Vapo LS vs Mach II GT

Luftkøling d.  08. juni. 2004, skrevet af comment
Vist: 295 gange.

comment

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2004 10:30:04
Svar/Indlæg:
1230/171
Så er Bowman1964's review oppe:

http://www.truextreme.com/modu...

Advarsel: Spoiler comin' up! Jeg poster et klip fra konklusionen om et øjeblik.

comment

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2004 10:32:22
Svar/Indlæg:
1230/171
Here it comes:

"If you want the lowest temperatures you can get o­n a CPU as of now with a maximum heat load at or under 200 watts, the nVentiv Mach II GT is the low temperature leader even though the factory LCD display temperature readout is not showing correctly you still have a colder running unit. I see lots of good things in the asetek unit, like the great evaporator enclosure for o­ne. Give me the lower temperatures o­n the evaporator and I would have to change my thinking in this conclusion. I did not put the cost factors into this review because I was interested strictly in performance o­nly and not the cost of each. As of this review, the nNentiv Mach II GT takes the all out low temperature crown of CPU diredt die compression phase change coolers as there are no present day CPUs that would exceed 200 watts even in an overclocked situation."

Wise

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2004 11:27:52
Svar/Indlæg:
1604/60
Hvorfor poste om noget der ikke kan købes mere ? ;)

Desværre er der nu blevet mindre konkurrence på markedet.

comment

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2004 11:45:19
Svar/Indlæg:
1230/171
#2: Ja, det er jo rigtig nok, at det ser lidt sort ud for GT'en, men reviewet siger jo også noget om LS'ens ydeevne og mangler. Uden at have GT'en at sammenligne med ville et review af LS'en ikke give så meget mening.

For andre der står og overvejer enten at refille deres Mach II med R404a eller at købe et Vapo LS er reviewet vel også fin læsning.

Off Topic:
Hvordan går det egentligt med at modde dit eget LS?

Wise

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2004 11:58:21
Svar/Indlæg:
1604/60
Iøvrigt en god artikkel :)

Jo tak det går fint, den er blevet koldere og mere stille, men der er stadig noget der kan forbedres ;)

Generelt så giver denne artikkel også et vink om at kompressoren har det varmt, og den bliver også for varm syntes jeg, asetek har lagt deres beregninger på delene i systemet lige op ad de max grænser som Danfoss har udstukket for kompressoren. Men hvis man justere lidt på dem, så kan man hive meget ud af den :e

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2004 12:12:46
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Undskyld jeg lige "låner" din tråd :r

Men jeg kom til at tænke på noget. Jeg vil måske gerne have lavet et r404 mod på mit Mach II. Så vidt jeg ved, så skulle det i bund og grund komme til at være det samme som et GT. Men jeg ved ikke om kompressoren er den samme. Det tror jeg ikke, da der står en anden specifireret gas på den. "R134a".

Men så kom jeg til at tænke på noget andet.

Kompressoren køler jo ikke gassen længere ned, end kondensatoreren kan "fortætte" den igen. Og som en slags vekselvirkning vil en forbedret kondensering bringe temperaturen yderligere ned, og i den sammenhæng fik jeg en tosset idé.

Jeg har skrevet lidt om det før, men kunne vandkøling af gassen ikke køle den tilstrækkelig ned? Jeg mener, kunne man på en eller anden tosset "parallel" måde ikke køle kondensatoren med vand?

Djake

Superbruger
Tilføjet:
08-06-2004 12:21:08
Svar/Indlæg:
418/10
#5 Jo det er samme kompresser. Er jeg ret sikker på.

Har faktisk set et par stykker som har waterchilled deres kondensator, ved ikke hvor meget det har givet, men ideen er da god :p

Wise

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2004 12:36:02
Svar/Indlæg:
1604/60
Hvis man kikker i Dansfoss kataloget og finder sin kompressor, og de tekniske data om den, så finder man også væsketemperaturen.

En kompressor bliver varm af to ting:

Det arbejde den skal lave for at banke gassen sammen, og det ekstra arbejde der ligger i at banke en varn gas sammen. Vi ved jo alle at ting der er varmt udvider sig i forhold til kolde ting, det betyder også at trykket inde i kondensatoren vil være højere hvis den er varm end hvis den nu var kølet af 25 grader vand.
Faktisk er det sådan at for hver grad man sænker kondenserings temperaturen, stiger kompressorens effektivitet med 1%.
Jeg sænkede kondenseringstemperaturen med ca 8 grader, vha en ekstra 120mm blæser, og det gav faktisk ca 3 grader lavere core temp !! :e

Dvs man skal måle temperaturen på kondensatoren, for at finde kondenseringstemperaturen, kikker i skemaet for at finde den forskel man evt kan opnå, ved f.eks vandkølet kondensator, og i samme skame kan man også se forbedringen i fordampningstemperaturen, og dermed også om det er besværet værd.

Jeg kan opnå næsten 10grader hvis den bliver vandkølet, så der er faktisk meget at hente.

Men hvad kræver det ?

En ny kondensator ( vandkølet )
En ny køler til vandet.
En pumpe til vandet.
En tekniker til at montere skidtet igen ( 8-1000,- )

Så det er lidt dyrt, men det ypperste koster jo penge ;)

comment

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2004 12:58:45
Svar/Indlæg:
1230/171
#5: Mener jeg på et tidspunkt så én ovre i XS.org's forum der havde forsøgt sig med at vandkøle kondensatoreren. Prøv med en søgning derovre.

Som #6 siger skulle det være den samme kompressor der sidder i GT'en, hvilket også er grunden til de diskussioner der har været oppe omkring holdbarheden i at fylde R404a i den. Diskussionen her bl.a. kørt her:

http://www.xtremesystems.org/f...

#7: Var der noget med at du på et tidspunkt snakkede om en artikel om det mod du har gang i 8)

Wise

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2004 13:06:37
Svar/Indlæg:
1604/60
#8 ja det ender det vel med ;)

Klabautermanden

Superbruger
Tilføjet:
08-06-2004 13:06:58
Svar/Indlæg:
194/13
#7 kan man ikke bare bygge sit eget vandkølesystem uden på den originale kondensator (sænke den ned i at vandkar eller lignende) og på den måde kun nøjes med at købe en ny køler og en ny pumpe til vandet?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2004 13:20:37
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

Tænkte jeg også på, men så skal der jo være cirkulation i vandet, som skal dække det meste af kondensatoren...

Wise

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2004 13:56:21
Svar/Indlæg:
1604/60
#10 Jo det kunne man godt, men det ville ikke være praktisk med sådan en "klump" til at stå i vejen for luften til din nye køler, så skal radiatoren side på siden eller ?? Grimt bliver det ihvertfald.

Næh der er ingen ben i at folde noget kobberrør ned i en lille kobberæske, lodde den til og sætte et par 12mm studser på den, og så kalde den for en H2o kølet kondensator. Den fylder mindre og der er masser af plads til overs til en Hardware Labs 120mm radiator som denne:

http://www.coolerkit.dk/produc...

Den kan trække ca. 900w så den er kun ca dobbelt så stor som den der sidder i
:e

Klabautermanden

Superbruger
Tilføjet:
08-06-2004 14:21:47
Svar/Indlæg:
194/13
#0 ja det er jo ret paradoksalt at det er vinderen som ikke kan købes mere.

#11 ja det kommer der jo også hvis vandet bliver ført ind i den ene ende af "karet" og ud i den anden, via en pumpe (og så bliver vandet self kølet ved hjælp af en radiator)

#12 nej det bliver ikke lige så pænt som at lodde en helt ny specialbygget condenser på, men det bliver uden tvivl billigere hvis man ikke selv kan "montere skidtet igen" og derfor har brug for en tekniker, hvis man vælger læsningen med en ny condenser.
er det det du har lavet ved din?

#0 sorry for OT

Wise

Elitebruger
Tilføjet:
08-06-2004 15:40:42
Svar/Indlæg:
1604/60
#12 det kommer, det kommer ;)

Jo det er bla vand der er forskellen, men vil se om ikke der kan laves et slags "Tuneup kit" til LS enheden.

Noget der kan laves for 1-1500,- kroner.

Samt et H2o kit der kan fås for 2-2500,- kroner

Begge incl montering.