08:18:10
Svar/Indlæg:
3222/205
Jeg har kørt standard testen i prime95 i 12timer uden fejl, hvilket var nok til at sige mit system er "stabilt" men det kan sagtens svare sig at køre prime!

Da jeg startet med at overclocke tænkte jeg ikke så meget på stabiliteten af mit system, jeg glemmer aldrig da jeg var til lan sammen med nogle venner.

Mit system var så ustabilt så du tror det var løgn, Battelfield1942 kunne jeg spille i ca fem til seks min før min maskine gik ned.

Så prime er en god ting at køre.