Chiller, nogen der har prøvet sådan en ?

Vandkøling d.  09. juni. 2004, skrevet af Myth
Vist: 414 gange.

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2004 20:06:37
Svar/Indlæg:
675/55
Faldt lige over disse (under produkter, chillere)

http://www.resun-china.com/eng...

Nogen der har prøvet sådan noget til vandkøling? hvis ja hvordan gik det?

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
09-06-2004 20:27:46
Svar/Indlæg:
240/44
hmmm var det ikke noget i den stil, at Petter78 startede ud med??? ret mig endelig hvis jeg tager fejl..

OT sry, men check lige deres pumper :

http://www.resun-china.com/pro...

http://www.resun-china.com/pro...

den sidste der - største model : 7800 L/H og en løftehøjde på 5,1 meter.. WOOOOOOOT :e

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2004 20:29:43
Svar/Indlæg:
675/55

hehe ja så den godt, men damn den må også lave noget varme..

Mener også det var noget lign. petter78 var igang med nu hvor du siger det.. men kan ikke helt huske det..

petter78

Superbruger
Tilføjet:
09-06-2004 20:44:46
Svar/Indlæg:
316/10
Korrekt:
www.nskjaer.dk/computer
www.nskjaer.dk/kabinet
Jeg har ikke haft så meget tid til at lege med det her på det sidste, står pt og er ikke i brug, men der er jo snart sommerferie så der skal jeg da helt sikkert have det ordentligt op at køre.
Det kører ganske fint, har bare et lille problem med en psu, det er derfor det står stille. Men vandet bliver -20C, så effektivt er det.

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2004 20:52:25
Svar/Indlæg:
675/55

Hvordan har du lavet den?

En gammel fryser, der så køler vandet?

Hvis man vil lege med sådan noget, så ender man vel med at måtte tømme skidtet for gas og have det fyldt på igen ikke?

Tænkte på at forsøge at finde sådan en drikkevands køler eller opstøve sådan noget fikse nogle som dem fra #0

petter78

Superbruger
Tilføjet:
09-06-2004 21:06:04
Svar/Indlæg:
316/10
Jeg har købt en kompressor, kondensator, kobberrør og lidt andet og så samlet skidtet. Den første jeg lavede var et køleskab jeg havde splittet ad uden at bryde nogle rør. Jeg kender en kølemontør hvor jeg kan stå på hans værksted og bruge hans værksted. Uden det havde jeg ikke kunne lave den, i hvert tilfælde ikke lige så godt. Toppen er rustfrit stål jeg har tig-svejset (skallen) med gourmetskålen indeni omviklet af kobberrør.

For nyligt var der en der havde en colamaskine til salg, det havde været sådan noget du skulle have haft fat i. Ellers kan du måske kigge lidt efter et fadølsanlæg. Du skal nok ikke regne med at ramme -20C med et fadølsanlæg, men det er sikkert til at få fat i for en rimelig penge.

Myth

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2004 21:17:24
Svar/Indlæg:
675/55

Mit må var også mere at tage nogle grader af vand temp og dermed komme så langt ned man ca kan uden at bekymre sig om kondens.. så en cola maskine eller noget fadølsanlæg er nok ikke dumt..

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2004 21:18:47
Svar/Indlæg:
1341/56

jeg har også tænkt lidt på at finde en der kunne lave en chiller for mig :00 også selv lave et kredsløb som ville sørge for at vandet blev holdt på f.eks 15 grader. så man var sikker på at der ikke ville komme kondens, den behøvede ikke at være så kraftig igen, den skulle bare sørge for at vandet aldrig kom under eller over 15 grader.

men har ikke rigtig nogle penge så er aldrig kommet vidre med det :(

har også kigge på dem her http://www.tedist.com/assys/wa... der blvier brugt pelt istedet for kompressor.

petter78

Superbruger
Tilføjet:
09-06-2004 21:35:50
Svar/Indlæg:
316/10
Jeg har haft kørt et system med styring hvor jeg holdt vandet over 17 grader vist nok, brugte en digidoc som gik over til et relæ og så havde jeg en forsinker (skulle have strøm i 15 sek før den sendte det videre) så den ikke stod og tændte og slukkede hele tiden omkring de 17C. Det var ikke et fast setup, så kunne man lave noget med to prober eller evt. finde en rigtig termostat.

Peltier vil jeg helt klart ikke anbefale, for at få noget effektivt skal man bruge i hvert tilfælde to 226W elementer, der er en masse tråde på overclockers.com om emnet, voldsomt ineffektivt.

Det bliver nok ikke let at finde en der vil lave en chiller, der ligger rigtigt mange timer og rimeligt mange kr i min, så det vil være voldsomt dyrt hvis du skal have lavet en, så er det nok billigere at købe en brugt på ebay.

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
09-06-2004 21:47:51
Svar/Indlæg:
1341/56

ja jeg ved godt det koster en bondegård at få dem lavet, men så har jeg tænkt på at skaffe en på en eller anden måde. :)

men ville vel også kunne lave så den holdt vandet et sted imellem 15-20grader så den netop ikke skulle starte og slukke så meget.

eller kunne man ikke lave det så kompressoren bare kørte ved lav power?

men de peltier jeg linker til er faktisk overraskende effektive hvis man kigger på graferne over hvor mange watt de kan holde kolde, men som du siger så hvis man selv skal lave det så er det ikke noget der kan betale sig

fynbo

Overclocker
Tilføjet:
11-06-2004 01:49:49
Svar/Indlæg:
9/0
Jeg kontaktede min leverandør i dag, ang. Resun chillere.......han ville finde nogle priser til mig, får nok besked fredag.

petter78

Superbruger
Tilføjet:
11-06-2004 10:47:50
Svar/Indlæg:
316/10
Glæder mig til at høre hvad de koster, jeg tror de er dyre, meget dyre.

Klabautermanden

Superbruger
Tilføjet:
11-06-2004 12:19:19
Svar/Indlæg:
194/13
petter78-> tror du det vil være muligt at lave en chiller ud af en kummefryser uden at bryde nogle rør, altså lige som du gjorde med køleskabet?

Klabautermanden

Superbruger
Tilføjet:
11-06-2004 23:49:01
Svar/Indlæg:
194/13
gad vide hvad det her af et monster kan hvis man lige ombygger det lidt:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISA...

petter78

Superbruger
Tilføjet:
12-06-2004 00:05:46
Svar/Indlæg:
316/10
#12 Ja
#13 Jeg tror i hvert tilfælde ikke man skal være sart mht støj, lidt overkill vil det nok også være.